ST1300 Kleppen controle / stellen van een ST1300.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Ook ik heb mij eraan gewaagd om de klep speling te controleren.
Er stonden vier kleppen te strak.
Heb een pdf sheet gemaakt om wat makkelijker de speling te kunnen invullen cq schrijven.
En een pdf bestandje How To....
Veel leesplezier.

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Is inderdaad wel veel werk ja, doe dat graag. Het hoort bij mijn hobby.
Vind het ook fijn om van anderen te leren door de How To.
Hoeveel tijd, pff zou het niet weten. Ik ben begin Oktober eraan begonnen.
Er komen nog andere How To aan, als ik daar mee klaar ben.

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
678
630
93
69
Valkenswaard
Type motor
Anders
Goede uitleg.
Heb er bij mijn Pan nooit aan durven beginnen.
Denk toch dat het zinnig geweest zou zijn.(150.000km)
Nu bij mijn NC is het simpeler.
Kleppen stellen met voelermaatjes.
Ga er deze winter aan beginnen.(24.000km)

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Bij 150 Dzk lijkt het mij wel verstandig om eens te gaan controleren. Stellen met moertje en boutje was uiteraard ook wel welkom geweest, is wat handiger maar ook niet altijd even gemakkelijk.

Audi, yep. Altijd mijn geliefde auto geweest, de ringen zitten in mijn bloed.
Moest er zelf ook wel mee lachen, heb deze borgringen helaas nieuw moeten bestellen. Beide kanten lipjes afgebroken.

• Like
Reactions: jossepan6 en Hunter

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Als je "tornt" met de hand kom je niet aan zo'n hoge toerentallen.
Het doekje is van groot naar klein gerold en best wel een prop geworden, het bougie gat is dan nog eens wat kleiner. (En diep)
Ga je de motor laten ronddraaien dmv de start motor dan zou ik ze er wel uithalen. Daarom maak ik de accu los, om zo'n kleine ongelukjes niet te laten gebeuren.

jossepan6

1e Versnelling
9 apr 2013
30
25
18
64
Lanaken
Type motor
ST1300
Respect manGood wat jij gedaan hebt , ik zou eens willen weten welke dealers (België+Nederland) dit tot een goed einde kunnen brengen , wel soms een vermelding op de factuur :cry: maar het zal meestal wel bij controleren blijven het kleppen stellen dat betwijfel ik :Nono:.
jossepan6

• Like
Reactions: Pathfinder

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.426
1.611
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dit is wel vrij technisch lijkt me maar niet onoverkomelijk .
Met zo'n super handleiding is het best wel te doen maar er durven aan te beginnen is nog iets heel anders.
Als je bijv een rangschikking zou maken in orde van moeilijkheidsgraad en zegt , bwah een bougie vervangen is niet moeilijk en dat geef ik een 2 / 10.
Maar dit zal zich dan wel situeren ergens tegen de 8 , 9 / 10 aan .
Wat zou nu echt het moeilijkste zijn , krukas vervangen , tandwielen versnellingsbak vervangen ?
Storing zoeken kan ook best intensief zijn en niet altijd even simpel.

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.127
358
83
overveen
Type motor
ST1300
Nou jossepan ik ken een monteur,Ruud,van posma in Haarlem die dit bij mijn motor heeft gedaan,de eerste keer stellen na 200000 en de tweede keer bij 3 ton,weer kijken maar er zat geen verloop in, dus binnen de range van waarden gebleven en dan stellen ze niet,mijn eerst volgende is bij 4 ton.

Gerwinw

2e Versnelling
27 apr 2017
76
19
8
41
wolvega
Type motor
ST1300
wat gaaf om dit te zien en wat een werk. ik ben zelf niet vies van een beetje sleutelen , maar dit gaat mij net een stapje te ver. maar heel mooi gemaakt deze How To. applaus :bravo:

• Like

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Gelukkig hebben we geen klep kunnen zien @Ton en Hennie , als dat zou was voelde ik mij diep beroerd.
Het enige wat je kunt zien is het topje van de klep steel op bv foto 65.

IMG_7831.JPG

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
995
403
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
fijn verslag gemaakt , dankzij het werken met pastiles kan een Pan zolang rijden zonder de kleppen te controleren
vroeger , met draadstang en moertje moest je veel meer alles nakijken . was ook sneller .
als er iemand aan begint , pas op dat de pastiles er niet invallen . zeker met een magneet werken

• Like

Pandean

Beginnend Bestuurder
16 jun 2017
16
11
3
69
Den Haag
Type motor
ST1300
Wat een geweldige HowTo! Chapeau. Mijn motor heeft pas 35k op de teller dus hoef ik hier gelukkig nog niet aan te beginnen. Lijkt me wel een mooie uitdaging trouwens

• Like

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.426
1.611
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Mijn motorfiets heeft momenteel 78000 km gelopen.
Ik heb hem gekocht met 46000 km op de teller als ik me niet vergis.
Ook heb ik geen idee of er ooit is gekeken of laten kijken naar de klepspeling door de vorige eigenaar.
Op welke km stand is het aangeraden om dit eens te controleren ?

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.150
978
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Het opmeten van de klepspeling kun je op ieder moment doen (De gemoedsrust) zonder echt de nokkenassen eruit te hoeven nemen
Zeker als je geen onderhoudsgeschiedenis hebt zul je ergens moeten beginnen.

gebruik het schema om te bepalen of het echt nodig is om iets te wijzigen

de opgegeven waardes zijn het uitgangspunt echter in de praktijk zul je zelden exact op de ideale waarden gaan uitkomen omdat de plaatjes oplopen met 5/100
op papier bestaan ze er ook in 2/100 maar in de praktijk kun je hier moeilijk aankomen.
en beter te ruim dan te strak

• Like

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.426
1.611
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ok , dank je voor de info.
Maarrrrr ik heb nog wel enkele vraagjes aan jullie.
Een te krappe speling is dat de speling te klein is en de bestaande shims moeten worden vervangen door dunnere shims ?
Een te ruime speling is dat de speling te groot is en de bestaande shims moeten worden vervangen door dikkere shims ?
Dus eerst meten en dan uitrekenen wat de dikte van de nieuwe shims moet zijn en dan naar de winkel hollen of bestellen via www .

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
317
154
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Correct.
Te krappe speling is gevaarlijker dan de te ruime.
Mettertijd zal de klepspeling krapper worden, niet ruimer.
Het ontwerp van het klepmechanisme van de Pan is overigens zodanig dat de speling doorgaans nauwelijks verloopt.

Overigens: we spreken altijd van klepspeling maar het gaat dus om de speling in het klepbedieningsmechanisme. Tussen de nokken van de nokkenas en datgene wat daar mee in aanraking komt om de klep te bewegen. Bij de Pan dus de bus.

In het 'sleutellende' topic wat nu ook actief is kun je nog twee mooie foto's zien van hoe het in elkaar zit.

• Like

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.555
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Het gevaar van een krappe klepspeling is dat de betreffende klep niet lang genoeg gesloten blijft. Het enige moment waarop een klep kan koelen is als hij tegen de relatief koude zitting rust - want de kop is vloeistofgekoeld. Door slijtage van o.a. de nok, de klepsteel en soms ook de shims neemt die totale afstand af en zal de klep langer gesloten blijven. Fijn voor de klep, maar niet voor de performance van de motor. Door meer of dikkere shims toe te voegen vergroot je de totale lengte weer en zal de klep korter gesloten blijven.

• Like

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
256
119
43
35
nieuwegein
Type motor
ST1100
Hier wordt een denkfout gemaakt. De speling wordt niet ruimer maar krapper in der loop der tijd.

En dit komt doordat de klep in de zitting inslaat door de loop der kilometers.
Hierdoor komt de klep dus dieper in de kop te liggen en vermindert de speling.

Dit wordt weer opgelost door een dunnere shim te plaatsen.