Je radiator in zijn nakie zetten.

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#1
Ik heb mijn radiator gedemonteerd en ik ben hem aan het strippen met verfstripper.
Deze ,
https://www.melgad.be/stripper/stripper-301/verf-stripper-400-ml.html
Prijs bijna 20 euro voor zo'n spuitbus.
Ik heb geen ervaringen met zo'n verfstripper maar het werkt wel goed.
Opspuiten en laten intrekken , de verf komt mooi los en ik borstel ze eraf met een zachte borstel.
Meerdere keren inspuiten is wel nodig want niet alle verf lost onmiddellijk.
Het is de bedoeling om mijn radiator terug een nieuwe kleur te geven want de verf begon los te komen.
 

slop

3e Versnelling
18 aug 2016
109
124
43
52
Baflo
Type motor
ST1100
#2
Ik lees in je tekst strippen met verfstripper.

upload_2017-11-27_21-27-20.png

en toen zag ik dit beeld voor me :Smile:
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.110
1.984
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
#4
Mooi hé dat verschil tussen Nederlands en Belgisch.
Ik had gelijk hetzelfde idee en bedacht me direct hoe doe je dat dan tussen de lamellen?

In het Nederlands komt denk ik verfafbijt nog het dichste in de buurt.

Ik vraag me wel af hoe je de resten van dit spul gaat verwijderen tussen je lamellen en het daarna weer vetvrij krijgt voordat je gaat spuiten.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
#5
Ja inderdaad, grappige naam voor een spuitbus.
Blaas de radiator maar goed schoon, bij mij kwam er nogal wat uit gevlogen.
Veel wasbenzine (van het kruidvat is de goedkoopste) door de lamellen en blazen maar.
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
883
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#6
Let wel op dat je niet zomaar iedere verfstripper op Aluminium kan gebruiken.
Er zijn soorten die het aantasten.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#8
Kan geen kwaad voor alu hebben ze me verzekerd.
Zal een werkje met veel geduld zijn om die resten tussen die lamellen eruit te krijgen maar ik heb geen haast.
Als alles eraf is van verf spuit ik water er tussendoor en wat blijft zitten verwijder ik met de hand met een tandenstoker bijv.
Ontvetten met tinner volgens de verkoper.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#10
In Nederland aan banden gelegd , hier in België zijn ze niet zo streng als het op volksgezondheid aankomt en zeker niet als er veel geld aan te verdienen valt.
Voorbeelden genoeg hier.
Maar ik gebruik zoiets buiten .
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#11
Radiator heeft zijn jasje terug aan.
Vandaag ontvet met thinner en mooi in het zwart gespoten met Motip verf.
motip_spuitbus_4031_hittebestendig_lak_zwart_400_ml_113404.jpg
Deze verf weerstaat ongetwijfeld met glans de hitte die de radiator afgeeft.
IMG_20171230_160525.jpg IMG_20171230_160556.jpg IMG_20171230_160605.jpg IMG_20171230_160651.jpg
Morgen monteren en vullen met nieuw kant & klare koelvloeistof.
Checken op eventuele lekken en ontluchten.
Enne het staat op de bus zelf " professional result " !
Dan kan ik mijn carbtune doen.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#16
Toch even een vraag i.v.m. het ontluchten .
Ik heb onlangs die 4 darmpjes vervangen aan de gaskleppen.
Mijn luchtfilter en die 4 luchtinlaten zijn nog niet terug gemonteerd omdat ik nog moet carbtunen.
Ik vermoed wel dat mijn motor gewoon kan draaien op deze manier voor het vullen van de koelvloeistof en ontluchten of moet alles eerst terug gemonteerd worden?
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
#17
Neem aan dat je de waxsensor niet los gehad hebt en dus nog op zijn plaats ligt.
Dan kan je idd na het vullen van je systeem de motor starten, let op dat er geen doeken of iets dergelijks op in gaskleppen ligt.
Zelf sluit ik dan de sensor van het luchtfilter deksel aan, leg ik op het chassis van de zit. Weet niet of dat moet, maar dan krijgt de computer gewoon al zijn gegevens. En voorkom je een foutmelding (F1, correct me of i am wrong)

Maar goed, bij carbtunen wordt ook een stekker los gehaald van de vacuüm als ik het mij goed herinner. Weet eventjes niet of deze foutmelding zich zelf reset als ie na contact af weer aangesloten word. Of dat je dan daarna moet resetten ?

Succes.
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#20
Mooi maar hoe ziet ie er van binnen uit, en heb je dan de thermostaat ook nagekeken of vervangen.
Dit gaat in 1 keer mee door dat je zover staat, nadien is het terug een hoop werk en dan ben je grotendeels zeker dat ie weer een paar jaar ertegen kan. Een extra spoeling van het blok en de radiator is zeker geen overbodige luxe, hier een paar foto's als vb. Zo kan je ook zien door er een filter er tussen te plaatsen in het reiniging systeem, wat er van troep er zich van binnen aanwezig is, die door de stroming van het koelsysteem je radiateur binnen in dun maakt of kapot schuurt.
IMG_0435.JPG IMG_0419.JPG
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#21
Ik heb mijn radiator en motor ook doorgespoeld.
Daar kwam proper water uit.
Mijn thermostaat , daar heb ik niet naar gekeken en ga er gemakshalve vanuit dat die nog in orde is.
Moest dat niet zo zijn dan heb ik weer wat te doen.
Bedankt voor de info Marc.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#22
@Marc ,
toch even over die thermostaat.
Als ik mijn thermostaat verwijder en ik test hem in een kom warm water tot hij opent dan kan ik stellen dat hij in orde is .
Kan ik de afdichtingsring terug hergebruiken of kan die dan best vervangen worden ?
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#23
Gewoon een nieuwe plaatsen , zo ben je weer voor +/- 70000km gerust.
Het testen van de thermostaat deed ik vroeger ook zoals je hier op de foto kan zien met thermometer zodat je goed kan volgen dat ie op 82° langzaam open gaat, en na afkoelen op 82° dicht staat.
Ik heb hier nieuwe thermostaten liggen voor 26€ met O ring die je terug kan vinden https://st1100-1300.eu/threads/thermostaat-voor-de-st1300.7099/ , daar kan je niet voor sukkelen.

IMG_1305.JPG
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#24
Ja , je hebt gelijk Marc , dan ben ik gerust voor een lange tijd.
Hij zit er al 60 000 km in en nu kan hij nog goed werken als ik hem test maar morgen misschien niet meer en voor die prijs moet ik het ook niet laten.
Ik zal een pb sturen.
Merci voor het advies.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#25
Thermostaat is uit zijn thermostaathuis uitgehaald.
Eerst de beugel verwijderen die voor het huis zit d.m.v. 4 bouten los te schroeven, sleutel nummer 12 te gebruiken.
Om de bouten te verwijderen die gemarkeerd zijn met een groen bolletje heb je een platte sleutel van 12 nodig om de tegenmoer tegen te houden want deze draait mee.
Sleutel achter de dikke framebalk links en rechts op de foto nog juist te zien duwen en op de tegenmoer schuiven.
Aan de rechtse zijde ( als je op de motor zit ) zit een dikke waterdarm in de weg maar met wat gefriemel gaat het vlot.
InkedDSCF0011_LI.jpg

Zo ziet de beugel eruit .
DSCF0013[1].JPG
Opgelet , de bout die aan de rechtse zijde zit ( als je op de motor zit ) is iets langer dan de linkse bout.
Hiermee rekening houden bij montage.
Het thermostaatdeksel schroef je los met sleuteltje nummer 8, 2 boutjes oranje gemarkeerd en die zaten retevast :).
Inspuiten met wat WD 40 en laten inwerken en toch nog met enige kracht kwamen ze los.
Ook het stekkertje lostrekken en het pinnetje waar de stekker is overgeschoven mooi proper maken als dit nodig is.
Bij montage van het stekkertje smeer ik wat zuurvrije vaseline om oxidatie tegen te gaan.
InkedDSCF0014_LI.jpg
Mogelijk kan er nog wat water uit het huis komen als het deksel wordt losgetrokken.
De thermostaat en deksel van het thermostaathuis , ik dacht hier kalkaanslag te vinden maar niets.
DSCF0019[1].JPG
Binnenzijde van het deksel met de te vervangen o ring.
DSCF0018[1].JPG
Omdat mijn radiator gedemonteerd is , is het gemakkelijk om de waterdarm die hier op de foto is bevestigd op het deksel gewoon door het frame te trekken om het deksel een goede poetsbeurt te geven.
Hier het thermostaathuis zonder het deksel.
DSCF0017[1].JPG
Waar de o ring heeft gezeten zit wat vuil , hier vooraan op de foto.
Dat moet eruit om een mooie afdichting te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
#26
De wax sensor zit onder (aan) je gaskleppenhuis gemonteerd.

Verder hebben jullie alles mooi in beeld gebracht Erwin & Marc.
En zeer zeker een goede tip van Marc, meteen de thermostaat en O-ring vervangen.
Dit zijn geen klusjes om twee keer te moeten doen, die tijd kan je beter gebruiken om te rijden of te poetsen.

IMG_7938.JPG Dit is de wax sensor vanuit de onderkant gezien.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
#28
Is ook niet nodig Erwin, maar ik wist niet exact hoe ver je motor uit elkaar was gehaald. Als het goed is is het goed. Lekker laten zitten. (Eventjes spieken onder de zwarte rubberen mat of je niets vreemds ziet :Nea:
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
626
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#29
Goed hoor .
Zo ver had ik hem niet uit elkaar gehaald.
Thermostaat koop ik via Marc en dan kan ik verder met sleutelen.
Best leuk om aan onze motor te werken met hulp van links en rechts.
Grtjs.