• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Inbouwen Versnellingsindicator ST1300

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Hallo Vrienden en Vriendinnen,

In onderstaande How To een stap voor stap uitleg met betrekking tot inbouwen van een versnellingsindicator.

Het bestand is afkomstig van http://www.ST-owners.com en hier geplaatst met toestemming van de originele poster.
LET OP.. we spreken hier over het inbouwen van de indicator OP de motor en niet in het dashboard.. Dat is een andere How To waar aan gewerkt wordt.

De info is volledig Engelstalig...

Bijlagen

Laatst bewerkt:

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.401
1.029
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
En tot zover de eerste les Engels van uw Loi cursus, Engels voor beginners!

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Fonetisch gezien is het goed te begrijpen maar tekstueel klopt er natuurlijk geen ene reet van he.
:lol::lol::lol::lol::lol:
Ik zit nog te wachten op les twee, maar die zal wel niet meer komen... Het was een proefpakketje

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Voor de liefhebbers heb ik ook een volledige beschrijving voor de inbouw versnellingsindicator van zowel de ST1300 als de ST1100 !
En voor de ST1100 werkt het ook perfect kan ik na 5 x inbouw zeggen.

Staat allemaal wel op het andere Forum, maar dat zal toch geen probleem zijn

Links verwijderd (webster)

Ik heb het allemaal zo volledig mogelijk omschreven + foto's, dus zal de uitvoering geen problemen geven.

gr. John

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.401
1.029
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Thanks voor het hier plaatsen John en spullen zijn al geregeld door Rex en als het mooi weer is zullen wij ook eens aan de slag gaan met een indicator voor de 1100.

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Ik dacht dat het wel handig zou zijn om alles maar eens in één topic bij elkaar te plaatsen.
Als iemand het zelf wil regelen is hier dan alles te vinden.

Iedere Panrijder wil eigenlijk wel een versnellingsindicator plaatsen. Echter, de standaard verkrijgbare versies zijn zo groot, dat ze ergens op het dashbord geplaatst moeten worden. Dit is dan weer voor velen reden om het toch maar niet te doen; ziet er namelijk niet uit.
Gelukkig hebben we tegenwoordig internet :wink: .
Er zijn meerdere websites te vinden waar men heeft getracht een bestaande versnellingsindicator om te bouwen en daarna netjes in te bouwen in het dashbord. Voor mij was de website van Koczarski (http://koczarski.com/ST1300/DatatoolDigi/Digi.htm) toch het meest geschikt, aangezien hij de mooiste oplossing had gevonden.
De enige wijziging die ik hierop heb toegepast is het gebruik van een 0,36 inch display ipv de beschreven 0,5 inch display. Voor inbouw is elke milimeter kleiner noodzakelijk en blijkt toch heel goed afleesbaar te zijn.

De te bestellen / gebruiken onderdelen:
- Datatool Digi Gear Indicator (http://www.the-carbon-king.com/ (GBP 49,99))
- Display rood: Kingbright SA36-11SRWA super bright red (http://www.conrad.nl (€1,19))
- Weerstand 2K2 (http://www.conrad.nl - koolfilmweerstand 0,25W 2,2Kohm (€0,09))
- CAT5 kabel (8 aderig)
- krimpkous

Voor wie de aansluitingen van de oude en de nieuwe display willen bekijken:
PDF Kingbright SA36-11SRWA : http://www.kingbrightusa.com/images/cat ... 11SRWA.pdf
PDF oorspronkelijke display: http://www.kingbrightusa.com/images/cat ... 11SRWA.pdf

Verder is natuurlijk een soldeerbout wel handig en een goede lamp. Ik heb alles met een 15W bout gedaan. NB: Gebruik geen zwaardere, aangezien er dan kans bestaat dat er componenten oververhit raken en de indicator niet meer zal werken !

Het zou ook mogelijk zijn om een groene display te plaatsen. Hier heb ik echter geen ervaring mee betreffende lichtopbrengst. Zou dan de Kingbright SA36-11GWA zijn.
Aangezien ik 15 stuks in één keer nodig had, materiaal besteld bij Conrad. Voor een enkel stuks zou ik bij de lokale electronicahandel langs gaan. Spaart transportkosten.

Het aanpassen van de indicator

Als eerste zal het deksel van de gear indicator eraf moeten. Ik heb dit met een slijptolletje gedaan, want bleek toch behoorlijk vast te zitten.

Hierna kan men met hetzelfde slijptolletje voorzichtig het bestaande display verwijderen door de pootjes door te slijpen. Let wel op: doe dit voorzichtig met een klein slijptolletje, zodat er niets aan de printplaat wordt beschadigd. De ruimte is erg klein. De bestaande display is niet meer nodig, dus daar kan wel tegenaan gesteund worden tijdens slijpen.

Dit zal dan het resultaat zijn:

Bovenin zit nog de lichtsterkte sensor. Deze kan ook verwijderd worden en hiervoor in de plaats komt dan de 2K2 weerstand.

Met de display verwijderd, zien we nu linksboven 4 aansluitpuntjes en rechts 7 aansluitpuntjes.
De oude display heeft 16 aansluitpins en "onze" nieuwe kleine display heeft 10 aansluitpins.
Aangezien ook bij de oude niet alle pins waren aangesloten en er uiteindelijk slechts 8 pins nodig zijn, is dit dus absoluut geen probleem.
Volgende moet nu gedaan worden:
Aangezien we de bestaande pins hebben doorgeslepen, zitten er nog pins in de aansluiting gesoldeerd. Die moeten er uit. Ikzelf deed het door de pin met de soldeerbout van achter naar buiten te drukken en dan met de soldeerbout aan de voorkant eruit te wippen. Klink misschien vreemd, maar beetje soldeertin aan de bout houden werkt makkelijker.
Als alle pinnetjes zijn verwijderd, kan men de CAT5 kabel aansluiten. Welke kleur draad men uiteindelijk op een positie aansluit, maakt niet uit. Als men maar bijhoudt welke kleur draad op welke positie zit!
Zoals de printplaat in bovenstaande foto, zijn de aansluitnummers als volgt:
Links van boven naar beneden Pin 1 t/m 4
Rechts van onder naar boven Pin 9 t/m 14 en Pin 16 (geen aansluipunt pin 15)
Ik heb voor de ombouw volgende draadkleuren per positie aangehouden:
pin 1 : bruin
pin 2 : bruin/wit
pin 4 : blauw
pin 10: blauw/wit
pin 12: oranje
pin 13: oranje/wit
pin 14: groen
pin 16: groen/wit

Er zijn dus nu in totaal alle 8 draden van de CAT5 kabel aangesloten. NB: vergeet niet voor aansluiten een krimpkousje over de kabel te steken. Er worden dus een aantal pins overgeslagen, maar die hebben voor ons doel geen functie.
Zorg wel dat de aan te sluiten CAT5 kabel goed in het pingat gesoldeerd wordt, zodat dit later niet los kan raken.
Nu nog de weerstand 2K2 plaatsen op de positie van de lichtsensor.
Als alle aansluitingen gecontroleerd zijn, de krimpkous op de plek schuiven en verwarmen totdat deze goed is aangesloten. Volgende resultaat is dan behaald:

Na het maken van een uitsparing voor de nieuwe CAT5 kabel, kan men de indicator box weer sluiten en waterdicht maken. Ik heb het deksel gelijmd met secondenlijm en de naad waterdicht afgewerkt met kit.

Tot zover de aanpassingen aan de Datatool Digi Gear Indicator.
Nu kan overgegaan worden tot de daadwerkelijke inbouw.

Het beschrijven van de uitbouw van het dashbord neem ik hierin niet mee.
Als men zelf deze inbouw gaat doen, zal men ook wel het dashbord eruit kunnen halen denk ik zo :wink:

Open het dashbord.
Dit is eenvoudigweg alle schroeven uit de achterzijde losschroeven. Hou ze wel bij elkaar en onthoud waar ze weer geplaatst moeten worden. Aan de voorzijde moet de verstelknop van het dimlicht eraf gewipt worden. Doe dit met beleid. Zit geschoven over een afgevlakte pin met klemverbinding (let ook op de 2 kleine schroefjes aan de achterzijde).
Haal nu voorzichtig de kap van het dashbord. Aan de rechterzijde is nu het witte indicatiepaneel zichtbaar met o.a. lampje "vrij", oliedruk en evt ABS. Deze is middels 3 schroefjes bevestigd. Na verwijderen schroefjes kun je het geheel iets oplichten en de aansluiting van de printplaat voorzichtig losmaken.
Het witte indicatiepaneel kan nu verwijderd worden van de achterliggende printplaat door 2 borgpinnetjes in te drukken (achterzijde). Nu kunnen we de uitsparing voor het te plaatsen display aftekenen en uitsnijden.

Boor een gaatje en daarna met een scherp mesje en voldoende geduld de uitsparing uitsnijden. Maak deze krap aan, zodat het te plaatsen display precies past. Hierdoor is deze goed vast te lijmen met secondenlijm.
Plaats voor het verlijmen van de nieuwe display eerst het afdekplaatje op het huis.
Teken door de uitsparing voor de display in het witte huis aan de binnenzijde van het afdekplaatje de uitsparing af die hier ook moet worden uitgesneden. Anders zie je nog niks.

Het bovenste borgpinnetje om het witte display op de printplaat vast te houden heb ik verwijderd. Hierdoor is het bestaande gat in de printplaat vrij en kan de CAT5 kabel, komende van de aangepaste indicator, doorheen geleid worden. Hiervoor wel eerst een gaatje boren (5mm) in de achterzijde van het dashbord op betreffende positie. Nu de CAT5 kabel 1) door het dashbord steken, 2) door het pingat van de printplaat steken. Haal hem voldoende door, zodat er ruim kabel is om aan het zojuist ingelijmde nieuwe display te kunnen solderen. Na het solderen kan de kabel teruggetrokken worden en de printplaat met witte indicatiepaneel op de plek teruggeplaatst worden.

En natuurlijk ook hier weer de krimpkousjes plaatsen en verwarmen.

Aansluitingen van de CAT5 kabel op het nieuwe display:
Let op: de display plaatsen met de decimale dot rechts onderin! De pintelling loopt vanaf voorzijde gezien: Links boven naar beneden = 1 t/m 5 en rechts van onder naar boven = 6 t/m 10.
Controleer dus voordat je definitief gaat aansluiten of je rechts en links ook goed doorhebt.

Pin 1: groen/wit (common anode)
Pin 2: bruin/wit (segment F)
Pin 3: oranje/wit (segment G)
Pin 4: blauw (segment E)
Pin 5: blauw/wit (segment D)
Pin 8: oranje (segment C)
Pin 9: groen (segment B)
Pin 10: bruin (segment A)
Draadje solderen op de pin van het display en vergeet het krimpkousje niet.

Nu nog de originele 6 aderige aansluitdraad van de indicator aan de printplaat bevestigen. Er is ruimte genoeg achter de printplaat en een doorvoer door het dashbord is eenvoudig door een bestaand - lichtjes afgesloten 5 mm gat - door te steken. Ik heb deze rechtsonder gebruikt.
De oranje kabel wordt later gebruikt voor het inleren en wordt dus niet aangesloten.
Aansluitschema op de printplaat achter de klokken als volgt:
Zwart (massa) : CL48 op de printplaat
Geel (toerental signaal) : CL13 op de printplaat
Groen (snelheid signaal) : CL14 op de printplaat
Bruin (neutraal signaal) : CL34 op de printplaat
Rood (spanning) : CL11 op de printplaat

Als alles aangesloten is, kan het geheel weer dichtgemaakt worden. Maak dmv een tywrap een trekontlasting aan de binnenzijde om de aansluitkabel.
De oranje kabel blijft buiten het dashbord en wordt gebruikt voor de inleerprocedure van de indicator.
Om deze kabel na inbouw ook bereikbaar te hebben, heb ik deze verlengd door een langere kabel eraan te solderen. Vergeet niet om de aansluiting ook te isoleren!

Als het dashbord weer in elkaar zit nog even de kabeldoorvoeringen afdichten met kit en het is zover klaar. Het dashbord kan nu teruggeplaatst worden.

Als alles weer op z'n plek zit kan de indicator ingeleerd worden.
Het aantal versnellingen moet worden ingegeven en de versnellingen worden middels onderstaande procedure ingeleerd.

Procedure voor inleren:
- Start motor
- Maak massa met oranje kabel tot er een "P" knippert
- tik kort op massa en een "1" verschijnt
- tik weer kort op massa en een "2" verschijnt
- herhaal tot "5" ( 5 versnellingen)
Vanaf nu is de oranje kabel niet meer nodig!

Als de motor inmiddels op bedrijfstemperatuur is:
- schakel de 1e versnelling in ( er verschijnt nu ook een "1" in display)
- laat de koppeling los
- hou toerental op 2.000 toeren tot het display de volgende versnelling weergeeft (eerst gaat de weergegeven versnelling sneller knipperen, daarna geeft de display een "-" ten teken dat de versnellingspositie is ingeleerd, daarna komt de volgende versnelling in beeld)
- bij overgang van 1e naar 2 versnelling, ga je eerst naar vrij ("0" in beeld) en laat koppeling los.
- Ga naar aangegeven 2e versnelling
- laat de koppeling los
- hou toerental op 2.000 toeren tot het display de volgende versnelling weergeeft (eerst gaat de weergegeven versnelling sneller knipperen, daarna geeft de display een "-" ten teken dat de versnellingspositie is ingeleerd, daarna komt de volgende versnelling in beeld)
- ga naar volgende versnelling en herhaal de voorgaande stappen
- Bij 5e versnelling het toerental op 2.000 houden tot de versnellingsweergave begint te "tollen" en er daarna een constante "5" wordt weergegeven.
- inleren voltooid.
- terugschakelen naar "O" en achter wiel stoppen.
- Klaar.

LET OP: DOE ALLES MET DRAAIENDE MOTOR EN SECUUR MET TOERENTAL (2.000 of iets +)

Als alles goed gegaan is, heb je volgende resultaat:

En het logo Pan-European blijft zoals het hoort.

Veel succes.

gr. John

Laatst bewerkt:

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Super John, bedankt ... Weer een hoop mensen die aan de knutsel kunnen ...

jac

2e Versnelling
21 jan 2015
61
37
18
51
Anna paulowna
Type motor
ST1300
Zou een leuke optie zijn, af fabriek maar meer als twee draadjes (plus en min) dan ben je mij al kwijt. Heb het ook niet echt nodig, zit er zelden naast.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.279
1.838
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
John (Tiger) heeft deze ingebouwd op de Pan tijdens de TDT van oktober 2014. Ben er erg blij mee, zeker als ik met een passagier rij of in de bergen. Altijd handig om te weten in welke versnelling ik zit.

Ik had ook eigenlijk verwacht dat het er wel standaard op zou zitten, zeker voor een motor in deze prijsklasse....

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.888
860
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Thanks voor het hier plaatsen John en spullen zijn al geregeld door Rex en als het mooi weer is zullen wij ook eens aan de slag gaan met een indicator voor de 1100.
Als er nog mogelijkheden zijn voor de inbouw in mijn 1100 dan wil ik die kans ook graag benutten.
En helaas, voor een dergelijke ingreep (met electronica nog veel meer) ben ik echt een onbenul.

Groet
Ton

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.553
818
113
53
Barneveld
Top John om je weer aan het werk te zien!
Het zou ook mogelijk zijn om een groene display te plaatsen. Hier heb ik echter geen ervaring mee betreffende lichtopbrengst. Zou dan de Kingbright SA36-11GWA zijn.
Destijds heb je bij mij ook zo'n apparaat gemonteerd, met groene display. Deze had ik via eBay aangeschaft (0.36" 7-Segment LS0366GWY Green led display CA). Mijn idee bij de groene kleur: een versnellingsindicatie is geen gevaar, dus hoeft ook geen gevaarkleur (rood) te hebben.
I.t.t. de meeste andere ST1100's, hebben we toen de display bij de 'idiot lights' gezet en niet in de snelheidsmeter.
Dit ziet er als volgt uit:
Gearindicator-green.jpg
Qua zichtbaarheid/lichtopbrengst ben ik tevreden. Alleen als je de lager staande zon ongeveer in de rug hebt is 'ie niet goed afleesbaar. Maar ik weet niet of dat met een rode display beter zou zijn.

Bij iedere rit heb ik plezier van de indicator, dus nogmaals bedankt John!

Groets, Hans

Fredje1

3e Versnelling
12 apr 2014
170
112
43
57
Groesbeek (regio Nijmegen)
Type motor
ST1100
Mooie duidelijke uitleg maar als je al moeite hebt met doorlussen van
'n koplamp ;) ga ik dus hier nooit zelf aan beginnen. ( Gear Indicator )
Zou het wel 'n keer willen zien bij 1100 of het zelf te doen is.
Zal wel 'n winter-project worden.

Laatst bewerkt:

SThom

3e Versnelling
17 nov 2012
200
96
43
57
Leimuiden
Type motor
ST1300
Ik mis de foto's in de hoe moet het, is er ook een pdf voor de st1300 te vinden waar de foto's bijstaan?

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Hi Thom,
Zie ook dat de foto's verdwenen zijn :(
Imageshack waren ze in geplaatst, maar werkt dus niet meer.
Ik heb uiteraard de foto's en wil ze ook wel terugplaatsen, maar zal wel pas van het weekend worden.

• Like
Reactions: Nosegear

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Die staat ook in mijn handleiding Yvo, maar ik denk dat Thom puur de foto's van het hele proces wilt zien.:rolleyes:

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.127
413
Type motor
Anders
Ja, zag het net bij het nalezen ook John. Dan is even geduld hebben toch beter. In jouw NL handleiding wordt het toch allemaal net even iets duidelijker.

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Foto's waren er nog gewoon :Santa:
Heb opnieuw opgeslagen en nu weer zichtbaar.

Zeg het maar hoe dat kan :Shrug:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Opvallend: je gaat in deze How-To dwars door het Pan European logo heen en je laat de LEDjes vervallen!? Ik heb 'jouw' gear indicator erin zitten maar het logo is bij mij gelukkig gewoon intact (en blauw verlicht! :Biggrin).
Kleinere display gebruikt wellicht?

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Effe verder kieken :vroem:

Jij hebt de link van ons aller ome noot bekeken, maar ik heb er later mijn versie bij geplaatst .
Die is dus zoals het zou moeten zijn.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Bedoel je die uitgebreide post op de eerste pagina van deze thread? Dáár staan helaas nog immer geen foto's in ben ik bang . . Ze linken allemaal naar ImageShack, maar die zijn gestopt met gratis hosting.

VREEMD: Als ik mijn Uiterst Geheime Administratieve Krachten gebruik en jouw post edit (nope, natuurlijk niks gewijzigd!) kan ik inderdaad die foto's zien ondanks dat ze van ImageShack lijken te komen! In de thread zijn ze er dus niet, maar wel als je op 'Wijzigen' drukt . . Heb ik zo 1-2-3 geen logische verklaring voor, anders dan dat onze forumsoftware e.e.a heeft gecachet!

Ik doet Uwes even een PBtje.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.202
2.059
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Heren, misschien is het nog beter om van de tekst van Tiger een pdf te maken en deze onder downloads te plaatsen.
Voor de ST1100 staat deze er ook al namelijk.
In deze post kan dan als laatste een verwijzing gemaakt worden naar de download.
Kunnen de foto's nooit meer kwijt raken.

Laatst bewerkt:

Tiger

5e Versnelling
8 mrt 2013
409
421
93
55
Zevenaar
Type motor
Anders
Als ik mijn foto's wil wijzigen en opslaan, krijg ik melding: gelieve een bericht in te voeren van niet meer dan 1000 tekens"
Kan het dus niet opslaanAggressive
Ik zie ze op mijn PC wel gewoon, maar niet op een ander device :Shrug:
En ja, stond nog op imageshack en wilde dus wijzigen naar Postimage.
Maar als je er een PDF van kunt maken, zal het wel goed komen:Snowman:

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.888
860
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Deze heb ik al een tijdje terug gemaakt en aan John gestuurd. Hij heeft ze in ieder geval in Word. Ik heb er ook nog PDF'jes van gemaakt maar die kon ik niet via de pb doorsturen.
Ik heb ze echter wel nog beschikbaar als John daar geen probleem mee heeft. Zowel van de 1100 als de 1300.

Laatst bewerkt:

sunriderke

4e Versnelling
14 sep 2014
295
184
43
37
tienen
Type motor
ST1300
Wil dit in de toekomst ook graag plaatsen op mijn 1300

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Harbert

Beginnend Bestuurder
29 okt 2015
16
8
3
59
Almelo
Type motor
ST1300
@Marcel, lijkt idd zo maar de link werkt wel. Ik moest na klikken op de downloadlink even opnieuw inloggen en kon de pdf toen downloaden.

@Nosegear, een mooie duidelijke how to, complimenten ! Ga ik zeker nog proberen.

• Like
Reactions: Marcel W.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Het is gewoon John / @Tiger 's How To hoor! Ik heb alleen de tiepmiep er even overheen gejaagd en wat feiten bijgewerkt!

@Marcel W. - kan het zijn dat je op dat moment niet was ingelogd? Downloads zijn alleen beschikbaar voor geïdentificeerde forumleden.

• Like
Reactions: Harbert
Bovenaan Onderaan