hypotetische vraag: versnellingsbak st1300 soepeler maken

drivervince

4e Versnelling
Het geval: Mijn 2006 er schakelt beduidend minder goed dan mijn 2002-er.

2002: pinky er op, schakeld naar beneden. en met 1 vinger soepel naar boven. Als een zwitsers uurwerk.
2006: duw... duw harder... ennn.. scha aaa akelll..("KLACK").
soms wil die wel soepel. .. soms is het duwwen en trekken

okay dat kan aan de schakel link liggen, maar die kogels heb ik volgens mij toch wel goed ingevet toen ik hem er uit had.
lijkt mij toch te liggen aan de bak. of mis ik iets aan deze link (De link is dat staafje met kogels tussen schakel pedaal en bak)

is er iets wat ik kan doen, ánders dan iets aan de link ?

ontkoppelen gaat volgens mij soepel en ik hoorde wel dat mensen het wat uit vonden maken als de master cilinder wordt schoongemaakt.
Heeft de koppeling hier nog invloed op?
Kan de schakel as er uit?
zitten er kogeltjes in die inslijten?
glijlager wat ingevet kan worden?
wat kan ik allemaal nog doen ??

Alle info / hulp is welkom.

(en een antwoord JA/NEE is leuk maar een minimale onderbouwing is wel het minste wat er bij hoord)

groeten,
vincent
 

the rooster

1e Versnelling
hoi kan het de koppeling ook zijn ? ik heb een FJR gehad welke dat ook had.
is het alleen de 1e versnelling?
misschien ontkoppeld deze niet goed.
probeer eens de koppeling in te knijpen en even een klein dotje gas en dan proberen in de versnelling.
werkte bij mijn FJR wel
 

fred

Mega Mijlenmaker
Die van mij is van 2009. ik weet niet welke olie jij gebruikt, ik had hier problemen mee. (en lijkt wel wat jou probleem.)

Deze olie had ik problemen mee voor al het schakelen Expulsa RR 10W-40 is een vol-synthetische.
Over gegaan naar Expulsa 10W-40 is een semi-synthetische motorolie en geen problemen weer gehad, en het schakelen ging weer als van ouds als een mes door de pakje boter.
 

RRR

Kilometervreter
Schakelt 'ie bij koude- én warme motor slecht? Bij koude motor kan ik me er iets bij voorstellen. De olie is dan dikker (en dus plakkeriger) waardoor de koppelingsplaten mogelijk aan elkaar blijven kleven en dus niet lossen waardoor het schakelen zwaar gaat. Zou echter moeten verdwijnen bij een warme motor. Het vervangen van de motorolie is een simpele ingreep. Probeer dat eerst eens en als dat niet helpt, dan zou ik de koppelingsvloeistof vervangen (als die niet zo jong meer is). Is ook een redelijk snel en simpel klusje. Helpt dat nog niet, dan pas de slave schoonmaken. Is bij de 1300 echter wel een k* klusje omdat 'ie achter op het blok zit. Je hoort heel veel mensen zeggen dat het schakelen en aangrijpen van de koppeling véél beter gaat nadat ze de slave gereviseerd hebben. Hoe het technisch allemaal in elkaar zit, geen idee. Zou je het WPH ff moeten checken. Succes ermee!
 

drivervince

4e Versnelling
olie is ververst op TDT.

Koppelingsolie kan ik nog wel doen ja. had ik nog niet aan gedacht. Blijft een beetje raadselachtig hoe de koppeling het schakelen beinvloed maar al doende leert men he.

@therooster: als ik een dotje gas geef gaat het meestal soepeler. ik geef meestal tussengas bij terugschakelen dus dat is een gewoonte. Is wel een goed punt dat als de koppeling niet goed vrij komt , het schakelen niet lekker gaat...

Ik ga er naar kijken mannen...
to be continued

V
 

drivervince

4e Versnelling
Sorry voor de vertraging. druk druk..

Ik heb de schakel stang er uit gehaald en schoongemaakt en helemaal vol gepropt met vet.
(nu WEL de rubber hoes er af gehaald, ik wist niet dat dat kon)

ik zag een hoop corrosie op het kogelgewricht bij de bak (rechts). Ik heb dus een nieuwe besteld bij cmsnl maar die is nog niet binnen.

Ondertussen mijn schakelmechanisme weer teruggebracht naar bijna standaard en lekker aan het rijden geweest,

Resultaat positief. heeft al veel geholpen en schakelt stukken beter. nog niet zo goed als de oude. vooral vanaf neutraal naar 1 geeft een flinke klap. gezien de speling de aandrijving hou ik rekening met een toekomstig kogelgewricht vervangen maar voorlopig niet nodig.

als alles binnen is gaat de Pan voor de zomer beurd. :) dan ook de koppelings vloeistof vervangen , isolatie op de panelen aanbrengen koplamp afstellen etc. etc. etc.

@COLUMBO1963 ; Humor dat je naar de synchro vraagt. ik zat daar zelf ook al aan te denken. 1e heeft er volgens mij geen een of wel.?

groeten,
V
 

COLUMBO1963

5e Versnelling
Geen idee eigenlijk. Ik weet dat de legervoertuigen waarop ik werkte in de jaren 80 niets van Synchro hadden en dat alle chauffeurs gespierde kuiten hadden toen van het dubbel schakelen:Biggrin

Bedankt voor je reactie.
 

Sypie

3e Versnelling
De koppeling van mijn 1300 (2003) schakelt prima maar het geluid lijkt mij niet heel gezond. Het is nogal eens "klunk". Nu heb ik weinig ervaring met andere Pan Europeans dus ik kan niks vergelijken. Ik ben vooral benieuwd of dat normaal is of dat de koppeling geruisloos over moet van de ene naar de andere versnelling.
 

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
Heb ik dan een bijzondere fiets? Ik hoor slechts af en toe (waarom = onbekend) een milde “kloenk”.
Dan nog uitsluitend kort na het starten bij het in zijn 1e versnelling zetten.
Daarna iedere versnelling, zowel naar 2 en hoger, als terug, geen geluiden, weerstanden of wat dan ook.
Alsof een heet mes door de boter snijdt. Ik heb hier geen enkel bezwaar tegen overigens.....
 

ruudb

Mega Mijlenmaker
Nee hoor Jan bij mijn motor hoor je ook niets schakeld precies zoals de jouwe :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marccc

Kilometervreter
klinkt mischiens stom . ik heb het ook met verschillende motoren gehad .. niets aan te vinden , schakelstangen gaan goed .
toen op aanraden er CASTROL 10/40 olie in gedaan en direct verschil , niet bij 1 maar op jaren meerdere motoren.
ik ben de laatste die denkt dat er slechte olien bestaan en heb 40 jaar altijd hetzelfde merk gebruikt ..
de laatste jaren gaat er bij iedereen castrol in en geen klachten meer
 

fred

Mega Mijlenmaker
10/40 kroon

 
Bovenaan