hypotetische vraag: versnellingsbak st1300 soepeler maken

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
213
105
43
Utrecht
Het geval: Mijn 2006 er schakelt beduidend minder goed dan mijn 2002-er.

2002: pinky er op, schakeld naar beneden. en met 1 vinger soepel naar boven. Als een zwitsers uurwerk.
2006: duw... duw harder... ennn.. scha aaa akelll..("KLACK").
soms wil die wel soepel. .. soms is het duwwen en trekken

okay dat kan aan de schakel link liggen, maar die kogels heb ik volgens mij toch wel goed ingevet toen ik hem er uit had.
lijkt mij toch te liggen aan de bak. of mis ik iets aan deze link (De link is dat staafje met kogels tussen schakel pedaal en bak)

is er iets wat ik kan doen, ánders dan iets aan de link ?

ontkoppelen gaat volgens mij soepel en ik hoorde wel dat mensen het wat uit vonden maken als de master cilinder wordt schoongemaakt.
Heeft de koppeling hier nog invloed op?
Kan de schakel as er uit?
zitten er kogeltjes in die inslijten?
glijlager wat ingevet kan worden?
wat kan ik allemaal nog doen ??

Alle info / hulp is welkom.

(en een antwoord JA/NEE is leuk maar een minimale onderbouwing is wel het minste wat er bij hoord)

groeten,
vincent

• Like
Reactions: Cabby

the rooster

Beginnend Bestuurder
28 mrt 2020
20
20
3
43
Wijckel
Type motor
ST1300
hoi kan het de koppeling ook zijn ? ik heb een FJR gehad welke dat ook had.
is het alleen de 1e versnelling?
misschien ontkoppeld deze niet goed.
probeer eens de koppeling in te knijpen en even een klein dotje gas en dan proberen in de versnelling.
werkte bij mijn FJR wel

fred

Mega Mijlenmaker
27 sep 2015
1.790
962
113
67
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
Die van mij is van 2009. ik weet niet welke olie jij gebruikt, ik had hier problemen mee. (en lijkt wel wat jou probleem.)

Deze olie had ik problemen mee voor al het schakelen Expulsa RR 10W-40 is een vol-synthetische.
Over gegaan naar Expulsa 10W-40 is een semi-synthetische motorolie en geen problemen weer gehad, en het schakelen ging weer als van ouds als een mes door de pakje boter.

• Winnaar
Reactions: panman1100

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
848
473
63
Dalen
Type motor
ST1300
Schakelt 'ie bij koude- én warme motor slecht? Bij koude motor kan ik me er iets bij voorstellen. De olie is dan dikker (en dus plakkeriger) waardoor de koppelingsplaten mogelijk aan elkaar blijven kleven en dus niet lossen waardoor het schakelen zwaar gaat. Zou echter moeten verdwijnen bij een warme motor. Het vervangen van de motorolie is een simpele ingreep. Probeer dat eerst eens en als dat niet helpt, dan zou ik de koppelingsvloeistof vervangen (als die niet zo jong meer is). Is ook een redelijk snel en simpel klusje. Helpt dat nog niet, dan pas de slave schoonmaken. Is bij de 1300 echter wel een k* klusje omdat 'ie achter op het blok zit. Je hoort heel veel mensen zeggen dat het schakelen en aangrijpen van de koppeling véél beter gaat nadat ze de slave gereviseerd hebben. Hoe het technisch allemaal in elkaar zit, geen idee. Zou je het WPH ff moeten checken. Succes ermee!

• Mee eens
Reactions: marc pan

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
213
105
43
Utrecht
olie is ververst op TDT.

Koppelingsolie kan ik nog wel doen ja. had ik nog niet aan gedacht. Blijft een beetje raadselachtig hoe de koppeling het schakelen beinvloed maar al doende leert men he.

@therooster: als ik een dotje gas geef gaat het meestal soepeler. ik geef meestal tussengas bij terugschakelen dus dat is een gewoonte. Is wel een goed punt dat als de koppeling niet goed vrij komt , het schakelen niet lekker gaat...

Ik ga er naar kijken mannen...
to be continued

V

• Like
Reactions: fred