Hulp gevraagd ! Probleem bij een waterpomp.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
650
297
63
Type motor
Geen
Waarde Pan sleutelaars. Ik heb een probleem met de motor van mijn zoon, zijnde een Kawasaki Z750 2004.

Deze machine lekte sinds korte tijd regelmatig een druppeltje koelvloeistof. Via onderdelen sites nieuw spul kunnen verkrijgen maar zit met wat technische vragen!
Het systeem lijkt op dat van de Pan dus hoop ik hier vandaan. Er moet ook in deze pomp een keramische seal, een olie seal en een drukveer vervangen worden. Mijn vraag is nu hoe ik op een veilige wijze de oude materialen kan verwijderen.
Gezien het best kwetsbaar materiaal is durf ik het niet met gepast geweld eruit te tikken.
Mogelijk verduidelijken de foto's het een en ander.
Alle informatie is welkom! Alvast dank.
Waterpomp Dan2.jpgWaterpomp Dan2.jpgWaterpomp Dan3.jpgWaterpomp Dan3.jpgWaterpomp Dan1.jpgWaterpomp Dan2.jpgWaterpomp Dan3.jpgWaterpomp Dan1.jpg

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
816
407
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Beste en het makkelijkste is met een persje.
Eruit tikken door bv een dop in de juiste maat, plaats waar de seal eruit moet ondersteunen / verhogen zodat je kan door tikken.

Monteren echter, zal waarschijnlijk met gepast gereedschap moeten. of iets wat goed past.
De seal kan bij verkeerde montage zomaar breken, dan kan je de seal weggooien.

Monteren door bv twee passende doppen te gebruiken die in de seal past, of juist alleen aan de buitenkant.
Aan de pomp een iets grotere dop, draadeinde erdoor en dan gelijkmatig de moertjes aandraaien.

Zelf heb ik van een Kawa de pomp nog niet gerepareerd, dus ik gok er een beetje op zoals het zou kunnen gaan.
Zoek wat info op het internet, wellicht kom je de juiste werkwijze tegen.
Hoor graag hoe het uiteindelijk is gelukt.
Succes.

• Like
Reactions: jossepan6

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
650
297
63
Type motor
Geen
Bedankt voor de reactie @Pathfinder .
Ik ga het e.e.a proberen. Ik zag in jouw eerdere beschrijving al het gebruik van het draadeinde, dat gaan we in alle voorzichtigheid proberen. Thanks.

• Leuk
Reactions: Pathfinder

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.780
2.027
882
41
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
Let er idd op dat hij goed recht komt te zitten heb deze ook in grote prof pompen zit altijd een hulpstuk bij waarmee je hem op een plek kan tikken en een mechanische seal mag altijd een klein beetje lekken zo dicht hij namelijk af meestal als je even niet gereden hebt doet de 1300 het ook ze dichten dan vanzelf weer af

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
650
297
63
Type motor
Geen
Thanks @webster Duidelijk verhaal. Tijdgebrek is nu het probleem. Zaterdag even mee verder, dan kan hij er weer meer rijden.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
650
297
63
Type motor
Geen
Thanks @fred bijna het zelfde systeem maar toch ook weer niet. Vandaag het probleem opgelost. Verse olie en koelvloeistof. Bleek met het juiste gereedschap een leuke klus. Hij kan weer kilometers maken