ST1100 Hulp bij (ernstig) versleten aandrijving achterwiel ST1100

Eric Alexander

Beginnend Bestuurder
15 jan 2019
16
6
3
49
Zwijndrecht
Type motor
ST1100
Beste mensen,

Zoals ook reeds in mijn aankondiging als nieuw lid is aangegeven, hierbij het verzoek om hulp bij een ernstig versleten aandrijving van het achterwiel van mijn ST1100.
Tijdens de laatste achterband wissel bij de garage, ben ik op de situatie geattendeerd zoals op de foto's.
Ik ben me daarbij rotgeschrokken van de kostprijs voor het vervangen ervan door 2ehands spullen.
Deze kosten komen me / ons totaal niet uit omdat (om heel eerlijk te zijn) de badkamer op de nominatie staat om te vervangen.
Mijn ouwe trouwe maatje (oudje uit 1992) zal toch echt nog een jaartje mee moeten, voordat ik deze waarschijnlijk in ga ruilen (voor een iets lichter type motorfiets).
Mijn maatje werd voorheen ook gebruikt voor tourritten, maar kom daar totaal niet meer aan toe.

Om een heel lang verhaal kort te maken, ben ik hard op zoek naar hulp.
Ben best technisch maar dit soort zaken ben ik te huiverig voor om dit alleen aan te pakken.
Ben ook op zoek naar de juiste onderdelen om te vervangen.

Heb geen voorzieningen zoals garage en speciaal gereedschap.

Wie o wie zou me kunnen en vooral willen helpen.
Voor de inwendige mens kan uiteraard gezorgd worden maar ook finaciële compensatie (zeg maar) is uiteraard bespreekbaar.
Alles om mij en mijn ouwe maatje nog een poosje op de weg te houden.

Alvast ontzettend, enorm hartelijk dank.

2019-01-04 08.36.51.jpg

2019-01-04 08.37.01.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Triest
  • Niet Leuk
Reactions: fred en panman1100

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik begrijp je teleurstelling echter je haalt je grootste rendement als je blijft doorrijden totdat ze het niet mer doet,
goed in het vet zetten en hopen op het beste
je vernielt niets extra als je deze keuze maakt
Er is namelijk geen andere oplossing dat gebruikte onderdelen zoeken en vervangen. hoe zwaar je dit momenteel financieel ook valt
succes

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.984
3.082
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Weer een slachtoffer van geen of verkeerd vet op de splines. Er blijven steeds minder ST1100 klokken over en dus gaat de prijs omhoog. Waffie heeft gelijk; als je je nu geen vervangende delen kunt of wilt veroorloven dan de splines dik in de Moly 60 zetten, een pech-onderweg abonnementje afsluiten en doorrijden . .

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
316
303
63
46
Haren
Type motor
ST1100
Marktplaats , kan dit iets zijn? in ieder geval niet heel duur.
Even ter oordeel van de kundigen hier op het forum, is het nog wat?

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.984
3.082
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
't Is geen hele mooie, en het allerbelangrijkste stukje (de splines) staat natuurlijk niet op een van de foto's. Dat geeft te denken . .
Als afhalen een optie is zou je misschien kunnen bedingen dat je eerst de splines wilt zien voordat je je geld uitgeeft. 't Ding staat er al vanaf december op dus hij zal 'm onderhand wel kwijt willen.

Eric Alexander

Beginnend Bestuurder
15 jan 2019
16
6
3
49
Zwijndrecht
Type motor
ST1100
Mocht je de spullen kunnen vinden wil ik je best helpen met de montage.

Gr William
Dank je wel William.
Het begint al met wat voor spullen ik nodig zou moeten hebben / wat is handig / -het beste?
Ik begreep van de garage dat er ook rubbers e.d. vernieuwd zouden moeten worden en volgens mij hadden ze het ook over de cardanas zelf.
Ik wil het allemaal best opzoeken / uitzoeken, maar weet zo even niet waar te beginnen.
Kijk dat de tandwielen versleten zijn en dat deze vervangen moeten worden (inclusief het deel in het achterwiel zelf) snap ik allemaal.
Kun je me daar alvast mee helpen of weet je iemand dat dat kan doen?
postings automatisch samengevoegd:

Weer een slachtoffer van geen of verkeerd vet op de splines. Er blijven steeds minder ST1100 klokken over en dus gaat de prijs omhoog. Waffie heeft gelijk; als je je nu geen vervangende delen kunt of wilt veroorloven dan de splines dik in de Moly 60 zetten, een pech-onderweg abonnementje afsluiten en doorrijden . .
OK, dank je wel voor je tip(s).
Feit is even dat ik het lef niet heb om de motor open te schroeven / werken en niet weet waar ik moet beginnen en wat ik wel (of juist niet) mag losdraaien.

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
5.149
2.526
113
54
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Mooi zo William, daar zal nog veel overbrengingen mee kunnen smeren.
Maar mijn antwoord was gericht aan Eric, en ja ook voor de leden die er interesse voor mochten hebben.

Ed 74

1e Versnelling
28 mei 2018
21
5
3
46
Type motor
ST1100
Hoort dit bij het grote onderhoud, of moet je dit om de 50.000 km verversen?
Heb er bij m’n Pan eerlijk gezegd nog nooit naar gekeken.

• verrast
Reactions: Nosegear

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
5.149
2.526
113
54
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik controleer de splin ( overbrenger cardan ) zeker 3 keer per jaar en ook bij elke bandewissel.
Of minstens 1 keer per jaar, indien je weinig rijd.
Ik raad de controle zeker aan om de 5 a'6000 km te doen.
Mocht je interesse hebben voor speciaal voorgeschreven molly vet,
die kan je bij mij bestellen, ik verkoop deze in potjes van 200 gr.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
50 000 Km is zoals Henk aangeeft inderdaad te lang.
Ik doe het zeker bij elke bandenwissel zoals Marc schrijft en soms ook daar nog eens ergens tussen.
De prijs van het vet weegt niet op tegen de prijs van dit onderdeel , en ja het is niet op 5 min gefikst maar je doet er veel voordeel mee.
Het vet is dan niet echt verdwenen maar ik merk wel dat het door de draaiende krachten van het wiel het vet zich meer heeft verspreid.
Wat ook belangrijk is als er nieuw vet wordt geplaatst de oude restanten verwijderen en alles proper maken.
Oud vet en nieuw vet is geen goede combinatie voor een optimale smering van dit dure onderdeel.
Dit is natuurlijk vanzelf sprekend zal je zeggen / denken maar er gebeuren zoveel zaken die over het hoofd worden gezien of zelfs " bewust " niet worden uitgevoerd om één of andere reden.
Goed dat je het even schrijft van die rubberen ringen Henk , die zie ik ook over het hoofd ( shame on me :) ) en ga deze bestellen want er komt een fameus motorjaar aan , jahoe !
achterwiel.PNG

Die 2 ringen , zijn dat nummer 23 & 24 ?

Laatst bewerkt:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
767
413
63
Type motor
Geen
Door de vorst staat ze lekker gestald. Binnenkort nieuw RVS plaatsen dan ook maar gelijk mijn cardan opnieuw in het vet zetten!

• Like
Reactions: pheufk en Ad2002pan

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.250
6.603
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Voor de st1300 heb je deze twee nodig;

1 x 91302MA60030, O-RING, 61 X 2
1 x 91358MG9003, O-RING, 50.5 X 3.5

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: elmo

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
6.250
6.603
413
Voorhout
Type motor
ST1100
Er zit inderdaad verschil in de positienummers bij de verschillende bouwjaren,
maar waar het om gaat zijn de O-ringen en die nummers zijn gelijk gebleven.
Dus of je nu een 2002 of een 2010 machine neemt , de nummers zijn goed. :Smile:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.984
3.082
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
En het is al vaker geschreven, maar dan maar ten overvloede: ga NIET rustig achterover zitten omdat jouw fiets door een professionele motortoko onderhouden wordt. Ook daar wordt er probleemloos één of ander naamloos vetje op gesmeerd (áls ze er al naar kijken)! Sta erop dat ze Moly 60 gebruiken; jij draait voor de kosten op als je klok stukloopt. Ik neem domweg een potje mee bij een bandenwissel. Dan is het er maar.

• Mee eens
  • Like
Reactions: elmo en marc pan

Roel

1e Versnelling
15 mei 2017
21
14
3
48
nuenen
Type motor
ST1100
Ik heb mijn cardan vorig jaar ook onder handen genomen.
Aan de linker kant de foto's zoals het was, rechts de vervangende tweedehands onderdelen.
Als ik mijn foto's vergelijk met die van jou, dan kun je nog een stukje verder :Smile:
Cardan.jpg

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
316
303
63
46
Haren
Type motor
ST1100
Na wat zoekwerk (ook op andere fora) las ik ook het e.e.a. over Molykote GN plus, is die pasta ook geschikt of moet je de versie zonder de plus nu weer hebben?

In mijn geval voor een ST1100.

Eric Alexander

Beginnend Bestuurder
15 jan 2019
16
6
3
49
Zwijndrecht
Type motor
ST1100
Ik heb ook 1.5 jaar met een versleten cardan gereden goed in het ver zetten en niet als een debiel rijden dan zingt hij het nog wel ff uit hoor
Beste Elmo, bedankt voor je bericht. De oude van jou zag er beter uit dan de huidige van mij nu ... :confused:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
767
413
63
Type motor
Geen
€75 is niet de hoofdprijs. Vraagt over het algemeen niet de hoofdprijs voor zijn spullen lijkt mij. Staat er al vanaf 5 december op ?? Volgens mij word dit onderdeel schaars. Even alert zijn maar mogelijk een koopoptie :bellen:

• Mee eens
Reactions: Pathfinder

Eric Alexander

Beginnend Bestuurder
15 jan 2019
16
6
3
49
Zwijndrecht
Type motor
ST1100
Ben deze tegen gekomen @Eric Alexander , hopelijk heb je er wat aan,

Link: https://link.marktplaats.nl/m1351362135

Dezelfde naam....Succes.
Heb ik ook gezien en heb er vrijdag een afspraak staan om deze in den lijve te onderzoeken of het watis.
Had andere foto's gevraagd en gekregen, voor 75 euro is het een redelijke cardan (voor nu)

bijzonder slechte foto’s. En dat die geen “bijgeluiden” maakt, kan ik niks mee.
Zou de verkoper om goede foto’s vragen.
Dank ik ga er vrijdag heen. heb betere foto's van hem gezien.

Ben deze tegen gekomen @Eric Alexander , hopelijk heb je er wat aan,

Link: https://link.marktplaats.nl/m1351362135

Dezelfde naam....Succes.
De cardan welke we op marktplaats hadden gezien heb ik gecanceld; heb via dit Forum (Boertje Boers) een veel betere cardan overgenomen. Deze is nog compleet met meenemer ook.
Alsnog bedankt voor het meekijken / meedenken

bijzonder slechte foto’s. En dat die geen “bijgeluiden” maakt, kan ik niks mee.
Zou de verkoper om goede foto’s vragen.
Ik had een afspraak geregeld na ontvangst van betere foto's.
Deze heb ik van de week ook weer gecanceld omdat ik via dit forum (boertje boers) een veel betere cardan heb kunnen overnemen inclusief meenemer.
Bedankt voor het meekijken

Laatst bewerkt: