1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Honda ST1100

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door panman1100, 17 mrt 2018.

  1. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Honda ST1100 Pan European .

    Tussen 1990 en 2002 verkocht Honda 8.343 exemplaren van de ST1100 (sc26) , en in 2003 werden er nog 125 op naam gezet.
    Wat een totaal maakt van 8.468 stuks.
    In 2002 bracht Honda het model ST1300 (sc51) op de markt
    Tot 1993 waren de motoren nog niet standaard voorzien van ABS en Traction Control.


    Overzicht model

    Honda_ST_1100_Pan_European.jpg

    • 1990: invoering van het model.
    • 1991: een temperatuur stabieler kunststof afdekking voor het opbergvak in het linker kuipdeel.
    • 1992: meerprijs ABS en Traction Control (TCS), ander rechter zijdeksel, andere buddyseat en andere stuurpositie.
    • 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).
    • 1995: terugroep actie voor het omwisselen van de sensor die de ontsteking uitschakelt bij een ongeval, van de tussen 1990 en 1993 gebouwde motoren .
    st-1100-licznik-zegary-paneuropean-angielski-elementy-nadwozia-416494782.jpg
    • 1996 opwaardering ABS/TCS met gecombineerd remsysteem (CBS) voor en achter met 3 remzuigers, kleinere remschijven (Ø : 296 mm), dikkere voorvork (Ø : 43 mm), bredere voorband (120/70-18) en sterkere dynamo (40 Amp).
    Honda ST1100 99.jpg
    • 1999: speciaal model in goud metallic vanwege het 50 jarig bestaan van Honda.
    • 2002: laatste officiële verkoopjaar van de ST1100.
    80_normal.jpg

    Aankoop van een Honda ST1100

    Er zijn voor de ST1100 geen echte zwakke punten bekend, zodat de bezichtiging van de motor zich meestal tot de algehele conditie kan beperken.
    Zeker als het aan te kopen exemplaar regelmatig zijn beurten gehad heeft, dan zullen er zelfs bij zeer hoge kilometerstanden geen mechanische problemen optreden.
    Het V4 motorblok heeft een hele lange levensduur.

    Hier volgen enkele punten waarop in ieder geval gelet moet worden:

    • Bij de meeste modellen kan het geen kwaad om de distributieriem en de spanrollen te controleren ook al is de voorgeschreven 100.000 km nog niet bereikt.
    • Controleer of de talrijke kunststof delen in goede conditie zijn, want vervanging is heel duur.
    • Kijk bij een ABS model of de ABS goed werkt.
    • Bij contact aan , moeten de de ABS lampjes gaan branden , en bij wegrijden uitgaan (>10 km +)
    • Als dit niet het geval is dan kunnen de zeer dure sensors defect zijn.
    • Controleer de achtervork goed op roest.
    • Deze kan vooral bij veel in de regen en pekel rijden gaan roesten.
    • Hetzelfde geldt voor de uitlaatcollector en de uitlaatdelen.
    • Aangezien het ondoenlijk is om bij een bezichtiging de achtervork en de uitlaten te demonteren, is de conditie van de middenbok een hele goede graadmeter, omdat deze dicht in de buurt van deze beide onderdelen zit.
    • Verwijder de 2 grijze kunststof kapjes aan de kuip onderzijden.
    • Beschadiging van de steun duidt op zijdelings vallen.
    Overzicht ST1100
    • Gewicht: droog 287 kg (standaard model) en 299 kg (CBS/ABS/TCS model).
    • Benzine: Euro 95 loodvrij.
    • Benzinetank: inhoud 28 liter.
    • Motorblok: V-4 1.085 cc.
    • PK's: 100.
    • Voorband: 110/80-18 (standaard model) en 120/70-18 (CBS/ABS/TCS model).
    • Achterband: 160/70-17.
    • Versnellingen: 5.
    • Maak een proefrit
    • Veel succes met de aankoop
     
    • Informatief Informatief x 14
    • Leuk Leuk x 3
    • Winnaar Winnaar x 1
  2. Mister Vogezen

    Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

    Henk , die 8468 stuks dat is dan toch enkel voor Nederland ?
     
  3. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Lijkt mij wel, kan me niet indenken dat dat wereldwijd is.
    Als je na gaat dat er in weet ik hoeveel landen door politie/marechaussee/leger en andere hulpdiensten van de ST1100 gebruik werd gemaakt, zouden die machines al weet ik hoeveel van die aantallen hebben opgeslokt.
    Ben benieuwd overigens hoeveel ST1100's er nog rond rijden in Nederland nu, incl. de import.
     
  4. Jan KoekePan

    Jan KoekePan Kilometervreter

    Is er op basis van de ledenlijst een (voorzichtige) schatting mogelijk?
     
  5. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    Ja dit is het aantal (nieuw) verkochte ST1100 Pan European in Nederland.
     
  6. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

  7. Ton en Hennie

    Ton en Hennie 5e Versnelling

    Beste Henk,

    Goede informatie. Zou het ook niet goed zijn om deze informatie vast te pinnen bij bijvoorbeeld downloads of techniek 1100 of ergens anders?
     
    • Top Top x 1
  8. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Nog interessant te vertellen dat van de beperkte oplage in 1999 (de gouden anniversary) bijna 60% is opgekocht en verdwenen is onder een witte verflaag met blauw/oranje striping........politie. hierdoor zijn de goudkleurige nog schaarser geworden. Als je nu een oude politie Pan koopt, zou de kleurcode onder het zadel op het frame zomaar goudkleurig van origine kunnen zijn.
     
  9. S-Tsw-1300

    S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

    Kijk, van dit soort informatieve bijdragen wordt ik blij. Leuk Henk. Top!:good:
    Maar dat ligt misschien ook aan mijn werk.... :gek:
     
  10. GotTheSunInMyFace

    GotTheSunInMyFace 4e Versnelling

    Kwam toevallig mijn kenteken diverse keren tegen en aalemaal komen ze overeen met mijn kentekenbewijs. 25kw/34pk :)
     
  11. Hunter

    Hunter 5e Versnelling

    Leuk leesvoer, de oer-Pan ;)
     
  12. mariocoppens

    mariocoppens 1e Versnelling

    super research, klasse!
    dank mario
     
  13. Panneman

    Panneman 2e Versnelling

    Mooie informatie Henk!

    Alleen snap ik deze niet: 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).

    Mijn '96er heeft geen ABS of TCS.
     
  14. panman1100

    panman1100 VIP Medewerker

    • 1992: meerprijs ABS en Traction Control (TCS), ander rechter zijdeksel, andere buddyseat en andere stuurpositie.
    • 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).
    Vanaf 1993 kon je kiezen tussen een model met ABS of Non-ABS , standaard af fabriek , daarvoor was het een optie om de ST1100 met ABS uit te laten voeren tegen een flinke meerprijs.
     
    • Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  15. OllieB

    OllieB 1e Versnelling

    Gave lijsten zeg!

    Toch gek om te lezen dat er een terugroepacties is geweest over de omvalsensor. De mijne is van 1990 maar ik heb nooit iets gehoord of bericht gehad....( uiteindelijk in 2010 opgelost met een gebruikte sensor voor 15 euro..)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 mrt 2018
  16. mariocoppens

    mariocoppens 1e Versnelling

    Dat is werkelijk in interessante aanvulling! 60% hoeveel stuks zijn dat? Heb je een link naar de bron?
     
  17. Oppie

    Oppie 5e Versnelling

    Nee, geen bron maar weet dat in 1999 de Pans zijn aangeschaft bij de politie. In 1999 waren er drie kleuren: bordeaux rood, blauw en goud. De gouden waren in 1999 niet populair en bleven bij de fabriek staan. Deze zijn toen naar de politie gegaan en overgespoten. Onder het zadel zit op het frame een kleurcode sticker. Bij de oude politie Pans zal de code Y-158M (Sienna Gold Metallic) te lezen zijn.
     
    • Informatief Informatief x 2
    • Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina