Honda ST1100

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.715
5.700
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Honda ST1100 Pan European .

Tussen 1990 en 2002 verkocht Honda 8.343 exemplaren van de ST1100 (sc26) , en in 2003 werden er nog 125 op naam gezet.
Wat een totaal maakt van 8.468 stuks.
In 2002 bracht Honda het model ST1300 (sc51) op de markt
Tot 1993 waren de motoren nog niet standaard voorzien van ABS en Traction Control.


Overzicht model

Honda_ST_1100_Pan_European.jpg

  • 1990: invoering van het model.
  • 1991: een temperatuur stabieler kunststof afdekking voor het opbergvak in het linker kuipdeel.
  • 1992: meerprijs ABS en Traction Control (TCS), ander rechter zijdeksel, andere buddyseat en andere stuurpositie.
  • 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).
  • 1995: terugroep actie voor het omwisselen van de sensor die de ontsteking uitschakelt bij een ongeval, van de tussen 1990 en 1993 gebouwde motoren .
st-1100-licznik-zegary-paneuropean-angielski-elementy-nadwozia-416494782.jpg
  • 1996 opwaardering ABS/TCS met gecombineerd remsysteem (CBS) voor en achter met 3 remzuigers, kleinere remschijven (Ø : 296 mm), dikkere voorvork (Ø : 43 mm), bredere voorband (120/70-18) en sterkere dynamo (40 Amp).
Honda ST1100 99.jpg
  • 1999: speciaal model in goud metallic vanwege het 50 jarig bestaan van Honda.
  • 2002: laatste officiële verkoopjaar van de ST1100.
80_normal.jpg

Aankoop van een Honda ST1100

Er zijn voor de ST1100 geen echte zwakke punten bekend, zodat de bezichtiging van de motor zich meestal tot de algehele conditie kan beperken.
Zeker als het aan te kopen exemplaar regelmatig zijn beurten gehad heeft, dan zullen er zelfs bij zeer hoge kilometerstanden geen mechanische problemen optreden.
Het V4 motorblok heeft een hele lange levensduur.

Hier volgen enkele punten waarop in ieder geval gelet moet worden:

  • Bij de meeste modellen kan het geen kwaad om de distributieriem en de spanrollen te controleren ook al is de voorgeschreven 100.000 km nog niet bereikt.
  • Controleer of de talrijke kunststof delen in goede conditie zijn, want vervanging is heel duur.
  • Kijk bij een ABS model of de ABS goed werkt.
  • Bij contact aan , moeten de de ABS lampjes gaan branden , en bij wegrijden uitgaan (>10 km +)
  • Als dit niet het geval is dan kunnen de zeer dure sensors defect zijn.
  • Controleer de achtervork goed op roest.
  • Deze kan vooral bij veel in de regen en pekel rijden gaan roesten.
  • Hetzelfde geldt voor de uitlaatcollector en de uitlaatdelen.
  • Aangezien het ondoenlijk is om bij een bezichtiging de achtervork en de uitlaten te demonteren, is de conditie van de middenbok een hele goede graadmeter, omdat deze dicht in de buurt van deze beide onderdelen zit.
  • Verwijder de 2 grijze kunststof kapjes aan de kuip onderzijden.
  • Beschadiging van de steun duidt op zijdelings vallen.
Overzicht ST1100
  • Gewicht: droog 287 kg (standaard model) en 299 kg (CBS/ABS/TCS model).
  • Benzine: Euro 95 loodvrij.
  • Benzinetank: inhoud 28 liter.
  • Motorblok: V-4 1.085 cc.
  • PK's: 100.
  • Voorband: 110/80-18 (standaard model) en 120/70-18 (CBS/ABS/TCS model).
  • Achterband: 160/70-17.
  • Versnellingen: 5.
  • Maak een proefrit
  • Veel succes met de aankoop
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.593
455
83
41
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Lijkt mij wel, kan me niet indenken dat dat wereldwijd is.
Als je na gaat dat er in weet ik hoeveel landen door politie/marechaussee/leger en andere hulpdiensten van de ST1100 gebruik werd gemaakt, zouden die machines al weet ik hoeveel van die aantallen hebben opgeslokt.
Ben benieuwd overigens hoeveel ST1100's er nog rond rijden in Nederland nu, incl. de import.
 

Ton en Hennie

5e Versnelling
5 nov 2017
494
139
43
65
Voorthuizen
Type motor
ST1100
Beste Henk,

Goede informatie. Zou het ook niet goed zijn om deze informatie vast te pinnen bij bijvoorbeeld downloads of techniek 1100 of ergens anders?
 

Oppie

Kilometervreter
4 nov 2012
839
332
63
46
Zwaag
Nog interessant te vertellen dat van de beperkte oplage in 1999 (de gouden anniversary) bijna 60% is opgekocht en verdwenen is onder een witte verflaag met blauw/oranje striping........politie. hierdoor zijn de goudkleurige nog schaarser geworden. Als je nu een oude politie Pan koopt, zou de kleurcode onder het zadel op het frame zomaar goudkleurig van origine kunnen zijn.
 
  • Like
Reactions: Tiesemans

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.888
861
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Kijk, van dit soort informatieve bijdragen wordt ik blij. Leuk Henk. Top!:good:
Maar dat ligt misschien ook aan mijn werk.... :gek:
 

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
337
117
43
38
Zwolle
Type motor
ST1100
Kwam toevallig mijn kenteken diverse keren tegen en aalemaal komen ze overeen met mijn kentekenbewijs. 25kw/34pk :)
 

Panneman

2e Versnelling
3 aug 2013
76
14
8
Mooie informatie Henk!

Alleen snap ik deze niet: 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).

Mijn '96er heeft geen ABS of TCS.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.715
5.700
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
  • 1992: meerprijs ABS en Traction Control (TCS), ander rechter zijdeksel, andere buddyseat en andere stuurpositie.
  • 1993: standaard ABS en Traction Control (TCS).
Vanaf 1993 kon je kiezen tussen een model met ABS of Non-ABS , standaard af fabriek , daarvoor was het een optie om de ST1100 met ABS uit te laten voeren tegen een flinke meerprijs.
 
  • Like
Reactions: Panneman

OllieB

2e Versnelling
10 apr 2015
43
16
8
57
Type motor
ST1100
Gave lijsten zeg!

Toch gek om te lezen dat er een terugroepacties is geweest over de omvalsensor. De mijne is van 1990 maar ik heb nooit iets gehoord of bericht gehad....( uiteindelijk in 2010 opgelost met een gebruikte sensor voor 15 euro..)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mariocoppens

2e Versnelling
11 aug 2017
41
28
18
Vlissingen
Type motor
ST1100
Nog interessant te vertellen dat van de beperkte oplage in 1999 (de gouden anniversary) bijna 60% is opgekocht en verdwenen is onder een witte verflaag met blauw/oranje striping........politie. hierdoor zijn de goudkleurige nog schaarser geworden. Als je nu een oude politie Pan koopt, zou de kleurcode onder het zadel op het frame zomaar goudkleurig van origine kunnen zijn.
Dat is werkelijk in interessante aanvulling! 60% hoeveel stuks zijn dat? Heb je een link naar de bron?
 

Oppie

Kilometervreter
4 nov 2012
839
332
63
46
Zwaag
Nee, geen bron maar weet dat in 1999 de Pans zijn aangeschaft bij de politie. In 1999 waren er drie kleuren: bordeaux rood, blauw en goud. De gouden waren in 1999 niet populair en bleven bij de fabriek staan. Deze zijn toen naar de politie gegaan en overgespoten. Onder het zadel zit op het frame een kleurcode sticker. Bij de oude politie Pans zal de code Y-158M (Sienna Gold Metallic) te lezen zijn.
 
  • Like
Reactions: Tiesemans en pheufk

Ed 74

Beginnend Bestuurder
28 mei 2018
20
5
3
45
Type motor
ST1100
Mooie informatie, zou ook idd wel eens benieuwd zijn naar het aantal rijdende st1100’s.
Leuk weetje oppie. Waarom zouden de gouden Pan’s niet zo goed verkopen?
Zijn mooie motoren.
 

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
241
98
28
's-Hertogenbosch
Type motor
Anders
Hebben jullie enig idee of de politie in 2001 ook zilverkleurige ST's (met gouden velgen) heeft gekocht om als onopvallende surveillance motors te dienen?
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.715
5.700
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Nee , want in 2001 werd deze kleuren gevoerd :

2001 ST1100A1
R-114C-U = Candy Wineberry Red
R-151C-U = Candy Graceful Red
B-162M = Midi Blue Metallic

De eerste drie jaren was wel de st1100 met de kleur zilver te koop,
(1990 , 1991 en 1992)
NH-295M Sparkling Silver Metallic
 

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
998
918
93
57
Gieten
Type motor
ST1100
@panman1100 dit gaat over politiemotoren, deze zijn allemaal overgespoten in het zilver, ik heb ook nog eentje uit '91 in het zilver en deze heeft meer een brons glans.