data-csrf="1566417687,7f60e903ff9591b23e4c44b1786b099a" Hobbelpaard | ST1100-1300.eu

Hobbelpaard

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
96
68
18
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Hallo Pan adepten en (hobby) techneuten.
Ik heb een probleempje met m'n ST1100 ('90, geen ABS, bijna 140k ervaring)
Er zit een nare "hobbel" in de fiets.
Deze is voornamelijk voelbaar tussen de 50 en 60 km/h, op glad wegdek, constante snelheid, rechtuit. Het voelt dan alsof er hoogteslag in het wiel zit. (alsof je expres over een onderbroken streep op de weg rijdt). Ook op hoge snelheid (140 +) is er een hinderlijke trilling in het stuur voelbaar.
Nu ben ik niet helemaal simpel, dus ik heb vast de eerste verdachten geëlimineerd. De wiellagers zijn afgelopen zomer vervangen (+/- 10k geleden) en voelen en klinken gezond. De vorkolie is nog geen 1000k oud. De band is ongeveer 4k oud, en gisteren door Kees van de mobiele service op z'n balanceer apparaat gecontroleerd op balans, hoogte- en breedte slag. Niets raars te zien. Omdat het wiel er toch naast stond heb ik de as helemaal schoon gepoetst en over een glasplaat gerold. Deze lijkt ook keurig recht.
De reden dat ik vorig jaar de lagers vervangen heb was omdat ik ze hoorde. (gruizend geluid). Ze voelen echter prima aan. Na het vervangen was er niets aan de hand, alles klonk en voelde zoals je mag verwachten. Tot de montage van de huidige band. Vanaf toen voelde ik soms lichtjes deze hobbel/trilling, in het zelfde ritme als eerst mijn gruisende geluid. Dat heb ik genegeerd en afgeschoven op de lekkage van de linker vorkpoot (op de anti-duik). Ik gooide het op te weinig olie in de ene poot. Die is nu dus gerepareerd. Beide poten hebben verse olie. Ik dacht er nu vanaf te moeten zijn maar gek genoeg lijkt het alleen maar erger geworden te zijn.
Ik weet even niet meer waar ik het zoeken moet. Is er iemand hier die een zinnige suggestie heeft om mij op het juiste spoor te zetten?
Klein, maar mogelijk belangrijk detail: bij het vervangen van de lagers ontdekte ik dat deze een afwijkende maat hebben.
 
Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.508
5.267
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Welke maat lagers heb je dan nu erin zitten?
( er horen 6004 in het voorwiel te zitten en in het achterwiel 6204 en 3204)
 

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
96
68
18
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet meer weet Panman1100. Het staat me bij dat de binnendiameter gelijk is aan het originele lager (moet wel, anders past de as niet) en de buitendiameter 5mm groter.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.508
5.267
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
@W. Boom

Dan heb je een ander voorwiel wiel erin zitten (van een ABS uitvoering)

De velgmaten zijn ook anders :

Non -ABS heeft ; 110/80 ZR18 TL (58W)

ABS versie heeft ; 120/70 ZR18 TL (59W)

Voorwiel lagers in de non-ABS zijn : 6004 (buitendiameter) 42 mm en voor de ABS zijn deze : 6204 ; (buiten diameter) 47 mm , de as maten zijn gelijk.

5d277e69f6fb0f58fd329a1d51a748007b625f52.jpg en voor de 6204 zijn deze a0973ac7c5410979565b218801f2c0577af5fcb7.jpg
 
  • Leuk
Reactions: panpatje

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
96
68
18
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Bridgestone T31. 110/80R18.

Dat is niet onmogelijk Panman1100. Nu je het zegt, ik vond het al opvallend dat er op het wiel nutteloze nokken zitten. Vermoedelijk zijn dat montagepunten voor een ABS krans.
Wel apart trouwens, dat jij dit gelijk oplepelt. Ik heb destijds 2 (twee!) verschillende Honda dealers an de telefoon gehad toen ik zag dat ik een niet passend lager had besteld. Beiden zeiden dat ik wel het juiste nieuwe lager had en dat ze geen andere maat konden vinden in de lijsten voor we ST1100. Ook nadat ik aangaf dat mijn fiets een samenraapsel van onderdelen lijkt te zijn en dat er mogelijk een niet origineel (maar wel Honda ST1100, want hetzelfde als het achterwiel) wiel in de fiets zit. Uiteindelijk een passend lager gevonden door op maten te laten zoeken.
Maar goed, dat verklaart nog altijd niet waarom de boel hobbelt...
 
Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.508
5.267
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Heb je de achterboel ook gecontroleerd ,
indien daar een onbalans zit , dan wordt dit doorgegeven/vertaald naar de voorkant .

Het balhoofdlager controleren op speling/juiste afstelling.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.081
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Als je nu alle ruis wegneemt........ dan kom je toch uit bij de band
Deze is namelijk de enige factor die samenhangt in het tijdsbeeld tussen jouw klachten en de verandering die je hebt uitgevoerd.

en voor de duidelijkheid,
De velgbreedte is wel gelijk echter er zijn verschillende banden maten gebruikt zoals panman1100 aangeeft
Nu kan ik in constructieve detail gaan treden omtrent de reden van jouw beleving maar 100 % weten we dat nog niet zolang jij geen andere band probeert.
dat is namelijk de enige variabele factor.
Echter , er bestaat ook de mogelijkheid dat je probleem bij je achterwiel begint en jij dit in het voorwiel voelt
Het blijft namelijk een samenspel waarbij het niet altijd direct duidelijk is waar de oorzaak zit.
 

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.553
818
113
53
Barneveld
@W. Boom,
Ik heb ook een poosje last gehad van soortgelijke hobbel. Opnieuw balanceren van voor- en achterwiel en het verversen van de vorkolie hielpen niet. Na het vervangen van de banden (die hadden er toen al veel meer dan 10k km op zitten) was het euvel verholpen.

Groets, Hans
 

Gerardus

3e Versnelling
13 sep 2017
190
91
28
67
Zaandam
Type motor
ST1300
Ik heb ook eens een trilling in mijn stuur gehad bij +/- 50 km/uur bij mijn 1100 , bleek na veel zoeken pas over na het monteren van een nieuwe voorband.
Succes met je zoektocht
 
  • Mee eens
Reactions: Eddy DM

luca

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
3
3
56
Almelo
Type motor
ST1100
dat probleem heb ik ook gehad achterwiel lagers vervangen, nieuwe voorband, balhoofd afgesteld, hielp allemaal niets probleem bleef.
Bij SO products nieuwe yss veren laten plaatsen daarbij is de voorvork helemaal uit elkaar geweest en aangepast de motor stuurt ontzettend strak nu maar als ik met de handen los van het stuur rijd zie je rond de 60/70 km per uur dat hij toch nog iets uitslaat met de handen aan het stuur merk je er niks van.
Het kan zijn dat het voorwiel op de verkeerde manier gemonteerd is waardoor er verkeerde spanning in de voorvork zit Het kan ook zijn dat je voorvork afgesteld moet worden ik heb een tijdje geleden een filmpje bij techniek gezet. voorvork afstellen
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.820
1.348
113
Hulst
Type motor
ST1100
MIjn vorige banden hadden dit euvel ook. Dunlop Roadsmart. Met de nieuwe Metzeler is dit helemaal verdwenen. Ik denk dus, net als velen, dat het in je voorband zit.