• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1100 Handvatverwarming

MWA

Beginnend Bestuurder
13 okt 2016
11
10
3
51
Type motor
ST1100
Omdat ik een nieuwe accu moest bestellen gelijk maar nieuwe handvatverwarming besteld.
De bedrading van de oude handvatten had al diverse keren last van draadbreuk dicht tegen het handvat.
De kern van de oude bedrading is lastig te solderen omdat er een hittebestendige laklaag over de adertjes zit en het metaal is erg bros.
Dus toen ik zo ongeveer in m'n handvat de draad weer moest oppikken heb ik het opgegeven.

Opmeten van m'n stuur leverde een dikte op van 21,5mm (L), 26,5mm(R) en 130mm lang.
Na wat zoekwerk kwam ik voor mijn 1100 van 1990 op Handvatverwarming Oxford Adventure 132mm lang
http://www.tenkateshop.com/handvatverwarming-oxford-adventurde-132mm-lang-25003690?gclid=EAIaIQobChMIwdyR5dmG2gIVh7ftCh1JtA7bEAAYASACEgJnbvD_BwE

De oude handvatten met wat wrikken er af gekregen. Een gaatje prikken in het einde en de perslucht er even opzetten gaat gemakkelijker als je dat bij de hand hebt.

De gebruiksaanwijzing is prima en eigenlijk staat alles er in wat je weten moet.
Aansluiting volgens de gebruiksaanwijzing is rechtstreeks op de accu. De regelunit is voorzien van automatisch afschakelen als de motor stopt (geen laadstroomruis) of als de accuspanning te laag wordt.
Daarnaast is de plusdraad apart gezekerd.

IMG_20181013_154049 x.jpg
De mindraad heb ik links naast de accu onder een bout van een elektronica blokje gezet. De zekeringhouder van de plusdraad past er mooi langs en kan met een tyrap ook daarop vastgezet worden.

De handvatten worden gemonteerd met bijgeleverde superlijm.
Ik had daar zo m'n twijffels over. Maarja, wie heeft dat nou vaker bij de hand gehad. De leverancier/bedenker of ik.
Na het stuur en gashandle goed schoongemaakt te hebben de boel ingesmeerd met lijm en gemonteerd.
In de gebruiksaanwijzing staat eerst passen zonder lijm.
IMG_20181013_155257 x.jpg
Hierdoor kwam ik er achter dat links op de plek waar de kabel uit het handvat komt er een dingetje is met je passeerknop.
Iets doordraaien van het handvat zorgt dat de passeerknop beter bereikbaar/gemakkelijker te bedienen zal zijn.
Aan de kant van de gashandle komt het neer op kabel bovenlangs of onderlangs waarbij je rekening moet houden met het draaien van de handle.
Als je dat vergeet rijdt je nooit meer te hard.

Doordat ik niet te weinig lijm had gebruikt liep het ook tussen gashandle en stuur.
Hierdoor liep m'n gashandle nog stroever dan eerst.:Banghead:
Prutsen, vegen, olie en poetsen hielp niet meer. Dus de gashandle maar gedemonteerd (twee schroefjes aan de onderzijde van het schakelaarhuis).
Dan is het open maar wil de boel niet van het stuur afschuiven omdat er een nok in het schakelaarhuis zit en de gaskabels te strak staan om het schakelaarhuis op te tillen om de nok uit het gaatje in het stuur te krijgen.
Dit is te verhelpen door je gaskabels bij de carburateur losser te zetten. :Jumpinganger:Diepe zucht en toch maar aan begonnen.
Gashandle er nu af en alles schoon gemaakt, beetje olie, alles weer gemonteerd.
Whaaaat?? Nog nooit zo'n soepele gashandle.:Balloons:
Het maakt een erg groot verschil of je de gaskabels spelingsvrij (strak) afstelt of met een klein beetje speling. Iets speling maakt dat de kabels soepeler door de mantel gaan en je gashandle niet tegen het stuur wordt getrokken. De speling die nodig is om het super soepel te laten lopen merk ik niet in de reactie op de gashandle (loze slag).

IMG_20181013_152913 x.jpg
Montage van de controller in principe links op de boutjes van de koppelingshandle.
Bijgeleverd verzinkte langere boutjes en busjes zodat het plaatje vlak over de ronde strop van de koppelingshandle valt.
Ik denk dat montage rechts ook zou moeten kunnen, maar dan moet je het beugeltje de andere kant op buigen zodat je dit achterstevoren kunt monteren en het dus naar links uitsteekt.

IMG_20181013_161702 x.jpg
De overlengte van de kabels kun je kwijt op de kroonplaat achter het contactslot.
De connectors heb ik met vaseline ingesmeerd tegen corrosie en bovenop gelegd (hoog en droog).

IMG_20181013_180001 x.jpg
Het eindresultaat
De kabel rechts steekt naar achteren. Dit wilde ik wel anders maar dat was m.i. niet mogelijk.
Als hij naar onderen steekt komt hij tegen de remhandle bij vol gas.
Als je hem naar boven laat lopen zit hij in de ruststand voor de nooduitknop.
Dit had ik vroeger en dat was nooit een probleem omdat ik hem nog nooit nodig had.

Conclusie:
Als je geen eierwekker naast je magnetron hebt staan om een belletje te laten gaan als hij klaar is en je er dus op vertrouwd dat de elektronica vaak genoeg z'n werk doet, kun je de handvatverwarming rechtstreeks op de accu aansluiten.
Het werkt, ik heb het getest. Het gaat vanzelf uit (dit model en deze).
Als je met superlijm iets kunt plakken zonder je ogen dicht te lijmen en een schilderijtje op kunt hangen, dan kun je dit ook.
Het werkt super. De hoogste stand is bloedheet.
Koude handen is een keuze.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Leuk geschreven ondanks de kleine bekommernissen en soms gaat alles gelijk een fluitje van een cent en ja het kan wel eens tegenvallen.
Ik heb dit merk ook op mijn 1300 staan .
De uitschakelfunctie is wel handig en ik heb ze ook zo aangesloten rechtstreeks op de batt.
Het verhaal met de snelle ( sec ) lijm ken ik ook , het moet ineens goed zijn of je bent gekl…. .
Ze staan erop sinds oktober vorig jaar en ze werken goed.
Succes.

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
208
157
43
45
Haren
Type motor
ST1100
@Dennis , klopt.
De afgelopen dagen warme handpalmen en gevoelloze vingertoppen.
Stand "start" is loeiheet en stand "on" een beetje warm... wat wisselen tussen die twee standen dan maar.
Dat idee van verwarmde handschoenen kwam onderweg ook bij me op.
('t zat er al op toen ik de motor kocht)

@MWA , netjes gedaan!

• Like
Reactions: Dennis

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.499
5.262
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Je kan ook handschoenen nemen met verwarming die op accu`s werken.
Heb je geen draadjes .
Je hebt ze onder andere van Klan - Gerbing of van Restyle
Google maar eens.

• Like
Reactions: Dennis

MWA

Beginnend Bestuurder
13 okt 2016
11
10
3
51
Type motor
ST1100
De min is inderdaad niet gezekerd.
Bij dit type zijn beide draden zwart.
De plus met een ROOD oog en een zwarte zekering en de min met een zwart oog.
Het rode draadje dat je ziet hangen is van de acculader.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan