Going to the darkside

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.613
2.083
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ik zag op st owners ,1300 met een autoband 205.50.17 rijden en de meesten zijn hier erg tevreden over hoge km standen , veel grip in de bocht vanwege groter contactvlak en goede prijzen van de banden.

Iemand hier die dit al een gedaan heeft??

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.148
1.175
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Op de motor met zijspan zou dat wel een verklaarbaar zijn.
Verdiep je voor de rest even in bochtentechniek en hoe dat op een motor werkt.
Een klaverbladje of een rotonde met de stepjes aan de grond zit er dan niet in!!
De Pan stuurt als een scheermes, zonde om dat op die manier om zeep te helpen!!

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.221
1.096
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
nee elmo,,, nog geen ervaring

misschien kun jij het uitproberen.. dan geef ik je de autoband cadeau ?

ik vergeet er wel te zeggen dat de hiel van een autoband iets anders van vorm is zodat deze niet volledig in de velgrand aansluit
spontaan luchtverlies is een constant risico

maar who dares wins

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.613
2.083
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
@Jan KoekePan zoals je kan lezen in de verhalen kan je gewoon met je stepje aan de grond rijden en rotondes vlot nemen serieus hoeken word wel minder maar dat is niet de doelgroeprijder.

Ik wil wel een een 2e velg scooren en proberen

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
2.148
1.175
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
@elmo ik ben benieuwd naar je ervaring, het enige waar ik me ”zorgen” over maak is het ontwerp uitgangspunt.
Een autoband onder een wegmotor, ik heb er zo mijn twijfels over.. Motorbanden hebben niet voor niks die vorm.
Mijn mening is niet van belang voor anderen, dat waardeer ik ook oprecht, maar ben sceptisch over dit experiment.
Ik hou je ervaring wel in de gaten, ben benieuwd naar wat er uit komt, al zal ik je voorbeeld vrijwel zeker niet nadoen...

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
238
223
43
52
Raalte
Type motor
ST1300
Ik merk wel, dat als mijn achterband bijna versleten is, dus meer vierkant dan rond, de wegligging, met name in bochten sterk afneemt. Er komt dan een zogenaamd kantelmoment, van rond naar het afgeplatte versleten gedeelte. Dat rijdt niet echt prettig,.... het lijkt met dat ls je met een autoband rijdt, waarbij je ook een groot gedeelt vlak ipv rond hebt, je hetzelfde kantelmoment in de bocht krijgt. Dat voelt wat mij betreft niet goed aan. Misschien in de States, heb je er weinig last van, veel rechte en brede wegen, maar even een Nederlandse dijkje pakken met zo'n vierkante band onder je motor.... ikke niet :)

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.538
986
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
Dit is erg leuk om te lezen en terwijl ik dit doe denk ik gelijk aan de verzekering. Mag dit of krijg je dan zoiets van
"tja meneer, erg vervelend deze schade ,maar ik zie dat u een autoband onder de motor hebt gemonteerd en die heeft andere kenmerken en zo ook eigenschappen. Ik denk niet dat wij gaan uitkeren aangezien dit een autoband is en geen motorband"

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.796
2.660
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik vraag me van harte af of een autoband onder een motorfiets wel meer grip heeft dan een motorband . . Het contactoppervlak is dan wel groter, maar de compound veel harder en de contactdruk is ook lager (minder kilogram per vierkante centimeter). Of het lekker de bocht in wil rollen betwijfel ik ook nogal; als een motorband op z'n eindje loopt vind ik het inrollen al minder . .

Eet 't en je weet 't!

Ala-in

Beginnend Bestuurder
8 jan 2020
11
29
13
53
Type motor
ST1300
Voor de verzekering is het heeeeel simpel, je voertuig is niet conform en je bent NIET verzekerd !!!

Have a safe ride !!!
Ala-in.

• Like
Reactions: Cabby

Guust

Beginnend Bestuurder
21 jul 2018
18
13
3
53
Apeldoorn
Type motor
Anders
Heb zelf op een andere motor een poosje met een autoband gereden en dit viel niet tegen.
Wel moest de band kneiterhard opgepompt worden om een beetje normaal door de bocht te kunnen. Anders voelde het net aan of je een lekke band had.
Helaas maakte een spijker vroegtijdig een eind aan de pret en heb ik weer een normale motorband erop gelegd. Dit geeft toch wat meer vertrouwen maar dit zit vooral tussen de oren.