1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overige Goedkope knipperlicht reminder maken

Discussie in 'GPS, Alarm, Intercom en aftermarket electronica' gestart door HaarlemHarry, 10 mrt 2018.

1. HaarlemHarry

HaarlemHarry 3e Versnelling

We hebben het misschien allemaal weleens gehad, je was zojuist afgeslagen en je knipperlicht knippert nog onbedoeld bij de volgende kruising nog steeds. Daar denkt een voetganger dat hij kan oversteken. De motor slaat immers af? Niet dus. Richtingaanwijzer vergeten uit te zetten. Gevolg: Verwarring en gevaar voor alle verkeersdeelnemers.

Dat kan helemaal makkelijk ook bij een Pan European gebeuren. Je knipperlichten zitten in de spiegelunits, dus je ziet vanuit het zadel niet of ze knipperen. En de knipperlicht verklikker zit laag in het dashboard. De blik van de motorrijder is gericht op de weg, en de verklikker is dus makkelijk te missen.

Ik heb zitten denken hoe ik dat simpel kan voorkomen. Uiteidelijk (in een chinese website) rwee oranje plak led strips gekocht (kostte minder dan 2 euro geloof ik). Deze heb ik - in mijn blikveld als ik vanuit mijn zadel op de weg kijk - op de bovenranden van mijn windscherm geplakt en aangesloten. Sindsdien ben ik nooit meer vergeten om ze uit te zetten. Ik heb een ST1100.

Zelf doen? Doe per ledstrip het volgende:
    1 - regel twee oranje zelfklevende ledstrips met elk 50 cm draadlengte. (Alieexpress of zo)

Nu willen we de linkerdraad aansluiten op de linker spiegelknipperlicht. Zonder knippen in de elektra van de Pan natuurlijk, dat is zonde.

2- Als je de spiegelunit los van de kuip drukt, (zonder gereedschap kun je de unit met weinig kracht los drukken bij st1100) hangt de unit aan het draadje van de ri aanwijzer die uit de kuip komt.
    3 - neem de stekker los. Je hebt nu de hele unit in je hand.
    4 - verbindt de stekkers weer, maar nu met het led draadje ertussen, een bij elke pool een led draadje natuurlijk. Het is een beetje klooien, want bij het verbinden van de stekkers kunnen de draadjes weer wat wegglijden, zodat je soms geen contact meer hebt als de stekker dicht zit.
    5 - even testen met contact aan en ri aanwijzer naar links? Knippert zowel de linker unit als ook de led strip? Ga dan naar stap 6. Doet ie het niet, terug naar stap 4
    6 - druk je spiegelunit weer terug waar ie zat.

Doe dan hetzelfde voor de rechterkant.

7- Daarna een goede plaats zoeken voor de led strips op je windscherm (waar je ze niet over het hoofd kunt zien) en plakken maar !

Om de draadjes langs je scherm weg te werken kun je tape gebruiken.
    Overschot aan draadlente steek je in de holte achter de spiegels.

Op de foto kun je zien hoe ik heb het zitten. De led is heel duidelijk, als hij maar op deze foto komt de led niet zo helder uit.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tip hebben!

Bijgevoegde bestanden:

• Informatief Informatief x 2
  2. Hunter

Hunter 5e Versnelling

ik heb led lampjes naast het spiegelglas geplaatst..

• Leuk Leuk x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
  3. HaarlemHarry

Dat is ook een mooie oplossing inderdaad. Die plaats heb ik ook nog aan gedacht, maar ik vond hoger nog handiger voor mezelf.

• Niet Leuk Niet Leuk x 1
  4. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Vroegah......Heel lang geleden dus, zat er op mijn Honda CB350 een akoestische verklikker. die maakte zo veel herrie dat wij, jonge honden in die tijd, dat meteen uitschakelden.

Maar eigenlijk was dat zo gek nog niet. Het is een beetje op het gedacht van de achteruitrijwaarschuwing (10x Woordwaarde bij Scrabble) van een vrachtwagen. :Smile:

5. RevaLon

RevaLon 3e Versnelling

Ziet er goed. Goed in het zicht

6. cotton

cotton 3e Versnelling

ik meen me te herinneren dat Yamaha zelfs een systeem heeft gehad dat zich zelf uitschakelde, na geactiveerd te zijn, na de bocht.....als de motor zich weer oprichtte na een bocht werd de richting aanwijzer automatisch uitgeschakeld.

7. John

John 3e Versnelling

Ik heb een Yamaha TR1 gehad en daarop schakelde de richtingaanwijzer zichzelf na ongeveer 250 meter uit. Bij die motor had het niets met kantelen te maken.

• Mee eens Mee eens x 1
  8. huntink

huntink 2e Versnelling

16 jaar een yamaha Ventura gereden, schakelde ook richting aanwijzer zelf uit,op dat gebied kan Honda nog wat leren,

9. PanPaul

PanPaul 4e Versnelling

Die led strips op de ruit, is dat bij nacht niet enorm verblindend of heb je er een soort dimmer ingebouwd?

10. cotton

cotton 3e Versnelling

heb zelf nooit Yamaha gereden.....dacht dat het uitschakelen te maken had met het weer oprichten van de motor......
    na 250 meter ging ie automatisch weer uit? en als er direct na een bocht bijv. een kruising kwam en je moest rechtdoor? dan had je je richtingaanwijzer nog wel aan staan......

maar nu we het toch over "vroeger" hebben, op mijn Suzuki van 1975 (ja, toen reden we ook al motor....) had ik al een versnelling indicator op de motor.....toen al.
    ontbreekt dus wel op mijn ST1300 van 2002 .....:Thumbdown:

11. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Op mijn 23 jaar oude Goldwing staat dat ook,dus Honda hoeft dat niet te leren die hebben dat al

• Leuk Leuk x 1
  12. John

John 3e Versnelling

Dit systeem was ook niet gemaakt om de richtingaanwijzer na een bocht uit te schakelen. Het was alleen maar ondersteunend als je dit een keer was vergeten na een bocht. Één van de nadelen was dat als je een lange afrit nam op de snelweg de rchtingaanwijzer tussendoor nog een keer moest worden aangezet omdat hij na 250 mtr. was uitgeschakeld.

13. Martell

Martell 2e Versnelling

Bijna alle (modernere) motorfietsen hebben dit systeem.
    Eind 70 tot in jaren 80 een optie, daarna gewoon standaard. Bijna alle motoren....

De manier van werking allemaal net iets anders, effect hetzelfde. Na x afstand, x tijd, of na x helling en oprichten, of een combi daarvan, gaat t uit.

In China is erg goedkoop een vervangend relais met piezopieper te koop. Dat is verreweg de meest eenvoudige en goedkoopste manier. Zij het acoustisch.

Optisch is het bijzetten van een lampje idd het makkelijkste. Let bij led wel op de stroomrichting.

14. HaarlemHarry

Panpaul,
    Qua verblinding geen last, maar het valt goed op, dat wel. Bovendien knippert ie maar een paar keer, wat ik zet m weer uit na de bocht. Ik doe er van de week wel een kort filmpij bij tijdens duisternis.

• Mee eens Mee eens x 1
  15. RRR

RRR 5e Versnelling

Oeps, ging iets niet goed. Wat ik wilde zeggen is dat mijn Yamaha XJ700 ook automatisch uitschakelende knippers had. Werden na plm 100 meter gedeactiveerd door de kilometerteller. Kwam ik achter toen de kabel van de snelheidsmeter kapot ging. Toen bleven ze doorknipperen.

16. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Ik weet niet of dat specifiek voor de XJ700 series was, maar die snelheidsmeterkabel viel altijd los van de klok. Maakte niet uit hoe vast je 'm zette! ;) Ik dacht overigens dat die ook op bank reageerde . . maar m'n Maxim is lang, lang geleden dus 't zou maar zo kunnen dat het de snelheidsmeter was.

17. HaarlemHarry

Aanvullend nog een paar video’s overdag en als het donker is. Geeft een idee van de lichtsterkte. Deze vids spelen niet uit Safari, eerst op een of andere manier downloaden en dan afspelen.

Bijgevoegde bestanden:

Laatst bewerkt: 15 mrt 2018
  18. marccc

marccc Kilometervreter

ik heb wel intresse voor zo een relais ?? waar vind je dat en hoe heet dat ?

19. cees pan euro

cees pan euro 4e Versnelling

als je gaat plassen, dan berg je je gereedschap toch ook op ? o_O nou dan, na iedere bocht gewoon op de automatische piloot je knipperlicht in de neutraal stand zetten ! :good:

• Leuk Leuk x 2
    • Lol Lol x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
  20. Polleke

Polleke 3e Versnelling

21. marccc

marccc Kilometervreter

bedankt polleke

22. HaarlemHarry

Verblinding geen probleem maar het is ook niet te missen. zie foto

Bijgevoegde bestanden: