1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Goed ST1100 zadel voor BIJRIJDER?

Discussie in 'ST1100' gestart door DuinPan, 23 feb 2018.

1. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Hallo allemaal,

Ik zoek advies. In juni 2018 ga ik met mijn vrouw achterop naar Zuid-Noorwegen. Ik rij naar Noorwegen, zij vliegt naar Noorwegen, en nadat ik haar op het vliegveld van Bergen heb opgehaald, gaan we samen een rondrit doen van 1300 km in een week tijd. Ik ben op zoek naar 'het beste zadel' voor mijn vrouw. Ik heb nu het originele zadel. Hierop heeft ze na 250 km al last van haar billen, ik denk o.a. omdat het zadel te smal is. Een tweede nadeel van het originele zadel is dat ze steeds naar voren schuift, en omdat ik zelf iets naar voren zit, glijdt ze als het ware op 'mijn' verlaagde deel van het zadel. Dat zit gezellig maar is op de lange ritten niet ideaal.

Ik heb op het forum heel wat items over zadels gezien, maar nooit over de zitkwaliteit voor de bijrijder. Een Corbin ziet er goed uit voor de rijder maar lijkt toch wat smal voor de bijrijder (net zo smal als het originele zadel) en daardoor niet zo veel beter. Eigenlijk zou ik voor de lange ritten wel een king and queen zadel willen hebben zoals op een Goldwing.

Heeft iemand adviezen en/of ervaring m.b.t. een goed zittend zadel voor de bijrijder op lange ritten? En is dit dan een zadel wat je zo kan kopen, nieuw of tweedehands, of is het een bestaand zadel wat je hebt laten aanpassen? En als je ook nog een winkel en een prijsindicatie voor mij hebt, ben ik helemaal blij. Ik heb rond de €300 - €350 te besteden.

Groet, Arthur uit Haarlem

Laatst bewerkt: 23 feb 2018
  2. Tante Anita

Tante Anita Kilometervreter

Ik heb altijd erg goed gezeten op een Top sellerie/Bagster zadel, met anti slip bekleding.

Wat je ook kan doen, is in Den Haag bij Tiger Leathers langs gaan. Zij bekleden een bestaand zadel eerst met nieuwe vulling, zodat je kan proefzitten en rijden en nog kan aanpassen en daarna bekleden ze het helemaal opnieuw naar jouw wens met bijv. anti slip (borduren doen ze ook!). Dit kost voor een compleet zadel vanaf ong 250 euro.

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  3. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Ik heb ervaring met 4 verschillende opties: origineel zadel, aangepast door Tijger Leathers zadel, Topsellerie/Bagster (is het zelfde, worden beiden door Topsellerie in Parijs gemaakt) en Corbin.

Origineel zadel
    Dat je vrouw hiermee snel pijn krijgt kan ik begrijpen. Het schuim van de originele zadels is door hun leeftijd niet meer hard genoeg, waardoor het zadel erg hard zit.

Aangepast door Tijger Leathers
    Ik heb op mijn zadel nieuw schuim en bekleding laten zetten en laten borduren. Kosten voor alleen nieuw schuim en bekleding voor het hele zadel waren uit mijn hoofd een euro of 220-250. Resultaat was dat ik na 2 weken rijden er achterkwam dat ik nog steeds pijn aan mijn kont kreeg.

Topsellerie/Bagster
    Dit zijn originele zadels die opnieuw bekleed worden. Kwaliteit is naar mijn mening veel beter dan wat ik bij Tijger Leathers kreeg. Mooiere afwerking en het zitcomfort is erg goed. Geen pijn in mijn kont meer. Ik had ook gel in het zadel laten plaatsen. Helaas heb ik er afstand van moeten doen, omdat ik last van mijn rug kreeg doordat de 'overloop' te ver naar voren zat voor mijn lengte. Als die iets meer naar achteren had gezeten (wat een gratis optie is) dan was hij voor mij ideaal. Het zadel is niet breder dan het origineel, maar doordat Topsellerie iets slims doet met de manier waarop ze het schuim er op hebben gebracht lijkt het wel breder ze zijn. Het zit in ieder geval veel beter. Honderden kilometers per dag zonder pijn.

Toen een 2ehands Corbin gekocht
    Dit is volledig ander zadel. Dus niet het origineel dat anders bekleed is. Het is breder en lager dan het origineel. Voor de bijrijder lijkt mij dit enkel een goede keuze als de billen van de bijrijder aan de slanke kant zijn. Er zit namelijk een harde rand van 2-3 cm aan de achterkant, waardoor het zit gedeelte een stuk korter is.

Als je nog vragen hebt, stuur even een PBtje. Ik help je graag opweg.

Succes met je zoektocht!

• Leuk Leuk x 1
  4. Tante Anita

Dat klopt, van die harde rand bij de Corbin. Zat in het begin erg lekker, maar aan het einde van de dag was die rand erg pijnlijk. Ik vond de Corbin ook erg glad, maar dat kan aan de behandeling van het leer hebben gelegen. Het gleed een stuk meer.

• Leuk Leuk x 1
  5. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Ik heb een antislip matje in mijn topkoffer zitten, gewoon op het zadel leggen en er op gaan zitten.
    De passagier glijd niet meer weg en zit perfect, kost voor een rolleke van 2m op 30cm +/- 2€ in de Wibra.
    Daar kunnen wel 6 zitvlakjes uit gesneden worden.
    Mijn ervaring is dat er de Corbin het beste is , maar ook de duurste is.

• Mee eens Mee eens x 1
  6. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Ik zou zeggen, steek je licht eens op bij Topsellerie. Leg uit wat je wilt, dat kan in het Engels en ze zullen je vertellen wat ze voor je kunnen doen.
    Ikzelf ben heel tevreden over mijn Topsellerie zadel.

Succes!!!

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  7. Jan KoekePan

Jan KoekePan 5e Versnelling

Topsellerie, maatwerk voor alle achterwerken!
    Zeer tevreden over mijn stoeltje en de zetel van mijn lief is ook volledig naar wens! Van harte aanbevolen (maar over smaak valt niet te twisten)

• Leuk Leuk x 1
  8. Oppie

Oppie 5e Versnelling

Ik rij met bagster (zelfde als topsellerie). Veel mogelijk, zitvlak bestuurder langer/korter, met gel/ zonder gel, hoger/lager etc. Ik heb mijne laten maken bij robs accesoires in t zand kop van noordholland). Kosten waren bij mij 359 euro. (Heb alleen bestuurder met gel). Ben uiterst tevreden !!

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  9. Jan KoekePan

NB, bij Topsellerie heb je ook geen antislipmatjes nodig, zit als een fauteuil!!

10. robm84

robm84 3e Versnelling

11. Zonneschijn76

Zonneschijn76 Kilometervreter

Heb zo een zelfde broek van Buse en dat is echt ideaal!

12. cjavham

cjavham 5e Versnelling

Zelf heb ik een topsellerie zadel maar bevalt prima dus is een aanrader

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  13. Tante Anita

Een goede antislip op de broek maakt inderdaad verschil.
    Op mijn oude Difi zat wel een antislip maar dat voldeed niet. Toen ik mijn nieuwe broek kocht, merkte ik pas het verschil (al ben ik in de tussentijd zelf gaan rijden). Ik zit veel stabieler op mn trouwe lesmotortje :)

14. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Ik krijg de de indruk dat de meeste stemmen naar een Topsellerie / Bagster zadel gaan. En het past wel in mijn budget.
    @Tante Anita: jouw ervaring met de Topsellerie/Bagster zadel is toch als bijrijder, niet als rijder? Dat het Topsellerie zadel of Corbin zadel goed zit voor de rijder geloof ik wel. Het gaat mij echt om de degene die achterop zit.
    @Oppie: Heb je een grotere foto van het Topsellerie/Bagster zadel op jouw motor? Het ziet er goed uit op je profielfoto.

15. Tante Anita

@DuinPan ja klopt. Ik heb op allebei (eigenlijk alle 4, als je het originele en gereviseerde originele zadel meetelt) als bijrijder gereden. Ik vond de topsellerie fijner. De harde rand en gladheid van de Corbin vond ik minder.
    Het verschil in kwaliteit van de antislip op de broek ben ik pas gaan merken toen ik ging lessen en een nieuwe broek kocht.

• Leuk Leuk x 1
  16. cjavham

cjavham 5e Versnelling

Hier foto van mijn zadel topsellerie

• Top Top x 1
  17. cjavham

cjavham 5e Versnelling

Zoom maar in dan zie je dat passagier niet zo snel naar voren schuift

18. Jan KoekePan

cjavham,

Verdraaid strak stoeltje! Etisch ook veel mooier om te zien dan Corbin, maar dat heeft weer met die verduivelde smaak te maken... Tegenstemmers welkom hoor..

Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2018
  19. Oppie

Oppie 5e Versnelling

• Top Top x 1
  20. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Klopt Jan ,
    maar in B zeggen ze
    VAN EEN SCHOON TAFEL KUNT GE NIE ETEN ZEULE.
    Voor de rest is het een zeer mooi zadel op de beide pans, mooi afgewerkt.Good

• Leuk Leuk x 1
  21. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

Heerlijk zadel (Bagster) en zelfs na 5 uur rijden (binnen door van Bergen op zoom naar Francochamps) nog geen last van mijn kont en mijn vrouw ook niet :) :biker:

• Top Top x 1
  22. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Allen, heel erg bedankt voor jullie uitgebreide reacties, ik ben nu wel overtuigd van het Topsellerie/Bagster zadel. Ik zag er gisteren ook eentje in het echt op een andere grote motor (Yamaha). Jullie foto's zijn fantastisch want dan zie ik hoe het wordt en hoe ik en mijn vrouw zitten en dat ziet er heeeel goed uit !! Ik ga binnenkort shoppen. En als ik het op mijn motor zit, zal ik jullie het resultaat laten zien.

• Leuk Leuk x 2
  23. Zonneschijn76

@DuinPan als ze de mogelijkheid bieden zou ik even proefrijden met zo’n zadel. Als dat opstaande randje van jou zitgedeelte, waar je tegenaan zit met je bips, voor jou op een verkeerde plek zit is dat ook niet prettig.

Ik ben even kwijt of de Bagster een nieuw zadel of verbouwd zadel is.

24. Ruurd van Drongelen

Ruurd van Drongelen Beginnend Bestuurder

Bij Topselectie is deze maand de gel vulling bovendien gratis. Scheelt weer €60.

25. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Waar koop je een Topsellerie / Bagster zadel?! Er poppen helemaal geen adressen op als ik zoek op internet...

26. Ruurd van Drongelen

Ruurd van Drongelen Beginnend Bestuurder

Onnodige Quote verwijderd

Www.topsellerie.nl

Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2018
  27. cjavham

cjavham 5e Versnelling

28. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Premium Motors in Apeldoorn heeft een Bagster store in de winkel zitten.

29. Zonneschijn76

Wat een waardeloze site

30. Oppie

Oppie 5e Versnelling

31. Oppie

Oppie 5e Versnelling

32. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Is er geen goedkope oplossing. Klein stukje schapenvacht met riempjes o.i.d.

• Mee eens Mee eens x 1
    • Lol Lol x 1
  33. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Ik ga binnenkort eens buurten bij Robs Accessoires in 't Zand (bij Schagen) in Noord-Holland. Dat is het dichtst bij mijn woonplaats Haarlem. Bovendien heeft Robs Accessoires ook Givi topkoffers en topkofferrekjes. Dat zijn voor mij dan meteen twee vliegen in één klap - en een mooie rit!

34. MINIBENZ

MINIBENZ Klokje Rondrijder

Droeftoeter is het eerste wat in mij op komt bij Robs accessoires.

Verzonden vanaf mijn iPhone

• Mee eens Mee eens x 1
  35. Jan KoekePan

@MINIBENZ : wat maakt dat je die ervaring hebt?

36. MINIBENZ

Was er een keer samen met een vriend ff neuzen tijdens een ritje NH en toen we ergens liepen waar dat klaarblijkelijk niet mocht maar waar je wel gewoon door kon lopen vond meneer het nodig om ons als 2 kleine kinderen te behandelen. Dus dat was in 1x twee mogelijke klanten minder.

• Mee eens Mee eens x 1
  37. mpanadera

mpanadera 1e Versnelling

Ik zal het je nog wat moeilijker maken . Ik heb enkele jaren geleden mijn zadel laten ombouwen door Baer. Is met gel vulling en kan op gewenste hardheid aangepast worden. Kies niet een te zacht zadel. Dat lijkt comfortabel maar gaat branden aan je zitvlak. Ik ben erg tevreden met mijn zadel dat er nu al 10 jaar op zit en ik maak echt veel lange tochten samen met Wencke. Grts.

Oh ja........ Wencke is ook tevreden.

Laatst bewerkt door een moderator: 3 mrt 2018
  38. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Hoewel Rob's accessoires een droeftoetert is zoals Minibenz dat prima omschrijft, is het wel een ritje waard.

39. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Hoe staat er nu voor met het zadel voor de passagier?

40. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Nog even geduld! Ik ben vorig weekeinde (met de auto vanwege de ijzige kou) bij Robs Accessoires in 't Zand (NH) geweest, een topkofferrekje gekocht (zie een ander draadje) en me laten inlichten over de Bagsterzadels. Ze zien er goed uit en ze liggen op voorraad in diverse varianten. Eind april ga ik er met vrouwlief naar toe en gaan we er een paar uitproberen en er één kopen. En ik ben het met de recenties van een aantal van jullie eens, Rob is niet één van de warmste personen, de dame die over de motorkleding gaat, echter wel! Ik was wel verbaasd zo'n grote motorzaak in the middle of nowhere aan te treffen. Wordt vervolgd!

Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  41. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

Ik heb daar een aantal jaren geleden een zadel voor mijn DL 1000 gekocht.
    Ik heb met dat zadel een tochtje gemaakt in de omgeving en ook gekocht.
    Mijn origineel zadel heb ik daar gelaten.
    Ze zitten niet direct in het centrum van een stad of dorp , dat klopt maar voor een gekke Vlaming toch goed te vinden.

42. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

@Mister Vogezen: Je bent toch niet helemaal van Antwerpen naar 't Zand in de kop van Noord-Holland gereden voor alleen een zadel?! Zijn er geen zadelverkopers in Vlaanderen of was je een toer in Nederland aan het maken en toevallig in de buurt?

Laatst bewerkt: 21 mrt 2018
  43. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

Speciaal vanuit Antwerpen naar ginder.
    Zot zijn doet geen pijn , gelukkig.
    Rob had een zadel liggen en ik zocht er 1.
    Hier in België is de keuze beperkt in winkels en niet iedereen heeft zo'n zadel liggen en dan moeten ze ook nog toestaan dat je het test.
    Hier waren vroeger veel meer winkels , veel van mijn aankopen voor mijn motor doe ik dan ook via Nederlandse webwinkels.

44. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Vandaag gekocht bij 'Honda Eagle' in De Westereen in Friesland: een zadel van MJ Seats voor mijn ST1100, vooral voor mijn vrouw die lang achterop moet zitten tijdens onze rondreis in Noorwegen. Het was een mooie tocht vanuit Haarlem, rondje IJsselmeer, heen over de Afsluitdijk, terug door Flevoland, bijna 400 km. Daarna meteen samen een proefrit gemaakt en dat was een succes! Ik ben toch bij MJ Seats terecht gekomen en niet bij Bagster/Topsellerie of Corbin door de gunstigere prijs.

20180408 1206 Westereen nieuw zadel MJ Seats.JPG

Website MJ Seats: https://www.mjseats.nl/bekleding/motorzadel-bekleden/

• Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 8 apr 2018
  45. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

deftig hoor hee

46. Tommie

Tommie Kilometervreter

MJ seats zit toch in Groningen ?
    toch niet bij Rob's geslaagd?

47. DuinPan

DuinPan 3e Versnelling

Robs Accessoires werd me afgeraden door diverse forumleden. Ik vond het zelf ook niet zo'n aardige communicatieve man. Ik heb daarna andere bedrijven gezocht die Bagster zadels verkopen en op voorraad hadden want anders moest ik 4 tot 6 weken wachten. Premium Motors in Apeldoorn had ze niet op voorraad, MDI in Ravenstein had ze ooit maar deed er niks meer mee, Wema-import uit Deurne had er wel twee op voorraad. Maar toen kwam ik MJ Seats tegen met schappelijke prijzen (€225 met inruil oude zadel). Ik dacht, gewoon uitproberen en geslaagd! Het bedrijf van MJ Seats zit inderdaad in Ten Boer in Groningen, maar ik heb het nieuwe zadel gekocht bij Honda Eagle in Friesland. Ze zullen wel een zakelijke link hebben.

• Informatief Informatief x 1
  48. MINIBENZ

Eindelijk iemand met verstand, succes met de zoektocht.

49. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Dat straalt luxe uit en ziet er zeer mooi uit.
    Dat jullie er van mogen genieten :good:

• Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina