1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fan koelsysteem slaat niet aan

Discussie in 'Mobiel KlusTeam (M.K.T.)' gestart door Bijtje85, 16 mei 2018.

  1. Bijtje85

    Bijtje85 1e Versnelling

    Hallo,

    een tijdje terug heb ik in een file bijna al mijn koelvloeistof verloren. Ik dacht dat het kwam doordat mijn st1100 gewoon erg warm werd maar na een nadere inspectie bleek de fan niet aan te slaan. Ik heb daarna geprobeerd of deze wel aansloeg als ik contact maakte met het frame, de fan sloeg aan. Ik heb toen een nieuwe sensor gekocht en geplaatst, denkende dat het probleem voorbij was. Maar weer toen het warm was liep de temperatuur hard op bij veel stilstaan, je raad het al..... de fan deed het niet. Daarna de radiator onder mn pannetje uit geschroefd, fan proberen en die sloeg plotseling weer aan. Na mijn radiator weer netjes in de lak te hebben gezet weer terug geplaatst maar nu doet de fan het weer niet. Ik heb het idee dat het komt door de koolborstels, iemand ervaring met dit probleem? Of weet iemand hoe je de koolborstels kunt vervangen?

    Groet,

    Paul
     
  2. Dennis

    Dennis The Preacher

    Je vloeistof verloren?
    Zoals je dit omschrijft heb je dus een lekkage.
    (Koolborstels staan los van je probleem).

    Kans dat je slangen onder je carb lek zijn.
    Maar kan ook zijn dat je bedoeld dat je te weinig koelvloeistof hebt.
    Dan is bijvullen je oplossing.



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  3. cjavham

    cjavham 5e Versnelling

    Waterpomp werkt wel naar behoren???
    Begrijp dat je de termo schakelaar al hebt vervangen heb je ook de thermostaat gecontroleerd dat deze wel open gaat wand als deze niet open gaat of maar een klein stukje dan word de radiator niet warm genoeg om de termoschakelaar te maken


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  4. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Heb iets soortgelijks meegemaakt Paul.
    Ik zag echter in eerste instantie geen lekkage, behalve dat de uitlaatbochten wat vettig waren, dit bleek koelvloeistof te zijn.
    Maar geen plassen koelvloeistof o.i.d.
    Ook bij mij sloeg de fan eerst niet aan, dat was na het vervangen van de sensor bij mij wel verholpen.
    Overigens zou de fan aan moeten slaan als je temperatuurmeter ongeveer halverwege is, of net iets daarboven. Ik testte in eerste instantie de sensor in kokend water, maar aangezien hij bij 105 graden activeert, is het lastig testen met kokend water. De verfbrander bracht uitkomst, maar dat terzijde.

    Zoals Dennis hierboven al aan geeft, goed kans dat je een lekkage onder de carbs hebt, daar bleek uiteindelijk bij mij het probleem wel te zitten.
    Dennis heeft me hierbij geholpen, en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt meteen de boel grondig aan te pakken.
    Rubberen inlaatkelken onder de carbs vervangen, de slangen onder de carbs die vanuit het blok naar de thermostaat lopen vervangen, evenals een vacuumslang die daar zit.
    Ook meteen de thermostaat vervangen, evenals een aantal o-ringen (bij de thermostaat, en de 2 van de knietjes waarmee de slangen op het blok zijn aangesloten).
    En aangezien de boel toch open lag ook meteen een brandstof filtertje vervangen, luchtfilter gereinigd etc...
    Uiteindelijk bleek bij mij een van die knietjes een scheurtje te hebben opgelopen, waardoor er langzaam maar gestaag koelvloeistof uit het systeem weg liep.
    Was een dagje werk (mede door wat tegenslag, hadden niet gerekend op een defect knietje, die had ik dus NIET besteld), maar probleem is gelukkig wel opgelost.
    Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en de kuipdelen die er toch af lagen even goed gereinigd en gepoetst voor ik ze terug heb gezet.
     
  5. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Er wordt hier gesproken over de sensor vervangen,de sensor is niet voor de ventilator maar voor de temperatuur aanwijzing.
    De ventilator wordt door de ventilator switch aangestuurd en die zit rechtsboven in de radiator. Als je radiator niet volledig vol is en niet de switch bereikt ,
    zal de ventilator ook niet werken of hij is defect.
     
  6. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Bij mijn weten is de fan temp sensor linksonder op de radiator degene die de fan aanstuurt, en de sensor rechtsboven bij de thermostaat juist degene die voor de temperatuur aanwijzing zorgt?
    Zo zit het op mijn 1100 in ieder geval wel in elkaar voor zover ik weet.
    Heb (inmiddels overbodig) nog een overbrugging van die sensor er op zitten, om de fan handmatig in te kunnen schakelen.
    En die zit toch echt op de sensor linksonder aangesloten.
     
  7. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Als je voor de motor staat zit die rechts nu twijfel ik of die nu boven of onder zat.Paul het is geen sensor het is een switch (contactje) en inderdaad onder

    20180516_143623.jpg 20180516_143646.jpg
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2018
  8. Paul_U

    Paul_U Kilometervreter

    Hey Piet,

    dan hebben we het in ieder geval wel over dezelfde. En een thermische weerstand/switch is inderdaad wellicht een betere omschrijving dan sensor.
    Van de voorkant rechts gezien, of vanaf de bestuurderspositie dus links, zit die redelijk onderaan.
     
  9. waffie

    waffie Kilometervreter

    Het lijkt vreemd maar soms ontstaat er een haarscheurtje in de zekering dat op het oog niet zichtbaar is,
    het andere punt van aandacht.. is er massa (zit meestal op een oog dat tussen een boutje bi de radiateur ergens is gemonteerd

    de sensor zelf (die op de radiateur) gaat zelden stuk maar het kan
     
  10. Hansepansje

    Hansepansje Kilometervreter

    FanSwitch.JPG
    Zoals je in het elektrisch schema kunt zien, schakelt de switch naar massa. Dus als je de draad van de fan naar de switch loshaalt en tegen massa houdt, moet de fan gaan draaien.
    Zo nee, dan is de fan kapot (of zit er een draadbreuk in een van de aansluitingen van de fan); zo ja, dan zou ik eerst het koelvloeistof nivo maar eens controleren en daarna evt. verder zoeken.
    Dat vloeistof nivo zou ik sowieso checken (en aanvullen), omdat je aangeeft veel verloren te hebben.

    Groets, Hans
     
    • Mee eens Mee eens x 1
  11. Bijtje85

    Bijtje85 1e Versnelling

    Dank je voor de tips. De motor was toen overgekookt en na aanvulling van het systeem niks meer verloren. Ik heb inderdaad de switch vervangen die op de radiator zit aan de linkerkant van de radiator(niet bovenin). Wat mij opviel toen ik hem teste was dat ie de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.
     
  12. Dennis

    Dennis The Preacher

    Thermostaat vervangen?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  13. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Waar schijnlijk slechte massa aansluiting groen/geel ,draad van de switch.
     
  14. waffie

    waffie Kilometervreter

    Je hebt een knoest van een temp meter op je Dashbord... waarom stop je dan niet op tijd:vroem:
    want misschien zit daar nu ook een lekke koppakking by.
    Of heb je die al eerder gehad en is dat de reden dat je koel vloeistof mist.

    zat je expansie vat nog vol ?
     
  15. Bijtje85

    Bijtje85 1e Versnelling

    Het vat was nog een stukje gevuld. Op de plek waar dit plaatsvond was geen plek om uit te wijken en de motor te stoppen. Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet. Vandaar dat ik aan de koolborstels zit te denken
     
  16. Dennis

    Dennis The Preacher

    Vergeet koolborstels. Vervang je thermostaat ook.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  17. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    @Bijtje85 schrijft,Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.
    Hoe heb je dat rechtstreeks via de accu gedaan ,rechtstreeks de plus en min op de bedrading van de ventilator, of alleen de plus, en de min via de switsch?
     
  18. waffie

    waffie Kilometervreter

    als je de plus (dus de draad die normaal op de schakelaar zit in je radiateur) aansluit op de plus hoort de ventilator altijd te gaan draaien.

    dan wel en dan niet betekent toch een draadbreuk/slecht contact
    of inderdaad een defecte fan
     
  19. Hansepansje

    Hansepansje Kilometervreter

    @waffie,

    Met je veronderstelling wat de oorzaak van het 'dan wel en dan niet' kan zijn ben ik het eens.
    Maar niet met je eerste zin:
    Volgens het schema zit de fan motor met een draad vast aan de plus aangesloten; met de andere draad via de radiateurschakelaar aan de massa. Als je deze laatste draad loshaalt van de radiateurschakelaar en direct aan de plus aansluit, dan krijgt de motor 'twee keer een plus' en gebeurt er dus niets, ook niet met een goed functionerende fan motor.

    Gezien @Bijtje85's eerdere experiment
    zou ik adviseren:
    Herhaal dit experiment, zorg voor schone contacten en controleer de draden op een evt. draadbreuk.

    Groets, Hans
     
  20. Dennis

    Dennis The Preacher

    Heb je dit nu al gedaan? Lees een hoop verhalen maar krijg niet duidelijk of je dit geprobeerd hebt.
    Vraag mij ook nog steeds af of je thermostaat naar behoren werkt.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  21. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Test nou is of ventilator goed werkt op deze manier ,doe rechtstreeks 12 volt op de bedrading van de ventilator.(spanning erop en er vanaf herhaal dat een paar keer)
     
  22. waffie

    waffie Kilometervreter

    beste hansepansje.

    ach. plussen en minnen

    wat maakt het uit

    kwestie van even omdraaien dan
    en ik weet het meten is vergelijken
    ik krijg er spanningen van,

    mvg Fool
     
    • Leuk Leuk x 1
  23. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Plussen en minnen dat maakt heel veel uit.Wink:
     
  24. cjavham

    cjavham 5e Versnelling

    Ja plus of min maakt zeker uit


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  25. waffie

    waffie Kilometervreter

    voor een multimeter niet zoveel als meting staat er een min tekentje voor maar ik heb nog steeds mijn spanning

    maar het punt was slecht funny bedoelt

    want ik voel me altijd net als een half vol glas
     
  26. Bijtje85

    Bijtje85 1e Versnelling

    Direct op de accu met de + en - draad
     
  27. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    En draaide de ventilator toen constant door?.
     
  28. Bijtje85

    Bijtje85 1e Versnelling

    Ja draaide constant door, het vreemde was wel dat als ik hem opnieuw op de accu zette de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet. Daarom denk ik dat het probleem bij de fan zelf zit en niet ergens anders
     
  29. pheufk

    pheufk Mega Mijlenmaker

    Test hem is pulserend ,even spanning erop en dan eraf , wel de min constant aan de massa.
    Zorg wel dat je een goede verbinding maakt.
     

Deel Deze Pagina