Fan koelsysteem slaat niet aan

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Bijtje85

1e Versnelling
30 jan 2017
35
7
8
32
Duiven
Type motor
ST1100
Hallo,

een tijdje terug heb ik in een file bijna al mijn koelvloeistof verloren. Ik dacht dat het kwam doordat mijn st1100 gewoon erg warm werd maar na een nadere inspectie bleek de fan niet aan te slaan. Ik heb daarna geprobeerd of deze wel aansloeg als ik contact maakte met het frame, de fan sloeg aan. Ik heb toen een nieuwe sensor gekocht en geplaatst, denkende dat het probleem voorbij was. Maar weer toen het warm was liep de temperatuur hard op bij veel stilstaan, je raad het al..... de fan deed het niet. Daarna de radiator onder mn pannetje uit geschroefd, fan proberen en die sloeg plotseling weer aan. Na mijn radiator weer netjes in de lak te hebben gezet weer terug geplaatst maar nu doet de fan het weer niet. Ik heb het idee dat het komt door de koolborstels, iemand ervaring met dit probleem? Of weet iemand hoe je de koolborstels kunt vervangen?

Groet,

Paul

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.517
2.401
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Je vloeistof verloren?
Zoals je dit omschrijft heb je dus een lekkage.
(Koolborstels staan los van je probleem).

Kans dat je slangen onder je carb lek zijn.
Maar kan ook zijn dat je bedoeld dat je te weinig koelvloeistof hebt.
Dan is bijvullen je oplossing.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Waterpomp werkt wel naar behoren???
Begrijp dat je de termo schakelaar al hebt vervangen heb je ook de thermostaat gecontroleerd dat deze wel open gaat wand als deze niet open gaat of maar een klein stukje dan word de radiator niet warm genoeg om de termoschakelaar te maken

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.574
409
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Heb iets soortgelijks meegemaakt Paul.
Ik zag echter in eerste instantie geen lekkage, behalve dat de uitlaatbochten wat vettig waren, dit bleek koelvloeistof te zijn.
Maar geen plassen koelvloeistof o.i.d.
Ook bij mij sloeg de fan eerst niet aan, dat was na het vervangen van de sensor bij mij wel verholpen.
Overigens zou de fan aan moeten slaan als je temperatuurmeter ongeveer halverwege is, of net iets daarboven. Ik testte in eerste instantie de sensor in kokend water, maar aangezien hij bij 105 graden activeert, is het lastig testen met kokend water. De verfbrander bracht uitkomst, maar dat terzijde.

Zoals Dennis hierboven al aan geeft, goed kans dat je een lekkage onder de carbs hebt, daar bleek uiteindelijk bij mij het probleem wel te zitten.
Dennis heeft me hierbij geholpen, en we hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt meteen de boel grondig aan te pakken.
Rubberen inlaatkelken onder de carbs vervangen, de slangen onder de carbs die vanuit het blok naar de thermostaat lopen vervangen, evenals een vacuumslang die daar zit.
Ook meteen de thermostaat vervangen, evenals een aantal o-ringen (bij de thermostaat, en de 2 van de knietjes waarmee de slangen op het blok zijn aangesloten).
En aangezien de boel toch open lag ook meteen een brandstof filtertje vervangen, luchtfilter gereinigd etc...
Uiteindelijk bleek bij mij een van die knietjes een scheurtje te hebben opgelopen, waardoor er langzaam maar gestaag koelvloeistof uit het systeem weg liep.
Was een dagje werk (mede door wat tegenslag, hadden niet gerekend op een defect knietje, die had ik dus NIET besteld), maar probleem is gelukkig wel opgelost.
Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en de kuipdelen die er toch af lagen even goed gereinigd en gepoetst voor ik ze terug heb gezet.

pheufk

Mega Mijlenmaker
16 nov 2012
2.828
633
113
Nimwegen an de Waal(NL)
www.hoegeesuzukicenter.nl
Type motor
ST1300
Er wordt hier gesproken over de sensor vervangen,de sensor is niet voor de ventilator maar voor de temperatuur aanwijzing.
De ventilator wordt door de ventilator switch aangestuurd en die zit rechtsboven in de radiator. Als je radiator niet volledig vol is en niet de switch bereikt ,
zal de ventilator ook niet werken of hij is defect.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.574
409
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Bij mijn weten is de fan temp sensor linksonder op de radiator degene die de fan aanstuurt, en de sensor rechtsboven bij de thermostaat juist degene die voor de temperatuur aanwijzing zorgt?
Zo zit het op mijn 1100 in ieder geval wel in elkaar voor zover ik weet.
Heb (inmiddels overbodig) nog een overbrugging van die sensor er op zitten, om de fan handmatig in te kunnen schakelen.
En die zit toch echt op de sensor linksonder aangesloten.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.574
409
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Hey Piet,

dan hebben we het in ieder geval wel over dezelfde. En een thermische weerstand/switch is inderdaad wellicht een betere omschrijving dan sensor.
Van de voorkant rechts gezien, of vanaf de bestuurderspositie dus links, zit die redelijk onderaan.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Het lijkt vreemd maar soms ontstaat er een haarscheurtje in de zekering dat op het oog niet zichtbaar is,
het andere punt van aandacht.. is er massa (zit meestal op een oog dat tussen een boutje bi de radiateur ergens is gemonteerd

de sensor zelf (die op de radiateur) gaat zelden stuk maar het kan

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.528
786
113
52
Barneveld
FanSwitch.JPG
Zoals je in het elektrisch schema kunt zien, schakelt de switch naar massa. Dus als je de draad van de fan naar de switch loshaalt en tegen massa houdt, moet de fan gaan draaien.
Zo nee, dan is de fan kapot (of zit er een draadbreuk in een van de aansluitingen van de fan); zo ja, dan zou ik eerst het koelvloeistof nivo maar eens controleren en daarna evt. verder zoeken.
Dat vloeistof nivo zou ik sowieso checken (en aanvullen), omdat je aangeeft veel verloren te hebben.

Groets, Hans

Bijtje85

1e Versnelling
30 jan 2017
35
7
8
32
Duiven
Type motor
ST1100
Dank je voor de tips. De motor was toen overgekookt en na aanvulling van het systeem niks meer verloren. Ik heb inderdaad de switch vervangen die op de radiator zit aan de linkerkant van de radiator(niet bovenin). Wat mij opviel toen ik hem teste was dat ie de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Je hebt een knoest van een temp meter op je Dashbord... waarom stop je dan niet op tijd:vroem:
want misschien zit daar nu ook een lekke koppakking by.
Of heb je die al eerder gehad en is dat de reden dat je koel vloeistof mist.

zat je expansie vat nog vol ?

Bijtje85

1e Versnelling
30 jan 2017
35
7
8
32
Duiven
Type motor
ST1100
Het vat was nog een stukje gevuld. Op de plek waar dit plaatsvond was geen plek om uit te wijken en de motor te stoppen. Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet. Vandaar dat ik aan de koolborstels zit te denken

pheufk

Mega Mijlenmaker
16 nov 2012
2.828
633
113
Nimwegen an de Waal(NL)
www.hoegeesuzukicenter.nl
Type motor
ST1300
@Bijtje85 schrijft,Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.
Hoe heb je dat rechtstreeks via de accu gedaan ,rechtstreeks de plus en min op de bedrading van de ventilator, of alleen de plus, en de min via de switsch?

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
als je de plus (dus de draad die normaal op de schakelaar zit in je radiateur) aansluit op de plus hoort de ventilator altijd te gaan draaien.

dan wel en dan niet betekent toch een draadbreuk/slecht contact
of inderdaad een defecte fan

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.528
786
113
52
Barneveld
@waffie,

Met je veronderstelling wat de oorzaak van het 'dan wel en dan niet' kan zijn ben ik het eens.
Maar niet met je eerste zin:
als je de plus (dus de draad die normaal op de schakelaar zit in je radiateur) aansluit op de plus hoort de ventilator altijd te gaan draaien.
Volgens het schema zit de fan motor met een draad vast aan de plus aangesloten; met de andere draad via de radiateurschakelaar aan de massa. Als je deze laatste draad loshaalt van de radiateurschakelaar en direct aan de plus aansluit, dan krijgt de motor 'twee keer een plus' en gebeurt er dus niets, ook niet met een goed functionerende fan motor.

Gezien @Bijtje85's eerdere experiment
Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.
zou ik adviseren:
Herhaal dit experiment, zorg voor schone contacten en controleer de draden op een evt. draadbreuk.

Groets, Hans

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.517
2.401
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Bekijk bijlage 19788
Zoals je in het elektrisch schema kunt zien, schakelt de switch naar massa. Dus als je de draad van de fan naar de switch loshaalt en tegen massa houdt, moet de fan gaan draaien.
Zo nee, dan is de fan kapot (of zit er een draadbreuk in een van de aansluitingen van de fan); zo ja, dan zou ik eerst het koelvloeistof nivo maar eens controleren en daarna evt. verder zoeken.

Groets, Hans
Heb je dit nu al gedaan? Lees een hoop verhalen maar krijg niet duidelijk of je dit geprobeerd hebt.
Vraag mij ook nog steeds af of je thermostaat naar behoren werkt.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste hansepansje.

ach. plussen en minnen

wat maakt het uit

kwestie van even omdraaien dan
en ik weet het meten is vergelijken
ik krijg er spanningen van,

mvg Fool

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Ja plus of min maakt zeker uit[emoji23][emoji23][emoji23]

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
voor een multimeter niet zoveel als meting staat er een min tekentje voor maar ik heb nog steeds mijn spanning

maar het punt was slecht funny bedoelt

want ik voel me altijd net als een half vol glas

Bijtje85

1e Versnelling
30 jan 2017
35
7
8
32
Duiven
Type motor
ST1100
@Bijtje85 schrijft,Ik denk niet dat het de massa is omdat als ik hem rechtstreeks op de accu aansloot de fan de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet.
Hoe heb je dat rechtstreeks via de accu gedaan ,rechtstreeks de plus en min op de bedrading van de ventilator, of alleen de plus, en de min via de switsch?
Direct op de accu met de + en - draad

Bijtje85

1e Versnelling
30 jan 2017
35
7
8
32
Duiven
Type motor
ST1100
Ja draaide constant door, het vreemde was wel dat als ik hem opnieuw op de accu zette de ene keer wel aansloeg en de andere keer niet. Daarom denk ik dat het probleem bij de fan zelf zit en niet ergens anders

W. Boom

1e Versnelling
23 mei 2018
32
16
8
39
Rotterdam
Type motor
ST1100
Ik had ook een weigerende fan.
Thermostaat en fan schakelaar waren goed, toch steeds over koken.
Bleek een massa-probleem te zijn. (Schakelaar schakelde wel, maar naar niets.) Was met 1 simpel draadje van de radiateur naar het frame opgelost.
Mocht je er niet uitkomen en het probleem in de fan zelf blijken te zitten, ik heb er nog 1 liggen die voor een zacht prijsje weg mag...

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
476
381
63
43
Amersfoort
Type motor
ST1100
Heel toevallig heb ik, sinds vrijdag, óók precies ditzelfde probleem bij mijn Groene "leenPan".
Bij thuiskomst "kookte" het tankje over en spoot alles over het achterwiel.

upload_2018-5-27_7-45-32.png

Ik heb het Haynesboek gevolgd en eerst de zekering gechecked, was nog heel maar het stukje plastic bij 1 pootje stond wel iets bol, lichtelijk gesmolten, en dus preventief vervangen.

Toen de stekker van de "Fan" losgehaald, in het boek stond dat als je een (losse) accu aansluit met Zwart/Blauw op de PLUS en Groen op de MIN dat ie dan aan moet slaan... Gebeurde dus NIET.

Maar WAAROM niet? Staat echt in het Haynes boek... Bedrading slecht van de Fan?

upload_2018-5-27_7-46-52.png

Ik dacht dus: Fan kapot, (kon een andere, werkende) krijgen van @Paul st1100, die hem bijna in de oud-ijzerbak had gegooid. :)

upload_2018-5-27_8-8-20.png

Hij wist me echter ook te vertellen dat de Fan schakelt op de MIN, dus een losse draad in de stekker van de fanswitch geduwd (contact AAN) en op de MIN van de accu gelegd (Stond óók in het Haynes boek). De fan draaide...

Ik ga dus ook de bedrading van de Fan even controleren...
Zit gelukkig in een app-groepje met @Dennis en Olaf(@sleutelaar) en dan wordt je sowieso al snel véél wijzer.

upload_2018-5-27_8-15-23.png

Vandaag dus het koelsysteem volledig spoelen en ook meteen een nieuwe thermostaat/O-ring plaatsen.
We zijn nu toch al "uitgekleed", het Pannetje wil met dit weer blijkbaar óók graag in z'n zwembroek buiten staan... :Biggrin

Heb even de tijd genomen dit te delen, zodat anderen er een beter beeld bij hebben als ze hetzelfde probleem hebben.

@Paul_U: Ik liep zelf altijd te "stuntelen met waar zich iets bevond, heb nu simpel geleerd dat locaties op een motor altijd worden aangeduid alsof je erop zit.

De accu zit dus, als voorbeeld, links naast het zadel.