Even weg , mijne neus achterna.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hai hai ,

verleden week kreeg ik op het werk telefoon van de diensttabels , met de vraag of ik het zag zitten om volgende week wat rustdagen op te nemen omdat ik er nog wat over heb van dit jaar.
Ik voelde me plots zeer moe bij het stellen van deze vraag aan me en ja ik heb rust nodig.
Veel rust !

Ik ga voor enkele dagen op pad maar met mijn 4wieler naar Frankrijk.
Opzet is uiteraard de mooie verlaten Franse baantjes en bezienswaardigheden.
Waarheen ?
Dat ben ik nog aan het uitvogelen.
In de regio's Ardenne en Lorraine is al heel wat te bekijken maar misschien rijd ik wel wat verder.
Traces of War is mijn gids en Kurviger en Base Camp mijn routeplanners.

Elke avond volgt er dan een bescheiden verslagje ( zoals altijd ) , een paar zinnetjes :).

If you want to know more , stay on this channel.
Greetz.

Laatst bewerkt:

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.256
1.348
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
hoe kun jij nou dagen over hebben Erwin, volgens mij heb jij altijd vakantie !!!! Drinks
postings automatisch samengevoegd:

maar het is je van harte gegund hoor, geniet er van. :good:

@pmponer Patrick, Annen - Gieten is 10 minuten, ga je toch lekker naar het Zwanemeer Drinks

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.126
1.161
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Ga je nou alweer weg?! Je bent net terug van je motoravontuur naar Griekenland...
27646-da89552388854d3d306c25677127aa8b.jpg
O nee, dat was alweer in september

• vrolijk

berghs koen

3e Versnelling
17 okt 2016
141
102
43
57
Holsbeek
www.60d.be
Type motor
ST1300
Veel plezier op je minitrip .

Ik had verleden week hetzelfde probleem ,

nog een aantal dagen verlof over en heb dan maar een week-end (22-25/11/2019) geboekt bij Center Parcs Coevoorden .
Samen met mijn zoon met de motor naar het noorden van Nederland. (350km :vroem: )
We hadden natuurlijk wel geluk met het weer , droog temperatuen tussen de 8 en 3 graden .

In totaal 1250Km gereden .

Indien ik geweten had dat je nog wat tijd ( verlof ) over had , zou ik je uitgenodigd hebben om met ons mee te rijden ,

we hadden een bungalow met 3 slaapkamers en wij waren maar met 2.

Jammer ,
Volgende keer beter :good:

Ps , ik kijk uit naar je ervaringen in Frankrijk :)

KoenBBA2B86F-9A54-4020-8D1F-9E1D34EECFF5.jpeg

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Tof dat je aan me denkt Koen .
Echter heb ik gewerkt op 22 en 25 november.
Het is pas volgende week dat ik voor enkele dagen erop uittrek.
Met de wagen dit keer , het is me te nat en te koud en die Franse plattelandswegen met hun modder.
De verslagen die blijven op z'n Erwins :) .

Ik zit al te lang thuis Hans ;)

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Sjaak , ik verwachtte niets anders.
:)

Hoi Rimco ,

neeje.
Na het boeken van mijn hotel voor deze avond besefte ik plots dat ik bij de tandarts nog een afspraak heb om 15.00u.
Daarna vertrek ik maar en kom deze avond laat pas aan in Verdun.
Ik kan beter vandaag nog vertrekken dan ben ik al ter plaatse.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bonsoir ,

aangekomen aan mijn 1e hotel in Verdun , Ibis.
Pas om 16.00 u kunnen vertrekken vanwege dat tandarts bezoekje .
Ik kan er weer even tegen , bling bling .
Ja hoor Henk , zonder vliegjes .
tanden.jpg
5 Uurtjes in de wagen ongeveer om 299 km af te raggen.
Natuurlijk was er file op de Brusselse ring alsook een aanrijding.
Uiteindelijk op de E 411 gekomen maar wat een drukte en regen ook nog.
En dat samen geeft vertragingen .
Na de afrit Wavre was het al wat minder druk en voorbij Namur was de drukte er helemaal af en kon de cruise control lekker op.

Afrit Virton genomen om dan nog ff te kunnen tanken in eigen land en dan zo via de departementale wegen verder rijden.
Pikdonker is het hier op die baantjes , verlichting ?
Non.
Wie wel eens in het donker in dit land rijdt zal dat wel weten.
Verdun , wie heeft nog nooit van deze stad gehoord ?
Bekend o.a. ( jammer genoeg ) van de bloedige gevechten hier in de streek tijdens de 1e wereldoorlog.
In Verdun zelf ben ik nog nooit geweest maar zal ongetwijfeld een mooie stad zijn.

Verdun is een gemeente in het Franse departement Meuse (regio Grand -Est) en telt 19.252 inwoners (2008).
De plaats maakt deel uit van het arrondissement Verdun. Verdun is een stad aan de Maas, gelegen in de noordoosthoek van Frankrijk.
Verdun kreeg een plaats in de Europese geschiedenis vanwege het Verdrag van Verdun, waarbij in 843 het Karolingische rijk werd verdeeld. Verdun kwam bij Midden Francie en later bij het hertogdom Opper - Lotharingen onder Rooms-Duitse invloed. In de 10e eeuw annexeerde keizer Hendrik de Vogelaar ( haaha ) het gebied formeel bij het Heilige Romeinse rijk.
De stad was zowel de zetel van het prinsbisdom Verdun als van de graven van Verdun. In 1134 zette bisschop Adalbero III graaf Reinaud af en hechtte het graafschap Verdun aan bij het bisschoppelijk domein. In 1195 werd de stad door keizer Hendrik IV tot vrije rijksstad verheven.
In 1552 werd koning Henrik II van Frankrijk rijksvicaris (of regent) van de Drie bisdommen ; Metz , Toul en prinsbisdom Verdun. Frankrijk bezette deze gebieden gelegen in het Heilig Roomse Rijk. Met het verdrag van Munster (1648) kwamen Verdun, Metz en Toul formeel bij Frankrijk; aan 7 eeuwen bestuur binnen het Heilig Roomse Rijk kwam een einde.
De slag om Verdun tijdens de Eerste wereldoorlog kostte aan honderdduizenden soldaten het leven. Verdun heeft sindsdien een nationale rol in de herdenking van de gevallenen in die oorlog. Het Ossuarium van Douaumont in de nabijheid van de stad is het centrum van vrijwel permanente herdenkingsactiviteiten. De stad dankt aan de oorlogsgebeurtenissen haar bijnaam 'het slachthuis aan de Maas".

1575922436607.png
Ook zeer bekend voor wie toch al wat heeft gelezen over de gevechten die hier zijn geweest is het Ossuarium van Douaumont met het grote kerkhof dat er onberispelijk bij ligt.
Ik ben hier al verschillende malen geweest en als je hier komt , je weet hoe het eruit ziet dan denk je toch in jezelf wow.
1575922624195.png 1575922642655.png

De kelder van het gebouw is gevuld met beenderen van gesneuvelde soldaten en op het glvl over heel de lengte van het gebouw staan enorm veel namen op de muren geschreven .
Wie zoekt die vindt.
In de toren kan je tot boven klimmen via een trap als je betaald.
Op bepaalde tijdstippen gaan de klokken luiden en kan je je beter uit de voeten maken daarboven.

Ook zeer bekend en vlakbij het knekelhuis is het museum dat de veldslagen verteld die hier zijn geweest.
Mémorial de Verdun , een groot museum dat alles tentoon stelt dat over de veldslagen gaat en zowel het Franse verhaal als het Duitse verhaal.
Hoe de oorlog begon maar laat ook het slagveld zien , de veldkeuken , het veldhospitaal , de ontspanning , de afdeling post , het vervoer , de soldaten , de onderscheidingen , de luchtoorlog , de psychische gevolgen .... .
Alles zoals het bij het Franse leger was en zoals het bij het Duitse leger was.
Indrukwekkend allemaal.
1575923391085.png 1575923414744.png

Morgen gaat het naar Pontarlier.
Er staan wat bezoekjes in mijn agenda die de waanzin van deze oorlog vertellen aan de hand van monumenten.
Met natuurlijk de bijhorende info.
Het is niet alleen de 1e wereldoorlog die aan bod komt want vanaf Pontarlier naar Bar le Duc en dat is voor overmorgen gaat het even over de 2e wereldoorlog.

Dat is het voor vandaag dan.
Dors bien et à demain.

Erwin.

Laatst bewerkt:

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
192
169
43
52
Raalte
Type motor
ST1300
Mooi verslag, met plezier weer gelezen. En inderdaad, Verdun is indrukwekkend. Wat een ellende doet de mensheid elkaar aan. "Wat men leert van het verleden, is dat men niets leert van het verleden." Verdun, ik werd er stil van.....

• Like

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hey hey ,

dag 2 al .
390 Km gereden , 5 graden mistig maar later zonnig en nu is het hier -1.
Aangekomen in Pontarlier en hier zelfs de eerste sneeuw gezien.
Pontarlier ligt niet zo ver van de Zwitserse grens.
Pontarlier is een gemeente in het Franse departement Doubs (regio Bourgogne-Franche-Comté) en telt 18.360 inwoners (1999). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Pontarlier, en is gelegen aan de E23.
De oppervlakte van Pontarlier bedraagt 41,3 km², de bevolkingsdichtheid is 444,6 inwoners per km². De gemeente grenst in het oosten aan Zwitserland.

Mijn 1e overnachting met mijn september reis heb ik ook overnacht in Pontarlier .
Hier zijn 2 Ibis hotels die aan elkaar grenzen .
Nu heb ik gekozen voor het budget hotel.
Verschil is 20 euro per nacht maar het andere Ibis hotel heeft een restaurant en is wat comfortabeler om te ontbijten .
De kamers zijn voor zover ik het me nog kan herinneren identiek.

Deze ochtend wekker om half 8 gezet en dan de hele reutemeteut om me toonbaar te maken om te ontbijten.
Het was rustig aan de ontbijttafel .
Ergens rond half 9 mijn vierwieler richting Les Eparges gedraaid.
Een site waar enkele monumenten staan die de harde strijd van toen weergeven.
Gelegen in Parc Naturel du Lorraine.

Het regionale natuurpark van Lorraine (Frans: Parc naturel régional de Lorraine) is een beschermd gebied van het landelijke landschap in de regio Grand Est in het noordoosten van Frankrijk.
Het park heeft een totale oppervlakte van 205.000 hectare.
Het park verspreidt zich tussen de steden Metz en Nancy en omvat drie afdelingen.
Oude ruïnes en moderne monumenten komen overal in het gebied voor.
Het land werd officieel aangewezen als een regionaal natuurpark in 1974.

De slag om Les Éparges,
of de slag om Combres, is een reeks gevechten om de heuvelrug van Les Éparges tegen de 12e infanteriedivisie van het 1e Franse leger en tegen de 33e Duitse infanteriedivisie van 17 februari 5 april 1915 tijdens de Eerste Wereldoorlog.
Deze gevechten vonden plaats in extreem moeilijke omstandigheden in de regen, de sneeuw, in de modder.
De infanterie van beide kanten moest lange weken onder de beschietingen van de artillerie blijven.
Het Franse leger probeert tijdens verschillende aanvallen de kam te veroveren, na zware verliezen aan beide kanten slagen de Fransen erin om voet aan de grond te krijgen zonder de Duitsers volledig te kunnen verdrijven.
Deze strijd is een van de eerste met vele kenmerken die klassiek zullen zijn in de Eerste Wereldoorlog: een duur van enkele weken, een reeks aanvallen, tegenaanvallen met veel verliezen voor kleine territoriale winsten of zelfs nul.
Ze kondigt de veldslagen van Verdun en de Somme aan.
IMG_0012.JPG

Monument Point X,monument van de vermisten,
is een herdenkingsmonument uit de Eerste Wereldoorlog.
Gelegen op het grondgebied van de gemeente Combres-sous-les-Côtes, in het departement Meuse.
In Les Éparges vochten de Fransen en Duitsers tegen elkaar in dodelijke veldslagen tijdens de Grote Oorlog om de heuvelrug ten noorden van de saillant ( een saillant is een uitstulping in een frontlijn ) Saint-Mihiel te domineren.
10.000 Franse en Duitse soldaten verdwenen uit de Eparges tijdens de mijnenoorlog.
Het monument van punt X werd gebouwd in 1925.

Het monument heeft de vorm van een muur met daarboven een driehoekig fronton, allemaal in steen.
Op de muur is een kruis gegraveerd.
Een stenen altaar is aan de voorzijde verzegeld. Op het fronton is deze inscriptie gegraveerd: "The Eparges 1914-1918"
Aan de achterzijde van het monument, met uitzicht op de vlakte van Woëvre werd in laag reliëf gesneden door de beeldhouwer, Louise-Mina Fischer (gravin van Cugnac), een officier die zijn soldaten leidde om te vechten.
Deze gebeeldhouwde groep wordt overwonnen door de toewijding: "Voor degenen die geen graf hebben" Stenen palen en banken completeren het geheugen.

IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG IMG_0006.JPG

Monument van het 106e Franse infanterie regiment.

Dit monument, getiteld "Les Revenants du 106e. RI" en dateert uit 1935, herinnert aan de acties van de 106e Franse infanterie hier in Les Éparges tussen september 1914 en april 1915.
Het monument draagt de woorden "Je Crois" of "ik geloof".
Het heeft de vorm van een piramide met een dodenmasker aan de bovenkant, kijkend naar de hemel en daaronder en van een stapel schedels en botten klauwen de skelethanden omhoog naar het dodenmasker.
Gezien het feit dat veel van hen die stierven levend zouden zijn begraven in de vele explosies en artilleriebombardementen, creëert de beeldhouwer een macabere suggestie van een lijk dat probeert te ontsnappen uit een gedwongen en ongewenst graf.
Eén aanval hier werd gedaan door de 106e op 17 februari 1915, na de ontploffing van een enorme mijn.
De Beierse verdedigers trokken zich terug uit hun eerste loopgravenlijn toen de aanval begon en toen hun artillerie, die de exacte coördinaten van hun oude loopgravenlijn kende op de Fransen schoten.
Het resultaat was bloedbad en dit bombardement en een reeks Duitse tegenaanvallen in de komende dagen vernietigde het regiment .
Het 106e verloren 300 mannen gedood, 300 mannen werden vermist en hun lichamen werden nooit gevonden en meer dan 1.000 mannen raakten gewond. De ellende was echter niet voorbij en het regiment zou versterkingen krijgen en worden verzonden om deel te nemen aan de pogingen om punt X in maart en april 1915 te veroveren.
Dit monument is het werk van de grote Franse beeldhouwer Maxime Real Del Sarte en aan de basis er is een bronzen bas-reliëf van hem dat een vrouw met helm afbeeldt die een soldaat in haar armen draagt, het werk dat doet denken aan een oude "Pieta". Het zullen echter het doodsmasker, de schedels en de omhoog reikende skelethanden zijn die lang in de geest blijven hangen. Het monument werd opgericht in 1935 en aan de linkerkant is er een citaat uit de geschriften van Maurice Genevoix.

IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0013.JPG

Monument van de genie,

Dit monument draagt is opgedragen aan al die Franse mijningenieurs die in de oorlog van 1914-1918 hebben gediend. Het is modern van ontwerp en het opschrift aan de linkerkant van de muur luidt A La Gloire du Genie en aan de rechterkant is het embleem van de ingenieurs.
Het monument bestaat uit een lage halfronde muur met de inscriptie aan de ene kant en het embleem van de ingenieur aan de andere en voor de muur zijn 7 granieten kolommen die elk een arm van de technische broederschap vertegenwoordigen.
Bruggenbouwers , telegraaf, elektro mechaniciens, ingenieurs, mijnwerkers, spoorwegen, brandweerlieden.
De ontwerper van het monument was E. Fagnoni en het werd gebouwd in 1963, de voltooiing werd onderbroken door de Tweede Wereldoorlog.
De inhuldiging vond plaats op 20 oktober 1963 .

IMG_0007.JPG IMG_0009.JPG IMG_0010.JPG

De mijnenoorlog.
Ondergraaf je vijand en blaas alles op.
IMG_0008.JPG

Monument van de 12e divisie,

Dit monument is opgedragen aan de 12e divisie in Reims.
Er zijn verschillende plaquettes aan het monument bevestigd, waaronder het "Ordre du Corps d'Armee No.68" van generaal Herr.
Dit eindigde met de bewogen woorden, Combattants des Éparges, vous avez inscrit une page glorieuse dans l'Histoire. La France vous en remercie. ( Strijders van de Eparges, jullie hebben een glorieuze pagina geschreven in de geschiedenis. Frankrijk bedankt jullie ).
Er is ook een plaquette met de woorden van legerorde 147, deze van generaal Roques.
Het belangrijkste opschrift luidt LA 12E DIVISIE ,A SES MORTS ET A LEURS FRERES D'ARMES TOMBE AUX EPARGES. ( De 12e divisie , aan de doden en hun gewapende gevallen broers in LES-ÉPARGES ).
Het monument zelf is een obelisk en is versierd met verschillende bronzen versieringen. Deze omvatten een haan, het hoofd van een soldaat, een palm en granaten.

IMG_0008.JPG IMG_0009.JPG IMG_0010.JPG IMG_0012.JPG

Ook was op deze plek een kerkhof .

IMG_0003.JPG IMG_0004.JPG IMG_0005.JPG IMG_0011.JPG
2960 Franse soldaten zijn hier begraven , inbegrepen 852 soldaten die in het ossuarium liggen.
Ik denk dat ze bedoelen dat die soldaten onder die gedenksteen met het kruis liggen want een ander gebouw was er niet te bespeuren.
Het landschap is gekenmerkt door diepe kraters .

IMG_0012.JPG

Verder dan maar richting de Litteraire tuin van Saint- Remy- la- Colonne ,
Schrijvers van verschillende nationaliteiten die gevochten hebben tijdens de 1e wereldoorlog.

IMG_0017.JPG IMG_0018.JPG IMG_0019.JPG

Een beetje verderop staat een Duitse bunker langs de weg.
Hier vertrekken een reeks gangen die zijn afgesloten .
Ik had natuurlijk een looplampje bij , helaas.

IMG_0015.JPG IMG_0016.JPG

Onderweg zag ik een wegwijzer ,
IMG_0023.JPG
Butte de Montsec is een gedenkteken in de Franse plaats Montsec, departement Meuse. Het monument is gebouwd op een getuigenberg van de Côtes de Meuse op een hoogte van 377 meter. Het monument gedenkt het offensief van de Amerikanen dat tijdens de Eerste Wereldoorlog werd geleverd bij Saint-Mihiel (12-15 september en 9-11 november 1918).
Het monument in neoclassicistische stijl werd in 1930-1932 gebouwd naar een ontwerp van Egerton Swartwout. In het bouwwerk staat een oriëntatietafel.
Butte de Montsec is een monument historique sinds 1975.
Het is 1 van de 11 monumenten die de Amerikanen gedenken tijdens deze oorlog.
Even een kleine omweg maken voor dit imposant gebouw en ik zag het al van heel ver staan op een heuvel.
IMG_0024.JPG IMG_0028.JPG IMG_0029.JPG
Dit is een reliefkaart van het gebied , het is niet erg duidelijk maar wel goed gevonden om het zo te tonen aan de bezoekers.
IMG_0027.JPG

In de verte zien jullie Lac de Madine , is 1 van de vele lacs die het Parc de Lorraine heeft.
IMG_0026.JPG

Nu richting Toul en stop ik even aan Fort de Villey-le-Sec ,

Het fort Villey-le-Sec is een fort uit de negentiende eeuw, behorend tot het Séré de Rivières systeem van het bolwerk van Toul.
Gelegen op het grondgebied van de stad Villey-le-Sec.
Dit is het enige voorbeeld van een gesloten omheining rond een dorp van deze verdedigingslinie, ontworpen na de nederlaag van 1871.
Buiten de gevechtszones van de Eerste Wereldoorlog bleef het bijna intact.
Het was gesloten al kon ik wel enkele foto's van de buitenzijde nemen.

IMG_0031.JPG IMG_0032.JPG IMG_0033.JPG IMG_0035.JPG

Het Séré de Rivières-systeem is een reeks vestingwerken gebouwd vanaf 1874 langs de Franse grenzen en kusten, in grootstedelijk Frankrijk en in sommige kolonies.
Dit verdedigingssysteem vervangt in het bijzonder de gebastioneerde vestingwerken die vooral door Vauban zijn opgezet. Het dankt zijn naam (onofficieel) aan zijn ontwerper en promotor, generaal Raymond Adolphe Séré de Rivières.
Het systeem is gebaseerd op de constructie van verschillende begraven veelhoekige forten ("forten Séré de Rivières" genoemd), die een versterkte gordel rond bepaalde steden vormen, of een verdedigingsgordijn tussen twee van de vierkanten, of geïsoleerde forten. Deze elementen werden gedeeltelijk gemoderniseerd op het einde van de 19e eeuw tot 1918, om te vormen wat de Duitsers de "ijzeren barrière" noemden.

Het equivalent hiervan is in Duitsland de Biehler-fortenreeks, in het Verenigd Koninkrijk de Palmerston-forten en in België de Brialmont-forten.
De forten van Séré de Rivières ondergingen de vuurproef tijdens de Eerste Wereldoorlog, veertig jaar na het begin van hun bouw: ze toonden door hun weerstand het belang van het fort (Douaumont, Moulainville, Vaux, enz.).
De overgrote meerderheid van hen werd buiten gebruik gesteld tijdens de interbellum, waarbij hun rol werd overgenomen door de werken van Maginot Line.
De forten, teruggegeven aan de gemeenten, zijn nu grotendeels verlaten. Desalniettemin blijven sommigen eigendom van het ministerie van Defensie omdat ze altijd potentieel gevaarlijk zijn (de bomaanslagen die tijdens de oorlogen zijn ontvangen waardoor de pyrotechnische zuivering vrijwel onmogelijk is ).

Wat sfeerbeeldjes die ik onderweg heb geschoten .

IMG_0036.JPG IMG_0037.JPG IMG_0022.JPG IMG_0021.JPG IMG_0002.JPG

Het zijn geen Alpenbochten maar ze zijn er wel .
IMG_0020.JPG

IMG_0030.JPG

Ik heb toch verschillende uren in het Parc Lorraine gereden alvorens ik het in mijn achteruit kijkspiegel kleiner zag worden .
Het geeft maar eens aan hoe groot die parken hier wel zijn.
Na Villey le Sec gaat het richting Mirecourt , Epinal , Plombieres- les- Bains , Le val d'Ajol , Lure , Beaume- les- Dames en dan uiteindelijk Pontarlier.

Er was een leuk stukje bij ( D 683 ) en rijdt je een eindje naast rivier de Doubs vanaf L'Isle -sur-le-Doubs , Rang , Clerval , Branne , Beaume- les- Dames .
In Beaume- les- Dames waar ik de rivier Le Doubs kruis ging ik naar de ( D 50 ) Pont-les-Moulins , Orsans , Valdahon is ook best leuk.
www.google.com/maps/dir/47.4530567,6.5796295/47.1500326,6.3360103/@47.3017526,6.3781363,10.58z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d6.4002543!2d47.3586872!3s0x47927a31df4369bd:0x738454e7627b8e0f!1m0!3e0

Deze gehele route van deze dag is best ok en zou ik hier met de Pan zijn had ik er wel plezier aan beleefd.
Er zitten weinig rechte stukjes in en het gaat de hele tijd op en neer.
Het wegdek is goed al zijn er natuurlijk hier en daar wat stukjes bij dat je denkt dat je in Griekenland aan het rijden bent.

IMG_0038.JPG IMG_0040.JPG IMG_0041.JPG

Ik heb getracht er weer iets interessant van te maken ..... .
Morgen terug richting Vlaanderen maar eerst via de Morvan en zo naar Bar-le-Duc waar mijn laatste overnachting is.
De route van vandaag ,

Dag 2 .Verdun - Pontarlier..PNG

Tot morgen.

Erwin.

Verzonden vanuit Mail voor Windows 10

Bijlagen

Alex 1706

Motorrijles
1 sep 2019
8
8
3
52
Type motor
Geen
Ja Bro, silent ,,,

Ook al ben je met 4 wielen, en een extreem lelijke kleur.... moet ik zeggen dat je verslag mij doet stilstaan (terug) bij het onwaarschijnlijke dat Europa heeft doorgemaakt, en wat ook vergeten is ... thx xxx

Laatst bewerkt:

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.265
1.878
113
Hulst
Type motor
ST1100
Wat een verhaal weer. Je hebt amper tijd om te rijden en rond te kijken. Al je tijd gaat in het verhaal van de dag zitten.
Maar wij vinden het leuk, hoor. Doe zo voort!!! :Smile:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik kon verleden jaar op het werk inschrijven voor een andere wagen.
Het is hetzelfde model maar ik heb automatische versnellingen gekozen en wat andere kleinigheden.
Er was ook de keuze voor de SUV modellen van Peugeot maar die vind ik te groot en ik rijd 99 % van de tijd toch maar alleen.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De tijd tussen rijden en schrijven is nog goed verdeeld Roelof.
Ik doe thuis al wat voorbereidend werk en dat maakt het dan weer even iets gemakkelijker.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.686
2.030
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Goeieavond deze avond ,

vandaag zowat een 510 km bij elkaar getuft en tot een graadje of 6 maar bijna heel de dag regen.
Gisteren in Pontarlier was ik naar de Mc D geweest en zo'n big menu dinges genomen.
Jaja lekker en zeer gezond , zo gezond dat ik vandaag in de auto het hele menu nog een paar keer heb moeten ruiken.
Getver !

Zo , wekkertje op half 8 en begon de haan te kraaien.
Douche , haren 1576090614499.png tanden 1576090702106.png afdrogen 1576090741742.png
en dan 1576090780080.png.
Half negen draaide de motor en was het tijd om Pontarlier achter me te laten.
Richting Levier , Salins les Bains , Arbois ,Dole,Beaune gaat het dan.
De temperatuur was rond het vriespunt en de weg was nat , toch maar een beetje uitkijken.
Al heel snel begon het bochtenwerk eraan te komen en het voordeel is dat je met de wagen je gewicht niet moet verplaatsen als je zo zou rijden tenminste op je bike.
Nee , de benen blijven binnen vandaag.
In de buurt van Pontarlier lag wat sneeuw maar de wegen zijn volledig sneeuwvrij.
IMG_0042.JPG
Een statig gemeentehuis in Levier IMG_0043.JPG.
En een ruine heel hoog in Salins -les -Bains;
IMG_0046.JPG
Onderweg stoppen om prentjes te schieten want mijn eerst ontmoeting met een gebeurtenis uit de 2 e wereldoorlog dit keer is pas rond het middaguur.
Lekker cruisen en genieten van al het moois hier en lekker aan het stuur draaien.
IMG_0044.JPG IMG_0045.JPG IMG_0047.JPG .
En speciaal voor Roulof de paaltjes die ik in mijn september vakantie niet kon thuis brengen.
IMG_0048.JPG
Het gaat lekkerrrrr en het landschap is best mooi.
Heuvels en bochtjes , hier wordt een motard verliefd op .
Paarden kwam ik geregeld tegen
IMG_0049.JPG IMG_0050.JPG
En omdat een beeldje meer zegt dan 1000 woorden , asjeblieft !
IMG_0051.JPG

Als je wat inspiratie zoekt voor je nieuwe poort kan dit misschien wel een hintje zijn ?
IMG_0053.JPG
Van departement naar departement ,
IMG_0056.JPG
En hier vieren ze binnenkort ook Kerstmis ,
IMG_0055.JPG
Tussen Dole en Beaune valt er niet zoveel te beleven , gewoon karren maar .
Na Beaune wordt het weer wat leuker en komt die brede breedsmoelkikker smile weer op mijn gezicht.
Een kasteeltje ,
IMG_0058.JPG IMG_0059.JPG

Stilaan komt IMG_0060.JPG aan de aftrap.

Het regionale natuurpark Morvan is een Frans regionaal natuurpark in het Morvan-massief, in het hart van de regio Bourgondië-Franche-Comté.
Het werd opgericht in 1970 en heeft 117 aangesloten gemeenten en 5 gateways sinds de laatste herziening van het charter in 2007 en de hernieuwing van de goedkeuring in 2008.
Het regionale natuurpark Morvan ligt langs de departementen Nièvre, Saône-et-Loire, Yonne en Côte-d'Or.
Het wordt begrensd in het westen en noorden door de depressies van Bazois en Auxois, en in het zuiden en oosten door de vlaktes van Charolais en Autunois.
Sinds 2008 telt het park 117 gemeenten, waarvan 40 in berggebieden, en beslaat een oppervlakte van 290 900 ha, of 9% van de Bourgogne. De bevolking is 51.357 inwoners voor de 117 aangesloten gemeenten en 70.865 inwoners als we ook de 5 partnersteden omvatten.
Hier ben ik al eens doorgereden , een stukje ervan een paar jaar geleden en wat me toen opviel is de rust.
Nu ook , je rijdt er bijna helemaal alleen en de wegen zijn vrij goed.
Het is er ook zeer proper en ik bedoel hiermee dat er geen industrie is en ook geen vervuiling.
Dit is zeker het overwegen waard om eens naar toe te rijden voor verschillende dagen.
IMG_0061.JPG
Ik heb de indruk dat ze je hier niet gaan verder helpen ?
IMG_0062.JPG
Rond 13.00 u kom ik aan in Dun-les-Places.
Hier in dit dorpje heeft het Duitse leger lelijk huishouden gehouden.

Op 24 juni werden de nabijgelegen dorpen Montsauche en Planchez verwoest door de Duitsers. Eind 26 juni arriveerde een groep Gestapo en milities in het dorp. Achttien mannen werden gearresteerd en naar de kerk gebracht voor een zogenaamde "documentcontrole". Ze werden vergezeld door de dorpspriester. De mannen werden ondervraagd over de aanwezigheid van Maquis in de regio, ondanks de aanwezigheid in de omgeving van de Maquis werd geen informatie verstrekt. De vrouwen en kinderen die in hun huizen achterbleven, werden geterroriseerd.
Om 22.00 uur, tijdens een stroomuitval en een storm, werden geweerschoten gehoord in het dorp. De Duitsers vernielden het dorp en stalen wijn en al het voedsel dat ze konden vinden. Op 27 juni werd het dorp systematisch geplunderd; de Duitsers namen linnengoed, beddengoed en kostbaarheden mee na het schieten op varkens, schapen en pluimvee. Begin 28 juni stelden de Duitsers zich voor om te vertrekken en staken ze met behulp van vlammenwerpers, granaten en brandhout de huizen in brand. De overlevenden ontdekten toen de lichamen van de gijzelaars die op de veranda van de kerk lagen. Het lichaam van de priester, gedeeltelijk ongekleed, werd in de toren ontdekt opgehangen . Andere lichamen werden gevonden op de weg of in naburige dorpen. Het bloedbad vond 27 slachtoffers, waarvan de begrafenis op 1 juli 1944 plaatsvond.

IMG_0063.JPG IMG_0064.JPG IMG_0065.JPG
Het museum was gesloten .
IMG_0066.JPG
Het is niet omdat ik nu met Peugeot rijdt dat Honda niet aanwezig is.
IMG_0067.JPG
De rit gaat verder in de Moran en bij momenten regent het vrij hevig en zo wordt het waterpeil van dit meer mooi bijgehouden.
IMG_0071.JPG IMG_0072.JPG IMG_0073.JPG

Het heeft een oppervlakte van 1.65km2 en ligt op een hoogte van 300 m en waterinhoud van 14.250.000 m3.
Zo merk je al snel dat we hier niet te maken hebben met bergen maar de pret is er daarom niet minder om.
De route gaat dan naar Avallon dat zowat het eindpunt van de Morvan is .
Deze plek had ik gevonden op de website Traces of War , zo kom ik trouwens aan veel info en bijzondere plekken om eens te bezoeken.
Het monument van Avallon is niet groot in omvang zoals andere monumenten maar wat zich daar heeft afgespeeld is zeker eens het bezoeken en het schrijven ervan waard.

Het Avallon monument,

De commandant "Verneuil" besloot toen om gewapende posten op de wegen naar Avallon te plaatsen, om te proberen te voorkomen dat de Duitse konvooien zich terugtrokken om de stad over te steken.Een van deze hinderlagen werd gevestigd op de D 957 die Vézelay met Avallon verbindt, nabij het dorp Pontaubert, een paar km ten westen van Avallon. Het was in dit gebied, tussen 21 en 24 augustus 1944, dat hevige gevechten tussen elementen van de maquis "Verneuil" tegen verschillende konvooien Duitsers.Op 22 augustus werd een van de guerrilla's, Camille Bureau, levend verbrand tijdens de botsing met een Duits konvooi van zes of zeven voertuigen in Pontaubert. Op 24 augustus, aan het einde van de middag, ging de zwaar bewapende Duitse colonne, die net op de door de maquis "Loup" in Vézelay stootte, verder op weg naar Avallon. Een van de leiders van de maquis "Verneuil", luitenant Émile Mennecart, werd gedood in de buurt van Fontette tijdens een verkenningsmissie voor motorfietsen.

Luitenant Albert Moncomble, waarschuwde voor de komst van de Duitse colonne, plaatste sergeant Jacques Monin als een schildwacht op de weg tussen Fontette en Pontaubert, nabij het kruis van Montjoie, voordat hij zijn groep in een hinderlaag van de twee zette kanten van de weg.Verbaasd door de plotselinge komst van een avant-garde machinegeweer probeerde Jacques Monin de velden in te vluchten, maar werd neergemaaid door een uitbarsting van machinegeweervuur. Kort daarna raakte een andere maquis, Rémi Frérot, zwaar gewond in de dij tijdens het gevecht en stierf tijdens transport naar het Avallon-ziekenhuis. Bij gebrek aan zware wapens tegen de mitrailleurs en tanks van het konvooi, moesten de guerrilla's zich terugtrekken over de velden, onder vijandelijk vuur.

Drie andere maquisards van de "Verneuil" maquis, Daniel Blot, Roger Guillemard en Raymond Vermersch werden gedood in de gevechten van 24 augustus 1944, zonder dat we de exacte omstandigheden konden specificeren. Dezelfde dag, aan het einde van de middag, werden zeven gendarmes uit Avallon door een machinegeweervuur neergehaald op de weg tussen Pontaubert en Avallon. Uiteindelijk stierven twee andere "Verneuil" guerrilla's aan hun verwondingen in het ziekenhuis van Avallon: Jacques Vigneron op 25 augustus en Jacques Fréry op 7 september 1944.De naam van Jacques Monin verschijnt op het monument opgericht in Avallon, weg van Pontaubert, ter nagedachtenis van de doden van deze gevechten. Het staat ook op het monument voor de doden en op een plaquette in de kerk van Vermenton, op het monument van Quarré-les-Tombes gewijd "De dode FFI van de 3e demi-brigade en het 1e regiment van Morvan" en ten slotte op de monument van de gedeporteerden en schoot Yonne Auxerre.

IMG_0075.JPG IMG_0077.JPG

Maquis waren guerrilla-eenheden van de Franse verzetsbeweging (de Résistance) die gedurende de Tweede Wereldoorlog actief waren.
Er werd gewapend verzet gepleegd tegen de Duitsers en de leden van de Maquis zaten ondergedoken in de natuur van het Franse platteland; aan dit laatste ontleenden zij hun naam.
De Maquis hebben - als geheim leger - een belangrijke rol gespeeld in het vernietigen van kritieke infrastructuur van de Duitsers in de voorbereiding van D-Day, de invasie in Normandië op 6 juni 1944.
De Maquis droegen de Baskische baret. Maar omdat de groep (ook) in het zuiden opereerde waren de Maquis niet te onderscheiden van de plaatselijke bevolking die ook deze baretten droeg.
Soms werd een Maquisard-aanval groots uitgevoerd.
Zo vielen in april 1944 onder leiding van Nancy Wake (een SOE-agente) 7000 Maquisard-strijders een Duits SS-garnizoen van 20.000 soldaten aan.
Er vielen bij deze aanval zeker 1400 slachtoffers.
Aan beide kanten werden vaak geen gevangenen gemaakt.
De Maquisards die in handen van de Duitsers vielen, werden bij hun ondervraging gemarteld.
Weer anderen verdwenen in de concentratiekampen. De Maquisards terroriseerden de Duitse bezetter en het Vichy-regime in Frankrijk waar zij dit maar konden doen.

Na dit wapenfeit op de gevoelige plaat te hebben vastgelegd gaat het richting Colombey -les -Deux Eglises waar Generaal en president Charles De Gaulle ligt begraven en waar ook het Lotharingen kruis staat.
Onderweg kruis ik dit enorm zonnepanelen park.
IMG_0078.JPG
Ook veel druivenranken onderweg gezien in de Cote d'Or als ik me niet vergis.
IMG_0080.JPG.
En deze route liep voor een deel gelijk met de mijne ,
IMG_0081.JPG
Ondertussen begon het al wat te schemeren en valt de avond en wordt het pikdonker.
Rond 17.15 u kom ik in Colombey aan en ik rijd nog naar de parking om het kruis te bezoeken.
De parking is nagenoeg leeg op 2 wagens na.
Ik laat het maar voor wat het is en ik doe dit wel een keertje op een andere keer , volgend jaar of zo .
Ik vraag mijn pa mee .
Ik weet dat hij interesse heeft in zo'n zaken .
Deze beeldjes komen van het web ,

1576095427123.png 1576095484768.png 1576095504229.png

Deze info had ik opgezocht over Charel ,

Charles André Joseph Marie de Gaulle

had al voor de Tweede Wereldoorlog een landhuis gekocht even buiten de dorpskern van Colombey.
Hij noemde het la Boisserie. Nadat hij 1946 was afgetreden als voorzitter van de voorlopige regering, ging hij er wonen.
Ook toen hij in 1959 president werd, bleef la Boisserie zijn officiële woonplaats, waar hij elk weekend doorbracht. Met de opvallende uitzondering van de West-Duitse bondskanselier Konrad Adenauer, ontving hij er nooit buitenlandse gasten.
Na zijn aftreden in 1969 trok De Gaulle zich meteen terug in zijn landhuis.
Hij verliet Colombey alleen nog voor enkele excursies en voor een paar reizen in het buitenland.
Hij overleed onverwachts thuis op 9 november 1970 en werd op het plaatselijk kerkhof begraven.
De grafsteen van De Gaulle en zijn echtgenote, vlak naast de kerk, is zeer eenvoudig en bevindt zich naast het graf van hun eerder overleden gehandicapte dochter.
La Boisserie, dat nog steeds eigendom is van De Gaulles familie, is nu een museum.
Vanachter zijn werktafel kan men door een raam uitkijken op de heuvels, precies in de richting van Parijs.
De begraafplaats is inmiddels voor veel Fransen een soort bedevaartsoord geworden, waarvan veel eretekenen getuigen.
Op een nabijgelegen heuvel werd een reusachtig, 44 meter hoog Kruis van Lotharingen opgericht ter ere van generaal De Gaulle.
Het kruis van Lotharingen (Frans: Croix de Lorraine ), ook Lotharings kruis of Lorraine-kruis genoemd, is een bekend heraldisch symbool , dat onder meer gebruikt werd door de Vrije Fransen tijdens de Tweede Wereldoorlog en later door het gaullisme in Frankrijk. Vroeger werd het ook kruis van Anjou (Croix d'Anjou ) genoemd, omdat het in het wapenschild van het Huis Anjou voorkwam.
Het Kruis van Lotharingen is een kruis met twee horizontale balken. Oorspronkelijk waren de balken van dezelfde lengte, maar later werd de bovenste balk korter dan de onderste, net als het patriarchaal kruis.

Nu moest ik nog ongeveer een 80 km rijden naar Bar-le-Duc waar ik een kamer had gereserveerd bij Ibis.
Een vermoeiende rit over departementale wegen vanwege het beperkte zicht.
Maar alles komt in de chacoche.

Laatste overnachting in Bar.
Morgen heb ik nog 2 zaakjes die ik ga doen maar morgen daar meer over.
Zozo , ik heb tot hiertoe wel erg genoten van mijn reisje en jullie ook hoop ik .
Alles gaat zoals het moet gaan .

De route van vandaag.
Pontarlier - Dun-les-Places.PNG

Dun-les-Places - Colombey.PNG

Tot morgen.
Erwin.

.

Geduld Roulof ..... .
Voila.

Bijlagen

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.265
1.878
113
Hulst
Type motor
ST1100
Zojuist je verhaal gelezen.Ik beloof plechtig niet meer zo ongeduldig te zijn en braaf op het volgende vertelseke te wachten.
Ik passeer elk jaar twee keer Colombey-les-Deux-Eglises, maar met de caravan achter de tuut, komt het er nooit van om Charles' graf te bezoeken.

• Like