TomTom GPS Ervaringen met de TomTom rider 410

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Walter

3e Versnelling
29 okt 2012
145
18
28
48
Hierbij mijn ervaringen met de TomTom rider 410 na een paar duizend kilometers:

Ik had een Zūmo 550, en in de autos een TomTom, dus de overstap was niet heel moeilijk. Behuizing en steun voelen degelijk aan, het plaatsen en uitnemen gaat makkelijk en met 1 hand. Het geluid moet via bluetooth, ik heb nog een bedrade intercom, dus ik heb het geluid niet kunnen beoordelen. Rijden zonder geluid is minder handig, soms mis je een aanwijzing. Maar hieraan wordt gewerkt.

De TT kan in "landscape" en "portrait" gebruikt worden, ik vind de rechtopstand beter werken, je ziet dan net iets meer route info.

Qua gebruik zijn er lijkt het of het twee verschillende apparaten zijn. tijdens het rijden draait alles perfect soepel, herberekenen gaat snel, hij is altijd bij de les, en niet 1 keer rare fratsen.

Tijdens het invoeren van gegevens is het een traag ding, je kunt niet altijd zien of een knop ingedrukt is, en of hij bezig is.Dat is wel zo, maar je mist de feedback op het scherm.

Het scherm is met blote handen supergevoelig, als je een mm of 3 boven het scherm zit met je blote vinger reageert het scherm al. Dus je moet resoluut drukken, en niet twijfelend met de vinger boven het scherm bewegen. Met handschoenen aan is het beter, alleen zijn de knoppen zo klein dat het eigenlijk ook niet fijn werkt.

Wat heel goed werkt is de kronkelroute functie, je kiest een bestemming, evt met een paar tussenpunten en je hebt een leuke route. Ook in NL werkt dit goed, alleen word je wel door dorpen en steden gestuurd, dus dan is het zaak om een paar punten naast de stad te plaatsen, anders wordt je dwars door een stad gestuurd (in mijn geval dwars door Utrecht).

Ik had altijd ruzie met basecamp, gelukkig ben ik daar nu van af, routes maken kan met tyre of my route app. de laatste heb ik gebruikt, en dat werkt intuitief en de route komt ook goed over op de TomTom.

Ik las ook over het gebruik in de regen, dat het scherm spontaan reageert op regendruppels, daar heb ik geen ervaring mee, tot nu toe alleen met droog weer gereden.

Ik weet niet hoe de huidige Garmins het doen, maar de TomTom heeft wat "dingetjes" waar je aan moet wennen, maar over het algemeen ben ik tevreden.

Laatst bewerkt:

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.612
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Spring ik effe bij Walter.
Tijdens onze vakantie in Kell am See de nodige regenval gehad.
Nou zit mijn tom op een andere plaats als de jouw natuurlijk.
Omdat ik ook wilde filmen heb ik een speciale steun gemaakt die zowel de camera als de TomTom kwijt kan...
Mij is in ieder geval niets bekend van spontaan reageren op druppels.
En geloof me.. Jullie reden richting het noorden.
Suus en ik naar het zuiden maar het kwam echt met bakken naar beneden

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.149
1.287
113
57
Zaandam
Type motor
Anders
even onze ervaring met de 410.
thuis inderdaad ook traag, moeilijk doen met updaten. steeds opnieuw starten enzo.
aanwijzingen enzo: prima. niks mis mee.
zodra je hem aan de computer hangt met een standaard USB touwtje werk het niet.
Dat moet dus met het touwtje van tom tom, die uiteraard altijd in de auto ligt :Banghead:
Dus wat gebruik je dan....een Garmin touwtje :Biggrin:Biggrin
speciaal voor @Dennis : Garmin rules.

IMG_1631.jpg
@Ieniemienie zweert bij haar TomTom en ik bij mijn Garmin. Samen zijn we sterk.Wink: