data-csrf="1563802993,9ccbace9f7bcc9b09cc9b30f0f5d04cc" En nu doet hij niets meer... | ST1100-1300.eu

En nu doet hij niets meer...

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Hey iedereen,

Mijn Pan heeft last van een bizar probleem.
Het is een 1100 van 1999 met ABS/CBS/TCS.
Het begon op een regenachtige ochtend toen ik rond 5u naar het werk vertrok. ik was net een straat ver als ik tijdens het remmen een deel lampjes bij de tellers kort zie aangaan. Rode en gele lampjes zijn nooit goed om aan te zien gaan tijdens het rijden, maar ik ga er op die moment vanuit dat het de ABS was, lokaal was ik niet zo gek hard aan het remmen. Een stukje verder rij ik de snelweg op en als ik wil pinken om voorbij te steken houd de motor opeens in en weer gaan er kort wat rode en gele lampjes aan. Dit keer leg ik eerder de link met de TCS die ingrijpt, omdat ik niet aan het remmen ben. Direct daarna bij het terug invoegen doet hij het weer. Nu lijken het mij toch echt wel de lampjes van de TCS. Ik ga de snelweg af en keer terug naar huis om dan maar de auto naar het werk te nemen. Ik moest nog bij de garage zijn om een afspraak te maken voor een onderhoud, dus informeer ik ineens naar mogelijke oorzaken. De connectie aan de batterij komt ter sprake, deze blijkt in orde, en ineens vervang ik ook maar eens alle, oude, zekeringen door nieuwe. Testritje gedaan, de Pan in alle mogelijke bochten gewrongen, no problems! Dus de ochtend erop weer naar het werk vertrekken, Net een straat ver, weer de lampjes van de TCS aan.
Ondertussen is de Pan binnen geweest in de garage voor een onderhoud en om dit probleem te onderzoeken, maar buiten een zekering van de ABS die geen al te goed contact had aan één kant, en dan ook vervangen is door een zwevende zekeringhouder, was er weinig te vinden. De sensoren van de ABS zijn nagemeten, enkele massapunten gecontroleerd, ABS gaf geen foutcodes,... Je zal het altijd zien als een probleem zich moet voordoen om gevonden te worden, werkt natuurlijk alles.
In de garage wil de moto niet meteen starten, platte batterij blijkbaar, moest dit na eens goed op te laden zich nog eens voordoen moet ik deze maar eens vervangen, wordt me nog meegedeeld.
Dus ik rij vrolijk weer naar huis, op een rond punt houd de motor weer in, net als ik de pinker inschakel. Nu leg ik natuurlijk de link tussen de pinkers en de storing die zich voordoet. Als ik er even bij nadenk was dit voordien ook elke keer zo. Ik begin te denken dat er iets mis is met de bedieningsknoppen op de linker stuurhelft. Met de auto heb ik ook al eens gehad dat de hendel van de pinkers met alle koppen erbij moest vervangen worden, misschien is het met de moto ook wel zoiets.
Vandaag wil ik dus verder op onderzoek gaan naar de fout. Van iemand anders had ik ook al meegekregen dat het mogelijk iets in het oplaadcircuit van de moto kon zijn, dus ik wil de spanning van de batterij bij stilstand en als de motor draait een meten. Bij stilstand 12V, ok, maar starten zit er niet in, platte batterij. Dan dus maar aan de lader. Met een volle batterij en vol goede moed terug aan de slag. 12,8V stil, 14V nadat hij direct start. Nu maar eens even de fout proberen simuleren. Pinkers aan, links, rechts, geen probleem. Ineens denk ik eraan dat bij de eerste keer dat de motor inhield ik misschien even met m'n grootlicht gedimd had. Laat ik dat dus ook maar eens proberen...
Blijkbaar kan IK de motor dus stilleggen door met m'n grootlicht te dimmen, want dat was wat er gebeurde, en dat was meteen ook het laatste dat er gebeurde. Alles uit dus. als ik het contact uit zet gaat het klokje nog dapper aan en dat is dan het enige. met contact aan geeft die het ook op.
Ik heb alle zekeringen nagekeken, allemaal zijn ze nog heel.
Dus nu weet ik het niet meer...
Iemand een idee?

• Niet Leuk
Reactions: Pathfinder

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Dus dat zelfs de tellers niet meer oplichten bij het opzetten van het contact kan van de startrelais komen?
Ik had voor alle problemen wel al eens voor dat er bij het induwen van de startknop totaal niets gebeurde, geen klik, niets. Om dan na ettelijke pogingen toch te starten.
Dat was ik trouwens nog vergeten vermelden van de ochtend dat dit alles zich de eerste keer voordeed. De avond ervoor in de gietende regen naar huis gekomen en die ochtend startte hij weer eens niet. Echt veel moeten proberen die keer, tot ik het na een keer of tien eigenlijk wou opgeven maar toch nog maar eens probeerde en het eindelijk lukte.

Skippy10

Motorrijles
23 jul 2018
8
4
3
42
Ter Apel
Type motor
ST1100
Ja dat kan , ik heb het zelfde soort probleem gehad, een nieuwe ( of een goede gebruikte) er in en het probleem was over.

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Zal ik eens proberen Skippy10, baat het niet dan schaad het niet
De batterij is nog niet vervangen Pheufk, dat was ik van plan, tot hij er ineens mee ophield met een net volledig volgeladen batterij.
De batterij kwam net van de lader, had mooi 14V spanning terwijl de motor draaide en de motor heeft geen 5minuten gelopen tot hij ermee ophield. Dus tijdens dit alles had de batterij zeker nog genoeg spanning om alles draaiende te houden.
Maar ze is inderdaad wel aan vervanging toe hoor, eerst even het andere probleem trachten op te lossen en dan een nieuwe erin.

Antoine de Boer

Beginnend Bestuurder
9 nov 2017
15
6
3
53
Type motor
ST1100
Klinkt inderdaad als defecte dynamo. Ik heb soortgelijke symptomen gehad. Motor alleen met flink gas aan de praat weten te houden. Gas los was uitvallen en daarna volledig dood. Succes

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Antoine, het spijt me maar dat is totaal niet wat ik voorheb.
Pannos, ik heb gewoon de spanning over de batterijklemmen gemeten. Ik weet ook dat die spanning van de dynamo komt en dat die heel de boel van spanning voorziet bij een draaiende motor. De batterij verliest ook gewoon z’n spanning als de motor enkele dagen stil staat, ik weet dat ze aan vervanging toe is. Maar dit verklaard de andere symptomen niet.

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Daar was mijn plan om morgen als het weer licht is eens te checken elmo, aangezien er geen zekeringen stuk zijn moet ik op zoek naar een ander plaats waar de spanning onderbroken kan zijn.
Nieuwe batterij is allemaal wel een goed ideeen zoals reeds gezegd dat was ik van plan, maar aangezien er helemaal niets meer gebeurd als ik het contact opzet heb ik daar momenteel niet veel aan.

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Ja, voor dat ik de batterij laadde zakte die gelijk weg naar 8á9V.
Met opgeladen batterij bleef ze mooi rond de 12V, spanning daalde slechts licht.
Met draaiende motor, toch wel een minuutje gemeten, wel bij stationair toerental.
Dan geprobeerd om de omstandigheden van de storing opnieuw te creëren, omdat het zich steeds voordeed bij het gebruik van de knipperlichten. En met vanaf ik aan de schakelaar kwam om met het grootlicht te dimmen was het over en uit.
Nu is er geen verschil meer tussen contact op of af. Dus ergens is er volgens mij iets doorgebrand, maar de zekeringen zijn allemaal nog in orde.

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Geen idee eigenlijk, het is een normale halogeenlampen. Momenteel echter, helemaal niets dat weet ik wel
postings automatisch samengevoegd:

Zal ik morgen eens proberen pheufk, maar net na dat hij niets meer deed had ik gewoon nog 12,8V over de batterij met alle zekeringen er nog in.

• Like
Reactions: Cees

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
840
333
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Vervang als eerste de accu.
Spanning zegt weinig. Het gaat om beschikbare capaciteit en inwendige weerstand.
Een onbelaste klemspanning die boven 13V komt wijst op hoge zuurconcentratie, dus uitgedroogde accu.
Te weinig zuur zorgt voor lage capaciteit.
Zelfs een accu van minder dan 2 jaar oud kan al minder dan 50% van zijn oorspronkelijke capaciteit hebben.
Zelf vervang ik ongeveer elke 2 jaar voor de winter de accu, omdat ik dan merk als de motor de hele dag ik de koude heeft gestaan dat de startmotor niet lekker meer draait.

Martin

• Like
Reactions: pheufk

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
Vandaag nog een paar dingen aan het uitzoeken geweest. Blijkbaar heb ik met het contact uit 12V op het circuit van de verlichting. Contact aan valt deze naar 0V en krijg ik ook geen spanning op de rest van de zekeringen. Hetzelfde voor de zekering van het klokje, enkel is het hier normaal dat daar 12V over gaat met contact uit. Maar die spanning valt ook weg met contact aan en dat klopt niet. De fout is ontstaan bij de bedieningen op de linker stuurhelft. Na wat kabels te volgen lijkt het dat er iets van kortsluiting of iets dergelijks aan de connectie ter hoogte van het balhoofd onder de luchtfilter zit. Daar komen het contact en de kabels van beide stuurhelften samen. De Pan is terug geassembleerd het wordt iets voor de garage om uit te zoeken. Ik denk dat ik ze nu wel redelijk doelgericht kan laten zoeken naar de fout.

Eddy DM

5e Versnelling
2 jul 2013
656
294
63
Antwerpen
Type motor
ST1100
In de garage wil de moto niet meteen starten, platte batterij blijkbaar, moest dit na eens goed op te laden zich nog eens voordoen moet ik deze maar eens vervangen, wordt me nog meegedeeld.
En we hebben hier iemand die voor een prijsje batterijen levert.

Huskywolf

2e Versnelling
19 sep 2015
50
36
18
57
Veendam
Type motor
ST1100
Is nu al meerdere keren aangegeven om die accu te vervangen, dat is niet voor niks.
Je kunt eindeloos blijven zoeken naar andere mogelijke oorzaken maar met 99% zekerheid is het dus je accu.
En mocht na vervanging het probleem toch nog bestaan dan kun je altijd nog verder zoeken.

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.823
2.816
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
onder je luchtfilter zitten ook stekkers. Deze zitten geklemd in een stalen plaat. Het kan gebeuren dat de stekker loskomt en dus langs het plaatje gaat schuren tijdens het rijden.
Maar eerst idd die accu wisselen. Anders blijf je rondjes rennen.

• Like
Reactions: Pan-Integra

Pan-Integra

1e Versnelling
31 okt 2015
24
2
3
32
Niel
Type motor
ST1100
slecht contact stekkers start relais, langs je motor, deze willen wel eens doorbranden of slecht contact maken door speling.
Martinpan, jij bleek het aan het juiste eind te hebben.
Na 3 maanden ongeveer:rolleyes:, heb ik m’n Pan terug van de garage. Eerst is de batterij vervangen, moest alleszins gebeuren maar was niet de oorzaak. Alles werkte weer maar in de garage zelf deed zich weer hetzelfde voor als thuis. De startrelais bleek helemaal op z’n einde te zijn, dus nieuwe erin en ook de stekker die jij aangaf was wat ingesmolten en de zekering eronder was helemaal weggesmolten. Heel de boel vervangen en we kunnen eindelijk weer rijden.

Bedankt voor het advies

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.371
1.755
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Blij dat je weer kan rijden:vroem: maar dit was een klusje van 3 min om te controleren en was eenvoudig zelf te herstellen evt mbv forumlid

• Leuk
Reactions: panman1100

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
733
325
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Wel toen ik mijn Pan kocht had die ook soortgelijke symptomen, van alles en nogwat wat niet verklaarbaar was,,, ook andere batterij er in, nieuwe startrelais en zo meer,,, niets wat hielp...
Dan ben ik opzoek gegaan naar de massa koppeling,,, en ik vond een hoofdmassa-koppeling onderaan het motorblok. Gewoon een massa draad die gewoon op het blok was gevezen,,, Deze even los gemaakt en met schuurpapier weer zuiver gemaakt en weer aangesloten,,, en ALLE problemen waren opgelost.
Ik heb sindsdien geen enkel probleem meer gehad in al die jaren dat ik mijn Daisy nu heb.
Ik zeg niet dat dit bij jou ook zo zal zijn maar je weet maar nooit. En het even proberen kost je niets als heel even tijd.
succes...