Eifel gaat de strijd aan tegen geluidsoverlast door motoren

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.570
5.325
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Eifel gaat de strijd aan tegen geluidsoverlast door motoren

In de regio Eifel Nationaal Park beginnen verschillende gemeenten in september met een actie tegen de geluidsoverlast door motoren.
Het stoort de bewoners en de toeristen dermate dat met mooi weer de Eifel overspoeld wordt door motorrijders wat de nodige geluidshinder met zich meebrengt.
Met deze campagne, onder de naam “Silent Rider”, willen deze gemeenten de geluidsoverlast door motorrijders in dit gebied gaan intomen.

De acht gemeenten in de regio Nationaal Park kunnen nu ook rekenen op de steun van twaalf andere gemeenten.
Dit zijn voornamelijk de gemeenten uit de lage berggebieden zoals het Sauerland, het Bergisches Land, de Eifel van Rijnland-Palts en het district Osnabrück.
Vooral de gebieden in de lage bergketens met bochtige routes hebben volgens de Eifel-gemeenschappen ook af te rekenen met het geluidsprobleem.

Met de campagne “Silent Rider – Het initiatief tegen motorgeluid” eisen de gemeenten een verlaging van de toegestane geluidslimieten en drastische straffen voor technische manipulaties van machines.
Tegelijkertijd willen ze motorrijders bewust maken van het probleem.
“Motorrijders zijn welkom, maar niet wanneer ze overlast veroorzaken”, benadrukken de burgemeesters van de Eifel.

Hoewel ze het niet eens zijn met alle eisen, wordt de campagne toch ondersteund door de Duitse Federale Vereniging van Motorrijders e.V.(BVDM).
BVDM werkt al jaren om ervoor te zorgen dat motorfietsen (en auto’s) niet onnodig luid zijn.
Zij vinden het erg belangrijk dat in een dergelijke campagne rekening gehouden wordt met motorrijders in plaats van motorrijders te viseren.

De officiële aankondiging van de campagne “Silent Rider” is gepland voor de eerste week van september 2019.
De campagnegegevens, in het Duits, worden na de lancering gepubliceerd op de website: www.silent-rider.de

Bron: Martin Weisgerber van Wald und Holz NRW Nationalparkforstamt Eifel en BVDM.
Foto: dpa/Martin Weisberger.
https://www.facebook.com/sharer/sharer.php?u=http://www.mag.be/eifel-gaat-de-strijd-aan-tegen-geluidsoverlast-door-motoren/

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.868
867
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Wat een geweldige actie! Alle (moedwillige) herrie veroorzakers en rust verstoorders stevig aanpakken!
Motorrijden is geweldig mooi, als het hard kan is dat (soms) leuk, zolang niemand daar last van heeft.
Mogen ze van mij in Nederland op de zelfde wijze doen, graag zelfs, het wordt er een stuk mooier op!!!

• Mee eens
Reactions: fred en Nosegear

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.897
1.410
113
Hulst
Type motor
ST1100
Je moet ergens beginnen. Nu zijn de motorrijders in ieder geval voor het komend voorjaar gewaarschuwd -verwittigd, voor onze zuiderburen- dat er op gecontroleerd en gehandhaafd wordt. Heb je ruimschoots de tijd om er iets aan te doen, als je richting de Eifel wilt gaan.

Eind seizoen? We kunnen zeker nog een twee maanden vooruit! :Smile:

• Mee eens
Reactions: fred en panman1100

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.117
1.233
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Het is goed dat ze daar strenger worden.
Is je fiets ok en ook belangrijk , pas je rijstijl aan is het een leuke plek om te toeren.

Edi

5e Versnelling
18 jul 2017
774
379
63
45
Oegstgeest
Type motor
ST1300
Vraag me dan af of de harde radio (Goldwing en cabrio's) ook worden aangepakt :)

• Mee eens
Reactions: fred

jorise

Motorrijles
10 jul 2017
1
1
3
58
Type motor
ST1300
Idem dito in Slovenië. We zaten op een camping net aan de grens met Oostenrijk ( Jezersko ) en daar werden dagelijks controles gehouden op geluid. Telkens werden een aantal motoren aan de kant gezet, vaak Harleys.

• Like
Reactions: Mister Vogezen

Sjaak

5e Versnelling
21 sep 2018
622
271
63
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Ik zat afgelopen weekend in de Betuwe op een camping aan de Rijn, aan de overkant van de rivier reed een motor met zoveel lawaai dat ik hem wel een paar minuten iedere bocht hoorde accelereren. Toen dacht ik wel dat de aanwonende mensen daar spuug zat van worden.
Deze motor rijders mogen ze van mij ook hard aanpakken. Zoals bijvoorbeeld ter plaatse een rijverbod.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.396
1.788
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Tis wel waar.................maar word niet overal gewaardeerd ...........beetje het zelfde als mensen met een "stebel"

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.649
2.354
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Met als belangrijk verschil dat je een Stebel inschakelt op het moment dat lawaai gewenst is. Die 'loud pipes' laten mij altijd wat meewarig kijken; doet me denken aan een jochie van zes met kleppers tussen de spaken van z'n fiets. "Kijk mij nou, ik ben stoer hoor!"

Maar helemaal zonder merit is het niet, want electrische auto's moeten binnenkort allemaal geluid gaan maken. Teveel ongevallen doordat niemand ze aan hoort komen . .

• Like
Reactions: Henny

Edi

5e Versnelling
18 jul 2017
774
379
63
45
Oegstgeest
Type motor
ST1300
Van mij mag alles stil (electrisch?)
Ik hou er van, ga je ook beter kijken ;)

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.649
2.354
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Alles is wel heel veel. Doodstille Formule 1 doet het niet voor mij, bijvoorbeeld. Maar we zijn al een eind gekomen, denk maar eens terug aan de auto's waar je als kind vroeger achterin zat. Je rook en hoorde ze al van verre! Als m'n pa thuiskwam (met z'n Simca 1100 :Lol:) wisten we dat zeker 100 meter van tevoren . .

• Haha
Reactions: elmo

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.098
881
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De toekomst is onzeker ,
Vanaf 1 jan 2020 gaat euro 5 ook in voor motorfietsen incl de OBD II standaard,
en dat is iets anders dan een euro 4 (waarbij de emissie eisen min 20000 km op peil moesten blijven )
Bij Euro 5 moet dit de gehele levensduur van de motorfiets zo zijn.
veel modellen zullen dus gaan verdwijnen (lees koopjes te halen)
en al weer wordt er geopperd voor een jaarlijkse inspectie van onder meer deze milieu eisen.
overtreding is direct een milieu delict

als de publieke opinie de politiek er van overtuigd dat motorfietsen vervuilend zijn zullen er zeker emissie zones bij gaan komen waarbij er als vanzelfsprekend een afvloeiing gaat plaatsvinden van oudere motorfietsen
En afvloeien is slopen want ook in het buitenland wil men deze modellen niet langer meer.

Het milieu vraagstuk begint zich te manifesteren als een plaag waartegen hard opgetreden gaat worden.
Kosten noch moeite zullen gespaard worden.
Zoals ik al zei..... er komen andere tijden

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.396
1.788
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ja en de motorfiets weghalen lost het probleem op........ ...natuurlijk.......en de lucht is ook gelijk weer schoon

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.098
881
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Gibbel gaat weer erg hard door de bocht,
maar laten we daarop eens doorgaan,

geld uit onze zakken te kloppen gaat alleen maar werken als we deze centen ook hebben en daar zit dan ook gelijk de oplossing
Van een kale kip valt immers weinig te plukken.
Een probleem is misschien dat we verantwoordelijkheden zijn aangegaan waardoor we ons verplicht voelen om daar voor te zorgen (vrouw, kinderen etc) maar ook daar is iets op te bedenken.
Niemand heeft je namelijk gedwongen om aan dit festijn mee te doen,
En zijn ook mensen die geen vaste woon of verblijf adres kennen en leven van wat er op hun pad komt ( Ofwel de landloper)
tja....
en stel dat de lange arm der wet te weet te vaten.....om wat voor reden dan ook
dat levert je dan weer wel voedsel en onderdak op (althans in vele Europese landen)

Ik ben niet rijk noch van blauw bloed maar vroeger zei men al,

als je voor een dubbeltje geboren bent wordt je nooit een kwartje
of
Je wordt nooit overreden door een koets , altijd door een strontkar
en
Veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven.
of
Hou jij ze dom dan hou ik ze aan het werk.
Maar mensen zijn net kudde dieren.. ze willen nu eenmaal geleid worden.
en jouw oproep tot burgerlijke ongehoorzaamheid kan dan ook uitgelegd worden als een onruststoker voor de massa.
De publieke opinie zal dit uiteindelijk gaan bepalen.
en later, veel later zullen deze feiten beschreven worden in de geschiedenis boekjes en worden er conclusies getrokken.
Maar op dit moment zorgt het geluid van de Eifelse opinie dat men eist dat er iets aan de herrie uitlaten gedaan moet worden.
En ik ben er vrij zeker van dat dit niet uit financieel oogpunt geëist wordt.
Maar jij (gibbel) hebt een vrije keuze om je hieraan niet te willen houden.
Het is dan vervolgens aan de handhaver hoe hij jouw daar toch van kan overtuigen.
Vooralsnog ziet de massa toch in dat er iets met het milieu aan de hand is en dat maatregelen nodig zijn.
Welke, zal de tijd leren.
En dat dit veranderingen met zich mee kan brengen willen vele ook nog wel accepteren.
Maar het individu houdt graag vast aan zijn eigen belang en probeert daarmee anderen voor zich te winnen.
Dit is het spel........... niets meer en niets minder.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.117
1.233
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Antwerpen , we kennen het allemaal wel. Daar leggen cruiseschepen aan op 100 m van de oude stad. Deze stoten enorm veel smeerlapperij uit . Is geen enkel probleem voor het stadsbestuur aldaar maar de kleine man mag er niet in als zijn wagen geen bepaalde euronorm heeft. Tenzij je betaald dan mag het wel.Betaal je dan kan er nog heel veel.

Laatst bewerkt:

Henk2511

5e Versnelling
8 sep 2018
799
698
93
57
Gieten
Type motor
ST1100
precies, en hier in de grenstreken hebben de meesten van ons ook de groene milieu sticker op de auto gekocht, anders mag je in bepaalde Duitse steden niet komen, hoezo het gaat niet om geld !!

• Mee eens
Reactions: panman1100

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.570
5.325
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Dat er steeds meer strengere milieu eisen komen ( ook voor motorfietsen ) is een duidelijke zaak.

Alleen met de verschillende regels voor de diverse lidstaten en met gemeentes die hun eigen regels verzinnen een vreemde zaak.

Onder het mom van een beter milieu , leefmilieu enz. , maar die hebben niks met de verkeersveiligheid te maken .
( b.v. de regenboog voetgangersoversteek paden en de vreemde wegmarkeringen die aangebracht worden.)

Maar dit topic gaat over het aanpakken van geluidsoverlast door motoren in de Eifel.

En zolang je nog uitlaatsystemen kunt /mag kopen met verwijderbare db-killers ,
blijven er mensen die deze artikelen kopen en monteren en zo overlast bezorgen.

Door dit " type " motorrijders krijgt de "gewone motorrijder" een slechte naam.

Dat dit aangepakt wordt is een goede zaak .

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
732
326
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Wat het geluid betreft ben ik het helemaal eens dat daar regels op komen, je zal er maar wonen en er passeren zo een paar honderd van die HDs met open uitlaten pfffff....
@waffie wat het uitmelken betreft ging het mij over de uitstoot niet over het geluid uiteraard. Een motor rijd namelijk evengoed met ene stille uitlaat!
En ik kan nog begrijpen dat er milieu normen verzonnen worden (die in het geheel toch NIETS geen bijdragen aan de verandering van het milieu) maar deze regels moeten dan wel via een uitdoving gebeuren! Ik heb een wagen (die op papier) is goedgekeurd voor de BELGISCHE wegen, doch mag ik er overal niet mee rijden, hiervoor krijg ik ook geen korting op mijn wegenbelasting! Ik aanvaard dat ik die beperkingen krijg als ik zo een wagen zou kopen na het invoeren van deze regels maar niet onderweg dat ik de wagen al had voor deze regels er waren!

ik denk niet dat u tevreden zou zijn als u een huis koopt en dat er na 2 jaar beslist wordt dat u het MOET afbreken omdat de een of andere (domme) minister even de regeltjes veranderde....
postings automatisch samengevoegd:

Maar IDD het gaat over geluidsoverlast en daar ben ik het volledig eens dat die wordt aangepakt!
Ik geloof ook niet in de stelling die HD rijders hanteren "loud pipes safe lifes" in tegendeel zelfs want je schrikt je rot als er zo eentje voorbij komt! Die mogen ze van mij allemaal van de baan halen!

Laatst bewerkt:

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
220
163
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Ik zat afgelopen weekend in de Betuwe op een camping aan de Rijn, aan de overkant van de rivier reed een motor met zoveel lawaai dat ik hem wel een paar minuten iedere bocht hoorde accelereren. Toen dacht ik wel dat de aanwonende mensen daar spuug zat van worden.
Deze motor rijders mogen ze van mij ook hard aanpakken. Zoals bijvoorbeeld ter plaatse een rijverbod.
Dat vond ik als kind altijd fantastisch om te horen, wij woonden ongeveer een kilometer van een autoweg en op het rechte stuk hoorde je ze de 4-cilinders tot ver in de toeren doortrekken. schitterend vond ik dat.
En eigenlijk vind ik dat nog steeds mooi.

Maar als het een overkill aan geluid wordt dan kan ik me wel voorstellen dat men daar een keer zat van wordt, niet iedereen is motorfreak.
Maar graag dan ook de CRX-jes, Golfjes, BMW's, sportwagens, enz. met open uitlaten aanpakken.

Sjaak

5e Versnelling
21 sep 2018
622
271
63
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
@Duckati persoonlijk klink dat geluidloos ook als muziek in de oren, maar heel veel mensen vinden dat niet. Die scheren alle motorrijders over een kam en zijn de mensen die een beschaaft geluid hebben er de dupe van.
Dat is ook de rede dat ik vind dat ze hard aangepakt moeten worden om te voorkomen dat ik straks ook nergens meer mag rijden
postings automatisch samengevoegd:

Geluidloos moet natuurlijk geluid zijn.

• Like
Reactions: Gibbel

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.098
881
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Schrijven is zo leuk....lang lever de taal.

Ook in Nederland heeft de minister besloten geen landelijke richtlijn op te stellen aangaande milieuzones etc en vind dit een aangelegenheid voor iedere gemeente op zich.
En zodra men zich in Brussel meldt vindt iedere burger daar ook weer wat van.

Voor de een is het motorfiets geluid.
Voor de ander een vliegveld, de kettingzaag, de zaagtafel,
we wonen nu eenmaal dicht op elkaar en iedereen vindt dat hij of zij recht heeft op een gezonde leefomgeving en daar hoort ook geluid bij.
Een gezond evenwicht moet soms getoetst worden en zo nodig, worden gehandhaafd.

En gezien iedere burger wekelijks de staats courant leest weet hij precies wat er er om hem heen speelt.
Immers iedere burger hoort de wet te kennen !
( voor wie geen abonnement heeft.... op het gemeentehuis en in de openbare bibliotheek is er altijd wel 1 ter inzage)

En voor panman,

Natuurlijk heeft een goed leefmilieu ook met verkeersveiligheid te maken,

neem zoiets simpel als een airco in de auto.... mensen blijven alerter
Veel herrie om je heen laat je sneller vermoeid worden, zelfs de herrie van je eigen uitlaat (daarom is motorrijden ook vermoeiender dan auto rijden)
zelfs regen heeft zijn invloed op de motorrijder, buiten het feit dat je er nat van wordt .

Beste Gibbel,

De argumenten die je noemt zijn geen argumenten maar gedrog redenen om je punt te verdedigen.

Regels moeten worden aangepast , juist door nieuwe inzichten.
enkel het feit dat die inzichten niet bekent waren toen jij je auto kocht doet daar geen afbreuk aan.

vroeger had een auto een uitstoot van 2-5 % Co 2 en dat is nu vele malen minder (euro 6)
Het fijnstof is ook flink afgenomen
Dit is meetbaar aangetoond.
Dat het globaal misschien niet veel bijdraagt is een ander hoofdstuk, echter daar staat de Antwerpenaar op de leien niet bij stil.
Hij vraagt enkel om wat schonere lucht in zijn direCte omgeving.
(overigens gaan ook die cruise schepen vanaf volgend jaar fors betalen)

Maar ik noem enkele voorbeelden van nieuwe inzichten

Vroeger waren alle waterleidingen van loden pijp
Later kwam men erachter dat lood en drinkwater niet goed is (loodvergiftiging)
Asbest was vroeger heel normaal.. echter door nieuwe inzichten is asbest verboden en word asbest houdend materiaal gesaneerd.

Maar on topic.....

Het is een goede zaak als men gaat handhaven..

Jur

Mega Mijlenmaker
16 aug 2013
2.345
768
113
53
Steenwijkerland
Type motor
ST1100
Maar, dit ging toch over geluid? Toch niet over stikstof, CO2 of andere milieu-neutrale hypes?
Zoals ik al zei, “ Ik snap het wel,” van dat geluid dan hè.

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: panman1100 en Timbo

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
732
326
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
@waffie helemaal geen gedrog redenen,,, Ik hoop maar dat ze morgen geen wielen in teflon uitvinden waardoor er van dag op dag geen rubber banden meer gebruikt gebruikt mogen worden,, wielen kan iedereen zelf plaatsen dan kan je uw winkeltje wel opdoeken!!! Is in uw denken dus heel normaal????

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.868
867
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Ik zie hier posts verschijnen die me doen walgen. Het lijkt Facebook wel.
Hierbij doe ik een beroep op alle leden van dit forum: bewaar uw fatsoen.
Onderlinge onenigheid kan gewoon face to face en anders beter via PB.
Zo hoeft niet iedereen getuige te zijn van uw gebrek aan fatsoen en respect.

• Oneens
Reactions: elmo

Motormuis

2e Versnelling
12 feb 2017
43
25
18
46
Type motor
ST1100
Antwerpen , we kennen het allemaal wel. Daar leggen cruiseschepen aan op 100 m van de oude stad. Deze stoten enorm veel smeerlapperij uit . Is geen enkel probleem voor het stadsbestuur aldaar maar de kleine man mag er niet in als zijn wagen geen bepaalde euronorm heeft. Tenzij je betaald dan mag het wel.Betaal je dan kan er nog heel veel.
Logisch, want als je betaald is je auto/motor/vrachtauto niet meer vervuilend. (Dus toch bedacht om de kas te spekken)

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.396
1.788
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
@ Jan koekepan , zolang je niet beledigend wordt is een discussie niet verkeerd. Een forum waar je niets kan zeggen schiet ook niet op ,en ja soms spelen de emoties ook mee. en een vergelijk met FB daar vind ik iets van.....

• Leuk
Reactions: Dennis

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.868
867
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Ergens iets van vinden is prima @elmo. Daar doe ik graag aan mee.
Het fatsoenlijk houden is echter de sleutel.

"Zeg gerust wat je denkt, maar denk dan ook eerst vóórdat je wat zegt"

Emoties zijn mooi, je bent echter wel zelf verantwoordelijk voor het in toom houden er van. Dat is geen excuus voor onbehoorlijke posts.

Hierbij wil ik het laten om niet te ver "off topic" te gaan.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.098
881
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste Gibbel,

Jouw vast stelling van wat ik er van zou vinden ( Normaal) is enkel een aanname van je.
Jij kunt onmogelijk weten wat ik ervan denk .

Ik noem een praktijk voorbeeld,

Geen enkele fabrikant is langer verplicht om voor een lange tijd dan 10 jaar ! reserve onderdelen te leveren.
Dat was ooit 15 jaar.
Het feit dat Honda dit voor sommige motorfietsen wel doet is uit commerciële redenen.
maar gangbaar is Honda wel het merk dat het eerste stopt met de levering van wisselstukken die bedoelt zijn voor oudere modellen
Echter het kan wel een reden zijn om je mogelijke aankoop hier op af te stemmen,
bijvoorbeeld een ander merk.

Dergelijke aanpassingen komen nooit van de ene op de andere dag maar zijn vaak jaren van te voren al aangekondigd.
maar worden vaak vergeten

En zoals jij het stelt aangaande teflon banden etc..... misschien ga je daar ooit gelijk in krijgen maar dit is ook gewoon verandering.
In mijn verleden heb ik genoeg kleine bedrijfjes zien verdwijnen of zien veranderen .
Ook dit is vooruitgang.
Dus opdoeken zal misschien niet echt nodig zijn maar evolueren en daarmee aanpassen vast wel.
Neem ons zelf,
De Pan is een zware motorfiets en voor ieder komt er een punt dat het motorrijden je te zwaar gaat worden
Ook dan kun je een keuze maken

Onze leefomgeving staat onder zware druk en maatregelen zijn gewenst.
Voor tegenstanders komt het argument geld klopperij dan vaak om de hoek kijken, maar het is enkel dit middel wat echt tot verandering kan dwingen
Andere noemen het sloop regeling, en weer andere noemen het subsidie

Maar als Gibbel wel kan mee gaan in een stille uitlaat waarom dat niet streven naar een schonere leef en werk omgeving
Een wereld waarbij gezondheidsklachten wat langer weg kunnen blijven en mensen langer kunnen genieten van de dingen die ze zo graag doen,
Er was ooit een tijd dat de levensverwachting niet hoger was dan 50 jaar.
En zie waar we al gekomen zijn.
en dit allemaal door betere leefomstandigheden en een goede gezondsheidzorg
Veel mensen nemen zaken aan alsof deze de gewoonste zaak van de wereld zijn maar vroeger zij mijn vader al dat enkel de zon voor niets opgaat.

Dus motormuis,

Dat geld waar jij over spreekt gaat vaak naar de pot algemene middelen en dekt op een ander moment de kosten die voortvloeien uit de gevolgen van al die auto's vrachtauto's en zo meer.

De foot print die wij als mens achterlaten heeft invloed op iedere stap die erna komt.
het is echt een kwestie van aanpassen en over winnen.

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.802
2.846
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Dat hele milieu gedoe klopt van geen kant.
Even ter illustratie: meneer obama was iemand die de hele wereld waarschuwde voor het klimaatprobleem. “De zeespiegel gaat stijgen....)
Deze heer heeft onlangs voor meer dan 15 miljoen dollar een huis gekocht aan zee.
Dus tot zover de geloofwaardigheid van dat milieu geneuzel.

Ik ben het helemaal eens met dat geluid beperken. Gaat nergens over. Als je dat geluid mooi vind, neem het op en speel het lekker via bt naar je eigen oren ofzo.

@elmo ik ben het eens met je. Wordt tijd dat mensen niet op elke slak zout leggen.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.098
881
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
we zitten feitelijk ook in een spagaat,

De mens onttrekt volgens de wetenschap meer resources dan dat de aarde kan leveren (roofbouw) of kan verwerken.
marktwerking zal intreden.
Als we hierbij de vervuiling en gevolgen voor onze leefomgeving in meenemen zal dit onvermijdbaar gaan leiden tot inkrimping van het aantal mensen ,
(een natuurlijk gegeven)
Nu zijn mensen vindingrijk echter dit zal voor een groot aantal echt te laat zijn.
De opwarming afremmen geeft de mensheid echter meer tijd voor het zoeken naar oplossingen.
Hierbij kun je je ook afvragen hoeveel tijd we hiervoor nog hebben.

Maar iedere kleine stap kan nu net het verschil maken,

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.897
1.410
113
Hulst
Type motor
ST1100
Even ter illustratie: meneer obama was iemand die de hele wereld waarschuwde voor het klimaatprobleem. “De zeespiegel gaat stijgen....)
Deze heer heeft onlangs voor meer dan 15 miljoen dollar een huis gekocht aan zee.
Dus tot zover de geloofwaardigheid van dat milieu geneuzel.
Aan zee hoeft niet te betekenen dat het ook op zeeniveau is. Misschien heeft ie het wel gekocht om te zien dat waar hij voor waarschuwde ook daadwerkelijk gebeurt.

Bijlagen