Effectief krassen in kuipruit weg poetsen ???

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
717
366
63
58
Leiden
Type motor
ST1100
image.jpeg Goedemorgen Panners,

Wie kent voor mij een uiterst goede manier om krassen in een Kuipruit weg te poetsen ???

Heb een klein ongelukje gehad ...
Daarbij zijn krassen ontstaan aan mijn Puig Kuipruit en de MRA Vario Touring spoiler.

Baal daar ontzettend van, dus al iemand van jullie dé oplossing heeft hoor ik het graag èn delen we het direct met de andere forumleden.

Baalde er ook stevig van dat de bevestigingspunten van de MRA Vario Touring spoiler niet los te bestellen zijn .... Als die iemand nog over heeft hoor ik dat natuurlijk ook heel graag.

Alvast bedankt èn een
Fijn zonnig weekend allemaal

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
Krassen verwijderen is lastig. Er worden op Internet allerlei methodes genoemd, zoals b.v. het gebruik van tandpasta. Heb dit weleens geprobeerd, maar hielp niet. Als er geen coating op de ruit zit kun je met heel fijn waterproof schuurpapier de krassen eruit schuren. Je krijgt dan weliswaar een doffe vlek, maar die kun je er met een beetje commandant of ander polijstmiddel wel uitpoetsen. Vergt wel tijd en je moet tijdens het poetsen behoorlijk drukken zodat door de warmteontwikkeling tijdens het poetsen het plexiglas weer helder wordt. Zo heb ik het althans jaren geleden gedaan bij een ruit zonder coating. Zit er wel een coating op de ruit, dan kun je het volgens mij wel vergeten. Heb eens geprobeerd de krassen uit de standaard ruit van mijn ST1300 eruit te schuren/poetsen, maar daar bleek dus een coating op te zitten. Je schuurt/poets niet alleen de kras weg, maar ook de coating en dat blijf je dus altijd zien. Uiteindelijk heb ik maar een nieuwe ruit aangeschaft. Ik hoop voor jou dat er nog andere, beter ideëen aangedragen worden.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
Duidelijke beschrijving van Ome Noot (maar we zijn ook niet anders van hem gewend). De 'Ome Noot methode' werkt alleen als de krassen niet door de coating heen zijn gegaan. Eigenlijk hetzelfde idee als wanneer je een kras in je blanke lak hebt. Die kun je eruit polijsten, maar als de kras diep is en door de blanke lak, of nog erger door de gekleurde lak, heen is gegaan, helpt polijsten niet.

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
514
174
43
66
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Een setje om kunststof koplampen te polijsten kan uit komst bieden maar niet als de krassen er diep zijn

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
743
349
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Een vriend van me heeft een garage en die heeft een middel (of apparaat) waarmee ze echt diepe (heel diepe) krassen uit koplampen kunnen weghalen.

Op zijn site kan je het zien, ik heb ooit een bedrijfsfilmpje voor hem moeten maken en daar is dat ook in opgenomen

http://www.lauwersnv.be/hoofdpagina.html

Op 3:16 min zie je het resultaat,,,,

Op 2:10 staat ook nog iets heel interessant voor sommigen onder ons.....

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
3.132
1.704
113
Hulst
Type motor
ST1100
Als leerlingen gaan 'beeldhouwen', met plexiglas -zagen, vijlen enz. - gebruiken ze Brasso koperpoets en veel geduld om hun werkstuk weer helder en glanzend te krijgen. Kan mogelijk ook op een kuipruit werken.

• Like
Reactions: Speedy-Pan

PanPaul

4e Versnelling
19 sep 2016
300
155
43
Houten
www.sleutelclubhouten.nl
Type motor
ST1100
De methode van PanEuRoel heb ik vroeger op de LTS ook moeten doen en dat werkt, zondermeer. Maar het blijft een geduldwerkje en je moet denk ik ook de opmerkingen over een eventuele coatinglaag ter harte nemen.

• Like
Reactions: PanEuRoel

Zonneschijn76

Kilometervreter
9 jul 2013
1.217
458
113
Polijstschijf op een boormachine en je hebt daar bepaalde soort polijst krijt voor.

Nick Sax

Mega Mijlenmaker
30 sep 2015
1.642
604
113
70
Beverwijk
Type motor
ST1300
Brasso koperpoets heb ik op mijn kunststof bootramen ook al jaren toegepast. En met verbluffend resultaat
Echter na een jaar of tien vond ik het toch wel raadzaam om ze te vervangen.
Om een probleem met krassen op te lossen is het een prima oplossing maar niet om jaarlijks te herhalen.

• Like
Reactions: PanEuRoel

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
740
334
63
Dalen
Type motor
ST1300
Brasso koperpoets ook geprobeerd, maar als de coating eenmaal beschadigd is, krijg je de kras wel weg, maar houd je een zichtbare 'vlek' in de coating over. Uiteindelijk stoorde ik me nog meer aan die 'vlek' dan aan de kras.

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
717
366
63
58
Leiden
Type motor
ST1100
Dank allemaal,

Voor jullie info en toelichtingen.
Ga het proberen om de krassen ( redelijk oppervlakkig ) weg te poetsen.

Fijne dag, vandaag GoodGoodGood

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
717
366
63
58
Leiden
Type motor
ST1100
@Nick Sax en alle andere forumleden,

Heb de krassen van mijn MRA Vario Tourer spoiler nagenoeg weg kunnen poetsen met koperpoets, ook uit mijn verhoogde Puig ruit.

Ben erg blij met het resultaat, bedankt voor al jullie info

Fijne avond nog en nu weer met minder ruis opweg naar de TTT 2017 a.s.zaterdag GoodGoodGood