Eerste maanden met de Pan

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#1
Zo, de eerste 1100 km zijn gereden. Hij verbruikt in ieder geval geen olie .
Sturen ging moeizaam en er zat een ferme trilling (Shimmy) op 't stuur.
Dus vandaag eerst maar de voorband verwisseld (was redelijk versleten en DOT '09).
Trilling is van problematisch, (oei ik heb ne nieuwe voorvork nodig), naar volledig verdwenen :vroem:



Onderstaand buisje heeft wat speling heb ik gemerkt. Trouwens raar dat er zo'n verschil zit tussen linker, en rechtergedeelte van de voorvork /remmen



Volgende klusje is ook al achter de rug. Er bleken nog maar 2 van de 4 dashboard-achtergrond-lapjes te werken.
Klusje van 20 minute.

Windscherm en voorste afdekkap verwijderd en gelijk ledjes geplaatst



Voor en Na



Volgende werk wordt vloeistoffen vernieuwen :Wavingyellow:
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#2
Trouwens, band besteld via www.Bandenleader.be en laten leveren bij één van hun montagepunten (db-service, Zelzate)
Werkte perfect. Ik kreeg eerst een mailtje dat hij verstuurd was, en daarna een telefoontje vanuit Zelzate dat hij geleverd was.
Das vanmiddag op weg naar huis laten opleggen.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#3
Goed bezig[emoji106]

pour avion
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#4
En dan zit ge op vijf minuten van mijn deur, had gerust om de koffie mogen komen hoor...[emoji5]

groet,
Luc.
verstuurd vanaf mien striekiezer mee tapatalk
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.070
1.960
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
#6
Goed bezig en een mooie werkruimte.
Heb je al aan eens de witte knipperglaasjes van @Ad2002pan gedacht/van gehoord?
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#7
@Marcel W. Is niet mijn werkruimte maar van het montagepunt in Zelzate. Die zijn net verhuisd daarmee dat hij zijn motorheftafel daar nog niet had staan. Maar met een krikje onder de carterpan gaat dat net zogoed natuurlijk.

Witte pinkerglaasje heb ik nog niet beslist. Ik ben niet zo handig met lijm en kabeltjes.
 

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
106
53
28
47
Type motor
ST1100
#9
mooie Pan, man! en meteen lekker bezig met een onderhoudsinhaalslag. ik zou zelf eerder de dual-swich-lampjes monteren, dan die witte glaasjes. met die dual switch-schakeling komt je motor breder over op het overige verkeer, omdat je richtingaanwijzerlampjes blijven branden als je geen richting aangeeft (en je met verlichting aan rijdt).

en waarom die dan wit zouden moeten branden is mij een raadsel. oranje...oh nee...amber valt net zoveel (of misschien wel meer) op.

ik zag trouwens vandeweek in Hilversum een Pan 1100 rijden, die in de hoeken van de richtingaanwijzers een 5W-lampje had gefröbeld. ik vond dat ook wel een knappe oplossing.
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.310
912
113
Hulst
Type motor
ST1100
#11
Dual colour switch back led lampjes in combinatie met witte glaasjes!! Chique!!!! Yahoo:
 
Laatst bewerkt:

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.468
599
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
#12
Der zijn ook nog steeds mensen die de witte glaasjes lelijk vinden :p en mee brandende amber lampen mag ook is veul mooier :p
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#13
Ondertussen enkele weken verder en alle bestellingen zijn aangekomen .Dus gisteren een olie/-filter wissel gedaan en vandaag de voorvork onderhanden genomen.
Eigenlijk meer toegekeken hoe een forumlid die spontaan hulp aanbood, de hele voorpartij in een uurtje los had
Nieuwe Wilbers progressieve veren erin, alles schoongemaakt en nieuwe vorkolie. Er zat niet zoveel troep in de voorvork en de olie had wel z'n befaamde 'putjeslucht'
maar niet zo erg dat we naar buiten moesten vluchten. Dus denken we dat de olie in het verleden al wel eens gewisseld was. Leuk om te weten aangezien ik geen enkele
onderhoudsgeschiedenis heb van de motor.

20161228_131558.jpg 20161228_124603.jpg

Onder tussen zijn de heldere knipperlicht glaasjes van Ad ook aangekomen maar dat is voor later .

Wat ik wel zo snel mogelijk wil aanpakken is de koplamp. Ik heb via ebay een UK-koplamp aangeschaft en de Ledlampen zijn vandaag ook geleverd .
Dus dat wordt het volgende klusje

20161228_174236.jpg
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#15
Waarom een UK-koplamp ? Wel in het verenigd koninkrijk is er nooit een verbod op dubbele koplampen geweest waardoor de lens gevormd is voor dubbel gebruik
20161228_181438.jpg


De befaamde veertjes aan de achterzijde waar je zo met zit de 'kl.....' als er een nieuwe lamp in moet

20161228_181543.jpg 20161228_182557.jpg

Links led, recht Halogeen
20161228_182523.jpg

En allebei led
Wat kan ik beste doen met die rubber kappen ? Krijgen ze zo genoeg koeling ?

20161228_183202.jpg
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.310
912
113
Hulst
Type motor
ST1100
#16
Kijk, dat vind ik nou leuk. Super duidelijke foto's van een klus waar ik zelf nogal tegenop zie. Al dat plastic eraf en dan niet weten wat ik aantref. Dit helpt.
Mijn dank daarvoor!!
 
Laatst bewerkt:

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
617
310
63
60
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
#20
Op deze manier zorgende rubbers er wel voor dat de leds niet de volledige koeling krijgen...
Bij mijn leds kon ik deze uit de H4 ring klikken (zo had ik de ring alleen) deze ring los gemonteerd en dan de rubbers er op en dan pas de leds weer terug in de ring geklikt. De rubber sluit zo volledig af en de koeling is volledig buiten de rubbers...

Op 1 minuut zie je duidelijk wat ik bedoel

 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#21
Werner, die Engelse lampen hebben een omgekeerd Lichtbeeld, dat wil zeggen dat je nu niet de berm uitlicht maar het midden van de weg en dus tegemoet komend verkeer verblind, daarom mogen die in Europa ook niet. Er staat ook een ander keurnummer in trouwens!

groet,
Luc.
verstuurd vanaf mien striekiezer mee tapatalk
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#22
@Lucky Luc Ik denk dat ik die wel naar rechts kan draaien met de onderste stelschroef om de schade te beperken:Shrug:

@Gibbel . Bij mijn leds zit die ring vast met 2 schroefjes. Aan de achterzijde. Ikheb nu wat rubber weggesneden zodat die heatsink vrij is .

Vandaag alles ingebouwd. Leuk zo'n weekje vrij

20161229_152000.jpg


20161229_152012.jpg

Trouwens de witte kniperlichtglaasjes van Ad ook maar ineens geplaatst. Momenteel wel nog met oranje halogeenlampen. :Smile:

20161229_172720.jpg


Ik heb nu wel nog enkele schroeven over Fool
Morgen eens kijken waar die inmoeten, nu effe geen zin meer
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
431
301
63
58
Vlissingen
Type motor
ST1100
#23
En, veel verschil in rijden/sturen met de Wilbers veren?
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#24
Stuurt zekerder en dient minder. Veren zijn ook een stuk strakker, dus minder induiken bij het remmen
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#25
Werner, aan dat lichtbeeld valt niets te stellen, dat zit in het glas ingeslepen. Je kunt eventueel een gedeelte afplakken met tape zoals dat door Engelsen gedaan wordt die met de auto of motor naar hier komen. Even op googelen, zijn afbeeldingen van.

groet,
Luc.
verstuurd vanaf mien striekiezer mee tapatalk
 

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
106
53
28
47
Type motor
ST1100
#26
voor de koplamp van mijn Pan E. hoefde ik trouwens niks door te lussen. gewoon 'af fabriek' dubbel dimlicht. Ik ga alleen een keer op zoek naar 55/100W H4's. mijn zwager heeft die in zijn Picante Kia gehad, wat een berg licht opleverde. verder nog double switchback knippers en nog iets in de richting van breedstralers, en dan kan-ie wel weer :)
 

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.670
1.720
882
39
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
#27
@Pannert

ik zou dat maar niet doen er zijn er meerdere geweest die die lampen geprobeerd hebben,
Warmte ontwikkeling is te groot en hierdoor smelten je spiegels.

Gewoon een goede ledlamp erin
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#28
Bovendien zijn ze zwaar illegaal!

groet,
Luc.
verstuurd vanaf mien striekiezer mee tapatalk
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#29
Volgende klusje is het controleren van het achterwiel,lagers, rubbers, enz..

Eerst de nummerplaathouder los, 4 boutjes
20170101_125733.jpg

Dan de wielasbout loszetten, Nu zie je gelijk waarom die 'deuken' in de uitlaatdempers zitten :Clown:
20170101_125933.jpg

Dan de achterrem losmaken, past ook weer perfect in zo'n 'deuk'
20170101_130911.jpg

Boutje lossen die de achteras vastklemt , en as uithalen. Past ook weer precies in zo'n uitsparing
20170101_131110.jpg 20170101_131317.jpg
20170101_131346.jpg

Remklauw komt dan los, ik moest wel de remblokken wat achteruit duwen om deze volledig van de 'iets ingelopen' remschijf te krijgen.
Let op voor de afstandsring die in het achterwiel zit, en hang re remklauw even op aan de kader

20170101_131550.jpg 20170101_131610.jpg 20170101_132158.jpg
Nu kun je het achterwiel uit de cardanklok trekken . De shim meet nog 0.975 mm en heeft geen beschadigingen
Ook de oppikker heeft geen schuine kanten

20170101_132324.jpg
20170101_132453.jpg

Plaatje die de rubbers op zijn plek houden met bijhorende pijltjes. En ja, die komt enkel los op de pijltjes positie

20170101_132839.jpg 20170101_132949.jpg

Rubbers zijn aan vervanging toe . Die aluminium blokjes weet ik niet of die moeten vervangen worden :Shrug:

20170101_133241.jpg


Op die punt wilde ik de achterbrug er ook uithalen, maar kwam er nu pas achter dat je daar een 'special tool' voor nodig hebt

20170101_142728.jpg

De achterbrug ziet er nog stevig uit, enkel 25 jaar vuil moeten wegkrabben. Ook gemerkt dat een nieuwe uitlaatbochtenset/collector nodig is.
En een spatlap kan ik ook gebruiken. Flink gat zit er tuusen het achterspatbord en de achterbrug. Je ziet zelfs de onderkant van de benzinetank.
Snap ik gelijk waarom deze soms roest vertoont

20170101_135659.jpg
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#30
Werner even een pb naar Manus sturen voor een échte Manus spatlap!

groet,
Luc.
verstuurd vanaf mien striekiezer mee tapatalk
 

Pannert

3e Versnelling
8 jul 2015
106
53
28
47
Type motor
ST1100
#31
die alu-bussen die in de rubber blokken zitten behoren een rond gat te hebben. als dat gat nog rond is, kan je 'm overzetten. mocht één kant van het gat wat ovaal geworden zijn, dan moet je 'm andersom in het nieuwe rubber zetten.

en die verlichting (in mijn vorige bericht): komt natuurlijk niet in mijn richtingaanwijzerbehuizing maar in de koplampen. als dimlicht, ja :) maar pas als de huidige dimlichten het opgeven.
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#32
Vandaag eindelijk tijd gehad om de achterbrug eruit te halen. De vorige eigenaar schuwde water en zeep denk ik. Na 25 jaar vuil en vet weg te poetsen,
blijkt de achterbrug nog in redelijke staat. Morgen lichtjes opschuren en verven.

20170315_183333.jpg 20170315_183351.jpg 20170315_180532.jpg
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
1.978
1.421
113
60
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#33
Tik eens even stevig met een hamer op de binnenkant van de brug om zeker te weten dat hij van binnen niet verrot is....... Zou een beetje lullig zijn als je daar achter komt als hij net geschilderd is.....
 

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#35
Op aanraden van Lucky Luc met de hamer rondgetikt. Klinkt nog als een klok. Dus vandaag alles in de verf gezet. 20170316_112004.jpg

Terwijl dit droogde de thermostaat vervangen en de Carburators gesynchroniseerd

20170316_121542.jpg

Synchroniseren moet nog wel eens over. Mijn Carbtune heeft kuren . Normaal geeft die een stabielere aflezing
 

Bijlagen

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
185
85
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
#39
Dag 3.Alles terug opbouwen. De achterbrug ging er vrij vlot terug in. Enkel de afdekrubber terugzetten stelt je geduld ferm op de proef .
Natuurlijk gelijk een Manus spatlap gemonteerd
20170317_122841.jpg

Zoals je ziet wordt een van de volgende klussen "uitlaat vervangen" Ik stop nu al enkele maanden de collector met uilaatcement om
de winter door te komen. Maar nu is het echt gatenkaas aan het worden.

Gisteren trouwens lang liggen nadenken waarom de Carbtune zo fluctueerde gisteren . Rond 02h00 viel mijn frank,
ik had de buisjes vergeten Fool

Dus vandaag opnieuw de Carbs gesynchroniseerd . Beter krijg ik ze niet met mijn lekke uitlaten .

Aangezien de benzinetank helemaal leeg gemaakt is ,vandaag ook eens gekeken hoe de benzinemeter volgt

5 Liter, reservelampje gaat net wel/niet branden
5Liter.jpg

10 Liter
10Liter.jpg

15 Liter
15Liter.jpg

20 Liter

20Liter.jpg

25 Liter

25Liter.jpg

Nokvol tot aan de stop gaat er trouwens 28,5 liter in :vroem:

20170317_154011.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator: