1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ECU reset.

Discussie in 'ST1300' gestart door Nosegear, 13 sep 2017.

1. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Hmm, ik kwam een interessant verhaaltje tegen op een australisch ST-forum. Ik had het verhaal nog nooit eerder gehoord, misschien is het waar. Proberen kan geen kwaad . . iemand bekend hiermee?

De ST1300 heeft een electronische geprogrammeerde brandstofinjectie. Het hart daarvan is de Engine Control Unit (ECU), die in het kontje geplaatst is. De ECU - in principe een computertje - meet constant allerlei waarden van de motor en de omgeving: motortemperatuur, inlaatluchttemperatuur, gasstand, koelwatertemperatuur, knock sensors, lambda sondes, etc. Aan de hand van de gemeten waardes stelt de ECU vast hoeveel brandstof er op elk moment ingespoten moet worden.

Op http://ozstoc.com/index.php?topic=11334.0 wordt gemeld dat de ECU betrekkelijk eenvoudig te resetten is, waarna in een aantal gevallen het brandstofverbruik omlaag ging, de motor mooier liep, beter oppakte, etc. Het mooie is dat het super simpel lijkt te zijn:

Resetting the ECU.

Apparently as part of the prep before the dealer hands over the keys, the mechanic resets the ECU starts the bike and lets it idle for around 15 minutes until the fan cuts in. In the 15 minutes the ECU creates a base map using all the info gathered from the O2, water temperature and possibly other sensors.

Smoother throttle response, pulls from much lower in the rev band in all gears and 5th is much more usable. Also seems to sound better. This is what I did:

1. Completely disconnected the battery for 24h (my reading sources state 10 minutes to half an hour) I wanted to me sure.
    2. Turn the key to on to get rid of any held power for about 30 seconds (probably not needed).
    3. Reconnect battery (make sure all other electrics are off)
    4. Turn key to on
    5. Start bike without touching the throttle.
    6. Leave to idle (DO NOT TOUCH THE THROTTLE) for around 15 minutes until the fan kicks in (mine took 16 minutes).
    7. Hit the kill switch.
    8. Turn off the ignition.
    9. Now you’re done.

• Informatief Informatief x 4
    • Leuk Leuk x 1
  2. Mootje1300

Mootje1300 Kilometervreter

Mooi verhaal.
    Ik hoop dat het ook waar is en mogelijk is.

3. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Mooi verhaal, nu nog iemand die het in de praktijk wil testen....

Of is het een broodje aap verhaal?

4. Nosegear

Ik las het voor een aantal andere Honda motorfietsen ook wel (o.a. de GL1800). Als ik eraan denk wil ik het van het weekend best wel even testen!

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  5. RRR

RRR 4e Versnelling

Zou best weleens kunnen werken. Bij de Peugeot 106 (uit 2004) van mijn zoon heeft het ook gewerkt. Problemen met de (electronische) snelheidmeter, toerenteller en diverse andere functies van het instrumentenpaneel. Volgens de 'geleerden' zat er niets anders op dan een ander instrumentenpaneel te monteren. Las op een Brits Peugeot forum dat, door de accu minstens een half uur los te koppelen, de ECU zich zou resetten en het probleem dan waarschijnlijk opgelost zou zijn. Accu een uur los gekoppeld en alles werkte daarna weer. Weliswaar niet helemaal vergelijkbaar, maar door de accu los te koppelen worden mogelijk alle waarden en opgeslagen foutmeldingen/codes gewist en 'leert' de ECU zichzelf opnieuw in als de motor daarna een poosje stationair draait.

• Informatief Informatief x 3
    • Mee eens Mee eens x 1
  6. Pannos

Pannos Kilometervreter

Werkt bij veel auto's ook zo, als je geen EOBD stekkert hebt met bijbehorende (merk specifieke) SW.

Doe het bij mijn auto ook regelmatig, heb wel een EOBD stekker met CAN H en CAN L mogelijkheden, kan dus overal bij komen en heb de juiste SW om zelfs in de ECU/GEM/IPC te schrijven, dat heb ik ook gedaan toen ik hem net had (e.e.a. aangezet en naar mijn zin ingesteld), zelftesten en kalibraties zijn zo ook uit te voeren.
    Onlangs alle adaptieve waarden gereset, ECU leert in feite je rijstijl aan en kan zich daarop aanpassen (niet bij elk merk of voertuig zo! bij moderne Fords iig wel).
    Als je die waarden hebt gereset merk je erg goed dat ie even zoekende is, in stationair en gasaanname, daarna is alles weer als vanouds en merk je iets van verschil in gasreactie en verbruik.
    ABS en SRS storingen los je niet op met het loskoppelen van de accu!

Bij mijn RT kan je de TPS opnieuw inleren zonder tussenkomst van een GS-911 (BMW specifiek uitleesapparaat, Rex heeft er een) door de accu los te koppelen, na verloop van tijd weer aansluiten, contact aan en gashendel 1 of 2 keer helemaal open draaien, contact af en even wachten, ook dat was merkbaar.

Weet dat de ST1300 vrij beperkt is in de mogelijkheden en dat het in feite een 'dom' systeem is maar deze procedure zal ongetwijfeld werken.

7. mart kienhuis

mart kienhuis 2e Versnelling

mooi als dat waar zou zijn maar bij mij is de ecu waarschijnlijk ook niet goed ik krijg nog steeds de melding FI lampje storings code 26 nocksensor vandaag bij een Honda dealer in Waalwijk geweest pols motoren die vertelde dat het een veel voorkomende kwaal is bij de Honda 1300st en dat de meeste mensen er gelijk een nieuwe sensor in zetten terwijl het in de meeste gevallen de ecu is waar de storing vandaan komt.het enigste wat er dan niet goed is is het tijdstip van ontbranding maar verder niks mis mee ben vorige week nog door Frankrijk en Zwitserland getoerd 1900km erbij geen probleem. Maar ik wacht effe af of iemand die formule zoals beschreven staat heeft uitgeoefend dan wil ik het ook gaan doen.

8. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Ik heb even verder zitten lezen in dit topic op oztoc.
    Ik denk dat het wel zeker kan helpen.
    gewoon een kwestie van kompleet stroomloos zetten dus.
    Ik ga het deze week eens fijn uitdokteren.
    Kan ik ook gelijk me nieuwe ledlampies een plekkie geven in mijn koplamp

Voor de niet engelse taal kundigen onder ons.. hier de vertaling..
    Van Goegol trensleet, dus iets aangepast door mij. ( want translate is wel erreg ehhhhh)
    Dit is wat ik deed.
    1. Koppel de accu voor een duur van 24 uur los (mijn leesbronnen geven 10 minuten tot een half uur aan). Ik wilde het zeker van mijn zaak
    2. Zet je contact aan en schakel dit na 30 seconden weer uit (waarschijnlijk niet nodig).
    3. Monteer de batterij (zorg dat alle andere elektrische apparaten als lampen en zo zijn uitgeschakeld)
    4. Zet je contact aan
    5. Start de fiets zonder de gashandel aan te raken.
    6. Laat in stationair toerental draaien ongeveer 15 minuten totdat de ventilator inkomt (de mijne duurde 16 minuten).
    7. Schakel de motor uit met de dodemansknop.
    8. Zet je contact uit.
    9. Nou ben je klaar.

Baai ze wee.... Mooi stukkie Marcel.

• Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 16 sep 2017 om 17:45
  9. MINIBENZ

MINIBENZ Klokje Rondrijder

Handig ook als je geen licht schakelaar hebt.

Verzonden vanaf mijn iPhone

• Lol Lol x 1
  10. Henri Quaedvlieg

Henri Quaedvlieg 4e Versnelling

De zelfde tekst heb ik ook al op engelse Honda nc700 forum zien staan,of het echt werk zou ik niet weten.
    Volgens mij heb ik deze tekst zelfs op Nederlandse nc700 forum geplaats paar jaar geleden.

Henri,

11. Ome Noot

Daar heb jij wel een punt vriendje Benz...
    Ik zal me eens een account aanmaken op oztoc en de vraag daar deponeren

Oeps.. ehhh udate.

Inschrijven met een gmail account is dus not done..
    Rare kangaroes

• Lol Lol x 2
    Laatst bewerkt: 16 sep 2017 om 20:57
  12. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Waarom zou je hem willen resetten? Het ding kent een basis mapping en daar gaat die bij elke start vanuit.

Wie die topic gelezen heeft, die gasten hebben het over een "verbeterd (gemiddeld) verbruik", ja tuurlijk, de tellertjes om mee te rekenen staan op 0!!
    Dus zit er geen stukken tussen met een hoog verbruik, nogal logisch dat het gemiddelde "beter" is en dat je schijnbaar betere waarden ziet.
    Ook vergeten ze dat de andere parameters tijdelijk gereset worden, maar die keren terug op normale waarden tenzij je andere censors hebt gestoken.

Niemand schrijft er na bv 1000km, want dan lopen alle tellertjes weer en kan die gemiddelden etc uitrekenen.

Probeer het anders uit met 1 liter bezine en ga rijden, ik durf wedden dat je voor en na de "reset" even veel km's haalt.
    Heb in het verleden mijn VFR800Fi (zelfde type ECU) al vaker "gereset", nooit verschil gemerkt tenzij je aan de censors gaat knoeien, bv de O2 sensoren vervangen door een weerstandje van 330Ohm.
    Zo fop je de ECU, die dan denkt dat de sensor kapot is maar wel aanwezig en gaat op "optimaal" profiel rijden, riep iedereen!, maar in praktijk liep die een pak slechter.

Toch zou ik er niet te veel mee klooien en kapotte ECU kost stukken van mensen, helemaal door ons HISS systeem waardoor je sleutels ook niet meer werken bij vervanging.

• Leuk Leuk x 1
  13. mart kienhuis

mart kienhuis 2e Versnelling

ja klopt bij carmo electronics repareren ze die ecu onderzoekskosten 75€ .reparatie 329,50€ .en dat is inclusief de sleutels koppelen aan de hiss immobilizer ring . Misschien laat ik dat nog doen omdat ik nog steeds storing heb die waarschijnlijk van de ecu af komt , duur yep maar onder het rijden steeds te moeten staren naar FI verlichting is ook niks .word vervolgd

14. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Weer een leuke posting om te volgen met voor en tegenstanders.

Met beide kanten kan ik meegaan. In de beginpost wordt geschreven dat in enkele gevallen er een winst behaald is.

Als ik het zo lees, kost het niets en is het een vaker uitgehaald methode. Ben dan ook niet bang dat de ecu opeens het loodje legt.

Bij mij rijst echter wel de vraag waarom zouden de waarden "verlopen" of "verkeerd" zijn?

Voor de vuist weg kan ik enkele redenen verzinnen, ben benieuwd naar jullie reacties.

- Basis ingeleerd in de fabriek maar niet overschreven door de dealer.
    - Locatie van dealer en huidige locatie verschillen (import)
    - Vervuilde sensoren

15. Pannos

Pannos Kilometervreter

De ECU van de 1300 is een 'dom' ding, dwz dat ie maar 1 programma kent en dat is het programma wat erin geschoten is, leert niets aan.

Moderne motoren en auto's leren adaptieve waarden aan en gaan zich gedragen naar de rijstijl van de eigenaar, die waarden kun je resetten waardoor je mogelijk een winst zou kunnen behalen, iig in rijdbaarheid, verbruik valt nog te bezien.

16. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Er vanuit gaande dat je gelijk hebt Pannos (en ik heb geen enkele reden om dat niet te doen), concludeer ik dat het dus nooit winst op kan leveren om de ecu van een 1300 te resetten.
    Dat houdt dus ook in dat de gedachtengang van Bassie klopt. Het lijkt te helpen omdat er geen ongunstige waarden zijn in het begin.

Bijft over de reden van resetten als de ecu ervan verdacht wordt om van slag te zijn. Maar dan wordt het wel een soort laatste redmiddel in de trant van baad het niet dan schaad het niet.

17. Pannos

Pannos Kilometervreter

Ik denk dat genoemde reset alleen betrekking heeft op de gaskleppositie en het verwijderen van eventuele foutcodes, als er iets mis is komen die toch wel terug.

• Mee eens Mee eens x 1
  18. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Marcel, ze schieten er in de fabriek 2 programma's in, een standaard waarmee die werkt en een noodprogramma voor als er sensors kapot blijken maar dat je toch thuis kan komen.
    Er wordt niets geleerd.
    Hij houd enkel wat waarden bij om bv je dagteller of verbruik te tonen op een volle tank, maar die waarden zijn weg zodra je de stroom weghaald.
    Je reset niets buiten die getallen.
    Vanaf dat je start werkt hij een "koude" cyclus af tot de sensors binnen bepaalde waarden komen en dan schakelt die over op het gewone programma.

Dat was het, meer doet of kan die niet.

Wel zijn er landen waar ze minder strenge normen hebben, dan steken ze er een ander programma in, maar die landen kennen HISS niet, toch wel belangrijk.
    In de USA zit HISS er niet in en stelen ze Honda's met grote hoeveelheden, maar ja, HISS kost extra dus zit het er niet op.

Je moet maar eens op de forums in de USA over diefstal van Honda's beginnen, kan je lachen dat ze hier amper gestolen worden, dat snappen die niet.

Mijn ervaring met de VFR1200 was dat je met tuning de eigenschappen zoals gas-response kan laten aanpassen alsook vermogen in bepaalde toerentallen maar dat het verbruik niet verandert.
    Gezien deze motor al vanuit de fabriek fantastisch loopt ga ik er niet mee knoeien, veel te duur (als het al kan) 600 euro is geen uitzondering en zal niks opleveren gezien deze geen ride-by-wire heeft.

Oh en Carmo moet je op VFROC eens over vragen:bad idea:

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  19. Nosegear

Proberen kan geen kwaad; de ECU gaat écht niet naar z'n oma als je de accu losneemt en weer terugzet. Of de ECU van de 1300 volledig dom is weet ik niet; het is niet onmogelijk dat 't ding wat waardes leert van zijn motor (nulposities e.d.).

Als je je verlichting niet uit kunt zetten moet je 'm aan laten. ;) Het zal op de procedure geen enkel effect hebben; het staat erbij omdat je sowieso een accu niet moet (de)monteren als er verbruikers aan hangen. Zolang je in dat kwartiertje inlooptijd zit draait je motor, dus lampen aan of uit maakt geen verschil.

Ik was ff vergeten dat ik dit weekend een tourritje had; ik ben er niet aan toegekomen om het te proberen.

20. Pannos

Pannos Kilometervreter

Gasklepstanden wellicht wel, moet ergens een ijkpunt hebben.

Adaptief geheugen, geloof niet dat ie dat heeft.

21. marccc

marccc 5e Versnelling

het proberen kan helemaal geen kwaad , maar of het helpt om goedkoper te rijden ???

22. Ome Noot

Leuk onderwerp heb je aangeslingerd Marcel Nosegear..
    Voor en tegenstanders...
    Mooi punt van discussie..

Maarreh.. don't shoot de messenger het jongens...
    Was denk ik een gevalletje ctrl C naar ctrl V.

Enne jongens... zou een ecu nou kapot gaan van een periode stroomloos?
    Hoeveel motorvrienden halen hun accuutje er niet uit in de winter?

• Mee eens Mee eens x 1
  23. Pannos

Pannos Kilometervreter

Welnee, krijgt ie niets van!

24. Tommie

Tommie Kilometervreter

Ik heb naar aanleiding hiervan eens in het service manual gekeken hoe het met de luie zus van de 1300 zit.
    Poe hee, wat regelt dat ding een hoop zeg.
    Over resetten kon ik niks vinden. Wel dat als er wat fout is je het uit kan lezen via de lampjes in het dashboard, en hoe je sensoren kan testen op de pinnen van de conectoren van de ecu (ecm bij mij), en als de sensor goed is dan is de ecu (ecm) dus stuk en moet die vervangen worden.
    Duh, lekker simpel daar bij Honda.
    en een poosje spanningsloos lijkt me geen probleem. zal ie echt niet van leeglopen.

25. Pannos

Pannos Kilometervreter

Die van de 1300 regelt eigenlijk nog maar heel basaal.

Kijk eens naar bijvoorbeeld een nieuwe K1600 of RT, mijn 2005 is al onwijs 'slim' maar bij de laatste versies is het helemaal om naar van te worden.

26. Tommie

Tommie Kilometervreter

Ja zeker. ik zat even te kijken naar die nieuwe K1600B.
    da's een computer op wielen.

27. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Vriend van me heeft een nieuwe BMW 1200GT of zoiets, die wordt helemaal zot van de computer.
    Veel te veel opties en menus, moet eerst op computerles gaan om daar mee te rijden :Nea:

28. Pannos

Pannos Kilometervreter

Ja, dat zijn de randzaken, ik doelde op de computer(s) voor het motormanagement.

29. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Hier gaat elke winter (4 maanden) de accu eruit,daar gaat de ecu echt niet van kapot.

• Mee eens Mee eens x 1

Deel Deze Pagina