1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dunlop roadsmart III ??

Discussie in 'ST1100' gestart door Petrus pan, 24 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
Gesloten door: Ome Noot
Reden: geen relevante info meer
Datum sluiten topic: 21:10 19-07-2017
  1. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Ik heb de Dunlop even overwogen, maar heb absoluut niet voldoende ervaring met de 1100 om nu verschillen te ervaren tussen de BT023's die er op zaten en al redelijk aan vervanging toe waren, en eventuele andere types banden. Heb daarom toch maar gewoon weer voor de BT's gekozen. Wie weet wat de toekomst brengt, als ik deze nieuwe set banden op heb gereden zien we wel weer verder.
    Dan zitten er ook weer de nodige kilometers extra ervaring op.

2. Dennis

Dennis The Preacher

Ik heb de dunlop smart 3 er al een tijd onder. Wat een band! Wat een grip!!

3. Farry

Farry 2e Versnelling

Welke bandenspanning gebruiken jullie bij de BT23? Wil de hoop nog niet meteen opgeven. Gisteren avond stukje gereden en een aantal bochten achtereen gereden en geprobeerd te wennen aan het rijgedrag.

Heb zins kort ook een Zūmo 595lm en de bijpassende bandenspanning meters.
    Voor 2.9 bar en achter ook 2.9 bar deze loopt op tot 3.3 bar tijdens het nemen van veel bochten.

Hebben jullie een lagere bandenspanning?

4. Ozzy

Ozzy Administrator Medewerker

Voor 2.9 en achter 3.1 bij koude banden.
    Zo rij ik al jaren met plezier met die band.
    Maar dat is zo persoonlijk. Zijn net schoenen.

5. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Zal de bandenspanning eens meten binnenkort.
    Heb er net een nieuwe set op laten leggen bij Waffie, geen idee op welke spanning ze zijn gezet eigenlijk.
    Heb de afgelopen 200 km ook als een oude zak gereden in de bochten om de gladde kantjes er wat af te rijden, maar tot nu toe bevallen ze prima.

6. waffie

waffie 5e Versnelling

ik persoonlijk zou de voorband op 2.6-2.7 bar en de achter band op 2.8-2.9 bar brengen

de footprint wordt kleiner naarmate je de band harder op pompt .
    maw het midden van de band slijt veel harder
    want je krijgt dus een kleiner contact vlak wat meer slip geeft alsmede een vreemd slijtage patroon

maar misschien heeft iemand een visie die ik nog niet ken waarom men zo graag de band zo graag op deze hoge druk zet.

7. Ozzy

Ozzy Administrator Medewerker

Omdat het geweldig rijd....

De vraag waar IK antwoord op gaf was betrof de geweldige BT23....

Het is toch niet belangrijk wanneer dat ding op is.... op is op.... lekker belangrijk...

Net als verbruik ..... Lima Bravo....

8. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Daar heb je een punt Oscar...

Als jij je Pan lekker vindt rijden met een wat hogere bandenspanning moet jij dat toch zelf weten.
    Als ik met Suus op pad ga zet ik mijn spanning ook wat hoger.
    Rijdt gewoon prettiger met duo.
    Ik denk ook persoonlijk dat het raakvlak met het wegdek heus niet zo schrikbarend kleiner wordt als wordt gesuggereerd

9. waffie

waffie 5e Versnelling

beste heren,

Dit noem ik geen argumenten maar gevoel,
    Mijn argumenten om het niet te doen,

Minder comfort omdat de band het wegdek minder goed volgt (mogelijk contact verlies)
    snellere slijtage in het midden (+ 20 %)
    eerdere kans op karkas breuken (meer spanning)
    Geen toename van de draagkracht van de band

De belangrijkste kostenpost voor de motorrijder zijn brandstof en slijtage aan de banden en op een setje van ca 325 euri is dit dan toch bijna € 65,- wat je onnodig over de bal gooit

Gangbaar pompen we de banden koud op echter de buiten temp is van grootte invloed op het verder verloop van de banden spanning
    iedere 10 graden verschil geeft dan ook een toe of afname van 0.1 bar
    Rekening houdend dat de opgegeven banden spanningen van de motorfiets fabrikant leading zijn, dienen we wel rekening te houden dat deze zijn opgegeven met een buiten temp van 20 graden celcius als leidraad.
    Dus het is niet alleen banden spanning zelf maar ook de buiten temp die van invloed is.
    Zo zullen we in de winter met 5 graden de band iets harder moeten oppompen dan in de zomer met 30 graden (al is het maar minus 1/10 bar)
    En dat tijdens het rijden(de band wordt warm) deze spanning op kan lopen met 0.3-0.6 bar)
    De constructieve max bandenspanning kan overschreden worden
    klapbanden zijn hier vaak op terug te voeren

• Mee eens Mee eens x 1
    • Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
  10. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Ik snap oscar en anderen wel en dit is idd persoonlijk ieder zijn eigen mits het stuk veiligheid niet vergeten word zoals ad beschrijft (klapband bv)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

11. Manus

Manus 5e Versnelling

Vergeet ook niet dat bandenspanning meters afwijkingen van tot wel 0,5 atm. kunnen geven.

12. Ome Noot

Ik merk in dit topic dat iedereen gelijk heeft, maar ook weer niet.
    Het is net als met alle andere discussies hier gevoerd.
    Stuurverhogers, 20, 30 of zelfs 50 mm.
    BMW stuur
    Zadels,
    Ruiten,
    Bandenkeuzes.
    Uitlaten origineel, delkevic, motad
    Striping,
    Extra verlichting.
    Noem het maar en er wordt over gediscussieerd.
    dat is natuurlijk hartstikke goed, maar laten we niet proberen iedereen te overtuigen van zij of haar gelijk.

Een heel simpel voorbeeld.....
    Ik rij een 1100 en ik vind de ruit klote, dus monteer ik een andere ruit. Wat een ander ervan vindt moet hij of zij weten... mijn keuze
    Ik heb yakitori xxl 130/60/18 voor en 180/65/17 banden onder mijn Pan. Deze banden geven mij een goed gevoel op droog en nat wegdek... mijn keuze
    Ik heb mijn originele zadel verlaagd en er een gel pad ingeplakt.... zadel ziet er niet meer uit, maar wel mijn keuze.
    Ik heb een groene motor en heb daar een blauw politiekontje op gemonteerd... vloekt als de neten, maar wel mijn keuze
    Ik heb heel mijn Pan volgeplakt met led strips, flitsers en weet ik veel allemaal wat voor extra verlichting.... mijn keuze
    En tot slot heb ik een dubbele stebel nautilus gemonteerd om nog meer kabaal te maken als een of andere idioot niet oplet... mijn keuze

Over deze keuzes kan je natuurlijk je mening geven, maar respecteer elkaar in je bewoording en probeer je eigen mening niet op te dringen.

Voorbeeld... Destijds hadden we een Pan rijder genaamd Henk Gele Pan... Oud gedienden weten nog wel wie ik bedoel.
    Zijn Pan was naar mijn mening spuuglelijk.
    De kleur was zijn keuze.
    In die tijd reed ik op mijn ouwe trouwe blauwe..... die vond ik mooi.
    Omdat ik Henk respecteerde om wie hij was heb ik nooit gezegd dat ik zijn Pan spuuglelijk vond... het was immers zijn keuze

Kort samengevat.... als Honda voorschrijft dat je voor 2,5 en acher 2,9 bar lucht in je bandjes moet hebben en ik wijk daarvan af omdat ik hardere banden prettig vind rijden, is dat mijn keuze

Dank u

• Winnaar Winnaar x 4
    • Leuk Leuk x 3
    • Mee eens Mee eens x 1
  13. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Amen, Ome Noot.

14. waffie

waffie 5e Versnelling

beste ome Nootje

Ik kan je uiteenzetting niet helemaal volgen omdat je weer over gevoel begint.
    We hebben als motorrijder een bepaalde vrijheid om bepaalde zaken (nog) te wijzigen maar er zijn ook zaken die zonder onderbouwing en kennis van zaken beter niet gewijzigd kunnen worden.
    Juist deze ondeskundigheid kan dan meer gevaar opleveren dat aanvankelijk werd gedacht of ingeschat.

Maar ondanks dat we een eigen keuze vrijheid hebben zijn we ook verantwoordelijk voor onze leefomgeving,
    om op jouw voorbeelden in te gaan,
    Brede banden kunnen mooier zijn maar zijn ze ook functioneel
    Jij vind van wel.. rijdt namelijk beter(is dus gevoel)
    Maar ik hoop dat je dan ook de velgbreedte hebt beoordeeld voor geschiktheid (breedte)
    Vast wel !
    En dat jij graag een verlichte kerstboom wilt hebben prima.. maar het verstoort wel het verwachte verkeersbeeld dat vele hebben bi het naderen van een motorfiets
    Maar neem mijn buurmeisje rijdt graag luchtig gekleed motorfiets.. maar ze draagt wel haar haar helm en handschoenen... prima toch (of toch niet)
    maar zeg nu zelf.. wel mooi om naar te kijken.
    Neem maar aan dat met zoiets zelfs jouw toeters en bellen niet opvallen

Bijgevoegde bestanden:

15. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Gaat dit topic nog over "Dunlop roadsmart III ??" Unknw

16. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Haha ik denk ook dat ik wel ff aan het "kijken" ben ;)

17. Ome Noot

Ad, Beste brave Ad,

Je neemt mijn voorbeelden nu wel erg serieus kerel.
    Het topic ging over de roadsmart 3 meen ik.

Waar ik in mij betoog op doelde is dat ongeacht wat, de keuze aan de berijder zelf is.
    Of dat mooi is.
    Of dat gevaarlijk kan zijn of wat dan ook, dat was niet de doelstelling van mijn betoog.

Reageren op gevoelens, of meningen is prima...maar we moeten hier niet in doorslaan en het uiteindelijke topic volledig onbegrijpelijk en onleesbaar maken.

Ik ben dan ook in overleg met de mods om dit topic op slot te zetten

• Mee eens Mee eens x 2
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina