1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dunlop roadsmart III ??

Discussie in 'ST1100' gestart door Petrus pan, 24 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
Gesloten door: Ome Noot
Reden: geen relevante info meer
Datum sluiten topic: 21:10 19-07-2017
  1. Petrus pan

Petrus pan 4e Versnelling

morgen allemaal,

Ik was toe aan een nieuw setje banden en had de testen gelezen over de Dunlop Roadsmart III. Er zat een rare combi van Michelin voor op en Bridgestone achterop. Gek genoeg was deze combi wel goed voor een stabiel rijgedrag. :vroem:
    Na een lekke achterband gereden te hebben gelijk maar een nieuw setje Dunlops erop. En nu... ben een paar weken verder maar ben niet echt happy met de banden. Het stabiele weggedrag wat de Pan eerst had is toch een stuk minder voor mijn gevoel. Vorige week nog van droog weer in een muur van regen gereden en de overgang van droog naar nat was behoorlijk schrikken:eek:
    Nou reed ik natuurlijk niet volgas de regenbui binnen en voorwiel deed niks geks maar achterwiel zette een stapje opzij ondanks dat we met zijn 2en op de motor zaten.:Sip:
    Ook als het droog is vind ik de band gevoelig voor richels, wind e.d. dingen die voorheen geen of weinig invloed hadden zijn nu ineens wel een issue. Boven de 140 vind ik het al niet meer zo leuk.
    Iemand anders mss dezelfde ervaringen of zou er wat anders aan de hand zijn? Ik heb de banden beiden op 2.9 bar staan.

Grtz
    Peter

2. Huubxxl

Huubxxl Guest

Zelfde ervaring na de overstap van Bridgestone exedra naar Avon 3d storm
    Gefreesde wegen kan alleen heel voorzichtig
    Eens wat experimenteren met de luchtdruk

3. Petrus pan

Zal ik doen. Mss dat ze ook wat langer nodig hebben om in te lopen..:Pardon:

• Leuk Leuk x 1
  4. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Mijn ervaringen zijn anders.

De set Roadsmart Sportmax III bevalt mij prima.
    Op droog en/of nat wegdek stuurt hij veel strakker en valt makkelijker de bocht in ,
    zowel op bitumen als op klinkerwegen .
    Richels en wegmarkeringen geven geen onrustig gevoel.
    Stabiliteit ook bij hoge snelheid (200+) goed.

Heb er voor 2,7 en achter 2,9 in .

Dit is geen reclame spotje van Dunlop , word ook niet gesponsord door 1 of andere bandenleverancier :Smile:

• Leuk Leuk x 1
  5. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

het kan ook aan de instellingen van de schokbreker/vering liggen
    hoeft perse niet aan de banden liggen, een setje hyperpro doet wonderen

6. Huubxxl

Huubxxl Guest

Die zitten bij mij al er onder

7. Petrus pan

dat de vering invloed heeft is duidelijk. Vind het alleen vreeemd dat met de wissel van de banden de motor nu een stuk minder stabiel aanvoelt dan voorheen. Ik zal de bandenspanning iets minderen en kijken of het daar beter van wordt. :vroem:

8. Panofiel

Panofiel 3e Versnelling

Is er niet ergens een tabel met de instellingen van bandenspanning en veer in combinatie met de schokbreker instelling voor een 1100?

9. Petrus pan

Geen idee. Ik heb een Buell Ulysses gehad en die had in het boekje een uitgebreide tabel staan hoe je voor en achtervering moest instellen. Als je dat niet goed deed was het een draak om mee te rijden. Stelde je het goed af had je een goed strak sturende motor en nog comfortabel ook nog.
    Ik ga volgende week als ik thuis ben er even wat tijd en energie in stoppen. :Biggrin

• Leuk Leuk x 2
  10. Huubxxl

Huubxxl Guest

ik heb de druk iets verhoogd naar 2.7 en 3.0
    ik denk dat hier dooor de band minder flexibel word en beter reageerd op beweging.

11. Ad2002pan

Ad2002pan Kilometervreter

Op mijn ST1100 heb ik zowel voor als achter 2.9 bar erop staan
    dit stuurt voortreffelijk

Ad

• Leuk Leuk x 1
  12. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

+1

Sent from my iPhone using Tapatalk

13. MINIBENZ

MINIBENZ Klokje Rondrijder

Voor 2.7 en achter 3.1 in de BT023's

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

14. Petrus pan

Zo updateje: voor nu 2.7 en achter 2.9. En stuurt weer als voorheen. Net even in DLD 180 gereden en met wat tegenwind lag ie strak op de weg. Harder, dan gaat de topkoffer meespelen in het verhaal. Zon grote Givi van 50 ltr.
    iig weer tevreden op dit moment.Good

• Leuk Leuk x 1
  15. biker

biker 3e Versnelling

hoeveel km haal je met de Roadsmarts III op de st1100 gemideld

16. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

Zo ongeveer 2x de helft :p

• Leuk Leuk x 1
  17. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Met de Roadsmarts II daar heb zeer goede ervaringen mee, zo'n 7 setjes opgereden.
    Tussen de 16 en 24000 km met een setje maar niet mee in de bergen gereden.

18. Henry W

Henry W 3e Versnelling

pas 1 dag de Roadsmart III, nog niets vervelends kunnen vinden, maar mijn oude Bridgetone ,
    zijn ook niet vergelijk waardig,
    op advies ook +2 dat wilzeggen voor 2,9 achter 3,1,
    ik ben zelf zeker niet de lichtste en met duo 2 x niet de lichtste,
    succes

19. Petrus pan

Geen idee, ik heb ze er net onder liggen... iig 1000 km ;)

20. PanST1100Black

PanST1100Black 5e Versnelling

@Oppie

Zag dit topic, Oppie, ben nu, net als jij destijds, aan ander setje banden voor mijn Pannetje zwart toe. Nu heb ik de verschillende series van Bridgestone Battlax versleten en als laatste de T30F Sport Touring GT.

Panman1100 is erg positief over deze Dunlop Roadsmart Sportmax 3 bandenset.
    Ben erg benieuwd naar jouw indrukken tot nu toe, zoals wegligging en duurzaamheid. Denk dat de T30 set alweer een jaar of 4 mee gaan, maak niet zo erg veel kilometers per jaar. Maar hou wel van sportief rijden, met voorkeur voor rotondes. Hoge snelheden haal ik niet zo zeer, maar eerlijk gezegd heb ik die nog niet echt behaald na de updates van nieuwe HyperPro's en distributie, achterbrug en cardanklok + meenemer ....

Zie jou reactie Oppie evenals de bevindingen van de andere forumleden met belangstelling tegemoet ...

Alvast Hartelijk dank GoodGoodGood

21. ijskonijn

ijskonijn 4e Versnelling

Banden zijn voor ieder verschillend,dat is zeer persoonlijk.
    Kun je dagen over discussiren,op banden moet je kunnen vertrouwen,dat moet goed tussen je oren zitten.
    Zo niet gelijk andere banden.
    gr ijskonijn

• Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  22. Oppie

Oppie 5e Versnelling

Mooi man maar er zijn er meer met een gouden Pan haha.....im heb nog steeds battlax eronder hoor

23. PanST1100Black

@Oppie , zie nu net na het bijkomen van je reactie en mijn blunder dat een andere Gouden Panner dit topic had geplaatst, moet je natuurlijk wel goed doen dat ik bij een Gouden Pan direct en eigenlijk alleen maar aan jou kan denken :Lol:

Maar zonder gekheid, Oppie, jij rijdt ook nog steeds het liefst met een setje T30 ???

Ennûh, @Petrus Pan wat zijn jouw bevindingen mbt de set Dunlop Roadsmart Sportmax 3 inmiddels ???

In ieder geval excuses voor de verwarring duo Gouden Panners, Oppie & Petrus Pan

Laatst bewerkt: 26 apr 2017
  24. ijskonijn

ijskonijn 4e Versnelling

DE een houdt van blond de ander van donker.

• Mee eens Mee eens x 2
  25. PanST1100Black

Dank voor je reactie ijskonijn, maar hou het voorlopig maar op donkere bandjes Rofl

• Lol Lol x 2
  26. Marquez93

Marquez93 Kilometervreter

Ik heb net even gekeken. Voor: Michelin. Achter: Bridgestone BT 023.
    Nat en droog supertevreden mee. Zowel rechtop als plat.:biker:

• Leuk Leuk x 1
  27. Oppie

Oppie 5e Versnelling

Weet het niet zeker meer. Of ik rij nog op de bt20 (zijn af en toe nog te krijgen), anders de 23

• Informatief Informatief x 1
  28. Stekel

Stekel 4e Versnelling

Ik heb nu ongeveer 5300 km gereden met de roadsmarts 3.
    Super band, vind ik. Vooral in de Eifel mee gereden. Zit gewoon lijm in die banden, zo plakken ze. Droog en nat.
    Hier voor had ik de roadsmart 2 op mun GS1150 en die beviel ook heel goed alleen cupte die nogal. Maar dat kan ook aan mijn rijstijl gelegen hebben.

• Leuk Leuk x 3
    • Lol Lol x 1
  29. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Lijm aan de banden? dan zal het benzine verbruik hoog zijn.:Lol:

• Lol Lol x 1
  30. Dennis

Dennis The Preacher

Ik heb de roadsmart III.
    Omg!! Die band is fenomenaal.

Ad gaf al aan dat dit een band was die zeer goed aangeschreven stond.

Voor mij de band!
    Bochten gaan als een malle. Wegligging super.

• Leuk Leuk x 2
  31. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Zit er aan te denken om Roadsmart 3 als volgende setje te gaan testen.
    Wat zijn jullie ervaringen met grip bij kou/koude banden ?

Met Moto Gymkhana rijden komen de banden moeilijk op temperatuur wat merkbaar ten kosten gaat van de grip.
    Op de openbare weg rijd ik over het algemeen gewoon rustig dus dan is een super grip geen noodzaak.
    Al moet je natuurlijk niet gaan glijden bij een noodstop.

Maar mijn prioriteiten liggen bij banden dus iets anders als bij de snelle straat rijders.

Rij nu na de BT023 met een setje Metzeler Z8.
    Bij de BT023 kwam ik echt grip te kort.
    De Z8 heeft al meer grip en zijn stugger, heb wel de bandenspanning wat aangepast ( voor 2,4 bar achter 2,7 bar ) voor iets meer comfort en grip.
    Al zit ik er aan te denken de voorband weer wat hoger te zetten ivm makkelijker sturen met Gymkhana rijden.

Zaterdag weer even nieuw ( Z8 ) voorbandje er op en volgende week het circuit er mee op en kijken hoe ze zich daar gedragen.

Zal niet heel lang duren voor ze weer op zijn, dan gaan we denk ik voor de Roadsmart 3.

• Leuk Leuk x 1
  32. Frans

Frans 5e Versnelling

Heb er nu +/- 1000 km mee gereden en ben er tevreden over. Geen vreemde dingen, en heb er net zoveel vertrouwen in als met de T 30. Hoop (en heb al vernomen) dat deze band langer meegaat.

• Leuk Leuk x 3
  33. tbo

tbo 3e Versnelling

Ik keek gisteren ook eens naar mijn banden in het begin van het nieuwe seizoen. Ha ha, bleek dat ik twee verschillende banden had. Voor een BT en achter een dunlop. Ik vond van de week al die de fiets zo prima reed. Banden is dus zooooo persoonlijk

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 5 mei 2017
  34. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Zijn er nog mensen die aanvullingen hebben op dit topic ? Ik ga een dezer dagen nieuwe banden op mijn 1100 leggen en ga kiezen tussen de T30 Evo en de RS 3. Ik rijd nu op BT023's maar die hebben wat mij betreft te weinig grip.

35. DutchMicro

Heb er nu een verse Roadsmart 3 achter op liggen.
    Voor zo ver mijn ervaring nu is heeft hij lekker veel grip.
    Met de 023's die ik eerst had liep ik inderdaad ook tegen grip problemen aan.

Verder is de Roadsmart 3 ook best stug, zeker in combinatie met hyperpro veren.
    Maar niet zo dat je er echt last van heb.
    Zit ook lekker diep profiel in dus kan er vast even mee door.

Volgende week ga ik er mee het circuit op, kijken of ik hem een beetje zeer kan doen. :p

• Leuk Leuk x 1
  36. Garfield

Garfield 4e Versnelling

37. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Z8? Dat past toch niet op 1100? :Questionmarks:

38. Ad2002pan

Ad2002pan Kilometervreter

Anders pilot road 4gt ?
    Ad

39. DutchMicro

@PanEuRoel
    Voorband wel, achterband inderdaad niet als je de fabrieks specificaties aan houd.

Achter is er daarom een 160/60 ipv 160/70 op gegaan.
    8mm lagere band dus.

Met rijden niet heel veel van gemerkt maar de motor wordt wel een stuk moeilijker op de middenbok te zetten.
    En ook om de standaard uit te klappen moet je hem iets afschuinen.

Niet ideaal dus.

40. PanEuRoel

PanEuRoel Mega Mijlenmaker

Ha, dat ga ik dan dus niet doen vanachter. Dank je wel voor de info!!!

41. Stekel

Stekel 4e Versnelling

Deze week de 2e set gemonteerd. na 10000 Km nog een beetje profiel maar wel flink gecupt wat weer zorgde voor slaan en trillen van het stuur rond de 70 km/u.
    Voor de rest een prima band bij nat en droog weer. Ik gebruik de Pan overigens alleen voor vakanties en dus lange ritten met veel bochten en bergen.
    Vind de roadsmart beter dan de T30

42. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Ok duidelijk, ik ga ook voor de RS3's.

• Winnaar Winnaar x 1
  43. Stekel

Stekel 4e Versnelling

Spanning heb ik staan op 2.7 en 3.0

44. Panniki

Panniki 1e Versnelling

na een glijer met twee wielen tegelijk in een natte bocht op bt023's heb ik er T30 EVO voor en achter op laten zetten. Bandenspanning 2.6 en 2.9 bij sologebruik. Voldoen onder de 1100 naar mijn gevoel erg goed zowel nat als droog veel vertrouwen. Nu na 8000km beginnen ze wat af te platten maar kunnen nog wel even mee.
    Banden blijft een persoonlijk iets maar ik ben hier wel tevreden over. IMG_20170714_134223.jpg
    IMG_20170714_134208.jpg

45. Farry

Farry 2e Versnelling

Ik heb momenteel voor en achter ook BT23. Ik dacht het zal wel aan mij liggen! Maar ik merk dat ze meer geleiden dan de Metzelers die ik eerst had.
    Reed naar Utrecht (vanaf Enschede, banden zijn dan wel warm). En op een rotonde in Utrecht bij nat wegdek ging hij mij er achter vandoor! Ben twee maand achtereen met de Metzelers in weer en wind de zelfde kant op geweest.
    Zit er sterk over te denken om ze op voorhand te gaan wisselen voor BT30 of iets anders! Zijn er nog meer mensen die bij regen het zelfde hebben ervaren?

46. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Nou ja, ervaring ... de Pan die ik anderhalve maand geleden van Sprintje heb gekocht staat op BT023's. Aangezien de achterband minder dan 1 mm profiel in het midden heeft rijd ik er niet mee in de regen en gaan er heel binnenkort dus nieuwe banden op.
    Maar ook op droog wegdek heb ik gemerkt dat het achterwiel af en toe wat wegglijdt. Eén keer zelfs zo erg dat ik tenauwernood overeind bleef. En dat was op een weg die ik goed ken, waar ik regelmatig kom en waar ik precies daar al wat rustiger deed.
    Met m'n VFR op Metzeler Roadtec 01's op datzelfde stuk geen enkel probleem.
    Natuurlijk, andere motor, gloednieuwe sport/tour banden versus versleten tour banden, maar toch.
    Na de vele topics over BT023's gelezen te hebben en mijn eigen -beperkte- ervaring met deze banden komen ze er bij mij niet meer op.

47. waffie

waffie Kilometervreter

Ik heb ook een ervaring(en)
    Ik heb nog nooit een band eronder gehad die me in de steek heeft gelaten, zelfs nog nooit echt met panne gestaan (lekke band )
    En altijd grip voldoende met droog weer en nat.. denk ik ....of ik ging gewoonweg niet hard genoeg,
    Ik heb wel schrik ervaringen gehad op fout wegdek, in de regen, door mijn eigen stuur fouten, op los grind/zand, met vierkante banden, met veel te lage bandenspanning,
    Door zeer harde windvlagen, ik zelf niet goed in mijn vel zat, de duo rare dingen ging doen ,in de bocht, de gas controle even te wensen over liet, mijn vering zo lek was als een mandje , iets over het hoofd zag etc
    Ook merkte ik dat de ene band sneller op temperatuur kwam dan de vorige en mij daardoor meer vertrouwen gaf, maar ik dan weer te snel overmoedig de grens op ging zoeken zodat het toch weer een rot band was.
    Zo zie je maar.... zelfs ik (met ruime bandenervaring) vind het gewoon eng om te stellen....... lag het nu aan mij of was die band echt zo slecht
    gelukkig komen er telkens nieuw producten om het weer opnieuw uit te proberen.. het lijkt daarmeee alsof er nooit een eind aankomt .. the perfect quest of biking

• Mee eens Mee eens x 4
  48. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Ja, over bandenkeuze raak je niet uitgepraat. Ik denk zelfs dat het voor een deel puur tussen de oren zit. Maar ook dat is wel realiteit dus weegt dat mee in de bandenkeuze. En wat persoon A fijn vindt, vindt persoon B weer helemaal niks.
    Ik ben voorlopig supertevreden met de Metzeler Roadtec 01's onder m'n VFR en ik ga beleven hoe de RS3's mij op de Pan bevallen, de tijd zal het leren.

49. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

minder dan 1mm profiel,..... alleen niet in de regen......?:(

1 mm profiel is het minimum wat je wettelijk mag hebben.
    En zeker met minder dan dat, zou ik niet eens mijn leven er aan wagen, zelfs niet zonder regen.:Nono:

• Mee eens Mee eens x 2
  50. Farry

Farry 2e Versnelling

Ben er zelf ook een keer telaat mee geweest, schrok me kapot toen ik het zag. Controleer het elke dag, zag dat ik aan een nieuw toe was en had al een afspraak gepland bij de motor zaak.

Gelukkig kon er met spoed een nieuwe op, les geleerd. Maar dacht ook, heb nog een millimeter. Kan ik nog wel een keer op en neer mee naar Utrecht...

Maar merk dat de BT 23 wel snel op temperatuur komen. Sneller dan de Metzelers, maar dan nog is de grip in de bochten minder. Metzelers zijn ook weer iets duurder, misschien toch een kern van waarheid in de prijs Kwaliteitsverhouding.
    Maar ik heb met de ST1100 onvoldoende ervaring met banden, BT23 op m'n GSX waren wel voorspelbaar. Ook zal ieder wel een ander rijgedrag hebben en ook z'n motor voor andere doeleinden gebruiken. Werk, hobby, mooi weer rijder. Chill rijden of als een idioot :p

Laatst bewerkt: 16 jul 2017
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina