ST1300 Dual color switchback leds in knipperlichten st1300

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

You_go

3e Versnelling
11 mrt 2013
133
192
43
Losser
Type motor
ST1300
Ik heb deze How-To geschreven om mijn ervaringen te delen met iedereen die dagrijverlichting op de ST1300 wil plaatsen.
Hoe het eruit ziet kun je hier zien:

Succes met het nabouwen en als je vragen hebt, stel ze gerust in dit topic zodat ik, of een andere techneut je kan helpen.
Ik zou het leuk vinden als je een reactie (met foto) achterlaat als je gebruik gemaakt hebt van deze how-to.

--
Hugo

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Super Hugo! Ik had het al bekeken, tegelijk met je nieuwe motor. Ik ben niet van de oranje running-lights maar vond dit zo'n mooie oplossing dat ik, met dank aan jou, alle benodigdheden al besteld heb. Bedankt voor het delen!!

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.461
1.986
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Staat nog op mijn lijstje.

Bedankt Hugo, met deze handleiding met het wel lukken (met wat hulp van een techneut).

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
2.067
527
113
44
Rotterdam
Type motor
ST1100
Bedankt voor de how to.
Alleen bij de verkoper van de leds even de streepjes vervangen voor underscore's

str_led_lighting anders zoek je je een ongeluk zoals ik.

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Probleempje is ook dat selectled.nl de fittingen niet meer voorradig heeft. Na langere wachttijd even gemaild en ik kreeg mijn geld terug....
Ik maak daaruit op dat ze die dingen ook niet binnen afzienbare tijd opnieuw binnen krijgen anders hadden ze wel gemaild dat de levering iets langer zou duren.
Gelukkig had ik er nog een paar van het achterlicht warmee het ook kan. Moet ik alleen even zelf draadjes eraan solderen.

• Like
Reactions: panman1100

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Ik kreeg vandaag de laatste onderdelen binnen, de led-switchback lampen. Op de kop af een week geduurd.
Gelijk maar begonnen met aanpassen van het knipperlicht armatuur.
Bleek mij dat de extra lengte van de led-lampen niet het probleem is. Daarvoor is de ruimte wel aanwezig. Maar de 3-pools fittingen zijn in diameter wat groter en de nokjes warmee hij normaliter vast klikt zijn dan te dik. Dan inderdaad een afstandsbusje plaatsen zoals Hugo heeft omschreven of de nokjes afvijlen.

Ik had zelf nog een oud achterlicht en heb daar de 'opnemer' voor de fittingen uitgefreesd. Deze achterop de knipperlicht armaturen gelijmd met 2 componenten lijm. Daarmee was mijn probleem opgelost zonder afstandsbusjes te maken. Voordeel is ook dat je fittingen gewoon erin en eruit gedraaid kunnen worden en niet te hoeven worden vastgezet met enige kit.
Leuke oplossing natuurlijk, voor hen die nog een oud achterlicht hebben liggen....[emoji17]

Voor hen die dit niet hebben (wat ik me bijna niet kan voorstellen[emoji13] ) is de oplossing zoals Hugo hem omschrijft de eenvoudigste en verreweg goedkoopste...

Oude achterlicht met uitgefreesde 'fitting-opnemer' (of welke naam je het wilt geven...)

Uitgefreesde deel op knipperlicht armatuur gelijmd.

Fitting passen en zijn gewoon draaibaar.

Bij een onverhoopt kapotte led-lamp, is deze nu dus eenvoudig te wisselen voor reserve gloeilamp. Dan wel voor relais kiezen en niet voor weerstanden. Relais is geschikt voor zowel led- als gloeilampen. Weerstanden zouden te weinig stroom doorlaten om de gloeilamp te laten werken. Bovendien worden die dingen gloeiend heet. En als ze in je spiegelkappen liggen, ben ik benieuwd hoe lang het duurt voor die dingen dwars door de kap smelten...[emoji16]

Als alles er in zit en werkt zal ik de rest plaatsen. Nu de boel eerst maar eens laten drogen en uitharden.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: marccc en Eefje
H

Huubxxl

Guest
Heb de led lampjes hier in nl gezien bij abc-led.nl voor iets van 15 euro.inkl.video hoe het eruit ziet
B.t.w zijn er ook witte glazen voor de ST1100 ?

Ozzy

Klokje Rondrijder
R.I.P
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Helaas (nog steeds) geen witte lenzen voor de 1100

• Like
Reactions: Huubxxl

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Alles was uitgehard en ik had een dagje vrij, dus alles in alle rust maar eens gemonteerd.
Ik heb, behalve de wijze van monteren van de lampen in de knipperlicht armaturen zoals eerder omschreven, alles exact gedaan zoals in de how-to van Hugo.
Het bewijs dat deze dus perfect is omschreven[emoji6] [emoji106]

Laatst bewerkt:

JTR

Beginnend Bestuurder
18 aug 2014
17
7
3
55
Ziet er gelikt uit !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Vandaag de lampen en relais die ik had overgenomen van Jan Pan gemonteerd in de Varadero van m'n collega. Evenals een smoke-led achterlicht. (Was blank, zelf gesmoked...)

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Wat wil je ervan denken? Zijn hetzelfde als de foto's en alleen ter verduidelijking van de werking...

Eefje

Kilometervreter
29 okt 2012
1.056
1.164
413
36
Enschede
Ze speelden niet af op mijn tel... Dus kon er niks van denken[emoji6]
De eerste nu wel, maar de tweede krijg ik nog steeds niet te zien[emoji15]
Wel gaaf gedaan zeg[emoji2] [emoji106]

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.757
2.553
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik heb m'n witte glaasjes voor in de spiegelkappen binnen, ook de switchback leds zijn er. Dat electriciteit-in-warmte-omzetten met weerstanden vind ik niet zo elegant, dus moet er ook een ander knipper-relais komen.

Maarr . . dat knipper-relais, komt dat in plaats van het bestaande, dus bij de andere relais aan de linkerzijde? Of wordt het een extra relais, en blijft het originele relais zitten waar het zit? Als ik het wel heb zou >> DEZE << gewoon 1 op 1 de bestaande kunnen vervangen?

Zonder nou al te veel te willen zagen en frezen: weet iemand welke 1157/BAY15D fittingen domweg passen? Ik heb fittingen waar de leds in passen, maar uiteraard passen die fittingen dan weer niet in de lamp . . :Sip: Vast weer een of andere Mazda of Toyota fitting?

You_go

3e Versnelling
11 mrt 2013
133
192
43
Losser
Type motor
ST1300
Het nieuwe knipper-relais komt inderdaad in plaats van het bestaande relais.

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
De fitting van een 1157 en 7443 (standaard ST1300) zijn beide geschikt voor T20 lampen met 'steek' fitting.
Het verschil zit hem in de aansluiting.
Bij de een zit de + en massa tegenover elkaar aan dezelfde zijde, bij de ander naast elkaar.
Je zou dit theoretisch dus kunnen oplossen door de aansluiting aan te passen.
Voor de conventionele lampen met gloeidraad maakt het ook geen verschil omdat daarbij, in tegenstelling tot de led-lampen, het niet uitmaakt via welke pin de + of massa loopt.
Kortgezegd, trek de led eruit en druk er een conventionele lamp in. Kans is groot dat die het gewoon doet. Bij mij iig wel. (Wel zo makkelijk als de led het onderweg laat afweten en je snel kunt wisselen voor een 'gewone').
Zo niet, dan even kijken of je de bedrading kunt wisselen mèt behoud van beide functies.

• Like
Reactions: panman1100

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.757
2.553
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Puntje is dat ik ook de witte dagrijverlichting wil hebben, en dus de originele fittingen wel zal moeten vervangen omdat die 2-polig zijn en we 3 polen nodig hebben. De switchback leds die ik hier heb zijn bajonet-type (dus niet steek), al is dat niet onoverkomelijk. Ik blijf gewoon nog even Interweb afstruinen naar bajonetfittinkjes die passen in de witte glaasjes!

@teacher: het standaard relais kan dus, als ik je goed begrijp, vanzelf al overweg met leds dan? Dan hoef ik helemaal niet moeilijk te doen, toch?

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.556
821
113
54
Barneveld
"het standaard relais kan dus, als ik je goed begrijp, vanzelf al overweg met leds dan?"

The proof of the pudding is in the eating. Oftewel: gewoon proberen zou ik zeggen.
Een eerste indicatie is al of de knipperfrequentie wijzigt als je een van de bestaande (gloei)lampen eruit haalt:
- zo nee, dan heb je goede kans dat het relais ook werkt met leds;
- zo ja, dan lijkt een ander relais me nodig.

Groets, Hans

• Like
Reactions: Nosegear

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Nosegear, wat ik bedoelde te zeggen is dat de 3-polige fittingen, 7443 en 1157 qua geschiktheid voor de lampen gelijk is, alleen de polen anders zijn aangesloten. Je moet inderdaad de 2-polige wel vervangen door 3-polige. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, werken ook de conventionele lampen nog. (Ik heb nl. ook de 3-polige met dagrijverlichting). Als je de lampen met dubbele functie (dimlicht/remlicht) gebruikt, werkt daar zelfs de dagrijverlichting, zij het dat die dan ook blijft branden tijdens het knipperen.
De standaard 7443 fitting (3-polig) zit bij de 1300 standaard in het achterlicht. Om een of andere reden zelfs in het knipperlicht gedeelte, met daarin ook de lampen met dubbele functie...[emoji15] waarvan slechts de 21 watt draad wordt benut.
De T20 lampen zoals die in de 2-polige fitting zit, lijkt hetzelfde maar door een extra nokje op de voet, krijg je die niet zomaar in een 7443 3-polige fitting. Andersom weer wel...
Om het allemaal even makkelijk te houden zeg maar....

Maar daar had ik wellicht direct even wat duidelijker in kunnen zijn, 1157 en 7443 zijn 3-polig. Dus na vervanging van de 2-polige fitting, even proberen (met T20 lamp mèt dubbele functie dus [emoji6]) en nogmaals dan is de kans erg groot dat die gewoon werkt, zelfs de dagrijverlichtings functie.

En om het even af te maken, het standaard relais kan NIET overweg met led, dan krijg je idd last van hyperflash dus die wel even vervangen. De 'nieuwe' die wel geschikt is voor led, kan wèl overweg met de conventionele gloeilampen, dus ook daar geen problemen met even wisselen en wel zo makelijk als je achter niet vervangt door led.

Overigens zoek ik nog led switchback lampen met rood licht in het lage wattage zeg maar en amber in het hoge. Wel gevonden waarbij het andersom is.
Omdat achter zoals gezegd reeds 3-polig is, wil ik deze in de knipperlichten achter plaatsen zodat die rood mee branden (rood licht overstemt het amber glas van het armatuur) en het hele achterlicht rood verlicht is, en bij richting aangeven weer netjes amber knipperen.
Dus als iemand ze ergens vindt of ziet, zou ik dat graag horen/lezen...[emoji1]

Laatst bewerkt:

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Alvast bedankt voor het meezoeken Teacher. Maar het lastige is dat bij deze lampen, zoals bij velen, niet wordt vermeld of het 'high amber/low red' is of omgekeerd. En ik moet wel zeker weten dat ze op low red met het achterlicht mee branden en high amber knipperen, anders lijkt het net of je constant de rem bediend en/of knipperen de raw niet fel genoeg.

• Like
Reactions: Cees

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.556
821
113
54
Barneveld
Hoi Yvo,

Als zowel rood als amber fel branden (waar ik even vanuit ga, gezien er over 3535 series type led gesproken wordt die 'extremely efficient' zou zijn), zou je de rode eenvoudig kunnen 'dimmen' door een serieweerstand op te nemen in de draad die naar de 'rode plus' gaat (even aannemend dat de lamp voor rood en amber een gezamenlijke min heeft). Het lijkt er ook op dat bij het 'turn signal' zowel rood als amber branden, maar dat doet waarschijnlijk niks af aan de mogelijkheid alleen rood te 'dimmen'.
Verder vermoed ik dat de door teacher gesuggereerde switchback lampen ook veel minder gebruik maken van de reflector in je achterlicht, dus wat dat betreft vraag ik me af of ze voldoende licht uitstralen naar achteren. Daarom is zelf knutselen met leds en mosfets misschien wel minstens zo'n goed alternatief.

Groets, Hans

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Hoi Hans,

Bedankt voor dit nieuwe inzicht, had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Maar
dat dimmen middels een weerstand snap ik gelukkig nog. Daarbuiten ben je me volledig kwijt....[emoji13]

Maar ik was ook niet van plan de lampen uit die link aan te schaffen. Heb al wel andere gevonden die, net als de lampen aan de voorzijde, 120 smd's in alle richtingen hebben. En aan de voorzijde werken die prima en stralen om voldoende uit in alle hoeken. Daarnaast is de reflector van mijn 1300, middels huisvlijt, verchroomd en niet zoals standaard matt zilvergrijs. De reflectie zal dus ook zeker beter zijn als standaard (nu ook al wat dat betreft).

Maar waar mijn probleem zit is dat de meeste lampen die ik kan vinden en waarbij aangegeven wordt of rood, danwel amber 'high' is, tot nu toe allemaal rood als 'high' aangeven. Dat is dan wel te dimmen, maar daarmee kun je het amber nog niet feller laten branden. En dat is nu juist wel de bedoeling.
Maar ik heb er nu idd wel een optie bij;
Zoek dus led switchback lampen rood 'low'/amber 'high' of beide kleuren gelijke sterkte en rood middels weerstand dimmen.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.284
1.482
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Ik ben er ook mee bezig. (voor Ieniemienie dan natuurlijk want bij mij zit het er standaard op)
Ieniemienie had heldere glaasjes besteld en toen zag ik het filmpje van You-go en toen was ik het haasje wat dat wil mevrouw muis natuurlijk ook... Fool

Ik heb dit relais bij Roukema gehaald:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=849_856_1242&products_id=11535
en heb voor de weliswaar duurdere optie gekozen van deze set lampen:
http://www.ebay.com/itm/2-7440-T20-Single-Filament-Dual-Color-Switchback-led-DRL-Turn-Signal-Light-Kit-/151544056507
Mooi compleet setje en die leds passen ook direct in de lampfittingen.
Ik heb wel de bijgeleverde weerstand weg gehaald want die heeft door het andere relais natuurlijk geen nut meer.
de spanning voor de running lights heb ik van het dimlicht gehaald.
foto's en film volgen als ik alles klaar heb.
tot nu toe alles bij elkaar zo'n € 60 aan electronica.
IMG_1621.jpg

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.491
956
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
ik heb deze er op zitten, uit de geschenk :) verpakking en aansluiten en hoppeta klaar.

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Ziet er netjes uit Tommie! Probeer anders het filmpje te plaatsen via tapatalk. Werkt, net als met foto's, vele malen makkelijker.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.284
1.482
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Ach Mike het ziet er precies hetzelfde uit als bij You-go dus zo spannend is het niet.
Het werkt in ieder geval wel. Ze lijkt een stuk breder en @Ieniemienie dwingt ze een stuk meer respect af Unknw

• Like
Reactions: You_go en Mikey

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Keurig George. Nu morgen nog even langs de Heron (Singel) en setje 6000k H4 lampen erin kopen en de koplamp schijnt net zo wit als de led stadslichten en runninglights. Mooi egaal geheel krijg je dan[emoji6]
Maar niet schrikken, kosten uit m'n kop iets van bijna € 40,- ...[emoji15]