Druppellader

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

PanRik

Beginnend Bestuurder
20 nov 2019
20
9
3
50
Type motor
ST1300
Goeieavond panners,

Misschien een domme vraag, als die al bestaan natuurlijk, maar hoelang mag je motorfiets aan de druppellader laten hangen, mag het bv. gans de winterperiode?
Of is dit slecht voor de batterij?

gts

Firefly

Beginnend Bestuurder
10 aug 2019
18
22
3
61
Type motor
ST1300
Hebben we het hier over een druppellader of een onderhoudslader? Ik zie iemand een Optimate noemen en dat is in de meeste gevallen imho een onderhoudslader. Van een druppellader kan je accu kapot gaan. Een onderhoudslader werkt volledig anders. Ik heb een VFR gehad waarvan de accu na 15 jaar pas de geest gaf. Stond altijd aan een Optimate 2 of 3 (als hij in de schuur stond dus hè). Mijn Pans ook altijd aan een 3 of 4. Accu gaat probleemloos 7 tot 8 jaar mee.

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
In de beschrijving van mijn druppellader staat dat de accu er zéér lange tijd aan mag staan, dus zal wel een beetje meevallen dat stukgaan.

PanRik

Beginnend Bestuurder
20 nov 2019
20
9
3
50
Type motor
ST1300
Van mij een optimate II is dat druppellader of onderhoudslader

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.424
1.606
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
57656gr.jpg
Ik heb deze Oxford Oximiser 900.
Oxford waarmee al heel veel mogelijk is. Meer dan een pure ‘lader’ is dit een goede manier om de batterijhuishouding van je motorfiets echt te managen en op die manier ook gezond te houden.

De Oximiser 900 laat je toe de volledige zesdelige managementcyclus die het toestel doorloopt te volgen op een duidelijk (en verlicht) Lcd-scherm. Van de juiste aansluiting op de polen, over het zoeken naar de beste laadmethode, het opladen aan snel tempo tot 85% en het op punt zetten daarvan tot 100%, tot de voltage-check en de onderhoudsmodus om de batterij in optimale conditie te houden. Het resultaat laat zich raden: tenzij je zelf elk kwartier gaat kijken, kan je een batterij niet beter verzorgen.

Deze laadt op en daarna onderhoud.
postings automatisch samengevoegd:

@ PanRik,
Volgens de info op het net ,
Optimate 2 - Volledig automatische accuonderhoudslader. De OptiMate 2 verlengt de levensduur en verbetert de prestaties van een accu van 12 V in een voertuig/vaartuig of accugevoed systeem dat niet dagelijks wordt gebruikt.

• Like
Reactions: PanRik

Firefly

Beginnend Bestuurder
10 aug 2019
18
22
3
61
Type motor
ST1300
@PanRik:
Dokter Google: Tecmate Optimate 2, volledig automatische accuonderhoudslader.
@Henk2511:
Hangt een beetje van de grootte van de druppels af .

• Like
Reactions: PanRik

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.424
1.606
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De Druppellader
De druppellader zorgt voor het optimaal houden van de accu. Een druppellader laadt een accu niet direct en snel op, maar doet dit met een lagere accucapaciteit. Vaak is dit met 1/10 van de accucapaciteit per uur. Het duurt daardoor langer voordat de accu vol is. De druppellader meet het punt waar de laadcurve een knikje naar beneden maakt en schakelt dan over naar een lagere laadspanning die voldoende is om zelfontlading tegen te gaan.

De Onderhoudslader
De onderhoudslader is een combinatie van acculader en druppellader met een optimaal laadprofiel en veelal automatisch afgeregeld. De onderhoudslader is in staat zelf vast te stellen hoeveel laadstroom nodig is om de accu te laden en in de juiste staat van onderhoud te houden. De onderhoudslader is daarom ook noodzakelijk als u de levensduur van uw accu wilt maximaliseren. De term acculader wordt vaak gebruikt als een onderhoudslader bedoeld wordt. Als u een voertuig lagere tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld een caravan, camper of boot) dan is het aan te bevelen om de accu aan een onderhoudslader te koppelen. U heeft er geen omkijken naar en de accu blijft optimaal onderhouden.

Ja ,
zweet of regendruppels.

• Informatief
Reactions: Henk2511

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
136
98
28
52
Type motor
ST1300
Ik heb een ctek, druppel/conditionerings lader aan de Pan hangen. Deze controleert, laadt en ontlaad de accu in 5 cycli. Het gaat namelijk niet alleen om dat ie blijft laden cq blijft druppelen. Een accu moet een beetje werken, dus laden, paar dagen niks, beetje ontladen, weer volladen.... en dan dat weer herhalen. Dat doet zo,n conditionerings/druppelladerallemaal. Oa de optimate en ctek. Succes

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
Ik heb de beschrijving maar opgezegd, er zitten zoveel mogelijkheden op dit ding, image.jpg

Dan zal die van mij ook wel zoiets zijn, denk ik .

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
132
117
43
55
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Hier ook optimate, eentje voor de Pan, eentje voor de batterij van de zitmaaier. Ze simuleren beiden een gebruik van de accu door geregeld deels te ontladen en weer bij te laden. Kunnen dus inderdaad continu aanhangen (bij stilstaand voertuig uiteraard), maar zijn naar mijn bescheiden mening in de zomer volstrekt zinloos als er regelmatig gereden wordt. Vanaf de eerste nachtvorst hang ik de batterijen eraan. Vervanging al enkele jaren geleden, dus altijd een goede investering.

Sjaak

5e Versnelling
21 sep 2018
760
364
63
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Ik heb een paar druppel laders van de Lidl. Daar worden de accu's van de ST1100, ST1300 en van de camper mee geladen.
De accu van de ST1100 is nu ongeveer 8 jaar oud en doet het nog steeds prima. De andere 2 voertuigen heb ik nog niet zo heel erg lang dus dat wacht ik nog maar even af.
Ze staan de hele winter continue aan de laders

• Leuk
Reactions: Tiesemans

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
vandaag er eentje bij gekocht, bij Big Bazaar voor €14, oplader en accu trainer. Yahoo:
zit ook een stekkerverbinding aan zodat je hem op de motor kan aansluiten.image.jpg

• Like
Reactions: Mister Vogezen