Donker gekleurde boutjes en onderlegringen.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
734
334
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Het komt bij mij wel vaker voor dat ik liever donkere bouten of onderleg ringen ( Rondel) nodig heb.
En ben ze eigenlijk niet zo vaak tegen gekomen, althans met schroefdraad. Zelftappers wel.
Dan doe ik het maar zelf, ben benieuwd hoelang de lak zitten blijft.

Heb de uitgekozen benodigheden uitgezocht, ontvet en in een doosje geprikt.
Daarna alles in meerdere dunne laagjes gespoten. Lekker laten drogen op de verwarming.
Andere tips zijn welkom.

007 20-1-18 boutjes en onderlegschijfjes ontvetten.JPG 008 20-1-18 boutjes en onderlegschijfjes spuiten.JPG

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik ken de uitdaging maar gelukkig zijn er genoeg andere mogelijkheden,
alle kleuren in boutwerk echter van aluminium en wil je grey dan kies ik vaak voor titanium

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
589
501
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
Standaard zijn bouten, moeren verzinkt of geel dan wel zwart gepacifieerd.
Deze doorstaan een zoutsproeitest.
Als je daarna zwart spuit en met een primer begint wordt de bescherming alleen maar beter.
Gebruik je geen primer zal de lak niet echt hechten maar tijdelijk esthetisch mooi blijven.
Maar wat let je om lakken na enige tijd te herhalen.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Voor mijn werk ( machinebouw ) zijn zwarte bouten de standaard.
Zijn gewoon te koop.
Misschien niet bij de bouwmarkt maar bij een technische groothandel moeten ze zo te krijgen zijn.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
594
199
43
Dalen
Type motor
ST1300
Heb vaker naar zwarte boutjes en ringen gezocht, maar kon ze niet vinden. Ze worden in auto's nog wel gebruikt, maar dan loop je weer de halve zaterdag op de sloop rond te sjouwen. Heb ze ook wel zwart gespoten, maar na één keer loshalen, beschadig je de verf en kun je weer opnieuwe beginnen. Door de boutjes gloeiend rood te stoken en dan in olie af te koelen, worden ze zwart (en dat blijven ze ook). Nadeel van deze methode is dat de structuur van het metaal door het verhitten verandert en daardoor minder sterk wordt. Geen probleem voor boutjes die niet zwaar belast worden.

http://www.zunflappie.nl/artikel/13/zwarten

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
@RRR
Om dat op te losen zou je ze kunnen "temperen". LINK

Maar allemaal een beetje omslachtig als je ze voor minder als een cent per stuk kan kopen.

Deze even met een vlotte google zoek gevonden, is wel per verpakking.
Maar met wat zoeken moet je er wel ergens een kunnen vinden die ze los verkoopt.

Oja, dit noemen ze "blank staal" dat is om het logisch te houden...

https://www.techwinkel.nl/inbus/inb...nk/inbusbout-cilinderkop-blank-staal-8-8.html

Laatst bewerkt:

Andrew

2e Versnelling
12 nov 2017
44
29
18
Type motor
ST1300
Let wel op !
De zwarte bouten of machinebouten hebben over het algemaal een hogere treksterkte.
Om deze hoge treksterkte te krijgen worden ze niet verzinkt.
Door het verzinken neemt namelijk de treksterkte af.
De zwarte of blanke bouten hebben dus geen bescherming tegen roest en zullen dus redelijk snel de kleur van roestbruin gaan aannemen.
Weet niet of je dat graag wilt.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Het is inderdaad gevoelig voor roestvorming.
Al is mijn ervaring niet dat het gelijk begint te roesten.
Zit misschien ook weer verschil in kwaliteit in.
Maar veel nat en zeker pekel water zal het geen goed doen.

Misschien dat een dun laagje vet/vaseline er aan ook wel helpt...

Laatst bewerkt:

wietsehm

3e Versnelling
22 aug 2014
125
115
43
37
Groningen
Ik zou graag beginnen om langzaamaan eens de boutjes, schroefjes, moertjes en nippeltjes te vervangen. Technische heren; ik heb de brommert buiten staan en dus nat / vochtig.

Welke keuze zouden jullie dan maken?

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
734
334
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja @wietsehm, die keuze zou voor mij persoonlijk makkelijk zijn.
Daar waar geen extreme krachten worden gevraagd van je motor standaard RVS.
Daar waar wel krachten worden gevraagd, RVS A4-80. Deze bouten hebben dezelfde sterkte als 8.8 in ijzer.
Ook gebruik ik vaker Hammerite voor bouten welke niet zo eenvoudig zijn te krijgen of gewoon te duur zijn.

Houd er wel rekening mee dat de Oem-bouten en moeren in de aftermarkt vaak iet de zelfde uitvoering hebben. Vaak in benadering komt het wel dicht bij. Automotive bevestiging materialen zijn vaak niet gewoon bij de Gamma of zo te kopen.

Ga je ze spuiten of verven dan is goed schoonmaken en ontvetten wel een pre.
(Kwam er laats achter dat de wasbenzine bij de Plus het goedkoopste is, voorheen was dit het Kruidvat)

Bij Hornbach hebben ze ook een ruim assortiment, zelf ga ik hier in Gelen bij https://www.rvspaleis.nl/

Alleen hebben ze hier geenb A4-80, die bestel ik bij https://www.birkhofer-shop.com/Schrauben

Hopende je voldoende info te hebben gegeven, succes.