• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1100 DIY: Vastzittende of slepende remmen

Ape

Motorrijles
Het probleem is vaak afzetting (vuil) in de groef van de cilinders waar de rubber keerring inzit. Hierdoor komt de cilinder te strak te zitten en uiteindelijk muurvast. Het is een typisch ST1100 probleem. Oplossing: Zuigers naar buiten persen. Rubber ringen met een houten sate stokje uit de zitting halen en vervolgens de zitting (groef) goed schoonmaken door al het vuil en corrosie weg te schrappen. Ik heb hiervoor een inbus-sleutelstje gebruikt. Met een kleine inbus kun je "mooi om het hoekje" schrapen. Als alles schoon is de rubberen keringen terugplaatsen. Het liefst nieuwe, want op de ringen zit ook een kristal-achtige afzetting. Alle cilinders mooi schoonmaken met het brillo sponsje en met wat remmenvet voorzichtig terugplaatsen. Wel eerst de cilinders vullen met schone remvloeistof. Hierna alles weer vullen met dot 4 en rustig ontluchten.

Hieronder mijn complete DIY:

YESSSSSS: Hij remt weer als een dolle!!

Vandaag maar ff de cupjes van de rechter remklauw eruit gehaald, want een van de twee zuigers kon ik er niet meer met de hand terugdrukken.

FF met de lijmtang de soepele zuiger tegengehouden en de vastzittende eruit geperst met de rem...

FF de cupjes polijsten....

En de rubber keerringen eruit.

Nu de boel ff goed schoonmaken. Er zat ook nog aanslag op de keerringen. Vooral bij die ene waardoor de zuiger waarschijnlijk te strak liep en niet meer vrijkwam. Ook de uitsparing van de ring goed schoongemaakt. Daar zat ook nog wat aanslag in.

Hierna ringen weer terug. De cupjes er weer in (goed invetten met remolie). Ze schoven er nu weer soepel in (met de hand). vervolgens van bovenaf weer remolie bijvullen en de pompen tot de klauw weer vol zit en er geen lucht meer uit de ontluchtingsnippel komt (ik trek de lucht eruit met een grote injectiespuit.

Hierna ff testgereden en het resultaat mag er zijn. De remmen komen volledig vrij en slepen totaal niet meer. Kortom. Een klein uurtje werk (in het zonnetje), weer een dealer bezoekje uitgespaard en weer een beetje wijzer!!!

Greetz,

Hans

Laatst bewerkt door een moderator:

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.401
1.029
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Goed bezig zeg ik, rest mij 1 vraag. Als de cuppen eruit gaan waarom haal je dan niet gewoon de klauw van de leiding af. Werkt een stuk gemakkelijker. Verder puik werk hoor!

• Like
Reactions: 2 personen
Bovenaan Onderaan