data-csrf="1560712784,6ad5d582638a7012c94b4f5c8d1314f3" Distributieriem piept??? | ST1100-1300.eu

Distributieriem piept???

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
Afgelopen winter heb ik (onder andere) de distributieriem van mij (s)Pan vervangen.
Nu heb ik vandaag voor het eerst een rondje gereden.
Na een kilometer of 20 gestopt voor een boodschap. Bij het wegrijden van deze pitstop hoorde ik tussen de 2000 en 3000 een piepend geluid uit de motor komen. Als ik het gas losliet en bij hogere toeren was het weer weg.
Het geluid deed een beetje denken aan het slippen van een v-snaar.
Tegen de tijd dat ik thuis kwam was het geluid weg. Na een paar minuten slitstaan weer gestart een keer gestart en het geluid was er weer tijdens wegrijden. Na een kilometer of 4 was het geluid weer weg.
Nu vraag ik me dus af of ik iets verprutst heb bij het wisselen van de riem....Ik heb bij het wisselen van de riem ook de spanrol en zo gewisseld. (Was een complete set bij japarts).
Hebben jullie misschien suggesties wat het zou kunnen zijn?
Ik ben op mijn kapot dat ik mijn blok sloop.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Riem is niet te strak afgesteld? De veer van de spanrol zet de riem op de juiste spanning Dus niet handmatig nóg strakker zetten.. Kapjes goed gemonteerd? M.a.w: loopt de riem daar niet tegenaan? Distributieset is niet origineel Honda, neem ik aan? Lopen de (span)rollen, als de bouten zijn aangetrokken, goed vrij? (Heb het met een Hyundai gehad dat de (imitatie) spanrol, nadat de bout was aangetrokken, aanliep tegen een paspennetje, waardoor de rol bijna niet draaide en de riem met veel frictie over de rol werd getrokken. Gevolg was dat de nieuwe riem binnen een minuut bijna 'opgebrand' was - gelukkig stond ik buiten de auto en zag ik rook onder de motorkap vandaag komen). Piept 'ie alleen tijdens het (weg)rijden of doet 'ie het ook bij stationair? Als de motor stilstaat en er is bij wisselende toerentallen geen piepend geluid te horen, dan zou ik het ergens anders zoeken. Misschien piepende remblokjes??

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
De spanrollen en veer zijn originele Honda onderdelen. De riem is van Gates. Bij het vervangen van de riem heb ik de motor een paar keer getornt en daarbij heb ik eerlijk niets aan horen lopen of zwaar horen lopen. De remmen zijn het zeker niet want dat klinkt heel anders. Het piepen is eigenlijk alleen bij het optoeren van de motor ik schat tussen de 2000 en 3000 toeren. Ook als ik de koppeling in knijp (dus bij relatief onbelaste motor). Het stomste is dat het na een tijdje weg is en na stilstaan weer terug komt.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Heb het met m'n Yamaha XJ700 eens gehad dat het 'aandrijfbusje' in de teller-unit van de snelheidsmeter (waar je de kilometerkabel op draait) was drooggelopen. Maakte bij lage buitentemperaturen en bij bepaalde snelheden een piepend geluid alsof er een v-snaar slipte. Ingespoten met beetje olie en geluid was weg.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.322
1.708
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
ik zou gewoon eens vragen of er iemand in de buurt eens mee wil luisteren 2 weten er meer als 1 ,en omdat het alleen tussen de 2 en 3000 toeren is vraag ik mee af of het wel de distributie is?.

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
Heb het met m'n Yamaha XJ700 eens gehad dat het 'aandrijfbusje' in de teller-unit van de snelheidsmeter (waar je de kilometerkabel op draait) was drooggelopen. Maakte bij lage buitentemperaturen en bij bepaalde snelheden een piepend geluid alsof er een v-snaar slipte. Ingespoten met beetje olie en geluid was weg.
Het geluid is ook als de motor stil staat, dus de snelheidsmeter kan het eigenlijk niet zijn...

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Als het geluid er ook is als de motor stilstaat en het is gekomen nadat je de distributieriem vervangen hebt, dan zul je het daar ergens moeten zoeken. Dan zou ik Dennis idd ff vragen.

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
Nou, het vervolg van mijn verhaal:
Ik heb de Pan zijn jas weer uit gedaan en van zijn radiateur ontdaan.
Nu ik bij de d-riem ben aangekomen ben, is te zien dat ie aangelopen heeft.
Op een aantal plaatsen op de riem is het canvas bloot geschraapt lijkt het wel.
4E8B682F-CD25-415E-9A33-687998F18E5B.jpeg

Bij het controleren van de markeringen op de nokkenassen zie ik dat de riem bij de linker nokkenas (gezien in rijrichting) verder voor voor ligt dan bij de rechter.
BF3DF21D-8DF2-46EE-9A5E-363DBA3E195D.jpeg

826C2EDF-53FD-46DB-9755-300A1378C9A1.jpeg

De waterpomp draait soepel en er is geen speling of rauw draaien te voelen.
Ook de nieuwe rollen voelen nog prima aan.

Zou dit scheef lopen kunnen komen van een te strakke d-riem?
En zo ja, zou iemand mij eens kunnen vertellen Wat de juiste manier is van de riem spannen zodat ik kan kijken wat ik verkeerd gedaan heb?

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.805
2.787
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Tijdens installatie: Nadat je je riem 3 á 4 keer in de rondte hebt gedraaid en alles staat op tijd, dan 3 tandjes verder en je spanrol goed aanlaten spannen. Omdat de spanrol dan het zwakste punt van de riem onder spanning zet.
Zal niet aan je riem zelf leggen. Heb je wel de bout van de de idler met lock-tite of nagellak vastgezet?
Staat de krukas ook goed?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Like
Reactions: DennisMe en Henry W

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
Even een update van de Pan met piep:
Ik heb de riem er af gehad en de rollen nagelopen. Alles zag er spik en span uit en de waterpomp heeft ook geen speling of andere nare bijverschijnselen als ik hem met de hand rond draai.
Voor de zekerheid heb ik de bout van de idler er uit gedraait en terug vastgezet met Lock-tite 243.
Riem netjes terug gemonteerd en gespannen op de manier zoals in het filmpje.
Krukas en de mokkenassen kwamen na een keer of vier in de rondte weer spot-on in positie.
Het feest staat weer in elkaar en heb hem gisteravond gestart en in de garage warm laten draaien.
Tot op heden geen piepje te horen.
Morgen echt een rondje gaan doen en dan maar hopen dat het piepje voorgoed verleden tijd is.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
@Paul Kosten: Is de riem aan de kopse kant geschaafd of op het loopvlak? Als 'ie aan de kopse kant geschaafd is komt dat misschien doordat de riem op het linker nokkenaswiel iets verder naar voren staat, waardoor 'ie tegen het distributiedeksel heeft geschuurd (maar dat zou je dan aan het deksel moeten kunnen zien). Indien geschaafd op het loopvlak dan loopt een van de geleide/spanrollen te zwaar (nadat de bout is aangetrokken).

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
onnodige quote

Ik dacht eerst dat de riem aan de kopse kant was geschuurd, omdat je de canvas versteviging kon zien, maar bij nader onderzoek bleek de riem aan beide zijden dezelfde afwerking te hebben. Bovendien was het bij de oude riem ook zo. Wat bedoel je precies met de distributie deksel? De kunststof kappen zijn onbeschadigd. Op het deksel van de linker nokkenas zat wel wat sporen, maar geen krassen of slijtplekken.
320EE3E0-138D-404C-9AFA-593C5E7C2EB4.jpeg

Op het loopvlak van de riem kon ik niets bijzonders ontdekken, maar dat kan ook aan mijn onkundigheid liggen;)

Laatst bewerkt door een moderator:

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
675
275
63
Dalen
Type motor
ST1300
Met distributiedeksel bedoel ik de plastic afdekkapjes. Je hebt de riem opnieuw gemonteerd en op de juiste manier op spanning gezet. Dan moet het nu gewoon goed komen. Hou ons op de hoogte van je proefrit. :vroem:

Laatst bewerkt:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
438
187
43
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Lijkt dan toch opgelost te zijn. Tja het is het hart van de machine, als het hier fout gaat dan dansen er ergens poppetjes! Waarschijnlijk in je portemonnee Aggressive
Vanaf nu gewoon kilometers maken :vroem:

Paul Kosten

1e Versnelling
31 dec 2018
21
11
3
45
Sluiskil
Type motor
ST1100
Proefrit gedaan en heb het geluid één keer kort gehoord en voor de rest helemaal niet meer.
Ik ga het voorlopig dus gewoon even afwachten en er vanuit dat het opgelost is.
Iedereen bedankt voor het meedenken!!!

• Like
Reactions: Mister Vogezen

Panelly

Beginnend Bestuurder
31 okt 2016
14
7
3
noordholland
Type motor
ST1100
Weet je zeker dat het geluid van de distributie komt ? Volgens mij zou het ook je koppeling kunnen zijn. Die kan een dergelijk geluid maken als je snel op trekt. Vooral als de bestuurder te kort is voor zijn BMI. ( vanzelfsprekend heb ik daar geen last van ) :cool:

Een 'slippende'distributiesnaar kan het, omdat hij getand is, niet zijn. Het canvas aan de zijkant van de snaar ( zoals op de foto ) is normaal. Als hij heeft aangelopen, wat ik betwijfel, zou je ook schraapsel moetn vinden in de kappen. Deze zijn immers dicht.

Goede olie gebruiken is een must bij een natte koppeling.

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
250
104
43
34
nieuwegein
Type motor
ST1100
Hij zou kunnen slippen over de span of keer rollen die over de gladde kant lopen he! Als die lager te zwaar gaat...