De Monitor: TV-programma over geluidsoverlast door motorrijders

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.772
5.763
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
De Monitor: TV-programma over geluidsoverlast door motorrijders
Televisieprogramma De Monitor zal komende zondagavond een uitzending wijden aan overlast door motorrijders, veroorzaakt door het gebruik van illegale uitlaten op motorfietsen.
Het mag wel al direct duidelijk zijn hoe "het onderzoeksjournalistieke platform van de KRO-NCRV" motorrijden vooraf ziet; volgens de programmamakers zijn "luidruchtige motoren één van de grootste ergernissen in het verkeer" en "verstoren groepen motorrijders die door stiltegebieden en over dijkweggetjes rijden het woongenot".
Tot slot zijn motorfietsen volgens de aankondiging van het programma "een ware plaag voor bewoners".
De oorzaak van het geluidsdeel van de klachten ligt, volgens de makers van De Monitor, voornamelijk in het gebruik van aftermarket uitlaten: "het vervangen van de uitlaat door een luidruchtiger model is een veelgebruikte manier om de herrie op te voeren".
Met bovenstaande omschrijving als uitgangspunt, komt het programma van presentator Teun van de Keuken uit bij de politie, die volgens de makers van het KRO-NCRV-programma tekortschiet qua controle, zo blijkt uit de aankondiging van het televisieprogramma.
Daarnaast wordt, naast natuurlijk de motorrijder zelf, de motorbranche als schuldige aangewezen, wegens montage van "volledig open pijpen zonder enige vorm van geluidsdemping, bedoeld voor het racecircuit", ook wel omschreven als "weelderige handel in illegale uitlaten".
"Een van de grootste verkeers-ergernissen: de herrie van ronkende en scheurende motorrijders.
Zowel op het platteland, waar bewoners op mooie dagen soms honderden toerrijders voorbij zien (en horen) komen.
Maar ook in de stad is het lawaai van hard optrekkende en racende motoren een belangrijke bron van geluidshinder.
Wij brengen in kaart waar motorrijders in Nederland veel overlast geven.
Ook onderzoeken we wat de geluidsnormen zijn waar motorrijders zich aan moeten houden.
En we zoeken antwoord op de vraag: wat doen fanatieke sleutelaars om het aantal decibellen nog verder op te voeren en worden notoire herriemakers ook aangepakt?."
Overigens vraagt de redactie om mensen die zich herkennen in dit verhaal, hun ervaringen te delen.
De uitzending van De Monitor over geluidsoverlast van motoren is op zondag 10 november te zien op NPO2 om 22.40 uur.

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
136
98
28
52
Type motor
ST1300
Ik zal zeker kijken, maar gezien wat er bovenaan geschreven staat, vermoed ik een hoop vooringenomenheid, suggestie en vooroordelen bij de heren journalisten.....
postings automatisch samengevoegd:

En natuurlijk zijn er ook aso's onder motorrijders en degenen die er iets van snappen....... dus: ik ga zeker kijken, wie weet is het objectief kritisch opgezet.

• Mee eens
  • Like
Reactions: Cabby en Nosegear

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
67
53
18
68
Type motor
ST1100
Er bestaan normen; gewoon handhaven die normen. Kun je overtreders kwalijk nemen, dat er niet gehandhaafd wordt?

Als welk dan ook verbod niet gehandhaafd wordt/ kan worden, vervangen moet worden door een verbod dat dan ook gehandhaafd moet worden, dan is het wel zo handig om alles te verbieden en al helemaal natuurlijk als het om andere zaken dan motorrijden gaat.

Verder kan een verstandig mens nooit een ander kwalijk nemen als die zich aan de gestelde normen houdt. Dat realiseren (nou ja, vooruit dan: verstandige!) mensen zich ook echt wel. Ook programmamakers. Helaas hebben ze wel een punt, wat betreft de geluidsoverlast. Jammer maar helaas.

• Mee eens
Reactions: Sjaak

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
81
94
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
En dan check ik gisteren op YouTube allerlei filmpjes, waar men de uitlaat van een ST1300 vervangt door een of andere 'lawaai-maker', omdat men van mening is dat onze Pan véél te stilletjes is! :oh no:
Na ja, misschien een idee om dié dan als wettelijke maximale Decibel norm te stellen!! :good:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
583
246
43
Type motor
Geen
Nee ik ga er niet naar kijken. Er is weer iets gevonden om de motorrijder in het negatieve nieuws te brengen.

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
327
166
43
43
Type motor
ST1100
Bedankt voor de tip, ga het zeker even kijken.

Zullen wel een hoop klagers in beeld komen, en sommigen geef ik ook geen ongelijk.
Je zal maar aan een leuke bochtige dijk wonen, dan heb je elk weekend TT.

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
Was het maar elk weekend TT, dan werd er nogal gecontroleerd, als je naar de TT gaat dan laat je het wel uit je hoofd om met zoveel lawaai te komen.

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
327
166
43
43
Type motor
ST1100
Liever niet, ik rijdt daar ook rond. Hoe minder controles hoe beter :vroem::)

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
81
94
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Net gekeken en moet zeggen dat er geen irreële argumenten verteld worden. Alleen het feit, volgens mij, dat geluidsoverlast én de overlast van het áántal motoren in 1 noemer behandelt worden.

Nick Sax

Mega Mijlenmaker
30 sep 2015
1.642
604
113
70
Beverwijk
Type motor
ST1300
Ik heb me verbaasd over de goedgekeurde en onderling nog al afwijkende dB waarden.
Is er een normwaarde van onze Pannen bekend?

• Leuk
Reactions: Cabby

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.148
976
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik heb niet gekeken omdat de beoordeling als wat is geluidoverlast vooral suggestief is.
De overheid hanteert dan wel normen maar uit onderzoeken (oa RVIM) blijkt dat de beleving om geluid ook overlast te noemen vaak niets met die normen te maken heeft.
Niet enkel de feiten maar ook de emotie is zeer belangrijk geworden.
De maatschappelijke onrust is van zeer doorslaggevende waarde bij het nemen van maatregelen ( zie lekdijk verhaal)
terwijl handhaving meer duidelijk geeft.
En juist door niet te handhaven speelt dit de wildgroei aan (domme)maatregelen in de hand
Dit speelt ook bij andere zaken zoals de N crisis,
En ik vind het jammer dat de pers en de politici hier erg gevoelig voor zijn geworden en noem het dan maar sensatie journalistiek,
Zeker met al die social media is het kwaad snel geschiet
Ze beïnvloeden hiermee het individu die op zijn beurt niet meer de moeite neemt of dit wel de feiten zijn.
Zelfs op dit forum speelt het gevoel en daarmee emotie vaak een belangrijke rol.

Ik hoop op een betere wereld maar die kan enkel beginnen als we goed geïnformeerd worden of willen zijn.

ps: de norm waarde van het uitlaat systeem staat op het typeplaatje ingeslagen

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
67
53
18
68
Type motor
ST1100
Heb gekeken.

Zonde van de tijd.

Programma terug te brengen tot de conclusie 'De wereld deugt niet' en de vraag 'Wat doen (willen) we daar aan (doen).'

• Like
Reactions: Guardian

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.424
1.606
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik begrijp niet goed dat je een standaard uitlaat vervangt door een exemplaar dat meer lawaai produceert dan wettelijk is toegelaten.
Gewoon voor de sound .
Ook wist ik niet dat een bepaalde motorfiets type meer uitlaatlawaai mag maken dan een andere.
Wanneer die reporter vroeg aan die man van die motorzaak of hij niet goedgekeurde uitlaten verkocht dacht ik , nee dat doet ie niet.
Toch wel dus.
Als daar een markt voor is wil je natuurlijk een graantje meepikken want anders doet iemand anders dat in jouw plaats.
Dat je via Ali zo'n spul kunt kopen dat verbaast me niet.

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
81
94
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Een luid uitlaatsysteem plaatsen snap ik ook niets van @Mister Vogezen en ik dacht dat vooral de jongere motorrijders dit doen, maar de man in de documentaire was een mid 40'r.
Alibaba/AlieExpress is een bestel-platform dat enkel als doorgeefluik fungeert en daarom is er bijna álles te krijgen, dus ook uitlaatsystemen. Sommige producten komen ook gewoon uit Europa en enkele zelfs uit Nederland! Uit eigen ervaring al ondervonden. Je kunt bij het product al vaak meteen zien uit welk land het komt.
En ja, zolang als dit soort aftermarket uitlaten niet verboden zijn, zou ik ze ook verkopen als dealer zijnde. Als de koper zegt dat hij hem op een circuit gebruikt, dan is dat niet te controleren.
En inderdaad nóóit geweten dat het aantal maximale decibels kenteken gebonden is, ik was altijd van mening dat er gewoon 1 maximale norm is. Dus tóch nog íets geleerd van deze uitzending én dat de geluidsmeting super omslachtig en tijdrovend is!! :oh no: Ik vind het ook onpraktisch dat dat koffer op de grond staat en die agent op zn knieën er voor moest gaan zitten, ipv dat ding op een simpel tafeltje te plaatsen. Toch?! Rolleyes

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het aantal motoren die per (zonnige)dag over de dijk (volgens die privé opnames) voorbij komen, écht wel érg veel zijn! Ik kan me zo voorstellen dat zelfs ik als motorrijder én motor liefhebber daar ook op een gegeven moment genoeg van zou hebben. Eerlijk is eerlijk....

Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.772
5.763
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Kijk eens op : voertuiggegevens van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW).

In deze lijst zie je ook dat er verschil is voor de st1100 , de eerste types mogen 92 db produceren
en de latere types mogen er 90 db uitgooien .

merkrdw-typefabr.c.
cc-s​
cil​
HONM-jaardBAbij NModel
HondaST1100 Pan EuropeanSC26
1084​
4​
200019939237501990
1084​
4​
209019949037501995
1084​
4​
211119969037501996
HondaST1100 P.European ABS-TCSSC26
1084​
4​
205619949237501992
HondaST1100 P.European ABS-TCSSC26
1084​
4​
209519949037501995

Wil je gegevens inzien van je eigen motor en ook willen weten wat jouw motor aan geluid mag produceren , ga dan naar https://ovi.rdw.nl/
Vul je kenteken in en kijk dan eens in de groep Motor&Milieu.

Laatst bewerkt door een moderator:

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
743
349
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Gisteren nog op circuit gezeten en daar wordt het geluid gemeten (max.95dB) terwijl je voorbij rijd. Dat een agent dan op zijn knieën erbij moet gaan zitten is toch wel wat achterhaald lijkt me. En nog geen halve ronde verder wordt je al van het circuit afgehaald als je over de norm gaat...

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
1.968
887
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Voor mijn ST1300 van 2004 staat 90 dB bij 4000 toeren.

Ik heb het programma gezien. Ik kan me de ergernis van de dijkbewoners levendig voorstellen. Zelfs al zouden er alleen maar Pan's de hele dag voorbijkomen, dan nog wordt je daar niet vrolijk van lijkt me.
Jammer is dat een relatief kleine groep, die meer voor geluid gaat dan voor rijplezier, het algemene beeld van motorrijders/motoren bepaalt, alsof we allemaal lak hebben aan hen wiens woningen we voorbij rijden en allemaal gek zijn op het veroorzaken van zoveel mogelijk dB's.

Dat er zelfs 'motorrijders' zijn die wraak nemen bij klagers is wel heel erg triest.

Behalve dat ik graag het verhaal van bijvoorbeeld de gemiddelde Panrijder als tegengeluid had gehoord in het programma, vond ik er feitelijk niet zo veel mis mee.

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
303
121
43
's-Hertogenbosch
Type motor
Anders
Vroegâh was het zo dat je als Puch pilootje de fout in ging door een stoute uitlaat te monteren (in mijn gevalletje duur bochtencircus van Leovinci) je deze vervolgens mocht inleveren op het politie bureau (diezelfde middag nog) en je de originele er wéér onder moest hebben zitten.
Simpel rollerbankje met een paar agenten erbij en één of twee motoragenten op jacht.
Waarom zoiets ook niet met enige regelmaat laten plaats vinden in de buurt van zulke dijkwegen op zonnige dagen?!
Kunnen ze gelijk idioten die geen pak dragen naar huis sturen in plaats van naar de huid transplantatie bank.

Laatst bewerkt:
  • Like

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.496
1.928
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ga zelf maar eens vakantie vieren ....3 weken op de dijk.........ik denk dat het geen gezellige vakantie wordt

• Like

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.148
976
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Een uitlaat systeem hoeft in Nederland niet voorzien te zijn van een E keur, echter ze mag niet meer geluid produceren dan volgens de type goedkeuring is toegestaan.
De keuze voor een andere uitlaat kan gericht zijn op esthetisch redenen of technische redenen.
maar de prijs speelt zeker een rol.
Als een uitlaat meer geluid maakt dan is toegestaan heb je een niet geschikt uitlaatsysteem (sommige noemen het illegaal)
echter de performance kan wel beter zijn doordat de motor efficiënter zijn werk kan doen,
Zo verbruiken motoren zonder katalysator beduiden minder brandstof
Voor fabrikanten is dit een spagaat omdat zij aan milieu eisen moeten voldoen terwijl motorrijders graag een motorfiets hebben die drivebility heeft
De aftermarket vindt hier hierop zijn weg.
Als echter de motorrijder een originele uitlaat wenst kan dat ook maar de fabrikanten vragen een andere prijs en dan kiezen vele motorrijders voor dat andere.

Uit sommige reacties kan ik niet anders concluderen dat een apk en handhaving op zijn plaats zou zijn, echter dit zal zonder meer zijn prijs hebben.
omdat dat veel aftermarket onderdelen af zullen vallen,
en stel dat deze ideale wereld bestaan dan nog zullen er altijd mensen zijn die er last van hebben,

de hond, de grasmachine, de BBQ, de takken van de boom en dus ook de voorbij komende motorrijder

je kunt iets vinden van die man op die dijk , bij die molens of misschien op de posbank en dat hij ook recht heeft op zijn rust maar het is zoals het is.

panpeter

5e Versnelling
14 nov 2012
406
212
43
52
yerseke
Type motor
Anders
ik heb de uitzending niet gezien maar kan mij de frustraties van de bewoners goed voorstellen. wij wonen zelf aan een dijk waar veel toeristen overkomen en zomers met grote regelmaat motorrijder (is in het dorp dus wel op gepaste snelheid) overheen komen. het komt regelmatig voor dat wij op ons dakterras zitten en overstemt worden door het uitlaat geluid vooral van het chopper gilde die blijkbaar een tekort moeten compenseren met open pijpen. @waffie, hier een voorstander van handhaving evt. gecombineerd met apk.

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
1.968
887
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Van apk verwacht ik niets wanneer de handhaving niet beter wordt. Apk is maar een moment opname, een andere uitlaat is zo gemonteerd en daar gaan we weer!
Ik ben een tegenstander van apk voor motoren, maar dat is weer een andere discussie!
Voor betere, lees: frequentere handhaving, daarvan ben ik wel voorstander, maar ik weet uit betrouwbare bron dat op dit gebied voorlopig niets te verwachten is!
Er zijn nog vele gebieden waarop men meer handhaving verlangt, maar om met de woorden van @waffie te besluiten: Have sweet dreams!

• Mee eens
Reactions: Henk2511

pmponer

4e Versnelling
3 mrt 2015
327
166
43
43
Type motor
ST1100
Die metingen van die agent zagen er op zijn zachtst gezegd nogal knullig uit, heeft hij wel een motor in het juiste toerenbereik gehad?
Ik was ook verbaasd dat er boetes kunnen worden opgelegd zonder meten, maar wanneer de agent vindt dat het te hard is is het te hard dus boete?
Is zo;n boete lijkt me prima aan te vechten, heb daar nog niks over kunnen vinden.

Hoe werkt de handhaving in dld? Ik heb begrepen dat bijvoorbeeld in de Eifel veel wordt gecontroleerd? Hoe doet men dat daar?

Andre st1300

3e Versnelling
5 sep 2019
136
98
28
52
Type motor
ST1300
Meten op alleen gehoor is suggestief en nietszeggend. Mocht dit gebeuren, direct bezwaar maken. De verbalisant maakt geen enkele kans bij de rechter.

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.068
1.048
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Ik heb het filmpje net gezien. Verbijsterend dat de geluidslimiet per bouwjaar verschilt en dat een oude Harley niet eens een geluidslimiet heeft. Ik denk dat een APK de meeste geluidsexcessen zal wegnemen. Ik zou er ook geen bezwaar tegen hebben, ik vind het eigenlijk zelfs wel gek dat alle andere voertuigen wel periodiek een keuring hebben, maar motoren niet. Als er dan ook maar APK voor scooters komt, scheelt weer heel veel opgevoerde scootertjes met blauw kenteken zonder helmplicht. En handhaving is hard nodig, ik zie nooit meer een politieauto op de snelweg. Ik ben geen heilig boontje: dat heeft uiteindelijk toch tot gevolg dat ik overal net even te hard rij behalve daar waar er trajectcontrole is...

• Leuk
Reactions: Nosegear

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
67
53
18
68
Type motor
ST1100
Blijkbaar we in dit land de illusie dat als we wat verbieden we denken iets te hebben opgelost terwijl we ons niet realiseren dat we niet meer doen dan meer problemen veroorzaken. Is misschien niet erg, maar laten we daar dan op zijn minst eerlijk over zijn om er rekening mee te houden en vooral BEWUST voor de gevolgen kiezen.

Iets verbieden = normen vaststellen = mazen in de wet/regelgeving = wat niet verboden is mag = dus nieuwe regels/verboden = handhaven = mensen aanstellen = middelen ter beschikking stellen = straffen vaststellen = straffen uitvoeren = mensen aanstellen = middelen ter beschikking stellen......…...

En omdat mensen onschuldig zijn tot dat 'bewezen' is (lijkt) dat het niet zo is dwingt ons dat tot bovenmenselijke maar vooral geldverslindende inspanningen om werkelijke schuldigen aan te wijzen waarbij helaas ook vaak onschuldigen getroffen worden. Is misschien niet 'erg, maar laten we ons dat realiseren en laten we daar redelijk over zijn. (We moeten bijvoorbeeld belasting betalen OMDAT we belasting moeten betalen. Want de mensen die de belasting moeten innen, moeten we toch een redelijk inkomen bieden en OMDAT ze bestaan, bestaansrecht.

Kortom; ik weet ook niet direct ergens een oplossing voor, maar soms moet je ook zo eerlijk zijn om dat dan maar toe te geven. Zoals ik zei: "De wereld deugt niet. Wat willen/kunnen we daaraan doen?"

Ik relaiseer me, dat ik hiermee in feite onze volksverlakkendevertegenwoordiging en regering aanspreek maar ik heb meer vertrouwen in jullie gezonde verstand; per slot van rekening is dit een democratie en is, wat ons vertegenwoordigt, het resultaat daarvan .

• Mee eens
Reactions: Nosegear

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.554
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik denk dat een APK de meeste geluidsexcessen zal wegnemen.
I beg to differ. Een APK voor motorfietsen is geen goed idee. Verreweg de meeste motorrijders weten dat hun eigen welzijn sterk verbonden is aan het welzijn van hun fiets. Slecht onderhouden motoren komen voor, maar zijn an sich best zeldzaam. Veel fietsen slijten harder van het onderhoud dat ze krijgen dan van gebruik!

Een APK zou volgens mij weinig doen tegen geluidsexcessen. Als eerste zouden de geluidsnormen eenduidig moeten worden vastgelegd in wet- en regelgeving voordat überhaupt een APK keurmeester ook maar iets kan doen. En als tweede denk ik dat zij die hun uitlaten zo aanpassen dat het volgens hen 'lekkerder klinkt' dan voor de APK de originele uitlaten er weer even onder zouden schroeven. Na goedkeuring de brulpijpen er weer onder en we kunnen weer een jaar de boel opkloten . .

(We moeten bijvoorbeeld belasting betalen OMDAT we belasting moeten betalen. Want de mensen die de belasting moeten innen, moeten we toch een redelijk inkomen bieden en OMDAT ze bestaan, bestaansrecht.
:Biggrin Misschien wel een tikkie kort door de bocht - we moeten belasting betalen omdat de Staat der Nederlanden niet kan functioneren zonder een inkomen. Maar juist omdát we in een democratie wonen is onze samenleving (in elk geval in theorie) maakbaar en kúnnen we als we dat met z'n allen willen best handhaafbare maatregelen treffen. Maar dan moeten we wel eerst terug naar het hanteren van wetgeving zoals die ooit bedoeld was: in letter én geest. Tegenwoordig wordt er niet meer naar de geest van de wet gehandeld, politiek noch juridisch, en daarom is de Nederlandse democratie in rap tempo naar Zimbabwaanse normen aan het afglijden. Eerst al die D66-rechters er maar eens uit mikken en politici verantwoordelijk gaan stellen voor hun acties. Maar dat zou best nog 'even' kunnen duren . . ;)

• Mee eens
Reactions: fred en Rimconator

berghs koen

3e Versnelling
17 okt 2016
139
94
28
57
Holsbeek
www.60d.be
Type motor
ST1300
Ik heb de uitzending ook gezien .

Ik viel van mijn stoel toen een van de Motorijders doodleuk kwam vertellen dat het lawaai van zijn uitlaat
voor hem als muziek in de oren klonk .

Net zoals er motorrijders zijn die naar muziek luisteren via Blue tooth of andere intercoms , geniet hij van de muziek van zijn uitlaat !??.

Dat , bij wijze van spreken , heel de wereld moet meeluisteren is bij hem nog niet doorgedrongen .

En ik denk dat dit voor het grootste deel van die lawaaimakers geld.

Is het onwetendheid of egoïsme ?

• Leuk
  • Like
Reactions: DennisMe en Cabby

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
3.132
1.704
113
Hulst
Type motor
ST1100
Ik denk, dat het het laatste is, mogelijk gecombineerd met het eerste.
Er is nu eenmaal een categorie motorrijders, verkeersdeelnemers, die zich het recht toe-eigenen alle geldende regels aan hun laars te lappen op het moment dat ze gaan rijden. Dat gaat op voor snelheid, geluidsnormen maar ook de normale verkeersregels. Bij verkeersregels denk bijvoorbeeld aan het links en rechts inhalen, inhalen over de vluchtstrook, maar ook inhalen over het smalle stukje naast de linkerbaan, afstand houden en ga zo maar door.

Ik houd van het motorrijden, maar ik gedraag me wel als een verantwoord verkeersdeelnemer. Ik rijd op de openbare weg en niet op het circuit. Dit onderscheid wordt door velen niet gemaakt en dan krijg je dat er wegen worden afgesloten, dat er wordt gecontroleerd op lawaai enzovoort. :Smile: