Dampers achterwiel vervangen bij 34.000 km?

JanBagger

4e Versnelling
22 jan 2019
332
91
28
Heemskerk
Type motor
ST1300
Ik heb twee maanden geleden beide banden laten vernieuwen voor nieuwe Dunlops Roadsmart III. Direct na de reparatie had ik last van een vibratie in mijn stuur; lichte trillingen (geen stuuruitslag oid). Daarna zijn beide wielen door de garage tweemaal opnieuw eraf geweest en gebalanceerd, nagelopen op ongelijkheden en montage; alles was OK maar de trillingen bleven. De remschijven en velgen zijn gecontroleerd maar ook daar mankeert niets aan.
Uiteindelijk besloten om dan de banden maar te vervangen. Op het laatste moment, bij de laatste controle voor het omwisselen van de banden, nog wat controles gedaan o.a. de koppeling. Wat blijkt: er zit speling in de zogenaamde "dampers" in het achterwiel. De rubberen blokken zijn blijkbaar verdroogd oid waardoor er wat ruimte is ontstaan. Vermoedelijk is dat de oorzaak dus nu worden die dampers vervangen met de melding dat wanneer dit toch niet de oorzaak blijkt te zijn beide banden alsnog worden vervangen voor nieuwe en, ..... wanneer ook dat niet helpt dan worden er Michelins Pilot Road III ondergezet. Op zich prima maar ik vind 34.000 km. wel wat laag voor dergelijke zaken. Of heb ik het mis en is dat een meer voorkomend probleem rondom die kilometerstand?
Op mijn vorige twee motoren (Suzuki GSF1250F) had ik die Dunlops tot volle tevredenheid en daarom ook nu daar weer voor gekozen. Volghens de dealer is deze band juist bedoeld voor motoren zoals de ST1300 maar ik lees hie roop het forum (helaas te laat, dat had ik eerder moeten doen) dat er best wel wat vervelende ervaringen met die Dunlops zijn en dat de meesten voor de Michelins gaan. Zal ik i.i.g. de volgende keer doen ;) .

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.355
1.408
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Met mijn bescheiden ervaring kan ik je zeggen dat door jouw ervaringen de roadsmart III niet jouw band gaat worden.
een ander paar gaat dit gevoel niet weg nemen.
de band is gewoon erg stijf en geeft heel veeeelllll feedback (die niet door iedereen gewenst is)

het is als de prinses die op een erwt moest slapen

• Like
Reactions: JanBagger en elmo

JanBagger

4e Versnelling
22 jan 2019
332
91
28
Heemskerk
Type motor
ST1300
Hallo Waffie: als ik jou goed begrijp dan kan ik, wanneer de vervanging van de dampers geen resultaat geeft, beter direct overstappen naar de Michelins?

• Leuk
Reactions: marccc

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.355
1.408
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De vervanging van de transmissie dempers gaan jouw hierbij niet helpen
ik kan enkel roepen dat de dunlop niet jouw keus zal zijn

welke het dan wel moet zijn is een andere vraag.
die ik zou beginnen met

welk type/merk had je voorheen op deze motorfiets

• Leuk
  • Like
Reactions: marccc en JanBagger

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
1.038
626
113
Poortugaal
Type motor
ST1300
Bij 34k zouden de dempers niet versleten mogen zijn.
dempers zijn te controleren door de motor op de middenbok te zetten. Zet de motor in de eerste versnelling. Beweeg met de hand het achterwiel voor- en achteruit.
bij een speling vanaf ca 5 cm op het loopvlak gemeten zijn mogelijk de demperrubbers versleten. Evt andere speling in vertandingen in de aandrijflijn zijn van negatieve invloed....
In de rubbers zitten aluminium bussen welke ook aan slijtage onderhevig zijn...
Een geoefend oog van een deskundig lid kan je helpen.
Ik wil geen reclame maken , maar Waffie (Ad) heeft voldoende kennis.
Andere opmerking: je bent niet de eerste die na een bandenwissel trillingen ervaart.
op het forum zijn diverse voorbeelden te vinden.
Probeer een willig forumlid te vinden om even van voorwiel te ruilen. Dit heeft al meerdere malen gewezen op een slechte voorband.

via PB kan je mn telefoonnummer krijgen om eea toe te lichten.
ik heb 66k weg op n 1100 en 205k op n 1300. Ik doe muv bandenwissel alle onderhoud zelf, dus beschouw mezelf als redelijk deskundig.Genoeg forumleden die dit kunnen beamen.

martin.

JanBagger

4e Versnelling
22 jan 2019
332
91
28
Heemskerk
Type motor
ST1300
Hallo Portupan, dank voor je prachtige aanbod Friends. Ik heb vrijdag een afspraak bij de dealer voor de vervanging van de dampers. Even afwachten wat dat doet (of niet).

JanBagger

4e Versnelling
22 jan 2019
332
91
28
Heemskerk
Type motor
ST1300
zijn hetzelfde: in d eonderdelenlijst van Honda staan ze als dampers benoemd, vandaar :) . Ik ben echt geen techneut dus ik hou me vast aan wat ik zie staan :cool:

• Leuk
Reactions: Rimconator

JanBagger

4e Versnelling
22 jan 2019
332
91
28
Heemskerk
Type motor
ST1300
Update: de dampers / aandrijfrubbers zijn vervangen en de achterband is ook vervangen door een nieuwe (zelfde merk/type). De vervanging van de dampers is merkbaar; de motor ligt nu veel strakker/rustiger op de weg en dat voelt goed :good: . Maar ........ de vibraties ervaar ik helaas nog steedsFool.

@Portupan: ik neem contact met je op via een PB om een afspraak te amen, oké?

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
3.001
3.150
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Mogelijk ook eens overwegen: Ride On in je band. Primair bedoeld om als je lek rijdt niet te stranden, maar je wiel wordt ook constant dynamisch gebalanceerd. Geen loodjes meer op je velg, en geen (of veel minder) vibraties. Just so you know!

• Like
Reactions: JanBagger

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.355
1.408
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
bedenk wel dat wanneer je dit product in de band hebt gedaan van band retour geen sprake meer kan zijn.

en als je probleem dan nog niet weg is begint het een duur grapje te worden.

ik zou er even mee wachten totdat je bij portupan bent geweest

Twointje Pan

4e Versnelling
14 nov 2012
245
210
43
58
Deinze
Type motor
ST1300
Die damperset voor een 1300 moet dat origineel van Honda zijn ? Denk dat die bij CMS geen originele zijn . heb de speling juist gemeten op mijn ST1300 en is juist 5cm met 80.000km op de teller

Laatst bewerkt:

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
673
468
63
61
Flevoland
Type motor
Anders
Vibraties is lastig naar 1 ding te wijzen. Ik heb nog een tip..de binnenste lagers in achterwiel. Alle 4 vervangen door NGK lagers hier op forum is er wel een draadje over. Ook check balhoofdlager te los of te strak..

• Like
Reactions: JanBagger