Computer stuk

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Hi Panners,
vorige week bleek mijn computer stuk te zijn van mijn ST1300. Het (F1?) lampje bleef branden.
Nu zei mijn lokale Honda boer dat een nieuwe computer 1.800 euro kost en dat hij een 2e handse erin kon zetten, kosten altijd nog 500 euro.
Ik heb het maar laten repareren want ik gebruik mijn Pan bijna dagelijks.
Ik blijf het wel een ongewoon verhaal vinden, ik tank geen Euro95, onderhoud de motor zeer goed, maar volgens de garage "komt het vaker voor dat ze zomaar stuk gaan".
Graag jullie reacties die zijn zeer welkom!
Freeway
 
  • Wow
Reactions: Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Sja, dingen gáán soms stuk. Maar 't is echt niet gewoon bij de 1300 dat de ECU er de brui aan geeft. Weet de 'lokale Honda boer' zeker dat het niet een losse stekker of vuil contactje is?
 

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Hi Nosegear, tja inderdaad gaan dingen soms stuk.... Ik ben geen sleutelaar dus kunnen ze mij alles wijsmaken.
Ik vertrouw maar op de eerlijkheid van de garage (ga de naam niet noemen) !
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
't Is overigens het FI-lampje, niet F1. FI is kort voor Fuel Injection. Het lampje knippert bepaalde codes die aangeven wat er dan precies fout is, en dat kan werkelijk van alles zijn. Maar een defecte ECU, hoewel niet onmogelijk, is zo'n beetje het laatste waar je dan aan denkt . .
 
  • Informatief
Reactions: Tiesemans

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
De FI knipperde 2 x lang en 5 x kort. Geen idee wat dat inhoudt. Pingelsensor(en)/-kabels waren niet al te lang geleden
reeds vervangen. Inderdaad beter melden op forum. Had liever van jou overgenomen Fred!
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Twee keer lang is 20, plus 5 = code 25.
Waarschijnlijk dus een defecte knock sensor rechts of de bedrading (let op: 25 en 26 zijn verwisseld in het originele manual!).
Als dat zo is heeft de garage je goed bij de veters gehad . .
 
  • verrast
  • Informatief
Reactions: Tiesemans en Dennis

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Oei Nosegear dat is een ontnuchterend bericht voor mij om te lezen.
Eerst dure reparatie gehad om de knocksensor + bedrading te repareren, kostte me veel geld.
Probleem hield aan en week later toch een een nieuwe (2e handse) computer erin.
Weer veel geld ertegenaan.
Begin vertrouwen te verliezen in deze zeer bekende noordhollandse Honda garage! Snif
 

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
119
104
43
54
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Toch jammer dat er weer eens bedrog geïnsinueerd wordt in hoofde van een garagist, zonder het geringste bewijs.
Enige wat daarmee wordt bereikt is dat de piloot, die tegenslag heeft gehad, zich zo mogelijk nog slechter gaat voelen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
  • Nuttig
Reactions: Tiesemans en waffie

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.126
938
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Je neemt me de woorden uit de mond,

waarom gaan zaken stuk.... ondanks dat alle rand voorwaarden gunstig zijn
Wie gaat het zeggen...
Een monteur is geen alziende.
Op basis van de symptomen gaat hij op zoek naar een mogelijke oorzaak die naar waarschijnlijkheid het meest voortkomt

en in jouw verhaal heeft hij of zij dat gedaan ( pingel sensor)
en werk je de weg naar omhoog.
Ervaringen kunnen helpen maar die zijn ook niet uit de lucht komen vallen,
Een goede omschrijving van het probleem is dus belangrijk.
Maar voor een leek is het niet altijd eenvoudig die omschrijving te geven .
dus aankomen met vragen als zijnde.. hij doet het niet meer en wat kan dat zijn (foutcode?) en o ja.. wat gaat dat kosten
is het lastig te werken.

De opmerking.. een dure herstelling kan ik uiteindelijk wel begrijpen maar een uurloon van 60-80 euri is inmiddels ook gewoon geworden en wat kun je doen in een uurtje.
Recentelijk een motorfiets met elektrische problemen binnen gekregen en je bent zomaar 8 uur zoeken verder voordat
meerdere kortsluitingen en defecte switchjes en een beschadigde kabelboom hebt hersteld
Ik bedoel maar...


Overigens gaat een ECU bijna enkel stuk aan binnen tredend water
de hoge druk spuit is vaak de boosdoener
 
Laatst bewerkt:
  • Informatief
Reactions: Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik insinueer niks; ik stel alleen dat als die FI-code werd geknipperd dat dat betekent dat de rechter knock sensor of de bedrading ervan defect is. Dat had die garagist ook kunnen vaststellen. Wat dat oplevert is dat het beeld omtrent de betreffende garagist misschien inderdaad eens tegen het licht gehouden zou moeten worden, niet dat het een bedrieger is.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.126
938
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De F 1 codes kunnen je ook op het verkeerde been zetten

de meldingen geven aan dat er geen terugkoppeling is van het betreffende onderdeel .
Het komt vaak voor dat het motor management systeem bepaalde functie uitschakelt om motorschades te voorkomen maar je ziet dan ook de meldingen die feitelijk niets van doen hebben met de storing.

Ik noem een werkplaats voorbeeld..
Als een smoorklep (diesel) kortsluiting heeft geeft de obd ook een storing van een egr klep .
die wordt dan meestal het eerst vervangen.
Maar er is feitelijk nog niets opgelost.

Op de vraag of er nog techneuten zijn... vast wel ,echter de voertuigen worden steeds complexer waarbij we dus al een onderscheid kunnen maken tussen mechanische problemen, elektrische problemen en software matige problemen
Vandaar dat bepaalde disciplines echt uitbesteed moeten worden omdat er zeer specialistische kennis nodig is. (soms al hbo/universitair niveau
Zeker als het can bus betreft
Bij storingen wil je de klant graag goed informeren maar op de vraag bij welk bedrag je moet gaan stoppen met zoeken(immers tijd is geld) krijg je niet altijd een antwoord.
Ik vind het ook een taak van de monteur de klant hier duidelijk over te informeren
Echter de emotie speelt zeker bij motorrijders een hele grootte rol.
en iedere keer dat je er feitelijk geld in stopt wordt een volgende keuze steeds moeilijker.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.122
357
83
overveen
Type motor
ST1300
ik niet veel zeggen waffie maar nosegear heeft wel een punt code 25 is inderdaad een knocksenser zelf bij de hand gehad vervangen en weg pingel.
dus zo vaak zet het systeem je niet op het verkeerde been want dan is het niet meer te vertrouwen.die codes zijn er niet voor niets ik heb er al een paar gehad en tot nog toe klopte het perfect.
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.306
1.492
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik kan me vergissen want ik ben helemaal niet op de hoogte van electronica en aanverwanten.
De 1300 bulkt toch niet uit van elektronica ?
Tegenover de huidige motors die ride by wire , bochten ABS , automatische regelbare vering , ….. en een hoop andere hulpmiddelen , electronica hebben.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.457
1.900
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Goed lezen is ook weer een kunst hier....als het zo is dan...... en niét hij is een oplichter.
De gegeven codes van Honda zijn er niet voor niks als ik met mijn 1100 al gericht kan zoeken dan zal dat met een 1300 zeker kunnen.
Jammer dat de computer weg is........was wel een leuk item geweest om te controleren en leren
 

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Helaas is mijn Pan nu weer stuk (koelproblemen hij gaat bijna in het rood bij stapvoets rijden)
pfff net 1500 euro kosten gehad en moet weer terug naar de garage.
De FI gaf inderdaad een foutcode van 25. Eerst zijn de knocksensor en de bedrading vervangen.
Helaas is de motor toen niet even getest want onderweg van de garage naar huis ging FI weer branden met dezelfde
foutcode 25.
Daarna moest de computer vervangen worden.
Laten we het er maar op houden dat de foutcode niet alles zegt....
Wel hadden ze even kunnen gaan testrijden om te kijken wat ie deed (foutcode trad nl pas in werking boven
4500 RPM dus we;l even flink gassen).
Waffie ik gebruik nooit een hogedrukspuit op m'n Pan. Ik weet wel beter. Wel gebruik ik hem voor woon-/werk
dus moet ie wel soms flinke buien doorstaan....
 

E.R.

1e Versnelling
9 jul 2017
36
29
18
Type motor
ST1300
Flinke buien kunnen ze wel tegen mag ik hopen anders ga ik vast sparen
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.684
2.060
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Nu sleutel ik al aan de 1300 vanaf ze er zijn en heb nog nooit een defecte ECU meegemaakt, die dingen zijn overigens uitstekend tegen binnentredend water beschermd, zeg maar dat er nooit water in kan komen, zelfs niet met een hogedruk spuit, denk eerder dat er een foutje in de kabelboom zit. Meet de boel maar eens door, dan denk ik dat je bij een slechte stekkerverbinding of een kabelbreukje uitkom.
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.306
1.492
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
@Freeway , als je Pan nog niet bij de dealer staat zou ik persoonlijk zelf uitzoeken wat er aan de hand is of het klusteam contacteren.
Kwestie je te behoeden voor een gepeperde rekening.
 
  • Like
Reactions: Ven st1300

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.126
938
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste Freeway,

Het is altijd jammer wanneer er onverwachte onkosten zijn terwijl er feitelijk maar 2 oplossingen zijn.
laten herstellen door een dealer waardoor de onkosten hoger kunnen uitvallen (echter wel met de zekerheden)
Of zelf op zoek gaan naar alternatieven zoals het zelf oppakken al dan niet met hulp van bijv het klus team.
Dit kan voordeel opleveren maar is geen garantie
Ook de kwestie tijdsframe speelt een rol.
Jij schrijft dat je afhankelijk bent van je voertuig. tja dan wordt de keus al beperkter
Daarnaast geef je mij de indruk dat de techniek van je motorfiets ook niet jouw sterkste punt is.
en dan wordt sturing geven om jouw verder te helpen ook niet eenvoudiger
Neem bijv je koeling
Hier heb je ook maar een perkt aantal mogelijkheden wat de problemen veroorzaakt
ventilator, pomp, thermostaat, koelvloeistof, tempmetervoeler/meter, radiateur dop, expansievat...

Maar voor mijn beeld
welk bouwjaar heeft jouw motorfiets km stand historie, hoelang heb je ze al ?



Ik begrijp de hint .. Luc
Ik zelf heb ook nog nooit een defecte spanningsregelaar en of dynamo gehad....... maar het komt voor(incl met alle vervelende bijkomstigheden
als zijnde niet werkende elektronica)
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.684
2.060
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Helaas is mijn Pan nu weer stuk (koelproblemen hij gaat bijna in het rood bij stapvoets rijden)
pfff net 1500 euro kosten gehad en moet weer terug naar de garage.
De FI gaf inderdaad een foutcode van 25. Eerst zijn de knocksensor en de bedrading vervangen.
Helaas is de motor toen niet even getest want onderweg van de garage naar huis ging FI weer branden met dezelfde
foutcode 25.
Daarna moest de computer vervangen worden.
Laten we het er maar op houden dat de foutcode niet alles zegt....
Wel hadden ze even kunnen gaan testrijden om te kijken wat ie deed (foutcode trad nl pas in werking boven
4500 RPM dus we;l even flink gassen).
Waffie ik gebruik nooit een hogedrukspuit op m'n Pan. Ik weet wel beter. Wel gebruik ik hem voor woon-/werk
dus moet ie wel soms flinke buien doorstaan....
In dit geval kun je zelf controleren of de koelfans bij komen, als je sneller rijd neem ik aan dat de temperatuur weer daalt, dat wijst erop dat je fans niet bijkomen, kan niet ingewikkeld zijn. Anders moet je zaterdag maar eens naar Sas van Gent rijden met je motor dan kan ik het oplossen voor je.
 

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Heel erg bedankt voor het aanbod maar ik breng hem weer naar de garage. In de tussentijd neem ik de Harley Sportster 1200 van mijn meissie wel...
@waffie: mijn Pan is van 2003 en heeft 95.000 gelopen dus wel een oudje maar niet zoveel op het klokkie staan.
 

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.281
1.480
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Ja Alkmaar -Sas van Gent is een pokke eind rijden. daar moet je ook maar de tijd voor hebben. zeker met dit weer op een fiets waarbij de koeling niet lekker werkt.
Maar @Freeway het kan natuurlijk geen kwaad om eens een andere dealer te contacteren.
Wij gaan met onze fietsjes altijd naar Frank Lemstra in Wormerveer. eenmans zaakje, geen poespas, gewoon een eerlijke kerel.
 

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
1.034
1.022
113
58
Haarlem
Type motor
ST1100
Ik ga ook naar Frank Lemstra als er grotere dingen zijn! Gewoon onderhoud probeer ik met een beetje hulp zelf te doen op de TDT.

MI_09112019_2104.png
 
  • Like
Reactions: elmo

Freeway

3e Versnelling
27 nov 2015
115
84
28
61
Alkmaar
Type motor
ST1300
Naar Snoek in Heerhugowaard. Ik heb megadrukke job en inderdaad geen tijd om naar Zeeland te rijden
en zo'n end rijden met een koeling die niet goed is.....
Die tip om naar Lemstra in Wormerveer te gaan is zeer zeker nuttig!
@elmo: nuttige quote's worden altijd op prijs gesteld