Cardanolie

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Cardanolie

Het voordeel van een cardan is de lange levensduur en het feit dat de aandrijving onderhoudsvrij is.
Dat neemt niet weg dat je toch af en toe de olie in de cardan moet verversen.
Een cardan-aandrijving is een gesloten systeem .
De uitgaande versnellingsbak-as is verbonden met een lange ronddraaiende as, die vrijwel altijd in een van de poten van de achtervork zit.
Aan het einde van die ronddraaiende as zit de cardan: een haakse overbrenging die het achterwiel aandrijft.
Die haakse overbrenging bestaat uit twee tandwielen: een klein pionwiel en een groot kroonwiel.
Om die twee tandwielen en de lagers te smeren en te koelen, zit er in de cardan ongeveer een kwart liter speciale cardanolie.
Bovenop de cardan vind je de ontluchting, halverwege de vul- en peilplug en onderaan de aftapplug.
Het wil wel eens voorkomen dat er olie uit de ontluchting zweet, meestal heeft dit te maken met temperatuurverschil.
Op zich niet iets om ongerust over te zijn.
Indien er echter aan de binnenzijde lekkage voorkomt (te zien aan olievlekken op de velg), dan is de keerring defect.
Andere defecten die kunnen optreden zijn kapotte lagers en/of tandwielen.
Het verversen kun je het beste na een rit doen, wanneer het cardanhuis warm is.
De olie is dan dunner en zal makkelijker weglopen via de aftapplug , en er blijft dan ook minder vuil en olie achter in het cardanhuis.
Vervolgens vul je de cardan weer met speciale cardanolie
Het oliepeil moet altijd tot aan de rand van de vulopening staan, nu kan ook de vulplug weer gemonteerd worden, gebruik hierbij een nieuwe afdichtingsring.
Na de eerste rit is het verstandig nog éénmaal het olienivo te checken.
Indien nodig vul je nog wat olie bij en dan heb je ook een hele poos geen omkijken meer naar de cardan.

Maar welke olie moet er nu in ?

De olie die Honda voorschrijft is hypoid versnellingsbak olie, en moet voldoen aan api gl-5 specificaties,

Smeertechnisch gezien is een cardan een interessant mechaniekje om te smeren.
Aangezien je geen hydrostatische maar 100% hydrodynamische smering hebt is een goede olie onmisbaar.
Snelheden zijn hoog en laag, belasting kan laag, hoog en schokkend zijn.
Koude en hoge temperaturen, kortom moeilijke omstandigheden om te smeren.

Toerental, viscositeit en belasting zijn namelijk gerelateerd aan elkaar.
Wil je metaal-metaal contact voorkomen dan moet je met deze factoren een ideale houding vinden.
Maar ja, in de winter of een schokkende belasting heb je soms niet voor het uitzoeken. Daarom is de keuze voor een B-kwaliteit cardan olie niet verstandig.
(het exacte olietype staat ook in het instructieboekje van de motor) .

Hydrostatische smering
Smeringstoestand waarbij de bewegende oppervlakken door een dunne smeerfilm volledig van elkaar worden gescheiden door drukken die extern (bv. een pomp) worden opgewekt.

Hydrodynamische smering
Smeringstoestand waarbij de bewegende oppervlakken door een continue dunne smeerfilm volledig van elkaar worden gescheiden.
De olie "plakt"aan de bewegende oppervlakken en vormt door middel van druk een wig tussen de bewegende oppervlakken.

Laatst bewerkt:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
734
334
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Mooi verwoord, en duidelijke taal.
Vanwege mijn Beemer dingetje verleden gebruikte ik de Kroonolie Gearlube GL5- 80W90.
En gebruik deze ook in de Pan, soms dezelfde kwaliteit van Putoline.
In de General information van het Honda onderhoudsboek vind ik alleen terug dat het om Hypoid gear oil #80 gaat.

Kroon: http://www.kroonolieshop.nl/products/Gearlube-GL%2d5-80W-90-1L.html

Putoline: https://www.putoline.com/en/catalogue/product/325/heavy-gear-80w-90/1700/

Verder heb je nog de keuze uit bv, Castrol, Mobil, Eurol.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.204
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi Henk ,
in een andere post vroeg ik of ik een geopende bus van 1 jaar nog kon gebruiken , was geen probleem.
Maar hoelang is deze olie houdbaar in een geopende bus ?
Met 1 bus van 1 L kan je wel tot 4 keer verversen en doe je er gemakkelijk meerder jaren over.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Je kunt de olie zeker een aantal jaren bewaren ( 5 tot 10 jaar maximaal).
Het enige waar je op moet letten zijn de specificatie's die verbonden zijn aan het product,
die kunnen namelijk eerder verouderen.
Daarmee wordt bedoelt dat de oliën geschikt zijn voor bepaalde types motors etc.
Dit blijft door de jaren heen veranderen en daar worden oliën op aangepast.
bijv. geschikt voor Honda "type X" of B.M.W. "typt Y"

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.204
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dus als ik deze bus blijf gebruiken tot ze leeg is op mijn Pan is er geen probleem als ik het goed lees.
Het zou wel een probleem kunnen zijn als ik het in een andere cardanfiets zou gieten van een ander merk.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.950
4.664
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Ja het kan een probleem worden ,als dat merk een andere type olie met andere specificaties voorschrijft.

SanderB

Beginnend Bestuurder
27 jul 2017
18
9
3
42
Putten
Type motor
ST1100
Hoe vaak moet je dit eigenlijk vervangen? Ik kan me niet herinneren ooit iemand gesproken te hebben die dit weleens gedaan had, maar ik spreek dan ook niet zoveel mensen ;)

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Dat staat in het onderhoudsboekje dat bij de motorfiets hoort.,

Echter het onderhoudsboekje spreekt over '' bij normaal gebruik" en bij zwaar gebruik vaker.
Er hebt er echter maar een geringe hoeveelheid voor nodig en daardoor is deze kostenpost te verwaarlozen.
Bij iedere groot onderhoud is dan het handigste

Laatst bewerkt:

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
busje cardanolie zijn de kosten niet, ik doe bij elke onderhoudsbeurt (rond de 8000 km of 1 jaar) ook direct de cardanolie. Overdreven...? Ja, maar waarom niet, ik heb het staan en het is 5 minuten werk.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
690
255
63
45
Zwaag
Kan het ook niet verpieteren in de garage haha.........

PanLimbo

5e Versnelling
8 apr 2017
594
158
43
Weert
Type motor
ST1300
Hier nu ook voor de komende vier jaar olie, filter en cardanolie op voorraad staan.
Elk jaar ff nieuw goedje er in. Ik drink zelf ook niet drie jaar lang uit dezelfde krat :Lol:.

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.081
464
83
65
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1100
Gebruik kroon prima spul, elk jaar verversen macht der gewoonte.
ff kroon aanklikken ,motor(merk typ) in voeren en je hebt de goede te pakken.

Henry W

4e Versnelling
12 aug 2016
224
225
43
54
Den Haag Leidschenveen
Type motor
ST1100
zie de topic @Dennis bezocht,
gelijk de Cardanolie vervangen, niet gefilmd en er is nog geen reuk film mogelijk,
dan was zichtbaar dat het toch wel belangrijk is om te vervangen, hoe de olie er naar 1 jaar uitziet,
en ruikt.
:biker:
de kosten en tijd is het niet ? ( zeker niet met de juiste hulp :bellen: )