cardan vet

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
972
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
ik heb vorige week er een Pan ST1100 bij gekocht, alleen weet ik nog niet wat ik ermee moet doen, opknappen of slopen.
het moet geen bodemloze put worden voor mij, maar Olaf @ sleutelaar wil mij van alle kanten helpen, waarvoor dank !!! maar dan nog weet ik het niet.
ik heb het achterwiel er uit gehad om de cardan en meenemer te bekijken, die dreven in het kopervet, echt veel, maar de cardan ziet er als nieuw uit, je kunt niet zien dat de motor toch 144.000 gedraaid heeft, echt perfect.
en dat dus met kopervet !!

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
714
667
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Dat je cardan er goed uitziet is alleen maar mooi! Zijn dure onderdeeltjes aan het worden...
Wie heeft dat mysterieuze Molybdeen eigenlijk ooit bedacht? :Biggrin

Kopervet schijnt in te kunnen vreten, ik houd het zelf dus gewoon netjes bij dat zwarte goedje.
Ik heb zo onderhand een hoop kennis meegekregen op het Forum en ik vertrouw d'r op. :good:

Ik heb een fotootje gezien van je motor, zag er netjes uit. Slopen of niet? Olaf heeft er wel kijk op! Komt goed...

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.555
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Molybdeen is wat harder dan koper. En aangezien het smeermiddel in essentie bedoeld is om te voorkomen dat beide metalen delen elkaar aan kunnen raken is een te zacht smeermiddel geen goed idee . . Goed schoonmaken en overgaan op moly 60!

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.426
1.610
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Het gebruik van het juiste vet is essentieel om beschadigingen te voorkomen.
Daar zijn we het allemaal overeens.
Het molybdeenvet met min 60 % moly kleeft als een bij op honing.
Echter als ik het wiel verwijder om het geheel te poetsen en terug in te vetten stel ik telkens vast dat het vet
tussen de vertanding is verminderd en door de krachten van het draaiend wiel het vet zich een weg richting " buitenkant " baant.
Dit is normaal denk ik.
Daarom zie k het om de 10 000 km na en ook bij een bandenwissel.

Laatst bewerkt:

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.905
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Dat is meer geluk dan wijsheid. (Ben wel oprecht opgelucht voor je dat de meenemer ok is).
Molybdeen g-n plus of dat potje van die lelijke belg (marc Pan) is ok.
Rest is bagger.
Toevallig met @sleutelaar onlangs van 2 fietsen 1 fiets gemaakt.
De eigenaar kreeg simpel vet mee van een of andere toko.
Goedhart doet het ook nog steeds. Verkeerde vet voor meenemer. En ze zijn niet de enige dealers ben ik bang die dit doet.

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
972
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
@Dennis wat is dat dan, verkeerde bezuiniging ??
omdat Molybdeem duurder is of is het onwetendheid ??
de cardan van mijn fiets leek ook op wat @Mister Vogezen zei, een ontploffing van kopervet, alles zat eronder, het was net een goudkleurig kunststuk !!!!

• Onverschillig
Reactions: marc pan

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.426
1.610
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Wat ik me ook telkens afvraag als ik het molybdeen vet erop smeer , hoeveel moet ik eigenlijk smeren ?
Je kan zeggen smeer maar genoeg , maar wat is genoeg ?
Ik smeer omdat het vet wel goed kleeft maar tussen de tanden en omdat het wordt weggeslingerd vrij veel vet.
En het vet dat tussen de tanden wordt weggeslingerd , daar is eigenlijk geen smering meer.
En ik leg een laag op de tanden van het wiel en op de tanden van de cardan zal ik het maar noemen.
Wat is genoeg en wat is te veel of te weinig ?
Wie kan dit beantwoorden met een foto of smeer zoveel gram of kwak er maar flink wat in ?

Laatst bewerkt:

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.905
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Smeer het vet gewoon op de meenemer. Dan de meenemer in en uit de klok halen, zodat vet ook lekker wordt verdeeld in je klok.
Hoeveelheid: Gewoon lekker in het vet. Als er teveel opzit, merk je dit zodra je je meenemer in de klok heb gestoken en deze er weer uitgehaald hebt. Dan zit er vet voorbij de rubberen ring.

@Henk2511 geen idee. Laatste keer dat ik bij goedhart was, hoorde ik een monteur vertellen dat elk vet goed is voor de meenemer. Dan stop ik met praten. Tegen een muur lullen heeft geen zin dan.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.773
5.767
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Gewoon opbrengen met een kwastje op de meenemer , niet teveel , een dekkend laagje over de tanden.
Overdadig vet wordt er anders afgeslingerd .
De service manual zegt "3 gram" en dat is genoeg.

Maar dat is mijn mening en ervaring.

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.555
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Je weet overigens niet of die meenemer ALTIJD al met kopervet gesmeerd is geweest of dat dit een meer recente ontwikkeling is. Dus stellen dat het wél goed heeft gewerkt is wat onvoorzichtig! ;)

En waarom . . sja, dat is gissen maar kopervet is in meer werkplaatsen voorhanden dan moly 60. En er zijn nog best veel monteurs die vinden dat vet hetzelfde is als vet, of ze weten niet dat er moly op moet. Maar de voorbeelden van (langdurig) gebruik van het verkeerde vet zijn helaas erg goed gedocumenteerd.

• Mee eens
Reactions: marc pan

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
972
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
@Nosegear ik ben het helemaal met je eens, maar als ik kijk hoe vast de bouten en moeren van het wiel zaten, dan is het vet niet van recentelijk,
En ik stel hier alleen mijn bevingingen vast over hoe de meenemer er uit ziet, en die ziet er goed uit.
En misschien is het ook zo wat @Dennis zei: meer geluk dan wijsheid !!!!
Het maakt mij ook eigenlijk niet uit, ik heb een goede meenemer !!! Met nu het goede vet !!!!

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
714
667
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Heb er een PB'tje aan gewaagd... Daar reageerde z'n vrouw op.
Zij vond het blijkbaar óók een vet grappig grapje... :Biggrin

• Like
Reactions: elmo

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
972
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
maar ik denk als @pheufk Piet zijn karbonaadje gebakken wordt in molybdeen vet, hij nog wel een keer nadenkt over een leuk grapje.
wordt vast een vet lekker karbootje.