Carburateur synchroniseer set

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TonPetra

Beginnend Bestuurder
12 mrt 2016
20
1
3
60
haarle (gem.Hellendoorn
Type motor
ST1100
Hallo mede Pan rijders

ik wil de carburateurs van mijn Pan '92 synchroniseren,
hij loopt nu echt niet lekker.
wie heeft er een set die ik ff kan lenen / huren
zelf een set kopen is me te duur voor 1 keer gebruik
indien mogelijk ergens in het oosten van het land.
ik woon zelf in Haarle (gem. Hellendoorn)

wie o wie kan me helpen

BVD Ton

tb_fireblade@hotmail.com
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
833
319
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Carbs ‘out of sync’ hoeven je niet te belemmeren de rit te maken. Des te meer geniet je van de terugrit na synchronisatie.
Mn eigen ervaring is, dat mn 1100 een sync elke 15000 km wel lekker vond.
Dus als je voldoende rijdt loont een eigen setje.
Heb zelf een setje gekocht omdat ik 30k+ per jaar rijd.
Tegenwoordig op 1300.
 

TonPetra

Beginnend Bestuurder
12 mrt 2016
20
1
3
60
haarle (gem.Hellendoorn
Type motor
ST1100
mijn Pan loopt zo beroerd dat er nier mee te rijden is.
we hebben alles al ( kleppen geen speling / nw. bougies / nw. olie-filter / brandstof filter )nagekeken en vernieuwd en nu alleen nog de carbs, synchroniseren..
eerder rij ik er net meer mee
 

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.517
646
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
Zijn er toch geen vacuum slangen kapot die op de carbs zitten want dan gaat hij ook slecht lopen. Ik dacht ook da mijn carbs slecht stonden en toen we ze wouden gaan afstellen bleek dat er gewoon een slang kapot was ;)
 

Alex1976

3e Versnelling
6 okt 2017
147
69
28
43
Hoogvliet Rotterdam
Type motor
ST1100
In ieder geval eerst een basisafstelling van je carbs uitvoeren. Met een voelermaatje alle gaskleppen in dezelfde stand zetten,niet perfect maar motor zou er zeker op moeten kunnen draaien.Anders moet je het echt verder zoeken.Maar hoe zijn de carbs eigenlijk gereinigd?Bij mijn vorige motor ook alle carbs compleet uit elkaar gehaald en gereinigd met remmenreiniger perslucht en de sproeiers doorgeprikt,maar pas echt resultaat nadat ik ze ultrasoon gereinigd had.Voor een snelle diagnose zou je eventueel ook een infrarood thermometer kunnen gebruiken om de temperatuur van je uitlaatpijpen te meten als iemand in je omgeving die heeft.Kun je iig snel achterhalen of er 1 cilinder niet goed meedoet.
 
  • Like
Reactions: TiPan

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
487
168
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Loop eerst even je vacuüm slangen na op de carbs kan zijn dat er 1 is verdroogd en lekt ook al mee gemaakt dat er een afdicht dopje ontbrak kan je wel zeggen dan loopt hij ook zeer beroerd


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
44
Turnhout
Type motor
ST1100
Een carburateurset raakt uit zichzelf niet zomaar van slag. In ieder geval niet dusdanig dat een motor ineens beroerd gaat lopen.

Iets anders is daarmee hoofdverdachte, en een losse of poreuze slang staat op nummer 1. Je kunt een vacuum lektest doen met lopend blok, en remreiniger, deo of startpilot. Pufjes spuiten op diverse dezel rondom de carbs. Bij reactie van het blok, weet je dan waar het lek ongeveer zit.

Carbs die uit balans zijn, merk je eigenlijk alleen bij stationair lopen. Met choke gebruik is het al nauwelijks merkbaar, rijdend al helemaal niet meer.

Mocht je die problemen wel hebben, dan speelt er mogelijk wat anders.

Overigens is het syncen van carbs eigenlijk alleen echt nuttig, als je zeker weet dat de klepspeling goed staat (maar dat had je al gecontroleerd, meen ik).

Succes in ieder geval!