Carbtune handleiding

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Panofiel

4e Versnelling
5 mei 2016
206
84
28
52
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Panofiel submitted a new resource:

Carbtune handleiding - doe het zelf carbtunen

Manual
How to setup and use your Carbtune
Beschrijving
De Carbtune is een vierkolom mechanische vacuümmeter gecalibreerd in cmHg.

Deze vacuümmeter laat vier meetwaarden tegelijkertijd zien zodat het mogelijk is om alle vier carburateurs of luchtinlaten tegelijkertijd af te stellen.

Deze meter maakt gebruik van roestvrije staafjes in nauwe buizen gemonteerd om de vacuümwaarden weer te geven. De meetbuizen zijn gemaakt van extra sterk plastic. De (noodzakelijke)...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: marccc

Panofiel

4e Versnelling
5 mei 2016
206
84
28
52
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Ik heb hem niet gevonden arno, heb er speciaal nog naar gekeken.
Mocht ik er overheen hebben gekeken dan mijn excuses hiervoor.
 

Fredv50

Kilometervreter
2 mrt 2015
1.285
1.672
113
59
Barendrecht
Type motor
ST1300
image.png

image.png Heb even in mijn ibooks zitte spitten , daar ik de pdf's van de club opstaan
Kom ik er een tegen van een 1300
Staat mij bij van Ozzy gezien het handschrift, woordkeuze's
Ik plak ze hier er even bij hoop dat je er wat aan heb
Idd de oude zijn niet meer te downloaden
Succes Fred
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.317
1.500
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Ik ben mezelf een beetje aan het inleren over het synchroniseren v / d carbs.
Een Morgan carbtune heb ik sinds deze week .
Met wat zoekwerk op het forum kwam ik enkele artikelen tegen i.v.m. met dit jobke zoals de handleiding van Ome Noot.
Toch heb ik nog enkele vraagjes ( ze zijn misschien overbodig ? ) die voor de specialisten op het forum hier met de ogen dicht en vanuit de zetel kunnen worden beantwoord.

De 4 slangetjes die gemonteerd zitten op de 5 way joint maak ik los , deze 4 openingen op de 5 way joint blijven gewoon open liggen ?

De slangen van de reedvalves die op de cilinderkop zitten maak ik los , ik lees in mijn wph van Haynes dat ik de opening van de reedvalves met een stop moet dichten ?

En als laatste vraag , die gaat over de witte stekker die ik in het begin van de handleiding ( deksel luchtfilterhuis ) heb losgemaakt.
Deze witte stekker plug ik terug in in de contrastekker op het deksel van het luchtfilterhuis , dit deksel ligt dan los op de motor .
Klopt dit ?

Grtjs.
 

Nowel

1e Versnelling
25 nov 2017
29
36
13
60
Boekhoute (oost-vl)
Type motor
ST1100
Ik zou de 1100 ook eens willen controleren , echter !!
Heb reeds geruime tijd een Carbtune Pro , maar wat er niet /meer bij is ,is de dikwandige heldere slang van 8cm x 5mm .
Weet iemand welke binnen diameter deze heeft ?? , kan dan een stukje slang zoeken , of , 4 stukjes maken op de draaibank van harde pvc .
Denk dat de binnendiameter heel juist moet zijn voor een goede meting .

Mvg
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.317
1.500
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bij het verwijderen van alle onderdelen om dan tenslotte uit te komen aan de gaskleppen zitten die 2 dikke darmen.
Die gaan naar de " cover reed valve " die op de cilinderkoppen gemonteerd zijn.
Ik heb ergens een foto gezien van zo'n cover reed valve en daar zit als ik het me goed kan herinneren een soort van gaasje in.
Kan ik die covers gewoon losschroeven , proper maken ( het gaasje reinigen ) en simpel weg terug op de cilinderkoppen terug monteren ?
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
391
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Ik heb het ook willen doen toen ik de kleppen aan het stellen was en de boel er toch af was.
Ik kwam bedrogen uit, de cover gaat makkelijk los.
Maar dan krijg je de kleine kruis schroefjes, ik ben er niet mee door gegaan.
Ik kreeg ze niet los, en heb de boel alleen aan de buitenzijde / binnenkant schoon gemaakt.

IMG_7722.JPG IMG_7787.JPG
 

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.317
1.500
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Deze bedoel ik Pathfinder.
Als het zo moeilijk gaat bekijk ik het ook wel even onder het dekseltje en reinig het dan maar tot daar.
Ik heb onlangs die darmpjes waar je de carbtune op aansluit vervangen door langere , 4 stuks.
Die plastieken kuip zal ik het maar noemen waar de 4 kelken op gemonteerd staan , staat vast geschroefd met 8 schroeven ( met kruiskop ) op de THROTTLE BODY.
Die staan muurvast , bij mij toch.
En inderdaad een slagschroevendraaier heb je echt wel nodig.
Nu ik heb zoiets niet.
De eerste 2 schroeven daar had ik de kruiskop van stuk gedraaid met een kruiskopschroevendraaier.
Die andere 6 , dat moest ik anders aanpakken.
Ik heb een accu boormachine met pulserende rotatie.
Die andere 6 kreeg ik zonder problemen los maar die andere 2 heb ik volledig moeten stuk boren.
De kop weggeboord en ook die flensring want anders gaat die plastieken kuip er niet af.
Een ferm gepruts maar het is me dan toch goed gelukt zonder iets te beschadigen.
Ik heb gelijk alle schroeven maar vervangen door een passchroef.
scale.jpg
M5 ( 6 x 9.5 ) Cilinderschroeven met binnenzeskant, dikke schacht en draagrand .
Deze heeft zo goed als de zelfde afmetingen als die Honda schroefjes die bijna 5 euro het stuk kosten maar deze kosten ook 4,3 euro / stuk.
IMG_20171219_211822.jpg
Alleen moet ik hier nog een ringetje voor kopen .
Het grote voordeel van deze schroef is dat hij een binnenzeskant heeft en dan is hij veel gemakkelijk vast en los te schroeven.
Links de passchroef , rechts de originele schroef.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
798
391
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Mooi dat je op de foto reeks gezien hebt dat ze enorm vast kunnen zitten. Ik heb ze bij mijn bestelling nieuw besteld, jouw oplossing is goed. (en beter koop) Dat werkt ook, en zelfs met degelijk gereedschap te verwijderen of vast te draaien.
Top :bravo:
 

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
729
323
63
Dalen
Type motor
ST1300
Ken de verhalen van de vastzittende kruiskopschroeven. Bij mij gingen ze gemakkelijk los, maar heb er voor de zekerheid bij het terugplaatsen toch maar een beetje vet op gesmeerd.