1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Burgerhulpverlening

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door Pannos, 6 jan 2018.

1. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zo ongeveer van het begin af aan burgerhulpverlener, buiten mijn werk om want daar wil het ook nog wel eens gebeuren dat we opgeroepen worden.

Vandaag werd ik er weer aan herinnerd dat ik mezelf ooit aangemeld heb, onderstaande is namelijk de eerste melding die ik ooit heb gekregen van Hartveiligwonen.nl, mede doordat de implementatie van dit systeem niet overal heel vlot verliep.

Ik zat in de auto toen ik een SMS-bericht binnenkreeg, gebeurt wel vaker en is meestal info omtrent mijn databundel dus schonk er eigenlijk geen aandacht aan, aantal minuten later keek ik toch maar omdat er een politiebus en later een brandweerwagen (HV) met een noodgang voorbij kwam en bij mij de wijk in reed en dus onderweg was naar deze reanimatie.
    Dan heeft het voor een burgerhulpverlener weinig zin meer om zich ermee te gaan bemoeien en dat heb ik dan ook niet gedaan.
    2x ambulances kwam ik pas ruim 12 minuten later tegen....hopeloze aanrijtijden!

Screenshot_20180106-114012.jpg
    Wel heeft het mij getriggerd om de app te installeren en ik wil via deze weg leden die in het bezit zijn van een BHV (met AED/reanimatie) of EHBO-diploma vragen zich aan te melden op www.hartveiligwonen.nl
    Alles is obv vrijwilligheid, je bent nóóit verplicht om op een melding af te gaan en mocht je nazorg nodig hebben dan wordt dit verzorgd.
    De eerste keer dat je het meemaakt (ik spreek helaas uit ervaring) kan best indrukwekkend zijn.

• Informatief Informatief x 2
    • Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 6 jan 2018
  2. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Ik ben zelf aangesloten bij Hartslag.nu. Gelukkig nog niet één keer hoeven opdraven. Als Hoofd BHV/EHBO heb ik mijn team zoveel mogelijk overgehaald om dit ook te doen. Bijna 100% score.
    Helaas hebben we begin december jl. een reanimatie gehad. Een collega zag het gebeuren en is direct begonnen met de reanimatie. Ze kreeg daarbij hulp van de politie. Na 2 x een shock te hebben gehad is de klant bijgekomen en naar het ziekenhuis gebracht. Na een zware hartoperatie is hij nu herstellende.
    Ik zou het liefst zien dat iedereen (!) reanimeren leert op school of anderzins. Dat zou veel levens kunnen redden.

• Mee eens Mee eens x 4
    • Informatief Informatief x 1
  3. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Volgens mij zijn ze met zoiets bezig, hoorde er tijdens mijn BHV-herhaling iets over.

Aan de aanrijtijden mag ook best iets gedaan worden, dat is hier op Voorne-Putten een drama zag ik vanmiddag wel weer.

Als diezelfde ambu naar Hellevoetsluis had gemoeten had ie nog langer onderweg geweest.

4. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Die aanrijdingen zijn helemaal drama als de lokale ambu is uitgerukt, en een volgende melding vanuit een stad/dorp in de buurt moet komen.
    Hebben het in Epe meegemaakt. Vrijwillige ambulance moest weg vanwege kostenbesparing. Nu 1 beroepsambulance voor Epe/Heerde, staat tussen de beide dorpen in. Als die er uit moet, komt er vanuit Zwolle een ambu richting Heerde, en vanuit Apeldoorn 1 richting Epe, en blijven dan ergens halverwege posten. Anders halen ze de aanrijdtijden helemaal niet, nu komen ze nog enigszins in de buurt (maar halen het vaak nog niet).

5. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Dat doen ze hier op de eilanden ook, terwijl er vroeger gewoon een ambu-post was met 3 ambu's bij nota bene het ziekenhuis hier in Spijkenisse....dat is toen failliet gegaan (dat kan tegenwoordig ook bij ziekenhuizen....) ook daar hebben ze volgens mij geen SEH meer en staat dat grote pand maar een beetje nutteloos te zijn, er wel een HAP en er lopen nog wat artsen rond.

Als er serieus ellende met je is moet je dus in de ambu vanaf Spijkenisse (of nog verder weg) door het drukke verkeer met als je pech hebt een open brug naar Rotterdam....lang leve de bezuinigingen, gaat een keer levens kosten.

6. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Inderdaad, als het niet inmiddels al levens heeft gekost.

7. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Daar gaan we ws nooit achter komen...

• Mee eens Mee eens x 1
  8. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zojuist weer een melding ontvangen terwijl ik onderweg naar huis was en in dit buurt van dit adres.

Klinkt raar maar ik was gelukkig te laat, alles was al binnen 5 minuten t.p.

Screenshot_20180317-203417_AED Alert.jpg 20180317_200849.jpg

• Winnaar Winnaar x 2
    • Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2018
  9. Hunter

Hunter 5e Versnelling

Dit vind ik gewoon geweldig, "gewone mensen" die mensen (kunnen) helpen...

CHAPEAU !!

• Leuk Leuk x 2
  10. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zeker, bij mij in de omgeving hebben we 108 hulpverleners, weet niet of dat voor de hele plaats geldt of alleen voor de wijk....denk zelf het eerste.

Heb m'n aanwezigheid kenbaar gemaakt maar ze waren al met een man of 6 aan de gang en voor zover ik begreep ademde die persoon.

• Leuk Leuk x 1
  11. Hunter

Hunter 5e Versnelling

Ik krijg er de koude rillingen van als ik dit lees, echt mooi !!

• Leuk Leuk x 1
  12. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Ik ben al meer dan 35 jaar EHBO'er en vanaf het begin van de BHV ook dat nog. Sinds de app Hartslag.nu er is daar ook aangemeld. Gelukkig nog nooit opgeroepen.

13. Oppie

Oppie 5e Versnelling

Uiteraard hulde voor allen die aangesloten zijn en hulp willen en kunnen verlenen. Ik heb zelf in een hulpverlenend beroep dagelijks te maken met reanimaties dus ik weet als geen ander dat vooral in de eerste minuten de hulp van levensbelang is. Echterrrrrrrrrrr............wat ik persoonlijk niet netjes vind, is dat de reanimaties hierboven met adres vermeld staan in dit topic. Volgens mij zijn dit privacy zaken die niet thuis horen op een openbaar forum.

Bennie boos, bennie teleurgesteld, wil het toch ff kwijt. Je weet nooit wie er mee leest, vandaar.

gr
    Rowdy aka Oppie

• Mee eens Mee eens x 4
  14. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Eensch, zal t aanpassen....vorige keer overigens wel gedaan en nu vergeten.

Btw, op P2000 en dat is ook openbaar, staat ook gewoon het adres.

15. Oppie

Oppie 5e Versnelling

Top pannos dank.
    Tuurlijk, als men iets wil weten is het altijd op te zoeken, maar dan maakt men zelf de keus om te kijken. Inmiddels aangepast, klasse dank.

Gr
    Rowdy aka Oppie

16. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Je kan er helemaal niets mee maar ik snap je punt;)

• Leuk Leuk x 1
  17. Ton en Hennie

Ton en Hennie 5e Versnelling

Hulde aan de hulpverleners.
    Zelf een aanrijding met de motor gehad. Ambulances waren op 5 minuten gestationeerd.
    Echter, het was op een maandagmorgen half negen. Alle ambulances waren al ergens naar onderweg. Zelf driekwartier op de weg gelegen. Later kwam er een reserve ambualance met oproepkrachten.
    Vier politieagenten om mij heen. Een agent heeft heel lang op zijn hurken gezeten om mijn hoofd vast te houden.
    Heb later contact gezocht met de agent om hem te bedanken. Helaas kreeg hij direct daarna zelf ook een ongeluk doordat iemand een voorrangsweg op reed.

Deel Deze Pagina