Blok lijkt vast te zitten.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Goedemiddag allemaal,

Na lange tijd weer op het forum aanwezig, jammer genoeg met een iets minder prettig probleem.
Mijn blok lijkt vast te zitten.
Na het buiten stallen vanaf vorig jaar augustus (schuur van de nieuwe woning is nog niet af) wil de Pan niet meer starten.
Eerst een nieuwe accu bestelt en de zekeringen na gelopen, hier bleek het probleem niet in te zitten, vervolgens met adviezen van Ozzy de elektronica nagekeken, stroom gecontroleerd tot aan relais (geeft een click). Volgens het werkplaatshandboek zou dan de startmotor kapot zijn, het lijkt mij alleen stug dat deze het complete achterwiel blokkeert. Daarna om uit te sluiten dat het blok zelf niet wil draaien geprobeerd de motor vandaag aan te duwen met 3 man, in het achterwiel is jammer genoeg geen beweging te krijgen, zowel met bougies erin als eruit en in elke versnelling blokkeert hij direct. Neutraal kan ik wel vrolijk rond gedrukt worden (ik heb dit jaar dus al wel gereden ;)).
Heeft iemand nog een gouden tip of idee wat deze blokkade kan veroorzaken? Kan de startmotor het blok blokkeren?
Een andere optie die ik heb gekregen was om de krukas zelf te proberen te draaien om vastzitten uit te sluiten, kan ik deze zo los draaien?
Zoals je misschien tussen de regels door leest ben ik niet absurd handig met motoren, mocht iemand een youtube video hebben hoe de krukas te demonteren tot ik hem kan draaien of iets in die richting dan houd ik me aanbevolen.
Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt voor de reacties.

Rob

Laatst bewerkt:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.103
1.454
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Zit je achterrem niet gewoon vast?
Maar stationair rolt deze wel??

Snap het niet helemaal .maar als je startmotor blijft hangen kan deze wel de boel blokkeren, dan zit de starterkrans tegen je tandwiel aan.

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.760
444
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
Je hoeft niet de krukas te demonteren om deze te draaien.
Kapjes over distributieriem losmaken en draaien met dop en ratel.

Stationair zal wel in zn neutraal zijn.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
955
714
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
mijn advies als eerste stap,
staat de motor in zijn vrij !!

kijk of de krukas zelf rond kan draaien !

daar waar de riemaandrijving zit(achter de kap op de voorzijde) kun je een ratelsleutel plaatsen op de krukas zelf
probeer deze te verdraaien
dan weet je of het de motor zelf is of juist niet en ga je verder op zoek,

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Excuses voor de verwarring ik bedoel natuurlijk neutraal, niet stationair.

Edit: ik heb dit ook even aangepast in de begin tekst om verwarring te voorkomen

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Je hoeft niet de krukas te demonteren om deze te draaien.
Kapjes over distributieriem losmaken en draaien met dop en ratel.

Stationair zal wel in zn neutraal zijn.
Kan dat zonder enige voorbereiding, of zit dan zo heel mijn tuin onder de olie?

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Zit je achterrem niet gewoon vast?
Maar stationair rolt deze wel??

Snap het niet helemaal .maar als je startmotor blijft hangen kan deze wel de boel blokkeren, dan zit de starterkrans tegen je tandwiel aan.
Is er een manier om te controleren of de starterkrans tegen mijn tandwiel aanzit?

PanPaul

4e Versnelling
19 sep 2016
292
129
43
Houten
www.sleutelclubhouten.nl
Type motor
ST1100
Een vastgelopen starterkrans kun je nog wel eens los krijgen door de motor in een willekeurige versnelling wat voor en achteruit te sjorren. Beetje heen en weer rocken dus.

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Krukas kan worden gedraaid overeemkomstig posting van Waffie.
Geen olielekkage.
Zie het werkplaatshandboek.
Anders is er vast een welwillende bij je in de buurt die je wil helpen.
Je woonplaats is niet ingevuld op je profiel...

Martin.

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.263
457
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Niezomooi, je Pan heeft overigens een goeie 8 maanden stilgestaan..
Heeft hij onder een geventileerde! hoes of afdak gestaan?
Anders is er een hoop water en klimaat overheen geweest..
Vocht in je blok, roest in de cylinders, mogelijkheden die ik ook nog overweeg..
Ik wens je beterschap voor de patient,mik duim voor volledig herstel...

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Niezomooi, je Pan heeft overigens een goeie 8 maanden stilgestaan..
Heeft hij onder een geventileerde! hoes of afdak gestaan?
Anders is er een hoop water en klimaat overheen geweest..
Vocht in je blok, roest in de cylinders, mogelijkheden die ik ook nog overweeg..
Ik wens je beterschap voor de patient,mik duim voor volledig herstel...
ik verwacht zelf inderdaad roest in het blok, al blijft die starterskrans ook een mogelijkheid.

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Een vastgelopen starterkrans kun je nog wel eens los krijgen door de motor in een willekeurige versnelling wat voor en achteruit te sjorren. Beetje heen en weer rocken dus.
Als dit zo is kunnen we die starterskrans inmiddels wel uitsluiten ;)

keesje500

3e Versnelling
14 mrt 2017
114
6
28
40
Type motor
ST1100
Ja zou lullig zijn voor je echt waar maar ik heb een heel goed blok te koop...

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Onnodige quote verwijderd

Ik ben bang dat dit niet helemaal in mijn niveau van vaardigheden past, daarnaast zal een ander blok met monteren vrij prijzig worden (ik neem aan dat je blok geen twee kisten bier kost?)

Laatst bewerkt door een moderator:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
955
714
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
okee,
dan zouden we kunnen aan nemen dat er een zuigerveer is verroest op de cylinder wand,

de volgende truuk

giet wat dieselolie in ieder gat er heb enkele dagen geduld,
maar hou die sleutel op de krukas.
je bougies zijn eruit dus misschien dat een endoscoop (mini camera ) je wat meer laat zien.

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100

Heeft dat een grote kans van het beschadigen van de wand? Zo ja, is het dan verstandiger hem los te maken?
Ik zag ook al een mooie truc met pers lucht, al kon dat net zo goed direct het blok helemaal om zeep helpen.

keesje500

3e Versnelling
14 mrt 2017
114
6
28
40
Type motor
ST1100
Ik ben bang dat dit niet helemaal in mijn niveau van vaardigheden past, daarnaast zal een ander blok met monteren vrij prijzig worden (ik neem aan dat je blok geen twee kisten bier kost?)
Uuuuhhh nee sorry plus ik drink geen alcohol

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100

Even voor mijn beeldvorming, wat zou je er voor willen hebben? (in euro's dan maar)

keesje500

3e Versnelling
14 mrt 2017
114
6
28
40
Type motor
ST1100
Tja keuzes

keesje500

3e Versnelling
14 mrt 2017
114
6
28
40
Type motor
ST1100
Had ondertussen al contact gehad via pb

keesje500

3e Versnelling
14 mrt 2017
114
6
28
40
Type motor
ST1100
25000 km is wel heel erg weinig zeg...je zou zeggen da kan nie zeg

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.760
444
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
Je bent nu al met een ander blok bezig maar stel nu eerst eens de diagnose.

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
25k in 15-25 jaar...[emoji54]
Zelf 170k in minder dan 5 jaar gereden met de 1300.
Daarvoor 66k in 23 maanden met de 1100.

Waar heb je een motor voor?

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
211
97
43
45
STADTLOHN
Type motor
ST1100
Tja dit was een ongeval motor die niet meer als 25000 op de klok heeft gekregen.
Maar zou eerst eens een beetje wd 40 in je cilinder spuiten of iets wat losmaakt en niet super slecht voor je blok is.
Heb je helemaal geen blok nodig.
;)

Alex1976

3e Versnelling
6 okt 2017
134
51
28
42
Hoogvliet Rotterdam
Type motor
ST1100
Nog nooit een blok meegemaakt dat niet open stond (bijvoorbeeld zonder bougies buiten in de regen)dat al na 8 maanden kompleet vaststond.Maar nog nooit meegemaakt betekent zeker niet dat het niet kan,maar zou zeker eerst andere oorzaken uitsluiten.Succes toegewenst en ik ben zeer benieuwd wat er precies aan de hand is.De wd 40 optie is zeker het proberen waard en anders ipv wd 40 ouderwetse rode atf proberen,als je liever geen wd 40 gebruikt in je blok.

RORICK

5e Versnelling
23 mrt 2017
768
149
43
55
Rotterdam, Ommoord
Type motor
ST1100
Het advies van waffie is een veel gebruikte methode. Ook de klassieker expert Wayne Carini heb ik dit zien gebruiken bij motorblokken die een stuk ouder waren.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
955
714
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik weet waar ik het over heb... dus je kunt hier hele bladzijden gaan vol schrijven maar aan doeners heb je echt meer.

dus begin er maar gewoon mee.
en in het ernstige geval van een vast zittende zuiger ben je eerder klaar met enkel de cylinders/zuigers te verwisselen
dus eerst trachten de oorzaak te vinden en actie ondernemen
misschien is het iets van niks
maw ligt het aan de motor, of zit bij bij de versnellings bak (koppelings platen die plakken /)of zit het in de eind aandrijving.
ik ben ook te huur ?

Laatst bewerkt:

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
44
Turnhout
Type motor
ST1100
Ik begrijp dat er al duwend mee rondgereden is. Rijwieldeel en remmerij is dan uitgesloten.

In neutraal ook vast. Dan lijkt ook de koppeling of bak uitgesloten.

Er zijn wat dingen die aan de krukas zitten, die kunnen blokkeren. Zoals inderdaad een zuigertje, maar soms ook oliepomp of starter.

Ik zou met de laatste beginnen. En dat gezegd hebbende: kruipolie door bougiegaten spuiten kan geen kwaad, en is alvast mooi gedaan voor een ev vervolgstap. Overigens valt WD40 bij mij in de categorie dure schoonmaakmiddelen, niet in de categorie kruipolie.

Is het een probleem voor je om de starter los te halen en de startkoppeling te inspecteren?

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.670
1.720
882
39
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
Is ook het nivo in Carter gecontroleerd kan ook zijn dat er zoveel vloeistof in Carter staat dat hij gewoon op slot staat ,hiernaast heeft een Pan geen starterkrans en de vrijloopkoppeling krijg je hem wel door mocht de startmotor niets doen wat ook kan is dat de bak vast staat dus probeer krukas met ingeknepen koppeling nog eens te draaien ,anders idd wat waffie al zegt beetje diesel in iedere cilinder en even wachten

Panofiel

3e Versnelling
5 mei 2016
185
62
28
51
Hoogeveen
Type motor
ST1100
ik heb wel een endoscoopcameraatje, stuur maar een pb dan kunnen we even kijken.

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Ik heb inmiddels diesel in het blok gegoten (alle 4 de bougie gaten), blijkbaar gaat daar niet zo veel in want mijn nieuwe terras heeft er ook van genoten (lekte direct naar beneden) Van de week ook al kruipolie (lima) erin gedaan, dit leekt niet te helpen misschien heeft dit meer nut.
Even voor de zekerheid ik zou die schroef van de krukas met de klok mee moeten kunnen draaien toch? Tegen de klok in draai ik hem namelijk los (dit wil wel).
Nadat ik meer kappen verwijderd heb lijkt de startmoter geen stroom meer te krijgen en alleen de relais heen en weer te gaan, kan dit komen omdat ik het hitte schild heb verwijderd of zit elders nog een probleem? Alle lampjes(TCS) knipperen nu ook op het dashboard als ik probeer te starten, misschien toch de startmotor die de boel blokkeert?
De starter krijg ik ongetwijfeld los, in elkaar zal het probleem worden.
Iedereen trouwens ontzettend bedankt voor het meedenken!

Bijlagen

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
De carterolie, is dat de olie die ik controleer in het ''raampje'' of moet dat elders gebeuren ? (ik heb online gezocht naar een video hierover maar kan het niet vinden)

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.504
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Da's dat raampje inderdaad. Als die opeens helemaal volstaat is waarschijnlijk (via een defecte pakking o.i.d.) een partij koelvloeistof het carter in gelopen. Dan staat hij gegarandeerd muurvast. Laat je het carter leeglopen (à la olie verversen) dan draait je blokje opeens weer lekker vrij. Je schreef dat je 'm langere tijd buiten hebt gestald; er kan iets stukgevroren zijn als je koelvloeistof niet voldoende vorstbeveiligd was . .

Gevoelsmatig is dat veel waarschijnlijker dan inwendige roestvorming. Zo'n ding roest domweg niet muurvast, zeker niet in een maandje of wat.

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.760
444
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
De krukas met de klok mee draaien.
De carterolie is die voor het raam inderdaad

Probeer eerst eens de startmotor er af te halen en kijk of het blok dan draait

sleutelaar

3e Versnelling
17 aug 2015
93
88
18
46
Amersfoort
Type motor
ST1100
is er niet een klep krom die tegen de zuiger aan zit
omdat je tegen de klok wel kan draaien maar zodra je de andere kant
opdraaid deze vast loopt

Wonka

Mega Mijlenmaker
30 okt 2012
1.760
444
83
43
Rotterdam
Type motor
ST1100
TS bedoelt dat hij tegen de klok in de moer losdraait.

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
De olie lijkt normaal of kan de koelvloeistof op de olie drijven dat je het niet ziet?
Er komt zo hulp vanaf het forum met een camera, ik laat weten wat eruit komt.
Ik bedoelde inderdaad dat ik dan de moer los draai.
Als dit geen oplossing bied zal ik de startmotor eraf draaien.
Misschien is het handig sowieso de olie af te tappen, of is dat vooral extra werk zonder voordeel?

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Olie drijft op koelvloeistof.
Zelfs als al je koelvloeistof in het blok zit lijkt me nog niet dat de zuigers blokkeren.
Je zou dan een vol kijkglas met koelvloeistof moeten hebben.

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
44
Turnhout
Type motor
ST1100
Of benzine.

Maar vuldop er af, en dan draaipoging. Dan weet je het. En leg er maar wat onder, zodat je terrasje niet verder naar de knoppen gaat :)

rjvannoort

3e Versnelling
7 jul 2014
95
38
18
Hoogeveen
Type motor
ST1100
Allereerst even een bedankje aan Panofiel voor het komen helpen met de camera, top!
Bevindingen:
Olie is in orde, net met een camera in het blok gekeken, door de diesel is het lastig te zien (Misschien een beetje overdreven met een beetje diesel).
Wel lijkt niet alles even schoon te zijn en een aanslag op sommige delen te zitten, of dit roest is is onduidelijk.
Ik ga wanneer ik weer tijd heb de start motor verwijderen, en testen of deze werkt als ik hem gewoon aansluit.
Wat ik er eerst in had gedaan was overigens imal geen idee hoe ik bij lima kwam.
Zijn er nog andere onderdelen die het hele aandrijfsysteem kunnen blokkeren?

webster

Administrator
Medewerker
29 okt 2012
1.670
1.720
882
39
Papendrecht
www.st1100-1300.eu
Type motor
Anders
Ook geprobeerd met ingetrokken koppeling de krukas te draaien kan zijn dat de bak vast zit door koppeling ingedrukt te houden moet hij los zijn