1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Bevestigingspunt sjorbanden.

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door RRR, 4 feb 2018.

  1. RRR

    RRR 5e Versnelling

    Als je de Pan op een motortrailer wilt vervoeren, zijn er eigenlijk geen fatsoenlijke bevestigingspunten voorhanden waarmee je 'm goed kunt vastzetten. Heb weleens van die 'moffen' geprobeerd die over de handvatten geschoven worden, maar dan schuren de spanbanden langs de kuipverbreders en echt stabiel staat 'ie dan nog niet omdat de 'hoek' van de spanbanden dan weer te stijl is. Heb dus een bevestigingspunt gemaakt op de (onderste) bouten van de onderste kroonplaat. Een strip van plm. 2,5 à 3 mm dik RVS genomen met bovenin een gat voor de bout van de kroonplaat en onderin een 6 mm gat waaraan je, als je de motor gaat vervoeren, een (RVS) harpsluiting maakt. De spanbanden maak je vervolgens aan de harpsluiting vast. IMG_0600.JPG
    De strips in het midden wat naar voren buigen en ze onder de juiste hoek naar buiten draaien zodat ze enerzijds bij het inveren de stofkappen van de onderste poten niet raken en anderzijds de spanbanden tijdens het vervoer niet langs de binnenkant van de kuip schuren. Ben er vorig jaar mee naar Oostenrijk gereden en werkt prima.
     
    • Leuk Leuk x 3
    Laatst bewerkt: 4 feb 2018
  2. waffie

    waffie Kilometervreter

    Inderdaad werkt ook prima maar is eigenlijk ook niet ideaal
    Je hebt nu een trekbelasting die niet loodrecht op de bout staat met de combinatie van een stukje metaal(RVS) wat weinig rek toestaat (kans op meer en eerder scheuren gaan vertonen.
    Vaak worden de spanbanden veel te hard aangetrokken

    Het beste is om de wielen zelf fixeren zodat de vering zelf de schokjes nog op kan vangen zonder dat daar de spanbanden zelf last vast hebben(geeft constante spanning)

    een wielklem voor het voorwiel en een wielharnas voor het achterwiel.

    upload_2018-2-4_12-2-11.jpeg
    [​IMG]

    Ik keur je methode zeker niet af maar is niet de ideale transport zekering.
    En lading zekeren is een echt vak ( laadmeester of stuwadoor)
     
    • Informatief Informatief x 3
  3. RRR

    RRR 5e Versnelling

    Wielklem en wielharnas vormen zeker een (nog) betere oplossing, maar dan wel in combinatie met elkaar. Een wielklem alleen heeft hetzelfde effect op het voorwiel als die klemmen die je in fietstallingen tegenkomt. Heb je zomaar een slag van in je voorwiel. De voorste spanbanden worden ook maar heel licht aangespannen en zijn eigenlijk alleen maar bedoeld om de motor overeind te houden. Ik zet 'm ook nog met spanbanden vast aan de valbeugels en aan de achterkant.
     
  4. Frans

    Frans 5e Versnelling

    Bovendien, hoe krijg je dat harnas tussen je spatbord door ?. Vindt het een slimme plek, RRR. En inderdaad nog spanband achter helemaal goed.


     
  5. Jan KoekePan

    Jan KoekePan Kilometervreter

    Ziet er netjes uit, handig voor als je het nodig hebt..
    Even heel banaal en vanuit het hart:
    Zolang mijn Pan wielen heeft en de motor loopt, doet hij waarvoor hij gemaakt is! :vroem:
     
  6. jossepan6

    jossepan6 1e Versnelling

    Simpelste oplossing de afdekkapjes v/d valbeugels verwijderen (2 schroefje) :vroem: trailer1.docx.jpg
     
    • Leuk Leuk x 1
  7. Wonka

    Wonka Mega Mijlenmaker

    Elke motor en afhankelijk waar hij op geladen wordt vergt een andere methode.
    De meeste fietsen (ambtshalve BM*) die ik op een plateau vervoer gaan met banden over de onderste kroonplaat en op de aanhanger in een klem en bandjes door de valbeugels.

    Gr William
     

Deel Deze Pagina