Betrouwbaarheid

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Falco

Beginnend Bestuurder
1 jul 2018
13
6
3
57
Dilsen-Stokkem
Type motor
ST1100
:vroem:Wat vinden jullie van de betrouwbaarheid van de Pan ST1100 aangezien
de meeste een hoge kilometestand hebben en een bouwjaar van vorige eeuw.

Ik rij nog maar 2 weken met mijn Pan uit 1997 en 93600 km op de teller waarvan ikzelf nog maar 450 km heb gereden . Het is een beetje warm de laatste dagen, 30 ° plus

Ik heb hem een grote beurt gegeven, olie, koelvloeistof ,bougies, en filters zijn vervangen.
Mijn langste rit tot nog toe was 160 km. De motor rijdt goed doch af en toe hoor ik een tik of een een ander vreemd geluid wat ik niet goed kan verklaren. Zoals afremmen op motor in lage versnelling en op lage toeren hoor ik soms iets rammelen. Dit alleen als hij goed warm is en het verdwijnt bij het intrekken van de koppeling.

Nu is mijn vraag, durven jullie lange ritten maken of toch maar niet te ver van huis?:vroem:

levi

2e Versnelling
24 jun 2014
76
67
18
38
vlissingen
Type motor
ST1100
Korte ritten lol (1100 '91 150k) oost Europa en heel de Alphen skandinavie en straks ook engelanden en Schotland. Ritten van 5 tot 10k zijn geen probleem.
Kijk wel de koel waterslang ff na die kunnen roet in het rijden gooien.
Tot nu toe 1 keer stil gestaan..... Bij den haag lol voor de rest niet

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Ik heb een 1995 1100 die nu vlak voor de ton staat.
In mei heb ik in 9 dagen probleemloos 3.500 km door 8 landen / de Alpen gereden en in September doe ik nog plm. 2.500 km in 7 dagen in de Vogezen.
Ik vertrouw de mijne wel.
Het is wel zo dat op mijn Pan vrijwel alle bekende dingetjes zijn aangepakt behalve de dynamo.
Verder heb ik sleutel-, sleep- en repatriëringsdiensten voor heel Europa bij mijn verzekering.
De jongste motor die ik ooit heb gehad was tien jaar oud, ik rijd mijn hele leven al op 'oude' motoren. Ja ik heb wel eens wat pech meegemaakt maar dat was allemaal niet traumatisch. Sterker nog, toen in 1991 de GS850 van onze reisgenoten uitviel op een zéér ongelukkige locatie en tijdstip heeft dat mij en mijn vriendin (nu vrouw) het mooiste motoravontuur en de stoerste verhalen voor onze kinderen tot nu toe opgeleverd :)

We rijden vrij oude motoren.
Die maken af en toe wel eens een geluidje.
Ik zou, als je het niet vertrouwt, eens naar een techniek dag gaan zodat ervaren Pan rijders zonder financiële motieven je advies kunnen geven.

Veel rijplezier !

Guardian

3e Versnelling
7 mei 2018
161
49
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Ik sluit me aan bij de vorige schrijvers. Nieuw rijden is voor mij geen optie, zoals voor velen, dus motoren van gemiddeld 15/20 jaar gereden. Betrouwbaarheid vind ik een kwestie van geluk hebben met je aankoop. De geschiedenis van de motor speelt daarin een grote rol naast het feit hoe de vorige eigenaren daarmee omgegaan zijn. Een bekende van mij, en van andere hier, (Portupan), draaide bergen kilometers op één 1100 en nu een 1300 en dat was mijn één reden om toch een Pan, op leeftijd te kopen. Rammelen! Ja doet ie van mij ook maar ik laat de Yamaha FJR1300 tegenwoordig staan om dagelijks lekker met de Pan te rijden. Zwaar, log en oudbollig JA, maar het genot tijdens het rijden is ook een fun factor. Geniet van jou Pan !

Falco

Beginnend Bestuurder
1 jul 2018
13
6
3
57
Dilsen-Stokkem
Type motor
ST1100
Korte ritten lol (1100 '91 150k) oost Europa en heel de Alphen skandinavie en straks ook engelanden en Schotland. Ritten van 5 tot 10k zijn geen probleem.
Kijk wel de koel waterslang ff na die kunnen roet in het rijden gooien.
Tot nu toe 1 keer stil gestaan..... Bij den haag lol voor de rest niet

Alle waterslangen, thermostaat en de knietjes onder de carburators heb ik ook vervangen.

Falco

Beginnend Bestuurder
1 jul 2018
13
6
3
57
Dilsen-Stokkem
Type motor
ST1100
Met een 1100 ga ik een rondje wereld maken. Misschien zit er een hitteschild los ofzo? Maar de 1100 is er om hele lange routes te maken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hitteschild zit goed vast, ik hoor ze wel zingen bij heel hoge toeren:Biggrin
Ik denk eerder aan een probleem met de koppeling.

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Koppelt hij wel goed en slipt hij niet dan kan hij daar heel oud mee worden belangrijk is wel om goede motor olie te gebruiken

Falco

Beginnend Bestuurder
1 jul 2018
13
6
3
57
Dilsen-Stokkem
Type motor
ST1100
Koppelen doet hij goed. Soms van 1 naar 2 een klak maar dat ligt volgens mij aan te langzaam schakelen.

Laatst bewerkt door een moderator:

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
476
161
43
65
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Dat is Honda eigen dit kan je ondervangen door voor dat je koppelt de versnellingsbak pook vast wat omhoog te duwen en dan pas koppelen staat ook een filmpje van op YouTube moet je maar eff op zoeken

levi

2e Versnelling
24 jun 2014
76
67
18
38
vlissingen
Type motor
ST1100
Alle waterslangen, thermostaat en de knietjes onder de carburators heb ik ook vervangen.
Dan kan hij er zeker nog wel een ton tegen aan [emoji16]

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
304
131
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Bij een ton ben je halverwege met inrijden.
Je mag dan ook af en toe boven de 3.000 toeren gaan komen.
Bij twee ton is hij volledig ingereden.

:)

levi

2e Versnelling
24 jun 2014
76
67
18
38
vlissingen
Type motor
ST1100
[emoji23][emoji39]

Laatst bewerkt door een moderator:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.591
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Wat vinden jullie van de betrouwbaarheid van de Pan ST1100 aangezien
de meeste een hoge kilometestand hebben en een bouwjaar van vorige eeuw.
Eigenlijk is dit een gekke vraag op ons forum .
Of eigenlijk op welk type gerelateerde forum ook.
Voorbeeld ; vraag eens aan een B.M.W. rijder wat hij van een bepaald type B.M.W. vind en je krijg alleen maar lofzang te horen als ze op zo`n type rijden..

Natuurlijk zeg ik als Honda rijder ; Ja op jouw vraag.
Om de eenvoudige reden dat ik anders geen Honda st1100 nieuw gekocht had in 2002 ,
en hier nog steeds met de grootste lol op rondrijd.
Van o km inmiddels naar een 170.000 km , zonder bijzondere dingen.
Gewoon T.L.C. (Tender Love & Care) geven aan je motor , oftewel in gewoon Nederlands ,
op tijd het juiste onderhoud , schoonmaken en verzorging geven , dan geniet je het langst van je motor.

Welk merk motor je ook rijdt , heb plezier en geniet.

La Dolce Vita

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Koppelen doet hij goed. Soms van 1 naar 2 een klak maar dat ligt volgens mij aan te langzaam schakelen.
Ff de knietjes smeren met vet. Gaat die soms soepeler van schakelen.
Klak hoort bij 1100.
Wat Henk als zegt. Tlc.
Een Pan 1100 kan eigenlijk niet kapot. (Uitzonderingen daar gelaten).

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.113
534
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Je motorfiets kan 100 % in orde zijn.
Alles gecheckt , dubbel zelfs .
Maar er kan altijd wel iets stuk gaan onderweg , dat is nooit uit te sluiten.
En bereidwillige mensen in de buurt kan dan een zegen zijn om je eventueel uit de nood te helpen of een bijstand.

Falco

Beginnend Bestuurder
1 jul 2018
13
6
3
57
Dilsen-Stokkem
Type motor
ST1100
Eigenlijk is dit een gekke vraag op ons forum .
Of eigenlijk op welk type gerelateerde forum ook.
Voorbeeld ; vraag eens aan een B.M.W. rijder wat hij van een bepaald type B.M.W. vind en je krijg alleen maar lofzang te horen als ze op zo`n type rijden..

Natuurlijk zeg ik als Honda rijder ; Ja op jouw vraag.
Om de eenvoudige reden dat ik anders geen Honda st1100 nieuw gekocht had in 2002 ,
en hier nog steeds met de grootste lol op rondrijd.
Van o km inmiddels naar een 170.000 km , zonder bijzondere dingen.
Gewoon T.L.C. (Tender Love & Care) geven aan je motor , oftewel in gewoon Nederlands ,
op tijd het juiste onderhoud , schoonmaken en verzorging geven , dan geniet je het langst van je motor.

Welk merk motor je ook rijdt , heb plezier en geniet.

La Dolce Vita
Hoi Panman,

Dat iedereen een Honda fan is op dit forum en dat iedereen de Pan European een geweldige motor vindt is duidelijk.

Maar er zullen ongetwijfeld ook leden zijn die soms met pech langs de kant staan en dan twijfelen aan de betrouwbaarheid van hun geliefkoosde Pan. :(

Nu zou het leuk zijn dat deze mensen hun verhaal hier eerlijk zouden doen zodat wij er allemaal wat van kunnen opsteken.:good:

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.518
2.402
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Dat is vaak zat gebeurd. Bv met de 1100. Meestal de reden dat membraam gescheurd was.
Als je de topics “technisch” doorneemt staat daar genoeg leesvoer.

Guardian

3e Versnelling
7 mei 2018
161
49
28
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
ST1100. Twee dagen na aankoop, Achterrem zo vast als een huis (nogmaals dank Henk), Twee weken later membraam gescheurd (thanks Ome Noot / Henk). Vervloeken doe je hem met zijn 300kg.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
678
249
43
45
Zwaag
7 jaar geleden klep afgebroken. Cilinderwand beschadigd. Na revisie veel olie verbruik......oplossing, nieuw blok

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.104
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
3 jaar geleden een Pan gekocht moest nog best wat aan gebeuren..........gedaan en na 30 .000 km nog stééds een fijne fiets ja...er is wel het een en ander aan gebeurt ter verbetering .tsja tis nou eenmaal geen nieuwe maar wel een goeie.
En er zal nog wel eens wat stuk gaan ,nou ja dan maken we het en is ie weer goed..........garantie heb je niet ook niet met nieuw maar met een goed verleden en met goed onderhoud verklein je het wel een hele hoop.

Laatst bewerkt:

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
1x zonder benzine (telt dat?)
En een keer op 1 km van huis na het tanken gestrand wegens een niet werkende benzinepomp.
Motor terug naar huis geduwd, pff, pfff, pfffffff.
Op de oprit voor de garage gezet...
Motorkleding uitgedaan...
Moed verzameld om de storing op te zoeken...
Zadel eraf...
Contact aangezet....
Wat is dat een bekend geluid...
Startknop ingedrukt....

<Tromgeroffel...>

<Spannende geluiden...>

Motor start gewoon.

Al 2 jaar (70.000 km) geen probleem meer met de pomp gehad.
Geen idee wat de storing was.
Temporale interrumperende disconnectie is het meest voor de hand liggend. (Slecht contact).

Martin