1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Betere veiligheid door geel licht

Discussie in 'Overig' gestart door Bassie, 25 jul 2017.

1. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Beste mede panners,

Ik deed dit bij mijn andere fietsen ook en nu bij de Pan.
    Verbeter je veiligheid door je verlichting te wijzigen naar geel!
    Ja geel, de lampjes zijn goed verkrijgbaar op AliExpress en kosten amper 1,80 euro per 2 stuks.

Hier de link van de verkoper:
    https://nl.aliexpress.com/item/2X-N...5W-Golden-Yellow-Fog-Factory/32579806347.html

Waarom geel? Wel bij slecht weer geeft het een beter zicht, je ziet de lijnen beter.
    In de avond bij gewoon weer zie je wel wat minder, maar we hebben 2 koplampen dus het valt wel mee.

MAAR de andere weggebruikers zien je enorm veel eerder en sneller, WAAROM? Omdat ze niet gewend zijn dat er weggebruikers met geel licht rondrijden.
    Ik ondervind dit telkens, met wit merken ze me niet of veel te laat op waardoor ik meermaals noodstoppen of uitwijkingen moet doen.
    Ook op de autostrade (autosnelweg) merken de koekblikken je beter op en gaan sneller aan de kant.

Zie zelf het verschil, of probeer het zelf, het is opmerkelijk wat een (toegelaten) afwijkende kleur doet.
    Doe er je voordeel mee, ik heb mijn witte alvast vervangen want ik zag met wit weer veel te veel mensen voor me de weg op draaien, wat met geel absoluut veel minder is.
    IMG_20170725_150912.jpg

• Leuk Leuk x 4
  2. Nick Sax

Nick Sax Kilometervreter

Duidelijk verhaal.
    En in de mist geeft dit echt licht, ook waar je zelf wat aan hebt.
    Beter zien en gezien worden.

• Mee eens Mee eens x 1
  3. Eddy DM

Eddy DM 5e Versnelling

Welkom daarmee in België, waar dit niet is toegelaten.

4. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Het is in België wel degelijk toegelaten, lees de wegcode er maar op na.
    Het mag dus wel.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/199-art30

Want er staat bij motorvoertuigen geen enkele kleur vermeld, maar als je even eronder kijkt dan staat er bij elk voertuig dit:

Sterker nog, voor elk voertuig of vervoersmiddel is wit OF geel toegelaten.
    Ben al diverse malen door de politie tegengehouden voor controles op papieren en kledij maar ze hebben nog nooit een opmerking op mijn geel licht gemaakt.
    Kreeg altijd de opmerking perfect in orde te zijn.

Verder is er dit artikel:
    https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-101074/593-tab2

Of ik mis iets? :Biggrin

• Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 25 jul 2017
  5. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Daar ben ik al een hele tijd naar op zoek: gele verlichting. Ik heb er nu deze in zitten.
    Maar ben nog niet tevreden hiermee. Alleen een wat gele gloed. Ik zou graag écht geel willen hebben, zoals vroeger die gele duplo lampen. Ik kom vaak nog een VW Golf 1 tegen met die gele duplo's. Je ziet em al van kilometers ver aan komen rijden....
    Maaruh, zijn er ook gele H4 leds?

6. honda1300

honda1300 5e Versnelling

Jazeker, AliExpress staat er vol mee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Lol Lol x 1
  7. MINIBENZ

MINIBENZ Klokje Rondrijder

En als iedereen dan weer met geel rond snort dan val je weer niet op dus dan weer terug naar wit?

Verzonden vanaf mijn iPhone

• Lol Lol x 3
    • Mee eens Mee eens x 1
  8. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Zolang PleasantryiedereenPleasantry maar motoren zijn is dat niet erg, hè.
    Koekblik rijders lezen hier niet mee ;)

9. pheufk

pheufk Mega Mijlenmaker

Hoezo lezen die niet mee:Biggrin

• Leuk Leuk x 1
  10. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Wel dan??
    Hmmm, moeten we opletten wat we schrijven...Wacko

11. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Ja Biker T, ik lees ook mee...... :Biggrin

En kijk is naar mijn onderschrift... ik heb zowaar een 2 en een 4 voertuig.Spiteful

• Leuk Leuk x 2
  12. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

Vroeger werd er meer met geel licht gereden dan nu voor zo ver mijn geheugen terug gaat.
    Maar wat je schrijft dat het beter opvalt klopt wel.
    Daarstraks zat ik in mijn auto o_O en er kwam een Gold Wing mijn richting uit mét gele lampen en die zag ik onmiddellijk.
    Een groot verschil met het algemene witte licht van tegenwoordig.
    En je stadslichtjes zijn precies een andere kleur , wit ?

13. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Ja mijn stadslichten (standlichten in België) die moeten wit zijn, dus heb ik die niet gewijzigd.

14. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

Onnodige Quote verwijderd

MINIBENZ

Zo blijft de economie draaien.

Laatst bewerkt door een moderator: 1 aug 2017
  15. Lucky Luc

Lucky Luc Mega Mijlenmaker

Vroeger reden ze in Frankrijk ook met gele lampen omdat men dacht dat het beter zicht gaf, mag drie keer raden waarom ze nu met gewone witte lampen rijden...... Beter zicht en betere zichtbaarheid volgens onderzoek..... Ik heb zelf drl gemonteerd voor een visueel groter frontaal oppervlak en dat werkt perfect!

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

• Mee eens Mee eens x 1
  16. Werner1

Werner1 3e Versnelling

Zoals eerder reeds aangehaald. Werkt perfect als mistlicht.
    Maar op een donkere weg zie je zelf minder

17. Bassie

Bassie 3e Versnelling

@Lucky Luc, er gaan diverse verhalen de ronde over het gele licht. Maar de meest plausibele in mijn optiek is die uit de oorlog, 1ste of 2de welke weet ik niet en is men het niet over eens.
    Het punt was dat de Duitsers met wit reden en ze wit moesten blinderen anders was het door verkenners-vliegtuigen vanuit de lucht goed te zien.
    De Fransen zijn met geel gaan rijden omdat geel vanuit de licht quasi onzichtbaar is, dat ze 15% minder licht hadden was niet erg, want met een wit geblindeerd streepje hadden ze nog veel minder zicht.
    Iemand die wel eens gevlogen heeft weet dat wit licht langzaam aan blauw wordt als het vliegtuig opstijgt en geel is zodoende onzichtbaar omdat het geen blauw bevat.
    Vanaf daar zijn ze er nooit meer afgestapt tot een paar jaar geleden, al zie je ze weer opduiken in de autosport, bv 24 uren van Le Mans.
    Sterker nog, de straatverlichting is daarom ook geel/orange om de hemel niet te verlichten en astronomen weer op het heelal te geven.

@Werner1, dat je minder zicht hebt is waar voor de gloeilampen die een dikke gele glazen bol hadden, maar de huidige gele halogeen/xenon/led lampen geven net zo veel licht als wit.
    Het is enkel dat je eraan moet wennen want de beleving is anders, maar de hoeveelheid licht is vrijwel hetzelfde.

18. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Een klein beetje off topic:oh no:
    @Bassie, als ik door de Flevopolder rij en in de richting van Almere kijk, zie ik toch echt de hele hemel daar geel/oranje verlicht. :cry::Biggrin
    Gelukkig is er tegenwoordig verlichting dat een stuk minder strooilicht heeft en dus ook minder de hemel 'vervuilt'. Ik geniet iedere keer weer op mijn niet verlichte vakantieadressen van de rijke sterrehemel, Ooit hadden we dat ook in Zeewolde. Ik ging na mijn verhuizing uit Utrecht er speciaal 's-avonds voor in de tuin zitten om ervan te genieten (de goeie ouwe tijd :Biggrin)

• Leuk Leuk x 1
  19. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Maar het is niet op aarde dat je dit kan zien, je moet er voor opstijgen en dan verdwijnen er kleuren, waarbij blauw zeer goed doorgelaten zou worden.
    Doordat deze ontbreekt in geel licht wordt die onzichtbaar volgens de experts.

20. Dennis80

Dennis80 5e Versnelling

Ik heb ook gekozen voor gele H4 lampen te monteren en beide lampen aangesloten. In het donker rijd ik bijna tot geheel niet, het gaat mij er om dat ik opval voor de mede weggebruiker.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Mee eens Mee eens x 1
  21. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

@Bassie, tsja, zo hoog kom ik helaas niet :Biggrin

22. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Bassie, het geldt niet voor ieder geel licht voor zover ik weet.
    België is vanuit de ruimte zelfs te zien, aangezien zij veelal geel (natrium)licht gebruiken voor de wegverlichting.

Ik denk dat het niet zo zeer de kleur is die beter opvalt, maar meer het feit dat het een andere kleur dan gemiddeld is.
    Toen de eerste Xenon lampen op de nederlandse wegen te zien waren in luxe auto's hoorde je iedereen er over klagen, want het zou zo fel zijn (terwijl dit uit diverse onderzoeken niet het geval bleek te zijn), maar het feit dat de kleurtemperatuur van het licht anders was dan standaard, zorgde er voor dat het op viel.
    Idem voor geel gekleurde lampen mijns inziens.

23. Timbo

Verdorrie, heeft mijn natuurkunde leraar vroeger tegen mij gejokt.

Die vertelde mij dat zwart en wit nooit gemaakt kan worden, daar dit de enige 2 echte kleuren zijn.
    En nu kom ik er achter dat wit blauw kan worden.

Die Harry Potter toch. Ja zo heette mijn leraar, geloof ik. :Questionmarks:

• Lol Lol x 3
  24. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Ik ben heel erg blij met mijn witte leds in de koplamp en in de richtingaanwijzers.

Lekker licht, zodat ik ook in het donker kan zien.

Geel licht? Vroeger reed ik daar mee toen ik een oude Renault had, zag niks in de polder in het donker....

25. Paul_U

Paul_U 5e Versnelling

Ik zou ook inderdaad kiezen voor zelf meer zien hoor.
    led verlichting en DRL staan hoog op het verlanglijstje, wellicht volgend jaar.

26. Noord26

Noord26 3e Versnelling

Normale halogeen lampen zijn al behoorlijk in het spectrum van geel licht. Rond de 3200 Kelvin.

Ga je nog lager als wat halogeen standaard is in lichtkleur dan lever je in qua perceptie van het menselijk oog. Tel daarbij op dat elke verkleuring in een H4 (of H7) lamp, effectief licht weg filtert en een gedeelte door laat. Het is onverstandig om een geel getinte H4 lamp te monteren. De coating op de lamp houd een gedeelte van het effectieve licht binnen.

Enigste wanneer echt geel licht voordeel geeft is wanneer het mist en je de witte strepen van de weg belijning goed wilt zien.

Xenon kan ik elke gewenste kleur gemaakt worden door een samenstelling van gassen. Af-fabriek wordt veelal gekozen voor 4300 Kelvin. Dat is wit met een gele tint. Tegenwoordig worden er ook veel af-fabriek uitgerust met 4900K. Dat is vrijwel helemaal wit. En ik moet zeggen, na het meten dmv een camera, wat het Kelvin getal van onze auto (af-fabriek led koplampen) is dat 5000 a 5100K: helder wit met een zeer lichte gele tint. En dat vind ik prettiger kijken als de vorige bolide waar Osram Xenon XNB (4300K) in zat. Kan mij dus niet voorstellen dat een Kelvin getal van onder de 3000K nog prettig rijden is!

27. Robert-jan

Robert-jan 2e Versnelling

Ik rij nu een jaar met led kop en DRL. Moet zeggen dat zelfs overdag ik beter zichtbaar ben (gezien het verkeer wat netjes aan de kant gaat als ik tussendoor kom).

Daarnaast zie ik ook voldoende, zeker met groot licht :)

28. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Toch wel hoor, schrik maar eens hoe laag een gloeilamp zit.
    En ja die is eigenlijk geel, maar door een geel-glas te gebruiken laat je blauw er uit en zie je dus geel en niet wat mensen als warm-wit ervaren.

Pas op, het menselijk oog is bedrieglijk slecht in het herkennen van kleuren.
    Mensen zien een kaars als gelig maar die is eigenlijk al rood-oranje.
    Het Xenon/led "wit" waar velen mee rijden mag dan wit zijn, maar wij ervaren dat eerder fel wit dan iets anders.

Mij gaat het erom goed gezien te worden, en geloof me (of niet) als je met geel rijdt zien de koekblikken je veel beter dan al het andere.

Dat iemand anders graag met een andere kleur rijd gaat deze topic niet over.
    Rij eens een weekje met geel en let op de mensen die bv uit zijstraten komen, ze wachten veel langer en heel vaak overdreven lang, ze schatten geel slecht in qua snelheid.
    Daardoor nemen ze het zekere voor het onzekere en wachten.
    Ook op de snelweg ervaar ik hetzelfde, ze gaan voor me opzij alsof ik enorm hard kom aanstuiven, echt honderden meters voor me, dat heb ik met wit nooit gehad.

• Mee eens Mee eens x 1
  29. Dennis80

Dennis80 5e Versnelling

30. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Je vergelijkt nu een gele-gloeilamp van toen met een gele-halogeenlamp van nu.
    Dat mag je zomaar niet doen.
    De gele-halogeen is net zo fel als een witte-halogeen.
    Het verlies van 15% licht tegenover een gewone gloeilamp is er al lang niet meer, bovendien was toen het glas 0,5mm dik en nu amper 0,1.

Wit heeft als nadeel dat je niet opvalt tussen de andere witte lampen, en dat zijn er veel.
    Verder merken veel mensen je domweg niet op en smijten ze zich toch voor je, met geel is dat anders.

Het geel van nu kan je niet vergelijken met het geel van vroeger, het is een wereld van verschil.
    Maar als jij blij bent met wit, wie ben ik dan om er iets over te zeggen? Daar gaat deze topic immers niet over.

Mensen gaan eerder opzij voor geel dan iets anders, zit namelijk in hun brein geprogrammeerd, geel is een waarschuwingskleur en mensen worden er zenuwachtig van.
    Waarom denk je dat anders fluo geel is? De wegenwacht? De attentielichten? Geen van allen zijn wit.

Geel is een natuurlijke kleur die gevaar aangeeft, en het zou mij niet verbazen dat dit de reden is dat mensen anders reageren op een gele lamp.

31. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Nou het statement over het gele lamplicht is wel duidelijk zo.

• Mee eens Mee eens x 3
  32. Timbo

Er rijden ook mensen met blauwe lampen, aan/uit, aan/uit... Wacko
    Dat is dan 9000k -10.000k - dat is dan zwaarbewolkt kleurtje
    Mensen krijgen dan ook alle ruimte van de wereld. Tease

Das vuuullll beter dan wit.

Zo nu weten we het allemaal.
    Kies lekker je kleur en geniet van het rijden op je Pan.

• Winnaar Winnaar x 2
    Laatst bewerkt: 19 aug 2017
  33. RRR

RRR 4e Versnelling

Snap nu ook waarom Biker-T een gele Pan heeft ............. iedereen gaat voor 'm opzij .......... want staat voor 'gevaar'..

• Lol Lol x 2
  34. Biker T

Biker T 4e Versnelling

En toch wordt ik ook wel eens over het hoofd gezien en moet ik vol in de ankers en m'n Stebeltje laten loeien. Vandaar dat ik ook écht geel licht wil.

35. Bassie

Bassie 3e Versnelling

Je motor is al geel, en ja die valt enorm op, maar voor mensen met een GSM in de hand of aan het oor gaat niets helpen.
    Ik heb ze ook al veel gezien. De reden waarom ik altijd mensen aankijk in de auto, zo kan je (vaak) zien of ze wel met de weg bezig zijn.
    Ook bewegingen van het stuur en banden kan veel verraden.
    Koekblikken zouden allemaal minstens 6 uur motor-rijles moeten krijgen voor ze in een auto mogen stappen, dan gaan hun ogen pas goed open.
    Maar ja, het is niet zo, dus kunnen we tot die tijd enkel proberen onszelf zo zichtbaar mogelijk te maken.

Echter, hier in België hebben we nog een extra probleem, veel motorrijders hebben tot 1990 hun A (FULL!!!) rijbewijs gratis bij het B gekregen.
    Met als gevolg dat velen enorm slecht rijden en zelf ook vaak het probleem zijn, daarom staan de kranten dagelijks vol met ongelukken van de gratis rijders.
    En onze geweldige minister Weyts is er zelf zo een, en hij viseert de jongeren maar die zijn het probleem niet.

In Nederland speelt dit probleem niet, maar in België wel, hier zouden velen een lesje of 6 moeten nemen bij een rijschool......helaas doen de meesten dat niet.
    En ook onze geweldige minister reageert niet op voorstellen.

Ik weet het, ik ga tegen veel gevoelige benen schoppen, maar België heeft de slechtste oudere motards van Europa en vermoedelijk ook de meeste doden.

36. RRR

RRR 4e Versnelling

Daarom heeft Nederland het stappenrijbewijs voor jongere bestuurders ingevoerd. Ben benieuwd of dat tot minder ongevallen heeft geleid. Weet iemand dat? Lost alleen het probleem van de bellende koekblikbestuurder niet op. Dus eens met het idee dat koekblikken een paar uur motorrijles zouden moeten nemen. Maar dan niet op een parkeerplaats om 8-tjes te rijden...

37. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Geel zit in het lichtspectrum wat de mens het beste ziet. Bij led en xeon zit het blauwe licht aan de rand. Je ziet de led verlichting wel maar de hersenen reageren niet als zodanig...Dat was ook de reden dat in Frankrijk juist geel werd gepromoot....puur wetenschappelijk onderbouwd. Ik zelf heb ook de voorkeur voor geel.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

38. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Yep - maar alleen voor motorrijders! De meest sneue poging tot het verbeteren van de verkeersveiligheid die je ooit bent tegengekomen . . Heeft pappie de centen, dan rijd jij op je 18e verjaardag helemaal solo in een supersportscar à la Ferrari. Maar je motorrijbewijs mag in in veel dure stapjes en examens doen - want motorrijden, weet de (r)overheid, is natuurlijk gevaarlijk!!

Overigens (en meer on topic) heb ik alles 6k5 lm helder wit, en ik heb beslist het gevoel dat ik daarmee beter word gezien. In het bijzonder op de autosnelweg heb ik het idee dat ze eerder voor me aan de kant gaan en sneller ruimte maken in de file. Daarnaast zie je zélf er gewoon meer mee . . borden e.d. lichten eerder en beter op, wegbelijning wordt helderder.

• Leuk Leuk x 1
  39. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Nou standpunten zijn duidelijk uiteen gezet.
    De een kiest voor geel.
    De ander voor wit,
    Die weer voor hel blauw/wit ( 8000 kaars)
    Nou persoonlijk ben ik stik tevreden met mijn led lampen en mijn witte stadslampjes.
    Goed zicht.. opvallen overdag bij droog en nat.

Het lijkt wel een soort bandentopic aan het worden..

Heren.. een verzoek... lees eerst effe ( nou ja effe ) he topic door alvorens je reageert... dan komen we niet steeds dezelfde antwoorden tegen.
    Persoonlijk zou ik een slotje op dit topic zetten om het zodoende leesbaar en informatief te houden voor iedereen.
    Uiteraard met alle respect naar de heren posters he.

• Mee eens Mee eens x 2

Deel Deze Pagina