Benzineprobleem ?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TonyPan

1e Versnelling
23 mei 2013
33
10
8
61
Grootebroek
Type motor
ST1100
Hoi allemaal,

voor het eerst in de 20 jaar dat ik mijn Pan heb, doet zich een probleem voor;

De Pan heeft ruim een jaar stil gestaan met een volle tank benzine.
Afgelopen zondag heb ik de machine weer gestart.
Dat was niet moeilijk, na 2 keer starten liep de ST1100 weer.
Toen ik na enige tijd de choke helemaal weer wilde terug duwen, sloeg de motor telkens af.
Ik ging er vanuit, dat er wel het nodige vuil in de carburateurs zou zitten en dat dit na enige tijd rijden zichzelf wel zou oplossen. NIET DUS!
Onder de 2000 rpm dreigde de motor af te slaan en moest ik 'm dus steeds rond de 2000 rpm houden.
Boven de 2000 rpm tot ongeveer 5000 rpm liep de motor regelmatig op drie, dan weer op vier cilinders.
Boven de 5000 rpm, had ik het gevoel dat de machine vrij goed liep.
Ik heb ondanks dit toch zo'n anderhalf uur gereden, hoofdzakelijk snelweg.
Toen ik uiteindelijk thuis kwam, was het probleem nog nagenoeg hetzelfde.

Ik heb het idee dat dit komt door de oude benzine.
De vraag is nu of dit werkelijk het probleem is of moet ik het elders zoeken.
Andere vraag, hoe tap ik de benzinetank helemaal af?

met vriendelijke groet,

Ton(yPan)

Frans

5e Versnelling
16 nov 2012
535
250
63
56
Ridderkerk
Type motor
ST1100
Je zou er eerst is een flesje brandstofsysteemreiniger in kunnen doen. Dat eerst is proberen, als dat niet helpt kan je altijd nog de boel openmaken/schoonmaken.

[emoji1309][emoji1303]

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
598
200
43
Dalen
Type motor
ST1300
Op drie cilinders lopen kan ook een elektronische oorzaak hebben. Hoe lang zitten de bougies er al in? Eerst een reinigingsmiddel proberen is wel de meest eenvoudige oplossing. Baat het niet schaadt het niet. Werkt dat niet, zou ik, voordat je de carbs uit elkaar haalt, eerst de bougies/bougiedoppen/kabels checken. Benzinefilter eveneens checken en eventueel vervangen. Als dat verstopt zit krijgt de motor te weinig benzine. Luchtfilterhuis ff open maken om te zien of er geen muizennest in zit?

TonyPan

1e Versnelling
23 mei 2013
33
10
8
61
Grootebroek
Type motor
ST1100
Brandstoffilter heb ik ook al aan gedacht en al een nieuwe aangeschaft. Morgen ga ik ook een benzinereiniger halen en kijken of dat, samen met een nieuw brandstoffilter én het luchtfilter even bekijken, soelaas bied.
Bougies zijn van het type, die erg lang meegaan. Ben de naam even kwijt.

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
693
255
63
45
Zwaag
Iridium Tony......... waarschijnlijk gaat een additiefje al veel oplossen. Ff forté I erin tijdens het tanken zodat het goed vermengd.

TonyPan

1e Versnelling
23 mei 2013
33
10
8
61
Grootebroek
Type motor
ST1100
Inderdaad Rowdy, iridiumbougies (staat notabene onder m'n eigen berichten) Die Forté ga ik vandaag halen.
Blijft de vraag staan, hoe je de benzinetank kan aftappen?
(uiteraard is het me duidelijk, dat de tank verwijderen het meest effectief is)

Oppie

5e Versnelling
4 nov 2012
693
255
63
45
Zwaag
Is je tank erg vol ??? Overigens is tank eruit halen kwartiertje werk..........

Forté I wordt geadviseerd bij begin vh seizoen en forté II bij einde seizoen.

Wat ik heb gedaan (nadat de tank eruit was) is de oude brandstof via koffiefilter retour. Bleef inderdaad wat rotzooi achter.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.113
1.459
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
En dat werkt nog steeds perfect je zuigt zo ook de troep onderin mee

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
195
36
28
37
Borne
Type motor
ST1100
En als je geen benzinesmaak in je mond wilt bestaan er ook pompjes.

TonyPan

1e Versnelling
23 mei 2013
33
10
8
61
Grootebroek
Type motor
ST1100
Om de tank leeg te halen (zuigen), moet ik het deksel bovenop de tank loshalen, die je ziet, nadat je het zadel verwijderd hebt?

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik ben erg vrij zeker van dat het een verstopte stationaire sproeier zal zijn .
omdat het probleem zich onder de 2000 toeren voor doet en je verder geen echte klachten ervaart
De hoofdsproeiers beginnen daarboven pas mee te werken
daar gaat forté niets aan helpen. noch een andere bougie of wat so ever
wat je kunt proberen is:

de motor starten zonder luchtfilter op de carb en daarna de luchtinlaat van de carb afsluiten(je hand erop) waardoor er meer onderdruk ontstaat en heel misschien het vuil meegezogen gaat worden
anders wordt het toch fysiek de carburateurs intern schoonmaken

forté is vooral preventief en niet als er een serieus probleem is

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.502
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
@TonyPan Je hoeft niets los te schroeven; gewoon de benzineslang in de vulopening steken. Zo ver naar beneden als je maar komen kunt (zonder een kink in de slang te duwen, natuurlijk!). Benzineslang is doorgaans doorzichtig dus als je een beetje oplet hoef je beslist niet met een mond vol koolwaterstoffen te zitten! :Biggrin

Bij de 1100 gaat dat nog best een heel eindje door omdat die maar één tank heeft. Bij de 1300 zou het uitdagender worden omdat die een onder- en een boventank heeft.

TonyPan

1e Versnelling
23 mei 2013
33
10
8
61
Grootebroek
Type motor
ST1100
@waffie , ik ga dat proberen. Het klinkt heel plausibel wat je schrijft.
Daarnaast ga ik ook de benzine vervangen, kwaad kan dat nooit.
Wellicht meteen maar de tank loshalen (volgens Oppie ongeveer een kwartiertje werk), leeg gooien en tevens de onderkant eens bekijken of het allemaal nog een beetje fris is.