• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1300 Benzinefilter van een 1300 vervangen.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Vervangen van een benzinefilter , zo heb ik het gedaan.
Ik dacht , een eitje hé.
Maar uiteindelijk is het toch een hard gekookt geworden.
Neem je tijd .
Belangrijk is dat je benzineniveau laag genoeg staat , mijn benzine meter knipperde en was mijn peil laag genoeg zodat de bovenste tank leeg is.
Om te beginnen ,
verwijder de lange bout + moer die de tank op zijn plaats houd in de zadelsteun.
IMG_20180123_114100[1].jpg
Dit boutje verwijderen , groene pijl kan zeer vast zitten ( bij mij toch ) .
Ik heb het steuntje waar deze bout doorgaat opgespannen met een vis-grip tang want als je de bout lost beweegt het steuntje een heel klein beetje en op dat steuntje zit volgens mij een onderdeel van het remsysteem en daar komen leidingen toe.
De minste beweging die een leiding krijgt kan misschien wel valse lucht veroorzaken of een lek.
Toch maar beter voorkomen dan genezen.
Plaats een doek tussen de bek om beschadiging van de verf te voorkomen.
InkedIMG_20180124_205818_LI (2).jpg
De 4 bouten van de zadelsteun.
onderhouds beugel.jpg

Eerst koffie.
Verwijder met een zeskant sleutel de zeskantbout , hier kan nog een klein beetje benzine uitlopen en verwijder de clip van het zwarte slangetje en trek het van het buisje af en ook hier kan nog wat benzine druppelen.
Tussen de banjo bout en de grijze plaat zit een afdichting ring tussen.
Ik heb de benzineleiding te samen met de ring en de zwarte darm tegen het frame vast getrokken met een bandje zodat alles mooi uit de weg is.
Ontkoppel de 3 polige zwarte stekker van de benzinepomp aan de linkse zijde van de motor , volg het zwarte kabeltje en wie zoekt die vindt.
InkedIMG_20180122_105827_LI.jpg
Verwijder de 6 moeren van de benzinepomp , opgelet bij montage !
2 Moeren hebben een bolle kop , waarom dat zo is weet ik niet.
InkedIMG_20180122_105827_LI.jpg
Nu kan de benzinepomp uit de onderste tank worden gehaald.
Voorzichtig naar boven trekken , wat links en rechts bewegen want loodrecht eruit halen gaat niet.
Voorzie eventueel een opvangbak want er komt benzine uit de pomp gelopen.
De te vervangen filter is aangeduid met een groen pijl.
Trek rustig de zwarte pakking naar beneden , deze heb ik vervangen.
InkedIMG_20180122_110523_LI.jpg
Verschuif de 4 klemmetjes op de bochtjes en schroef het kruiskop boutje los waarmee de filter zit gekneld in het beugeltje.
Deze zat ook vrij vast en een bits met de juiste maat is belangrijk.
Het beugeltje voorzichtig open trekken en de filter een beetje verplaatsen zodanig dat de rand van de filter los staat van de beugel .
Anders kan je de filter nooit van die 2 zwarte darmpjes losmaken .
Nu kan de filter verwijderd worden .
IMG_20180123_092837[1].jpg
Een nieuwe zwarte pakking over de pomp schuiven met de rubberen pinnetjes naar boven want deze pinnetjes moeten door de gaatjes in die plaat.
Zwarte darmpjes monteren , de klemmetjes niet vergeten en de filter terug monteren in de beugel .
IMG_20180122_110523[1].jpg In mijn onderste benzinetank zat nog wat benzine , ik schat een liter of 4.
Deze heb ik eruit gepompt met een handpomp en vang deze ineens op in een jerrycan.
2 Extra handen zijn hier welkom , de éne pompt en de andere kan de darm van de pomp mooi in de benzine houden om geen lucht aan te zuigen want een darm heeft wel eens de gewoonte om te krullen en zeker als ze opgerold worden opgeborgen.
Als de tank leeg is kan je ze als dat nodig is uitkuisen , bij mij lag er een heel klein beetje vuil in.
InkedIMG_20180122_110541_LI.jpg
De benzinepomp in zijn geheel terug in de tank laten zakken , een beetje links en rechts manoeuvreren is nodig.
Zorg dat de zwarte rubberen pakking goed op zijn plaats zit , kan maar op 1 manier worden gemonteerd.
De 6 moeren ( rekening houden met de 2 bolle moeren ) hand vast draaien en hier volgens het handboek moet rekening worden gehouden met een bepaalde volgorde van aandraaien.
Knipsel.PNG
Vastzetten met 12 Nm.
De zeskant banjobout met nieuwe afdichtingring vastschroeven met 22 Nm en het zwarte darmpje terug op het buisje schuiven en klemmen.
De pomp terug elektrisch aansluiten aan de linkse zijde , wat zuurvrije vaseline op de contacten kan geen kwaad .
IMG_20180123_095856[1].jpg
Niet vergeten als je alle benzine uit de tank hebt gepompt deze terug te vullen met benzine .
Zeer belangrijk !!!
Doe dit werkje buiten , benzine stinkt en is brandbaar.
Houd er steeds rekening mee dat je met benzine bezig bent en dat het een gevaarlijk goedje is , werk verantwoord ( niet roken , geen vuur ).
Vloeken kan geen kwaad.
(de auteur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor verkeerde interpretaties of verkeerd uitgevoerde werkzaamheden.)
Succes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
661
601
93
69
Valkenswaard
Type motor
Anders
Als je het gebruikte filter eens doormidden zaagt, kan je zien hoe vervuilt het filter in de loop der tijd geraakt is.
Mooie reportage met op zijn tijd een bakkie koffie erbij.
Mijn complimenten.
 
  • Like
Reactions: marccc en Ome Paul

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hier een foto van de benzinefilter die ik heb vervangen .
Het filterelement is zwart , is dit oorspronkelijk zwart of lichter van kleur ?
Er zit wel wat vuil tussen de elementjes zelf.
Deze filter is ongeveer 7.5 jaar oud en heeft er +- 66000 km opzitten.
Dat ze voor dit onderdeel ongeveer 50 euro vragen !
IMG_20180125_155119[1].jpg
 
Laatst bewerkt:

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
661
601
93
69
Valkenswaard
Type motor
Anders
volgens mij is een nieuw filter wit of bruin.
Behoorlijk vervuild dus.
Hoeft geen direct probleem te zijn zolang er doorstroming( zonder weerstand) mogelijk is.
Je kan er nu weer minstens 80.000 km mee vooruit.
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Als je Pan zoals de mijne er 66000 heeft opzitten dan heeft je filter al een bedenkelijk kleurtje.
Is het nodig ?
Kwaad kan het zeker niet.
 

robert st1300

2e Versnelling
1 apr 2014
72
28
18
42
Spijk
Type motor
ST1300
Die van mij heeft er nu 63000km opzitten , 70€ voor zo,n filter is een hoop geld.
Is er misschien ook een aftermarket filter voor te krijgen ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
661
601
93
69
Valkenswaard
Type motor
Anders
Helaas heb ik deze mogelijkheid onderzocht een paar jaar geleden.
Resultaat; geen alternatief filter te vinden.
Heb toen 10 originele filters uit de USA laten komen, geregeld door een goede vriend.
Deze heeft de transportkosten voor zijn rekening genomen.

Als je een groepsaankoop regelt kan je deze kosten door 10 delen.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
799
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Bedankt @Manus, ondertussen zelf ook gekeken. Oplossing wel gevonden, maar de totale kosten scheelt dan niet veel.
BV een Mahle KL145 filter, en de bocht van de filter die in een K1200LT zit.

Dus blijven we maar lekker bij de originele, hoeft gelukkig niet iedere week te worden gewisseld.
 

robert st1300

2e Versnelling
1 apr 2014
72
28
18
42
Spijk
Type motor
ST1300
Bij David silver kosten ze 37 pond omgerekend 42€ misschien wel interssant om er zo een groepsaankoop van te maken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan