1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Balhoofdlagers vervangen, stuur verhoger aanbrengen.

Discussie in 'How to' gestart door Pathfinder, 7 jan 2018.

1. Pathfinder

Pathfinder 5e Versnelling

Laatste paar dagen op mijn gemak bezig geweest om ook bij mijn combinatie de balhoofd lagers te vervangen.
    Conische lagers waren bij niet mogelijk, daarom de originele moeten plaatsen. En zelfs daar was een probleempje mee waar ik pas op het laatst achter kwam.
    Gelukkig kunnen verhelpen en de klus toch geklaard. Daarna meteen stuur verhogers geplaatst.
    Van dit spektakel heb ik ook foto's gemaakt. Beetje bewerkt en er een verhaaltje bij geschreven, een soort roman zeg maar....

Het zal iets afwijken van een ''normale'' solo Pan, maar in grote lijnen zijn de werkzaam heden hetzelfde.
    Veel kijkplezier, alle tips en vragen zijn welkom.

Bijgevoegde bestanden:

• Informatief Informatief x 4
    • Leuk Leuk x 3
    • Winnaar Winnaar x 1
  2. Jan KoekePan

Jan KoekePan 4e Versnelling

Die stuurverhoger is echt een prijspakkertje, daar ga je een hoop plezier aan en mee beleven. Bedankt voor je duidelijke upload!

Veel fijne en veilige kilometers...

• Leuk Leuk x 1
  3. bpsw

bpsw 5e Versnelling

Mooi verslag met duidelijke foto's, en natuurlijk goed gereedschap.

Gr
    Bas

• Leuk Leuk x 1
  4. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

Nou nou Andreas.
    Zeer leerrijk , goede foto's en duidelijke uitleg.
    Ik heb ervan genoten en zou er gelijk aan willen beginnen.
    De foto bij de draaibank noem je jezelf een " amateur " ?
    Ja zeg .
    :bravo:

• Leuk Leuk x 1
  5. GotTheSunInMyFace

GotTheSunInMyFace 3e Versnelling

Leuke stof om te lezen. Duidelijk en zoals al eerder vermeld, het helpt als je de spullen, ruimte en kennis hebt. Mooi gedaan

• Leuk Leuk x 1
  6. marccc

marccc 5e Versnelling

ik kan de foto's niet openen , maar je hebt een st1300 ???? conische lagers passen altijd ! in eender welke motor
    zoek maar uit er worden speciale setjes verkocht voor elke moterfiets . en die zullen ook veel sterker zijn voor met de zijspan te rijden

7. Nick Sax

Nick Sax Kilometervreter

Wat een mooi en duidelijk verhaal. Veel plezier met die stuurverhoging, wil je nooit meer van af.

• Leuk Leuk x 1
  8. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

prima man,zo heb ik het een aantal weken geleden ook gedaan,alleen hoefde ik niet af te draaien overigens zonder koelen of verhitten tik je de schalen er zo in,
    volgens mij hoef je je stuur niet van de vlinderplaat te halen als je de bovenste bouten van je kroonplaat gelost hebt tik alles in een keer eraf,binnenkort ga ik het doen om de boel even na te stellen.
    Fred a

• Leuk Leuk x 1
  9. Garfield

Garfield 4e Versnelling

Prachtig gedaan. mooi zeg, dat speciale gereedschap ! Ik heb een holle tafelpoot van 5 euro bij de Praxis gebruikt om het onderste lager op het balhoofd te plaatsen ;-)

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  10. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Beste Andreas,
    DIT ZIJN NIET ALLEEN WOORDEN MAAR OOK DADEN. :bravo::bravo::bravo::bravo::bravo:
    Je spreekt niet alleen over gereedschap, je werkt ermee en je hebt het dan nog eens ook.
    Man wat een voorbeeld en een kracht ben je voor het forum man, gewoon TOP.
    Met deze foto's en teksten steek je gewoon meneerke HAYNES los voorbij, als hij dit topic ziet en leest is deze vast jaloers op je en mag je direct voor hem gaan werken, dit om geen concurrentie te kunnen krijgen die hem gewoon plat walst.

• Leuk Leuk x 2
  11. Pathfinder

Aan ieder bedankt voor de leuke, toffe, reacties.
    Tja, soms kloot je ook wel eens wat aan.....maar dat zet ik natuurlijk niet op de foto.
    Ik doe het graag, soms zijn het wat teveel foto's en soms wat overdreven.
    Vind het leuk als ik iemand anders ermee helpen kan, ik maak ook gebruik van andere info en kennis waar ik niet van op de hoogte ben.
    En ja Erwin, soms voel ik mij wel eens een amateur, ben ik boos op mijzelf als het niet gaat zoals het moet.
    Muziekje en een shot koffie erbij en door.

@marccc, in zoverre heb je gelijk dat het onderste balhoofd lager wel past. Het bovenste niet, het is een ''verlengd'' balhoofd. Als je het pdf bestand zou kunnen zien zal je het meteen begrijpen.

@Fred-A, klopt helemaal. Daar ik er toch een verhoger op ging monteren alles los gehaald. Is waarschijnlijk bij meerdere Pan's wel een tip om dit eens los te maken. De 4 inbusboutjes van de stuurhelften waren zeer moeilijk los te krijgen. Die onder het kapje gingen vanzelf.
    Heb er nu RVS A4-80 inbus ingedraaid.

@Garfield, kijk, weer een tip. Zo zie je maar weer, voor alles is er een oplossing.

@marc Pan , dank je voor je mooie reactie. Brengt mij wel op een idee, solliciteren...

Laatst bewerkt: 11 jan 2018 om 12:31
  12. Mister Vogezen

Naar welke muziek luister je dan zoal ?
    We hebben ongeveer dezelfde leeftijd , ben benieuwd.

13. Pathfinder

Veel radio, Wdr 4, 100,5, L1. En veel muziek op de pc. 70e T/M nu.
    Franstalig, Duits, Spaans. Maar ook Ramstein ! ....zo nu en dan.

14. Mister Vogezen

Pan Europees dus :).
    Ik ben wat blijven hangen in de jaren 80.
    ABBA , OMD , Tears for Fears , George Michael , Phil Collins , a-ha- , Pet Shop Boys , Prince , wat disco nummers enz ....... .

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  15. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

Jazz en blues.
    @Pathfinder ,dat is een uitstekend idee omdat het als het ware vastgerot zit in het alu,ik heb er ook RVS in zitten,
    iets anders heeft iemand keggen van Nico Bakker er op zitten,kijk eens of het materiaal niet gecorrodeerd is,mag niet,maar bij mij was dat wel het geval,en flink ook halve keg weg gecorrodeerd,ik naar Nico kreeg zo een nieuw setje mee,overigens kan geen kwaad om ze een keer los te halen,want ook hier staal en alu het bijt elkaar, boutjes zou je zo maar moeten uit boren.
    gr Fred A

• Mee eens Mee eens x 1
  16. Pathfinder

@marccc, wellicht maken deze foto's het wat duidelijker.

IMG_8672.JPG

IMG_8685.JPG

17. Pathfinder

• Informatief Informatief x 2
  18. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Mooie en duidelijke foto's, Pathfinder :bravo:
    Ik heb afgelopen april mijn balhoofdlagers vernieuwd, maar had niet zulke mooie en handige lager(schalen) trekkers tot mijn beschikking. Desalniettemin, toch alles schadevrij kunnen vervangen.

19. Pathfinder

@Biker T, klopt helemaal. Heb het ook al vaker voorheen met han en span werk, tuingereedschap en noem maar op gedaan. Als je het vaker gaat doen is aangepast gereedschap wel gemakkelijk.

• Mee eens Mee eens x 2
  20. Biker T

Biker T 4e Versnelling

Zeker. Maar als je het 1x in de tien jaar dit doet, is het niet echt rendabel lijkt me :)

Deel Deze Pagina