Avonturen van DuinPan in de Harz

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Vooraf: voor dit verslag heb ik de namen van mijn motorvrienden geanonimiseerd en heb ik neutrale foto's gekozen waarop personen niet herkenbaar zijn.

Dag 1 - Wo 15/9: Verzamelen in Zevenaar en dan door naar Winterberg (275 km vanaf Zevenaar)

Om 7:30 vertrok ik met 3 motorvrienden uit Haarlem. We hadden er zin in! De motoren hadden we goed bepakt, het was bewolkt maar droog weer, en de rest van Nederland maakte zich op voor een gewone werkdag. In Zevenaar zouden we nog 3 motorvrienden treffen en als groepje van 6 gezamenlijk verder rijden. De 3 stellen op 4 motoren zouden het eerste deel van de heenreis in 2 etappes doen met een tussenstop in Winterwijk en waren dus gisteren al vertrokken. Wij zouden hen zien in Winterberg.

Al op de A2, nog voor Utrecht, belde G mij op (onze communicatiesystemen communiceren nu echt :-D) met het verzoek om een korte stop om de regenpakken aan te trekken want ten oosten van Utrecht werd regen verwacht. Ik dacht ik hoef geen regenpak aan te trekken want ik heb een spiksplinternieuwe waterdichte Richa winterjas en dito handschoenen. Vlak voor Zevenaar begon het te regenen. Het AC restaurant in Zevenaar was nog dicht dus ook geen koffie. J & J stonden al wat beteuterd te wachten onder het afdakje bij de gesloten ingang.

Omdat we geen koffie konden krijgen, zijn we meteen vertrokken toen ook F was gearriveerd. In Duitsland hebben we alleen maar regen gehad. Ik dacht nog dat ze de Gore-Tex laag verkeerd om in mijn jas en handschoenen hadden genaaid (al het vocht komt binnen, niks gaat er uit): al na een halfuur had ik zeiknatte handen. Ook mijn jas en de kruis van mijn broek begonnen door te slaan. Onderweg bleken ook nog dat alle mogelijke koffiegelegenheden nog gesloten waren. Lekker begin zo... Pas om 10:45, bij de eerste Tankstelle, was er koffie en hoorde ik van de anderen dat hun waterdichte motorkleding ook niet zo waterdicht waren. Gedeelde smart is in ieder geval halve smart!

Rond 16:00 arriveerden we bij hotel Haus Sonneneck even buiten Winterberg, maar Son hebben we in deze Eck nooit gezien. Wel mooi dat deze gelegenheden zijn ingesteld op wintersporters met natte kleding, handschoenen en schoenen, dus onze natte spullen mochten 's nachts drogen in de speciale droogkamer. En de motoren stonden droog in de garage. Avondeten (Wienerschnitzel) en ontbijt (geen buffet, maar ieder een plankje op naam met gisteravond aangeturfde keuzes) waren prima. G en ik hadden als 2 losse mannen de meest luxe kamer met een tweepersoonsbed (als je maar van mijn reet afblijft!) en een ligbad! Anderen hadden kleinere kamers met een douche, de stellen hadden losse eenpersoonsbedden en 1 stel sliep naar eigen zeggen zelfs in een bezemkast...

IMG_20210915_092234.jpg IMG_20210915_092250.jpg
Hondenweer bij vertrek vanaf startpunt Zevenaar bij Arnhem
IMG_20210915_104953.jpg IMG_20210915_105003.jpg
Onderweg in Duitsland: nog steeds hondenweer
IMG_20210915_124533.jpg IMG_20210915_161238.jpg
Eindelijk droog weer, maar de kleding en de handschoenen blijven zeiknat. Hotel Sonneneck vlakbij Winterberg
IMG_20210915_161239.jpg IMG_20210915_161240.jpg
De motoren staan lekker droog in de garage. Het 1e biertje na de rit smaakt het lekkerst! Die andere 4 eigenlijk ook wel...

Laatst bewerkt:

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Dag 2 - Do 16/9: Vervolg van de heenreis, van Winterberg naar Wildemann (210 km)

9:45 vertrokken we voor deel 2 van de heenreis. We reden in 2 groepen: de snelle jongens met 4 motoren (waar ik natuurlijk bij zat, duh), en de pensionado's met 6 motoren. Onderweg hadden we in de ochtend weer vaak regen, maar niet meer de zondvloed van gisteren. De 'waterdichte' motorkleding kon ons dit keer afdoende beschermen. Het motorrijden met 100 km/u door lange bochten in een glooiend landschap en af en toe sportief rijden met haarspeldbochten in bergachtiger gebied was geweldig, zelfs in de regen. Als je maar altijd voorzichtig bent, goed anticipeert en nooit voorbij je eigen kunnen of dat van je motor gaat!

De koffiepauze deden we in Waldeck, een mooi plaatsje met een grote burcht op een heuvel aan de Edersee. En als je denk, wat komt die naam me als Nederlander toch bekend voor? Dat klopt: hier komt 'onze' prinses Emma van Waldeck-Pyrmont vandaan die de 2e vrouw van de Nederlandse koning Willem III was. Hiermee was ze de echtgenote van de koning der Nederlanden en ook groothertogin van Luxemburg, wat toendertijd nog door de Nederlandse koning bestuurd werd. Na de dood van Willem III werd ze koningin-regentes van 1890-1898 ('Koningin Emma') tot dat haar dochter Wilhelmina oud genoeg was om zelf te regeren, hoewel Wilhelmina officieel de koningin was.

Middageten deden we bij een leuke eetgelegenheid vlak na een kleine pont over de Weser. De horecaprijzen in Duitsland zijn toch echt lager dan in Nederland. Een Strammer Max (goed onthouden, dat is een uitsmijter!) en één drankje voor maar €7. Toen groep 1 op het terras zat, zagen we groep 2 aan de andere kant de pont opgaan. Dat leverde natuurlijk leuke actiefoto's en -filmpjes op bij het van de pont afrijden.

15:50 waren we bij ons volgende hotel Spiegeltaler Eck in Wildemann, een klein plaatsje in de noordwesthoek van de Harz. Met name in Wildemann zagen we de gevolgen van de coronacrisis: veel voorgoed gesloten restaurants en winkels, veel (houten) huizen met achterstallig onderhoud, maar daartussen af en toe ook een prachtig opgeknapt kleurrijk huis of pension/hotel. In hotel Spiegeltaler Eck zouden we 3 nachten blijven. Tot DuinPans grote vreugde schonk het hotel ook Aperol-Spritz, en die zijn in de middag nog lekkerder dan een biertje! 2 heeft hij er opgedronken, 1 omgegooid en toen was het weer de hoogste tijd om over te stappen op bier...

IMG_20210916_093213.jpg IMG_20210916_093214 G.jpg
Vertrek van de 'snelle jongens' uit Winterberg. Mooi motorrijden als de wegen droog zijn.
IMG_20210916_104433.jpg IMG_20210916_104434 G.jpg
Koffiepauze in Waldeck aan de Edersee. Een Pan stuurt uitstekend in die lange bochten, wel opletten voor asfaltschade!
IMG_20210916_123958.jpg IMG_20210916_135602.jpg
Leuk pontje bij de Weser. Aan de overkant van het pontje was een lekker terras.
IMG_20210916_135601 W.jpg IMG_20210916_135604 G.jpg
Groep 1 op het terras ziet groep 2 oversteken. Typisch Harz dorpje met vakwerkhuizen. En geen kip te zien op straat
IMG_20210916_154904.jpg IMG-20210917-WA0021.jpg
Mijn Pan als aanwijzer voor groep 2 voor ons nieuwe hotel in Wildemann. Wilde man met Aperol-Spritz!

Laatst bewerkt:

Panhead

3e Versnelling
Geweldig leuk om te lezen en zeer herkenbaar, dit is toch genieten van de bovenste plank!
Tot het kløte weer een verzopen kat gevoel aan toe, dat hoort erbij ,anders klopt het ploatje niet.
En je foto's spreken boekdelen.;)

A.s. vrijdagochtend ga ik 51 ,met 3 "boys" 60er's ook zo'n weekendje maken,hetzij in de :good: old Eifel, ook goed.
De voorpret alleen is is al prettig,
We slapen in Mettendorf.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Dag 3 - Vr 17/9: Rondrit Midden-Harz (240 km)

9:45 vertrokken we met louter mannelijk gezelschap op 9 motoren. De dames bleven in Wildemann en zouden daar in de omgeving gaan wandelen. Het weer was gelukkig opgeknapt, d.w.z. het was meestal droog, maar soms toch ook wel regen, en dan moesten we even rustiger aan doen. De zon liet zich nauwelijks zien, dat zit er helaas niet in deze vakantie. Vandaag hadden we een mooie rondrit langs diverse stuwmeren waar we ook even pauze hielden om rond te kijken, zoals bij de Vorstaumauer van de Okertalsperre en de Sösetalsperre.

Middageten deden we vlakbij een mountainbike heuvel (in de winter een klein skigebiedje) waar mountainbikers met een hele vieze modderstreep op hun sportbroek volgas het parcour naar beneden afkwamen. Vanwege de lage temperatuur zijn we toch maar binnen gaan zitten. Ook hier waren de prijzen laag in vergelijking tot Nederland. Dit nodigde L uit tot het bestellen van een superbrattwurst, die R later voor de helft moest opeten... In Bartolfelder stonden we even stil bij een voormalige DDR wachttoren. Achteraf jammer dat we hier niet echt gestopt waren. Was ook een leuke groepsfoto geweest. Getoonde foto komt van het internet. Vlak voor het eindpunt moesten we onverrichter zake omrijden vanwege een wegafsluiting. Niet de mannen op hun BMW GS(A) allroads deden de onverharde verkenning of we misschien toch door konden rijden, maar J op zijn BMW K100. Onverwoestbaar dat ding!

Tijdens de borrel in de namiddag en in avond werd door de groep over van alles en nog wat gesproken, motorclubverhalen, militaire dienstverhalen, campers, motoren, Fiatjes 500, alles kwam voorbij en dat allemaal op smaak gebracht met onze typische motorclubhumor: alles wat je zegt wordt tegen je gebruikt... J was helemaal in zijn element en had de leukste verhalen, de dames kregen er de slappe lach van. En als hij van iemand een snedige opmerking terug kreeg, zei hij plotseling dat hij het allemaal niet meer zo goed hoorde. Hij was goed bezig :-D.

IMG_20210917_094500 W.jpg IMG_20210917_100000 G.jpg
Vertrek vanaf het hotel, helaas weer met regen.
IMG_20210917_102500.jpg IMG_20210917_123000 G.jpg
Kijkpauze bij de Vorstaumauer van de Okertalsperre. Er is ook een ST1300 in de groep en die reed het grootste deel van de dag voor mij.
IMG_20210917_105952.jpg IMG_20210917_140000 G.jpg
Kijkpauze bij de Sösetalsperre. Na de lunchpauze werd het eindelijk droog en konden we wat sportiever rijden.
IMG_20210917_150000 I.JPG IMG_20210917_151252.jpg
Voormalige DDR wachttoren bij Bartolfelder (foto Internet). Opgebroken weg vlak voor het eindpunt, we kunnen echt niet verder en moeten omdraaien
IMG_20210917_151200.jpg
De rest van de groep wacht hier totdat de verkenners terug zijn.
IMG_20210917_154435.jpg IMG_20210917_154637.jpg
Biertje?! De motoren hebben hun eigen feestje in de partytent achter het hotel :)

Laatst bewerkt:

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Ik heb wel zo'n bord gezien langs de weg in de buurt van de wachttoren in Bartolfelder, maar we zijn er niet gestopt.

Panhead

3e Versnelling
Even een zijsprong, tijdens de val van de muur was ik dienstplichtig en onderdeel van een internationale oefening met Britten Belgen en Fransen.

De oostduitser gingen massaal uit hun plaat, wij waren er getuigen van, overal bezopen/ uitbundige oostduitser in hun Trabantjes.
S'avonds hebben ons peleton uren rond het vuur met een oostduitse pastoor gesproken over hun ervaringen, ik ben nu zo blij dat wij dat verhaal hebben van hun kant mogen ervaren.

Wat ik zei een zijsprong. Ennn door.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Dag 4 - Za 18/9: Rondrit Oost-Harz (250 km), maar niet voor DuinPan!

9:45 vertrokken we opnieuw met 9 motoren voor een mooie tocht, nu naar de oostkant van de Harz. We waren nog maar net 10 minuten onderweg, toen mijn Pan eerst wat begon te stotteren en uiteindelijk stil viel. Starten lukte niet meer, duidelijk te weinig kracht in de accu. Nou moe: kapotte accu? Lege accu? Wordt hij dan niet meer opgeladen? Gelukkig waren er 3 motorvrienden bij voor de eerste diagnose met een lampje en een draadje, en voor de morele ondersteuning. De rest was al doorgereden en stonden vermoedelijk volgens de ritregels al geruime tijd te wachten bij de eerstvolgende afslag.

IMG_20210918_103520.jpg IMG_20210918_121105.jpg
Pan met panne, de ADAC heeft geconstateerd dat de accu leeg is en niet meer wordt opgeladen!

Om een lang verhaal kort te maken: starten lukte na een langere pauze nog één keer :D en daarna niet meer :(. Arthur heeft de ANWB gebeld, die de ADAC heeft gebeld, en die zou over ongeveer een uur komen. Na overleg zijn de 3 motorvrienden doorgereden, want om met z'n vieren treurig naar een defecte motor te kijken heeft ook geen zin. Een uur later arriveerde de ADAC en constateerde dat de accu in orde was, maar leeg en niet werd opgeladen. Dit kan een klein probleem zijn (kabel, spanningsregelaar) of een groot probleem (dynamo defect). Hoe dan ook: onoplosbaar op de korte termijn (zaterdagmiddag garages dicht, zondagmorgen al naar huis), einde motorverhaal voor Arthur.

IMG_20210918_121145.jpg IMG_20210918_123158.jpg
Daar gaat mijn grote vriend, snif...

De Pan zal op transport worden gesteld naar Nederland. Repatriëring duurt 6 weken !!! 'Europa staat vol met defecte voertuigen die naar huis moeten' zei de ANWB. En ik gaat morgen bij de BMW GSA achterop terug naar huis. Kijk ook even op de foto's naar de wonderlijke manier hoe een defecte motor ook door de ADAC kan worden vervoerd. Ik keek mijn ogen uit (en hield mijn hart vast). De ADAC meneer heeft mij keurig netjes bij het hotel afgezet en ging er toen vandoor met mijn Rode Rakker, snif.

Tja, wat moest ik nu gaan doen? Niet bij de pakken gaan neerzitten! Ik ben eerst 2 uur gaan wandelen in de omgeving, heb een begin gemaakt met dit verslag, en heb mezelf getroost met een vroege Aperol-Spritz.

IMG_20210918_133508.jpg IMG_20210918_134024.jpg
IMG_20210918_135307.jpg IMG_20210918_141825.jpg
Dan maar wandelen in het mooie dorpje Wildemann
IMG_20210918_134025.jpg IMG_20210918_134713.jpg
Veel (mooie) huizen met achterstallig onderhoud in Wildemann, maar ook mooi opgeknapte pareltjes

In de tussentijd waren de dames met de bus naar Goslar gaan, een mooie stad, en ze hebben daar lekker rustig kunnen winkelen zonder dreinende echtgenoten die zo moe zijn en niet meer verder kunnen. Geluncht hebben ze bij de Italiaan.

De mannen hebben een mooie tocht van 250 km naar de Oost-Harz gereden. Omdat DuinPan niet mee was, zijn er niet zoveel foto's van die dag. Maar deze foto's van de BR99 Harz smalspoor stoomlocomotief wil ik jullie, met name @Mister Vogezen, niet onhouden!

IMG_20210918_145900.jpg IMG_20210918_150000.jpg

Laatst bewerkt:

Bart D

5e Versnelling
Hoi Arthur, Dat is dikke pech. Zit er geen Honda dealer in de buurt die kan kijken wat er aan de hand is.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
@Bart D : Bart, ik ben al weer thuis! De motorpech ontstond afgelopen zaterdag 18/9. Zondagmorgen zou ik al terugrijden naar huis, en op maandag moest ik weer aan het werk. Toen de ADAC kwam was inmiddels al bijna zaterdagmiddag, alle garages dicht, op zondag natuurlijk ook, dus er was gewoon geen tijd meer om iets te regelen of uit te proberen. Er is zelfs geopperd om met een volle accu en een aangekochte volle reserveaccu in de zijkoffer, zonder koplamp aan, terug te rijden naar Nederland. Misschien had ik dat gered maar ik zag dat niet zitten.

Laatst bewerkt:

Bart D

5e Versnelling
Hoi Arthur,
Ik had niet op de datum gelet. ;)
In Duitsland hebben ze niet die ruime winkeltijden als bij ons.

Johan R.

3e Versnelling
Arthur jammer maar het blijft techniek he en op z,n tijd een wandeling is ook wel lekker.
ik hoop dat hij weer snel voor de deur staat

ijskonijn

5e Versnelling
Inderdaad een optie is van accu verwisselen, als er een rijder is met de zelfde maat qua accu.
Is ff tobben maar je komt wel thuis.

DuinPan

Mega Mijlenmaker
Dag 5 - Zo 19/9 Terug naar huis (500 km achterop)

We vertrokken met 4 motoren om 9:30. De BMW GSA met mij achterop reed voorop om het tempo aan te geven. Ik moet toegeven: het is wel even wennen achterop, want je geeft het stuur letterlijk uit handen en dat was mij niet meer overkomen sinds mijn 25e. Maar G reed veilig en verantwoordelijk waardoor ik al snel rustig achterop zat en al muziek luisterend om mij heen kon kijken. Rond 13:30 kwamen we over de Nederlandse grens en moesten weer 100 (110) km/u gaan rijden. Voor Amsterdam was er nog een fikse verkeerschaos door een afgesloten A9 en daardoor vanaf Muiden files op de A1 en A10 Zuid. Een volgepakte brede GSA manouvreert dan niet zo lekker tussen de files door, maar ook dat deed G voortreffelijk. Met een omweg via de A10 Noord en de A5 om nog meer files te vermijden, kwamen we om 16:15 in Haarlem aan. G had dit lang weekend in totaal 1627 km gereden.

IMG-20210919-WA0043.jpg IMG-20210919-WA0044.jpg
Vertrek naar Nederland, achterop de BMW GSA

En hiermee eindigt het verslag van Avonturen van Duin(zonder)Pan in de Harz. Dank voor de vele duimpjes en reacties!

RRR

Kilometervreter
Wat jammer Duinpan dat het zo moest eindigen. Hopelijk is je motor weer snel terug in Nederland. Ik zelf zou geen zes weken wachten, maar 'm zelf gaan ophalen (je hoort weleens van die verhalen over beschadigingen aan voertuigen die ergens in de opslag staan...). Even wat de techniek betreft: Niet gelijk van het ergste uitgaan (bijvoorbeeld een kapotte dynamo). Misschien is die beruchte stekker, die van de spanningsregelaar afkomt, wel de boosdoener.

ijskonijn

5e Versnelling
Zelf ook een keer schade in de EIFEL gehad, er werd mij verteld daar het druk was en dat het wel ff zou duren.
Toen een paar keer gebeld, en had de motor met een week terug.
Mijn ervaring is wie tref je bij de klanten service.
Maar dat is vaker met klantenservice.

RORICK

Kilometervreter
Wat een pech Duinpan, hopelijk is je motor snel terug. Voorlopig afzien voor je natuurlijk. Als tie terug is op je gemak bekijken wat er aan de hand is. Vast wel forumleden die je daarbij willen helpen indien nodig. Hoi je taai!

DuinPan

Mega Mijlenmaker
IMG-20211004-WA0002.jpg
Nawoord: mijn grote vriend is net teruggekomen uit Duitsland. Repatriëring duurde gelukkig geen 6 weken maar 2 weken. Op advies van @ijskonijn heb ik gebeld met een tranentrekkend verhaal. Misschien heeft het geholpen. Nu accu opladen, terug naar huis rijden en dan fout zoeken! In ieder geval kan ik nu zeker naar de TDT van 16/10 komen!
IMG-20211004-WA0003.jpg
Weer met 2 bandjes op de grond!

Laatst bewerkt:
Bovenaan