Artikel van Erik van Lent > Honda st1100

Status
Niet open voor verdere reacties.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.945
6.133
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
@ijskonijn had een artikel gelezen op Facebook en wou dit hier plaatsen ,
het lukte hem niet , vandaar dat ik het artikel plaats.

Dikke pech

februari 2020

Ed is een aardige jongen maar het zit hem even niet mee qua motoren. Na het behalen van zijn rijbewijs koopt hij de NT650V Deauville over van zijn rijleraar die hem met zijn hand op het hart belooft dat dit een hele goede motorfiets is. Wanneer Ed zijn nieuwe aanwinst voor onderhoud weg brengt blijkt dat er enorm veel achterstallig onderhoud aan kleeft waardoor het plezier in de motor meteen weg is. Hij laat nog wel alles repareren omdat hij een ander niet met de problemen op wil zadelen.

Inmiddels is zijn oog gevallen op een ST1100, in de basis ook een goede motor uit de Honda stal. Deze keer word ik ingeschakeld om een aankoopkeuring te doen. Daarvoor moet ik naar de Achterhoek waar in een schuurtje een blauw exemplaar staat. Op zich geen verkeerde motor maar wel eentje waar aardig wat onderhoud aan zit te komen en dat schrikt Ed uiteindelijk toch af.
Vrij kort daarna heeft Ed al weer een andere Pan op het oog en deze keer vertrouwt hij het wel want de fiets is van een politie agent die de machine een half jaar geleden bij Ten Kate heeft gekocht met een schamele 33.960 km op de teller. Dit kan niet anders dan goed zijn is Ed zijn logische conclusie en dat zou het normaal gesproken ook moeten zijn. Na de aanschaf gaat Ed lekker kilometers maken en een beurtje inplannen om wat kleine dingetjes aan de Pan European te laten doen. En dan krijgt Ed een verontrustend belletje van zijn dealer. De lijst met mankementen is niet heel erg lang maar wel heel erg duur. Dat de uitlaat lekte kwam niet als een verrassing maar dat de achterbrug doorgerot is en dat de cardan compleet versleten is wel. Dit hele geintje gaat hem nogmaals de aanschaf van de ST1100 kosten. Als door een wesp gestoken gaat Ed een speurtocht beginnen naar de geschiedenis van deze fiets, want met deze gebreken is het onmogelijk dat ook de km stand nog de juiste is. Blijkbaar is dit een ex-politie fiets die in 2005 met een km stand van 115.333 km bij domeinen is ingeleverd. De fiets is opgekocht door een particulier, opgelapt en terug gebracht naar civiele uitvoering en is in 2019 met een stand van 33.960 km ingeruild bij Ten Kate. Die hebben de motor door verkocht aan de agent waar Ed hem weer van gekocht heeft. Gewapend met deze kennis neemt hij contact op met de verkoper en vervolgens met Ten Kate. Bij beide partijen vangt hij bot. Daarna gaat er een brief uit naar de KNMV, waar hij verzekerd is, en naar de Bovag. KNMV voelt mee maar kan in deze helaas geen hulp bieden. De Bovag gooit keihard de deur dicht en willen niet in gesprek met Ed.
Alle garanties en wetgeving ten spijt blijft Ed in de kou staan en draait zelf voor alle kosten op.

U bent bij deze weer gewaarschuwd.
gsm: 06-21 490 366 e-mail: erik@erikvanlent.nl © Erik van Lent 2017

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.221
1.096
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik zie hier al weer redenen om zonder meer te twijfelen aan al die goede bedoelingen van vele motorrijders die met hun hand op hun hart beweren dat ze hun motorfiets altijd prima onderhouden hebben of lieten onderhouden.
Zolang het niet beschreven staat is het gewoonweg niet waar

alle teleur stellingen ten spijt...
maar als het te mooi is om waar te zijn is het vaak niet waar.... 33.000 km.. lik mijn vestje

een juiste km registratie blijft altijd wat gis werk maar misschien dat een APK toch nog zo gek niet kan zijn

maar het zijn keuzes waarvan het merendeel zich nog steeds tegen verzet...

tja dan blijf je dit soort ventilatie lezen

cotton

4e Versnelling
17 jul 2016
216
242
43
63
Emmen
Type motor
ST1300
kopen van een politieagent biedt dus ook geen "garantie"......als deze man de motor een half jaar in bezit heeft gehad en gekocht heeft bij ten Kate, is de achterbrug blijkbaar in een half jaar "verrot"....kweet niet. bij Ten Kate moet zo iets toch op gevallen zijn (als Honda dealer weten zij echt wel wat de zwakke punten van de Pan European zijn) ik neem aan dat zij, als ze zo'n motor binnen krijgen met name de punten controleren waarvan ze weten welke zwak zijn....of vergis ik me???
en kunnen ze daar niet zien of een motor 33.000 km heeft gereden of 100.000 km meer??

• Winnaar
Reactions: Tiesemans

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.221
1.096
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Om er iets van te vinden zul je meer info moeten hebben.

om enkel te stellen dat deze bij de firma ten kate vandaan komt is geen argument om te stellen dat deze dan maar in mint conditie moet zijn.
dergelijke slijtage zie je enkel als je eraan werkt (bijv nieuwe banden )
En als het een inruiler (min 18 en max 31 jaar oud) was is die slechts 300 euri heeft opgebracht en voor 500 de deur is uitgegaan.
Tja wat kan je dan verwachten...... een jaar garantie...
iedereen dacht een koopje te hebben

ten kate... de agent(die overigens ook maar een normaal mens blijkt te zijn) en de 3e koper en allemaal zijn ze gefopt
het enige feit is dat de km stand niet klopte waar men overigens later achter kwam

wie het weet mag het zeggen.

Maar gelukkig is er ook zoiets als Facebook... kun je jezelf toch nog ergens over ventileren
maar 3 x genaaid worden...... zegt ook iets over je zelf
te veel van goed vertrouwen waarschijnlijk.

Is niet erg hoor... heb ik namelijk ook last van
maar je zult uiteindelijk toch een plan moeten trekken en verder gaan

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
@panman1100

Jazeker ... Geen woord van verzonnen of gelogen ...

Lijkt me toch niet dat een motorzaak als Ten Kate hier zo mee wegkomt.
Ik heb het juridisch laten uitpluizen en de kans dat ik mijn juridisch gelijk haal voor een rechter is verwaarloosbaar.
De pech zit hem in het feit dat ik de fiets gekocht heb van de oorspronkelijke Ten Kate klant die zelf geen kaas heeft gegeten van een Pan.
Mijn fiets aan hem terug verkopen zou een optie zijn, ware het niet dat hij daar niets voor voelt, en geef hem eens ongelijk.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Andre st1300

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ach ja lees gezellig mee:

Hallo,

Mijn naam is Ties den Engelsen
Ik ben sinds 4-10-2019 eigenaar van een (voormalig politie) Honda Pan European ST1100. kenteken MF-VG-76 (verzekerd via KNMV)
Deze heb ik gekocht van heer Labadze (zie bijlage).

De heer Labadze heeft de motorfiets op zijn beurt gekocht op 13-6-2019 bij Ten Kate Motoren te Nieuwleusen met de nog lagere kilometerstand van "slechts" 33960 ..
Ja het was een ex politiefiets, doorgaans niet veel waard, maar die km stand zal vast een hoop goed hebben gemaakt voor u en de heer Labadze, zelf politie brigadier.
Koper die de fiets inruilde blij, ten Kate Blij, Labadze blij, 2x Ten Kate blij. €€€€

Er bleek kort na aankoop door de Heer Labadze het nodige mis te zijn met de motorfiets.
Niet enkele flut zaken, nee serieuze zaken (Naar nu blijkt aannemelijk het soort problemen dat bij een fiets met een hoge kilometerstand en dito leeftijd hoort)
Dit is door ten Kate motoren (naar nu is gebleken slechts deels) opgelost. (Zie Word bestand bijlage communicatie tussen Ten Kate werkplaats monteur Erik en de heer Labadze.)

De Heer Labadze heeft 4 maanden in totale onwetendheid rondgereden denkende dat de fiets nu (alsnog) in orde was.
De motor die hij zo graag wilde blijkt alsnog een buikpijn fiets, zeker nu voor mij.

Never nooit niet had er op de factuur mogen staan > Verkeerd in technisch goede staat!
De Fiets deugt van geen kanten zo blijkt.
Gebreken die nooit hebben kunnen ontstaan in die paar maanden na verkoop door Ten Kate.

Ikzelf was op zoek naar een betrouwbare Pan European en heb na een goede visuele inspectie en redelijke proefrit als particuliere koper de fiets overgekocht van de heer Labadze voor €2800.
Een (zo op het oog nette) fiets van een sympathieke Politie medewerker waarop je kunt vertrouwen.

Achteraf had ik gewenst dat ik de fiets naar de heer van Lent had gereden, maar de afstand Utrecht (werklocatie van de heer Labadze) en Alphen (locatie heer van Lent) was mij te ver en ik had nog niet op een veel zwaardere motor gereden, kaliber Pan European.

Dat de uitlaat ter hoogte van de collector lek was (zo constateerde ik tijdens de proefrit) nam ik voor lief aangezien dit vaak prima te verhelpen valt, zeker als het materiaal RVS betreft van Motad, het spul is er om bekend dat het een kriem is om goed te installeren.

Ik vind nu tenminste nog troost in de gedachte dat de heer Labadze met mij eerlijk zaken heeft gedaan en niets achterhield met betrekking tot de mechanische fiets. Hij heeft mij verteld wat hij wist in alle redelijkheid.

Van de correspondentie tussen hem en Ten Kate over de serieuze defecten was ik echter niet volledig op de hoogte.
Wat betreft deze nu ontstane kwestie is de heer Labadze bereid om samen met mij op te trekken richting Ten Kate motoren.

Omdat ik vond (voor mijn gemoedsrust) dat de fiets (gelet op de leeftijd) wel toe was aan serieus (verder) onderhoud en verbeteringen (waaronder vervanging van alle draaiende delen lagers - voor & achterwiel, staal gevlochten remleidingen en vervangende koelvloeistof leidingen) heb ik de fiets op vrijdag 22-11 in Berlicum bij MG parts ( Hoogstraat 28, 5258 BD Berlicum) ingebracht voor (groot) onderhoud en reparatie.

Mijn verzoek was ook mede de cardan aandrijving van onderhoud (vet) (Vet van Marc) te voorzien aangezien het achterwiel er toch uit moest voor de vervanging van de lagers.

Ik werd maandag 25-11 teruggebeld met de mededeling dat de fiets een verrotte achterbrug bezat en dat de cardan aandrijving, klok en flange ernstig versleten waren, de aandrijfriem en dergelijke volgen.
Hun professionele conclusie? > Deze motor heeft véél meer kilometers gereden dan de stand op de teller en dat ga je als particulier zonder grote kundigheid op zak niet ontdekken.

IMG-20191127-WA0000.jpeg IMG-20191127-WA0002.jpegIMG-20191127-WA0001.jpegIMG_20191105_111107a.jpg

Hierna ben ik gaan rondbellen, u Ten Kate, KNMV, de heer van Lent, enkele motorzaken in regio van uw zaak (in de hoop een servicepunt te vinden waar de 1ste particuliere eigenaar - vanaf domeinen tot inruil bij uw zaak- misschien onderhoud had laten plegen.
Tot mijn spijt kwam ik niet verder TOT een tip van een hoofd verkoper en een brainstorm sessie met Erik van Lent (motorkeurmeester).
Ik heb de domeinen gebeld en uitgelegd waarom ik belde.

Vrij kort hierna kreeg ik een kilometerstand te horen die veel duidelijk maakt en "recht doet aan de toestand van de fiets". (Zie email onderaan afkomstig van Domeinen hieronder voor bevestiging)
Hoewel ik nu nog niet weet of ik juridisch een partij ben (dat valt altijd te bezien) streef ik vanaf nu als huidige eigenaar morele gerechtigheid na!

Men zou toch mogen verwachten van een voornaam aangesloten Bovag lid en sponsor van een raceteam dat alle alarmbellen afgegaan bij de inruil van een oud politie moter?!
Het betreft immers een zichtbaar herkenbare ex politie motor, met de typische slijtage plekken en gaten in de kappen en stuur schakelaar onderdelen.

Dat er dan bij een opvallend lage km stand (er vanuit gaande dat Ten Kate niet zelf gerommeld heeft) geen belletje is gaan rinkelen?!
Dit terwijl elke kenner u kan vertellen dat een politie fiets in zijn korte dienstleven vaker dan niet ruim voorbij de ton of meer gaat op de teller en dan snel ter verkoop wordt aangeboden via Domeinen.

Ten Kate heeft (wat mij betreft) zich keihard bij de neus laten nemen en ernstig verzuimd zich een kundige partij te betuigen. Men zou zelfs kunnen spraken van dwaling tenminste in de richting van de heer Labadze.

Dat dit soort kilometerstand fraude een vorm van fraude is die wat mij betreft een directe impact had kunnen hebben op mijn gezondheid c.q. leven als huidige eigenaar (als ik niet had gekozen voor extra onderhoud aan de fiets).
Een ondeugdelijke km stand fiets met ernstige onopgemerkte (door laksheid?) slijtage en dan op de snelweg onderweg met een passagier achterop.
knap zeg de distributieriem die al lang had moeten worden vervangen .. knal zegt het achterwiel omdat de flenge kaal gesleten is.
Daar ga je met motor en al over de kop of glij je onder je fiets door, met hoge snelheid op de snelweg, met achterop komend verkeer. Verkeerspolitie doet onderzoek, de gevolgen laten zich raden.
Absoluut een scenario waar ik rekening mee had moeten houden als dit niet aan het licht was gekomen, zo heeft men mij nadrukkelijk verzekerd.

Hopelijk dat u als directeur bereid bent om uw morele verantwoordelijkheid te pakken en samen met mij en overige betrokkene (de heer Labadze) rond te tafel te gaan zitten ... Niet zo zeer gelijk in dader slachtoffer setting maar als directe betrokkene.
Wat mij betreft (er vanuit gaande dat uw inkoopmedewerker slechts heeft staan slapen tijdens het keuren van deze inruil fiets) bent u ook in zekere zin ook benadeeld en is dit ook zeker geen goede reclame voor Ten Kate motoren.
Zeker als dit verder de (online) motorwereld wordt in geholpen.

Tevens (en dat maakt mij werkelijk pislink) rijdt er dus ergens in uw regio een motorrijder rond met een veel te goed gevoel over zichzelf, eigenlijk gewoon een beloonde crimineel in mijn optiek wanneer blijkt dat hij met de tellerstand heeft gerommeld.
Iemand die denkt dat hij schijnbaar weggekomen is met (in mijn optiek) levensgevaarlijk fraude werk en met als beloning een mooie nieuwe Ten Kate motor.

Hoogachtend

Ties den Engelsen, Den Bosch

Reactie ten Kate:

Snap361.jpg

Waarop ik nog even terug heb gereageerd:

Goede morgen John "de" Dis,

Ties "van" Engelsen hier.

Verstop je gerust achter juridisch advies, ingefluisterd door de Bovag, ik had niet anders verwacht.
Wie neemt er anno 2019 nog verantwoordelijkheid voor dwaling.
Ronald ten Kate voelde zich te goed om buiten de Bovag (of jou) om een email te tikken?!

Als Bovag je leden er op wijzen dat in de communicatie richting benadeelden zaken als de garantie bepalingen het enige is wat (juridisch) telt.
Bijzonder dat de Bovag er voor kiest om een falend lid het hand boven het hoofd te houden.
Ik zou zeggen los het zelf maar op, jullie hebben opzichtig gefaald.
Dat wordt nog wat als de Bovag op een dag in de landelijke media stelling wil gaan nemen tegen KM fraude en dit verhaal duikt in het spoor van alle aandacht op in de media ..

Bas - Bovag contact persoon - (lees je mee) ik zal jullie en de media er aan helpen herinneren .. Garantiebepalingen jaja.
Is deze fiets in het beginsel bij jullie ingeruild John?
Is deze fiets door jullie verkocht John?!
Wat zei Bas (of iemand anders) van de Bovag?
"Gooi het op garantie bepalingen en particuliere verkoop" vrouwe Justitia is blind voor het hele traject ervóór.

"Gek toch" dat de Bovag er als branche organisatie (en jullie als aangesloten branche lid) meer baat bij meent te hebben om vooral de kop in het zand te steken, dan te doen wat juist is.
Ten Kate .. financieel failliet geweest en toch opgekrabbeld en nu is er dus het morele failliet ... Over afwisseling gesproken.

De heer Labadze heeft terecht jullie het vuur aan de schenen gelegd (merk ik al) .. met die zogenaamde afleverbeurt die nooit werd uitgevoerd.
Ik zie een patroon ...
Wat bedoelde jullie nou precies met "Verkeerd in technisch goede staat" in die factuur van de heer Labadze?
Vielen al die reparaties kort na de verkoop soms onder die 3 maanden Bovag garantie?

Iets anders... hebben jullie de 1ste eigenaar al opgespoord en hem er "fijntjes" op gewezen dat hij een strafbaar feit heeft gepleegd waardoor willens en wetens mensenlevens in gevaar door zijn gebracht?!
https://www.kentekencheckonline.nl/nap-check/tellerfraude-strafbaar/
Wie heeft er financieel belang om een aftandse ex politie fiets (waar van alles mee mis bleek) ongeprepareerd voor een flinke duit door te verkopen?!
Wat kreeg de inruilende eigenaar er voor terug?! Hoeveel korting op zijn volgende fiets was het leven van de heer Labadze (en nu het mijne) precies waard?!

Een erkend BOVAG bedrijf (wat dat waard moge zijn) waar de zweem van kilometerfraude omheen hangt.
Zie je eigen mail reactie -
Ik lees erin: "Wij waren fout maar Bovag zegt dat we juridisch veilig zijn want u bent geen klant van ons inzake de fiets want die hebben wij (ingekocht) en verkocht aan de heer Labadze.

Want daar gaan jullie aan voorbij: Dat jullie de heer Labadze met jullie falen enorm op z'n kop gescheten hebben (pardon my French) in ruil voor zijn zuur verdiende geld (en gezondheid) tja ....
Wellicht dat hij daar na het lezen van je reactie nog wel iets kwijt wil bij jullie op kantoor .. Zal het hem eens vragen, wie weet komen we nog op de koffie ...

Misschien verkoop ik de fiets wel aan hem terug ... lang genoeg om het spelletje van juridische verantwoordelijkheid af schuiven mee te spelen. Fiets op zijn naam, zijn naam op de factuur, zoiets.
Wat jullie kunnen kunnen wij ook. Vrouwe Justitia is blind toch?!
Dat is waar Bas van de Bovag op doelde toch toen jullie mijn vraag aan hen voorlegde?!

Wat mij betreft mogen jij en je baas Ronald trots zijn op het feit dat jullie (in mijn optiek) een totaal gebrek aan moraliteit aan de dag leggen.
Trouwens aan mij en elke potentiële toekomstige ten Kate klant, vind ik!

Je fout erkennen? Soort van ..(Zie je reactie John) Leren van je fouten? OOK niet...
Mogen toekomstige klanten blij mee zijn .. Ik zou geen occasion van jullie willen kopen, als ik dit verhaal ergens opving.
Weet je John als je van huis uit de opvoeding zou hebben genoten zoals ik die heb mee gekregen dan nam je als mens (en dus ook als bedrijf -lees je mee Ronald-) je verantwoordelijkheid.
Er valt veel geld te verdienen met de kracht van eerlijkheid en je verantwoordelijkheid nemen in een tijd waarin steeds meer ondernemers de consument willens en wetens duperen.

Sure ik snap het wel .. als je gewoon ruiterlijk toegeeft dat je (om te beginnen) geen kaas hebt gegeten van de hele inkoop en verkoop van occasions .. Soort van schulderkenning toch?!
Houden ze zeker niet van bij de Bovag als hun leden dat doen?
Als bedrijf je verantwoordelijkheid nemen wanneer er sprake is van zéér schofterige strafbare kilometerstand fraude.
115133 km in 2005!! John ... Met hoeveel op de teller hebben jullie de fiets ook alweer verkocht aan de heer Labadze?! 33960?! Oei .. oei oei.. 81173 kilometer aan zichtbare slijtage niet opmerken of er van wegkijken.

Het juiste doen zodat je anderen en vooral ook jezelf in de spiegel kan aankijken ...
115133 km in 2005 John in 2005!! en een fiets die in 2019 genoeg zichtbare hints gaf (aan wie z'n vak verstaat) dat het beestje op was!

Een soort van helen is het eigenlijk... Je weet gewoon dat zo'n kilometerstand bij een oud politiemotor niet kan deugen en toch koop je hem van een boef en verkoop je hem door want er valt goed aan te verdienen.

Weten dat je geen potentiële (zwaar) gewonden of zelfs doden op je geweten hebt. Wat is dat waard?
Het (in mijn optiek) bewust doorverkopen van een motorfiets waarmee strafbare feiten zijn begaan, puur om financieel bejag.
Ah ja ik zou vooral gaan voor een zuiver geweten John.

Twee zaken in het leven die je beter niet kunt verkloten > Je reputatie en wat je woord waard is ...

Dat de ver versleten aandrijfriem niet al is geknapt tijdens de vakantie ritten van de heer Labadze door oost Europa .... een regelrecht wonder John.
Zou je zijn weduwe en z'n kinderen onder ogen hebben kunnen komen?! Zal ik de riem naar je opsturen?! Voor in de kerstboom op de zaak?
Ik was er op tijd bij John Ik die mocht genieten van de laatste draden .. Puur bij toeval dat de versleten voorwiel lagers er mij toe aanzette om gelijk ook de achterwiel lagers te laten vervangen.
Zo kwam het balletje aan het rollen ... Erik van de werkplaats zal vast niet even aan de beide wielen hebben getrokken en geschud om de lagers te checken of wel ?!

Ik heb ook een engeltje op mijn schouder .. Niemand had ooit precies geweten hoe-of-wat als ik bijv. op de snelweg was verongelukt.
"Mogelijke oorzaak een geknapte distributieriem bij een snelheid van 120 km per uur op de snelweg mevr van ************ (mijn moeder) maar zeker van onze zaak zijn we niet want de fiets vertoont na inspectie door de TR van de verkeerspolitie op verschillende delen van de fiets ernstige slijtage.
Gelukkig was uw zoon op slag dood toen hij de vangrail bovenlangs in dook.
Mijn moeder had nooit de waarheid geweten en jullie hadden er vast geen nacht wakker door gelegen!

Ik kom er nog op terug John de Dis en co ... Ik ga eens rustig met een jurist praten, inspiratie opdoen voor enkele goed onderbouwde internet reviews her en der en voor media aandacht zie ik ook mogelijkheden zat.
Tros Opgelicht? Vara's Kassa? of toch een column in Motor, Motorplus ...

Het laatste woord is hierover niet gesproken. Die paar centen laten me koud John ... Ik ben voldoende bemiddeld.
Mijn leven is echter onbetaalbaar.
Km fraude, ermee wegkomende belanghebbenden ... Motorzaken die het mede mogelijk maken, het lonend maken, die er zelf aan verdienen, maar hun verantwoordelijkheid niet nemen als zaken aan het licht komen.

Nog erger.... Zich er actief vanaf maken met "Ja maar de Bovag" ...

Ik zal nu ook de Bovag eens rustig de maat gaan nemen, tijd genoeg, want dat gebrek aan moraliteit (Waarvan ik vind dat het er is) dat is blijkbaar wat jullie verenigd.
Komt goed!

We spreken elkaar nog!

"Vriendelijke" groet terug!

Ties den Engelsen
Uiteraard heb ik vrij kort hierna contact gezocht met verschillende partijen waaronder advocaten en "experts" ...
De KNMV heeft netjes van zich laten horen en ook Erik van Lent is zéér behulpzaam geweest.
Echter het is mijn familie die heeft aangedrongen op "laat" gaan ...
Ben er nog steeds niet helemaal klaar mee om de dood eenvoudige reden dat ik genoeg opties zie om Ten Kate flinke reputatie schade te berokkenen maar of ik daar mijn grote juridische gelijk door krijg?!
Feit is de fiets heeft mij tenminste €1600 méér gekost door de nalatigheid van ten Kate.
De €2000 die ik er nog eens bovenop heb geïnvesteerd komt ten goede aan RVS leidingen, HK suspension bezoek en nog meer van dat soort zaken die ik toch uberhaupt van plan was from the get go.

Ik sta open voor commentaren, reacties en meningen ... Maar heren uiteindelijk heb ik slechts één ding te zeggen ... dat Ten Kate vooral een tweede maal failliet moge gaan en ditmaal voor onbepaalde tijd.
Die zaak speelt met mensenlevens omwille van geld.
Iets wat er bij mij niet in gaat. Want bij mij staat veiligheid op nummer één en dat mag wat kosten, véél zelfs want ik moet er op rijden, het is mijn leven en die heb ik er slechts één.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Om er iets van te vinden zul je meer info moeten hebben.

om enkel te stellen dat deze bij de firma ten kate vandaan komt is geen argument om te stellen dat deze dan maar in mint conditie moet zijn.
dergelijke slijtage zie je enkel als je eraan werkt (bijv nieuwe banden )
En als het een inruiler (min 18 en max 31 jaar oud) was is die slechts 300 euri heeft opgebracht en voor 500 de deur is uitgegaan.
Tja wat kan je dan verwachten...... een jaar garantie...
iedereen dacht een koopje te hebben

ten kate... de agent(die overigens ook maar een normaal mens blijkt te zijn) en de 3e koper en allemaal zijn ze gefopt
het enige feit is dat de km stand niet klopte waar men overigens later achter kwam

wie het weet mag het zeggen.

Maar gelukkig is er ook zoiets als Facebook... kun je jezelf toch nog ergens over ventileren
maar 3 x genaaid worden...... zegt ook iets over je zelf
te veel van goed vertrouwen waarschijnlijk.

Is niet erg hoor... heb ik namelijk ook last van
maar je zult uiteindelijk toch een plan moeten trekken en verder gaan

Nou laat ik dit zeggen Waffie ...

Als je een politie motor (duidelijk herkenbaar aan alle kenmerkende gaten, beschadigingen en accessoires/onderdelen) ingeruild krijgt met een kilometer stand van "slechts" 33.000 km+ en je zegt ja en amen en verkoopt hem bewust door dan ben je rot als zaak.
Nagenoeg alle ex politie motoren worden via de domeinen aan de man gebracht dus ten Kate had met één belletje gelijk kunnen achterhalen dat de KM stand niet deugde.

Ik heb het hele whatsapp gesprek nog van Labadze met de hoofd monteur van Ten Kate en het loog er niet om:

Hallo Levan,

We zijn flink opgeschoten met je motor , ik heb de huidige status achter je opmerking geplaatst.

Het enige is de alarmverlichting , die is afgekoppeld toen het geen politiemotor meer was.

Dat is ook niet echt meer te herstellen.

Kortom de lijst is mooi weg en ik hoop dat je er veel plezier mee gaat beleven.

Laat maar even weten wanneer je hem komt ophalen.

Met vriendelijke groet,

Erik Prinsen

Chef werkplaats

Ten Kate Motoren

Rollecate 55

7711 GG Nieuwleusen

tel. 0529-488813

fax.0529-488819

e.prinsen@tenkatemotoren.nl

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWpaDGxy7aDStRUddNZbQU435Yw1QZ_kHqSxXRkLcUAe_6wCEKPQ

Van: levan laba [mailto:labalabanl@yahoo.com]

Verzonden: vrijdag 21 juni 2019 2:39 PM

Aan: Werkplaats <werkplaats@tenkatemotoren.nl>

Onderwerp: Re: Informatie aanvraag werkplaats

Hallo Erik,

Hierbij alvast de lijst van ontdekte problemen van Honda ST1100.

-ABS van de motor werkt niet. Werkt weer goed!!

-Koeling systeem van de motor werkt niet. Hierdoor loopt de motor binnen de bebouwde kom zo warm dat ik de motor aan de kant moet zetten en laten afkoelen om de motorschade te voorkomen.

Slangen van de koelsysteem zijn afgebroken en ze zijn geheel uitgedroogd, niet bruikbaar om opnieuw aan te koppelen. Werkt weer goed!! (slang en radiateurdop vervangen)

-Brandstofmeter van de motor werkt niet. Werkt weer goed!!

-Remklauw links- voor lekt Werkt weer goed , was de voorvorkkeerring die er net boven zit!!

-Tijdens de aflevering is alleen de remblok rechts voor vervangen en links niet. De klauwen zijn totaal niet ingevet wat normaal gesproken hoort bij het vervangen van de remmen.

Deze was al vervangen toen de motor showroomklaar gemaakt was, zijn nu beide nieuw!!

-Volt-meter van de motor werkt niet. Werkt weer goed!!

-Handvat verwarming van de motor werkt niet. Werkt weer goed , oude systeem is vervangen voor een nieuwe Oxford set.

-cardanolie is niet ververst. Dat is te zien aan de bout van cardan. Hebben we nu vervangen , gebeurt normaal niet bij een afl.beurt.

-Km teller kabel is beschadigt, bijna gebroken en deze kan elke moment gaan breken. Is weer goed , vervangen voor een nieuwe

-Olie in het blok zit helemaal vol. Dit is te zien aan het glas aan de zijkant van de blok. Is nu goed op peil!

-Kuipwerk van de motor is niet of gedeeltelijk bevestigd. De schroeven van de kuipwerk ontbreken helemaal of zijn helt ingedraaid. Is nu goed!

Ik kan verder gaan met opnoemen maar dat doen wel pijn.

Als ik naar het totale plaatje van de motor kijkt, krijg het indruk dat de motor helemaal geen aflevering beurt heeft gehad of iemand die dat deed heel veel haast had.

Alvast bedankt voor je service en tot morgen middag.

met vriendelijke groet.

Levani Labadze

Laatst bewerkt:

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Dank...

Nu overkomt het mij en "gelukkig" kan ik deze last dragen.
Let wel ik wil dit niet nog eens mee maken.
Dus rijschoolhouder niet op z'n blauwe ogen geloven ondanks z'n uitstekende lessen *check*
Geen 20 jaar oude motor kopen met een lage km stand, gekocht door een brigadier bij een "gerenommeerde" motorzaak .. *check*

Elke volgende fiets gaat eerst naar Erik of MG Parts (hangt er vanaf welke dichterbij de bezichtigingslocatie zit) en met liefde betaal ik een klein bedrag om het achterwiel (in het geval van een Pan ST1100) eruit te laten halen voor visuele inspectie van Cardan en brug.

Maar wat mij het meeste raakt ... (Ook gelet op de leeftijd van velen hier) Je zult maar eindelijk je rijbewijs gehaald hebben na lang piekeren tijdens een werkzaam leven ...
Of na decennialang afgestapt te zijn (om liefdevol voor je kinderen te zorgen zonder motor risico's) opnieuw opstappen ...
Leven van een bescheiden inkomen en je spaarcentjes hebben ingezet om je tweedehands droomfiets te kopen...
Het is met enige regelmaat door m'n hoofd geschoten.
Dan ben je dus bij zo'n "gerenommeerde" zaak als Ten Kate (pocht te zijn) alles behalve veilig als consument en je droom is in één klap aan diggelen voor je ook maar één fatsoenlijke tocht hebt gereden en dat maakt me boos, héél boos.
Labadze heeft meerdere kinderen ... stel dat hij nooit iets had geweten en was blijven rijden en niet zoals ik (zéér wijs geworden door de eerdere ervaring met de Deauville) alles had laten vervangen (wat ook maar de indruk wekt toe te zijn aan onderhoud) na aankoop ?!
Papa had zomaar niet meer thuis kunnen komen.

De fiets?
Zo kocht ik hem: (met alle verborgen gebreken)
$_864.jpg

Zo ziet hij er nu uit: (Let wel nog vóór het installeren van de vervangende 2de hands RVS dempers van Motad en het bochtenspul van Delkevic )
IMG-20200116-WA0025.jpeg

De waslijst aan vervangende onderdelen is lang ...
Hij is wéér origineel midi blauw metallic. De sticker onder het zadel loog niet.
Al het body werk is vervangen (zover als mogelijk 2de hands spul) en daar heb ik wat daagjes voor gegoogled en gekocht in Frankrijk, Polen, Spanje, Ierland enz. Maar aan @Henk2511 een goede inspirator gehad om het vooral goedkoop te houden. (Het oude body spul is voor een -vind ik- redelijke prijs te koop bij MGparts)
Anyways RVS remleidingen laten installeren ..
Alle lagers (stuur, voorwiel, achterwiel) vervangen.
De (door ten Kate) onopgemerkte verborgen gebreken aangepakt: nette 2de hands achterbrug (waarvan het randje is gekit en binnenin tectyl is aangebracht), cardanaandrijving (-Flange -zie hieronder- & keurige vervangende cardan klok en nieuwe rubbers) en uiteraard de spatlap van Manus is aangebracht.
Aandrijfriem vervangen incl. bij behorende onderdelen.
s-l1600.jpg
Nieuw Delkevic uitlaatmateriaal incl. 2de hands RVS Motad dempers. (Het oude spul wordt opgeknapt en eerdaags aangeboden).
ALLE Elektronica (incl. ABS, TCS, CBS) methodisch nagelopen door een kundige monteur.
Nieuwe radiator en alle leidingen vervangen evenals de fan motor, thermostaat en vloeistof reservoir.
Verlichting voor en achter voorzien van led en beide lampen nu geschakeld.
Knipperlichten werken nu (weer) met alarm knop.
Verse remblokken achter
Nieuwe stuur kap
Spatbord verlenger
Nieuwe voorruit
Vervangende achterlicht unit (grote barst)
Nieuwe accu
Carburateurs gesynchroniseerd.
ABS ringen vervangen
Revisie benzinekraan.
Hitteschilden aangekocht (ontbraken)
Zadel laten bekleden door MJ Seats.
Eind deze maand naar Tiel (jongens van HK suspension) voor de totale works.
Dan rest mij over over 7000km vervangende remblokjes voor & achter.
Tevens twijfel ik (toch helaas ook na vandaag weer flink gereden te hebben) aan de koppeling of die werkelijk deugt.
Hij gaat te zwaar, lijkt em soms niet goed te pakken en soms krijg ik hem niet uit neutraal met de koppeling hendel ingeknepen -het kan aan mij liggen want ik ben de Deauville gewend- maar toch wellicht nog komende maanden de koppeling nakijken/aanpakken. (Immers hoeveel KM heeft die al gepakt?)
Dan blijft over op mijn verlanglijstje: rem klauwen revisie en als het mij dunkt nieuwe rem schijven als de tijd rijp is.
Voor de banden? Ik weet je te vinden Waffie, wij gaan elkaar nog zien en spreken.

Laatst bewerkt:

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Ik zou héél maar dan ook héél graag nog eens spreken met de 1ste particuliere eigenaar.
Diegene die er vanaf 2005 tot afgelopen jaar (al die jaren) op heeft rondgereden.
Wat heeft die aan (zelf) onderhoud gedaan? Wel of niet een nieuw motorblok? Maar waarom dan niet de cardan? Of toch gewoon een nieuwe teller na een tellerkabelbreuk en denken "fuck it"?
Wat bezield je om (stel dat deze persoon bewust heeft gefraudeerd met de KM stand) om willens en wetens je fiets na zoveel jaren liefde zo in te ruilen?
Dus herken je het kenteken geachte 1ste eigenaar .. ik hoor graag van je via (DM) en nee voorlopig blijf ik vriendelijk (tenzij ik redenen heb om aan te nemen dat je ten kwader trouw hebt gehandeld).

Overigens vind ik het voor Labadze als vorige eigenaar ook hartstikke rot want die is z'n vertrouwen wel even kwijt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk

Sjaak

Kilometervreter
21 sep 2018
892
450
63
68
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Wat ik mis in dit verhaal is wat Ten Kate tegen de brigadier verteld heeft. Is de motor verkocht als "helemaal oke" of is hij verkocht als donormotor voor een sloopprijs? Heeft meneer brigadier er niet een woeker winst opgemaakt?

• Like
Reactions: cotton

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
562
403
63
69
Type motor
ST1100
Nogmaals wat een verhaal in een woord triest dit gun je niemand.
Wist niet dat dit er achter zat .
Zelf ook wel eens bij TEN KATE op een ST1300 gereden zag dat hij schade had gehad confronteerde na afloop de verkoper er mee .De verkoper keek mij toen aan of ik van een andere planeet kwam.[is een topic van ]
Dan is er maar een remedie koffie opdrinken en weg wezen.
Alleen bij deze een advies in het verleden ook bij HK geweest is fout gegaan in een woord K##TE. Later naar HYPERPRO heb ik 100% meer vertrouwen in.Als er wat is je wordt gelijk geholpen, dat is mijn ervaring doe er je voordeel mee.
Bij HYPERPRO kun van te voren aangeven hoe je graag wil dat de motor zich gedraagt tijdens je eigen rij stijl.
En daarop worden de veren afgesteld.En denken met je mee.
Was later toch niet tevreden terug naar HYPERPRO in WERKENDAM daar staat de fabriek,totaal geen probleem ,super opgelost.
Na afloop gaan zij er ook zelf nog mee proef rijden.
SUCCES
:vroem:

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
238
223
43
52
Raalte
Type motor
ST1300
Ik haal vaak mn onderdelen bij Ten Kate, zit hier niet zo ver vandaan. Ze hebben in het verleden ook de politiemotoren onderhouden. Pan European, Transalp en Crosstourer. Ze kennen dat soort machines en hun gebruik dus... Zelf daar keer accu op mn VFR laten plaatsen. Mm oude accu ging tijdens rit kapot, dichtbij Ten Kate. Dus daar accu gekocht, zou even van stroom worden voorzien en dan zou monteur hem in mn VFR zetten. Na half uurtje koffie, stond mn motor buiten. Contact aan....klap, hoofdzekering eruit. Monteur Ten Kate plaatst nieuwe zekering... klap weer hoofdzekering eruit. Motor naar werkplaats...... wat blijkt: de jongste bediende, of leerlingmonteur, heeft de accu verkeerd geplaatst, en daardoor de polen verwisseld. Hij vond het al vreemd dat de accu niet fijn paste..... en het klepje niet afsloot.... Tja, daarna niet meer bij Ten Kate geweest. Behalve voor onderdelen die ik zelf plaats...

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.378
1.521
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
@Sjaak ik ken het verhaal van achter naar voren, en ik heb @Tiesemans ook geprobeerd van alle kanten te helpen, en ik weet 100% zeker dat de brigadier dit niet heeft geweten, en heeft ook uit goeder trouw gehandeld.
er is er maar ééntje die de boel bedonderd heeft, en daar kun je niets meer mee !!
de enige die iets had kunnen doen was de agent, maar die had de fiets helaas al verkocht toen dit allemaal naar boven kwam !!
Ties heeft er nu een hele knappe fiets staan die wel iets duurder is geworden als verwacht, maar kan nu wel weer een paar jaren mee, de fiets heeft nu meer onderhoud gehad als menig ander !!

Tiesemans

5e Versnelling
18 sep 2019
521
288
63
's-Hertogenbosch
Type motor
ST1100
Wat ik mis in dit verhaal is wat Ten Kate tegen de brigadier verteld heeft. Is de motor verkocht als "helemaal oke" of is hij verkocht als donormotor voor een sloopprijs? Heeft meneer brigadier er niet een woeker winst opgemaakt?
De brigadier is doodleuk voorgelogen als totale leek ... Die heeft alleen op een Honda motor scooter rondgereden alvorens met een fiets zoals de Pan kennis te maken.
Hij heeft hier op het forum nota bene z'n eerste kennis opgedaan rondom de fiets.
Nee Die heeft zich echt laten ringeloren door verkooppraatjes en heeft zich blind gestaard op foto's zoals deze: (poetsen kunnen ze dan wéér wel bij Ten Kate want poetsen - zo is bewezen- levert geld op).
IMG-20191002-WA06018.jpgIMG-20191002-WA0019.jpgIMG-20191002-WA0066.jpgIMG-20191002-WA06012.jpg

Labadze kreeg vervolgens pas na aankoop (en met nauwgezette inspectie hulp) het een en ander in de gaten terwijl de originele factuur (ook in mijn bezit) toch echt het volgende zegt:
Snap361.jpg (Zie onderaan)

--- Verder heeft de brigadier de fiets voor €2500 gekocht van Ten Kate en is er later door hem o.a. een nieuw paar BS 30 Evo banden gekocht, een kwalitatief goede stuurverhoger (ook in mijn bezit) en is er een nette originele rode verhoogde Pan top koffer aangekocht - eveneens in mijn bezit-.
Dus Nee de brigadier is er niet beter van geworden. Ik maar mij over dat aspect ook niet druk. Ik heb geen probleem met de brigadier die vanaf het begin zijn best heeft gedaan om een betrouwbare verkoper te zijn.

Ik haal vaak mn onderdelen bij Ten Kate, zit hier niet zo ver vandaan. Ze hebben in het verleden ook de politiemotoren onderhouden. Pan European, Transalp en Crosstourer. Ze kennen dat soort machines en hun gebruik dus... Zelf daar keer accu op mn VFR laten plaatsen. Mm oude accu ging tijdens rit kapot, dichtbij Ten Kate. Dus daar accu gekocht, zou even van stroom worden voorzien en dan zou monteur hem in mn VFR zetten. Na half uurtje koffie, stond mn motor buiten. Contact aan....klap, hoofdzekering eruit. Monteur Ten Kate plaatst nieuwe zekering... klap weer hoofdzekering eruit. Motor naar werkplaats...... wat blijkt: de jongste bediende, of leerlingmonteur, heeft de accu verkeerd geplaatst, en daardoor de polen verwisseld. Hij vond het al vreemd dat de accu niet fijn paste..... en het klepje niet afsloot.... Tja, daarna niet meer bij Ten Kate geweest. Behalve voor onderdelen die ik zelf plaats...
Dan zou je toch tenminste mogen verwachten dat ze bij Ten Kate bekend zijn met Pan Europeans die kilometers gevreten hebben in dienst van de burger?!
Tegelijkertijd als je leerling monteurs hebt rondlopen die echt ALLES nog moeten leren terwijl ze met machines (en levens van de bestuurders) rommelen?!
OEF

@Henk2511 , oké dan is die kant van het verhaal ook duidelijk.
Op de foto ziet de Pan van @Tiesemans er nu een heel mooi uit en ik hoop dat hij ondanks alle ellende na de aankoop er nu met heel veel plezier jaren van kan genieten.
Ik ben zeker van plan om hem te tonen in de nabije toekomst evenals die worstenbroodjes. ;)

Met veel respect heb ik je verhaal gelezen. Complimenten voor de reparaties die je hebt uitgevoerd.
Laat het achter je en geniet van de (bijna) nieuwe motor.
Dankjewel!!
Ik was al verkocht vóór ik de pech Pan aankocht. De Pan European is een fiets naar m'n hart. Uniek net als z'n eigenaren.
Had hier op het forum ook al het nodige rond geneuzeld als gast.
Deze fiets verdiend het om nog vele jaren bereden te worden.
Juist door de fiets zo goed als mogelijk is een tweede leven te geven laat ik aan Ten Kate en de eerste eigenaar zien (in mijn optiek) dat ik ver boven ze sta.
Ik geef liever geld uit voor goed en deugdelijk dan te denken en te handelen zoals zij.
Vandaag dan ook héérlijk 200km op de teller erbij gezet! Genoten!! Zoete wraak.

Die zware koppeling kán een kwestie van slave cylinder schoonmaken zijn . .
laat er zeker naar kijken!
@Henk2511 wees er ook op ... Ben het alleen door alle drukte vergeten, ga ik ditmaal niet meer doen.
Bedankt Marcel!

Laatst bewerkt:
  • Like

Andre st1300

4e Versnelling
5 sep 2019
238
223
43
52
Raalte
Type motor
ST1300
Oei oei oei..... en daarna een werkplaatsbon met een waslijst aan gebreken... en waarschijnlijk 100 dzd meer aan km,s..... hoe dan ook: een slechte beurt voor deze zaak.

• Mee eens

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
562
403
63
69
Type motor
ST1100
Tiesemans Helaas heb jij pech gehad wat natuurlijk heel jammer is en sneu,dit gun je natuurlijk niemand.
Als ik zelf eventueel interesse hier voor had, zou ik vragen of iemand van het MTK team met mij mee wilde, om te gaan kijken.
Voorkomen is beter dan genezen.
Heb meer vertrouwen in het MTK team dan menige dealer.
Helaas maar waar.
Als ik mij niet vergis heeft BAKKER deze motor al 3 a 4 jaar te koop staan.

Laatst bewerkt:

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.107
1.068
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Tja, de motor ziet er wel tiptop uit, dus zou maar zo kunnen zijn dat de km stand klopt.
Alleen staat in de advertentietekst dat de motor is uitgerust met nieuwe banden! :oops:
Kijk eens naar de foto waarop de voorband goed te zien is en trek je conclusie!

• Mee eens

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
772
379
63
Dalen
Type motor
ST1300
@Tiesemans: Wat een verhaal! Balen dat je zo op de koffie bent gekomen. Getuigt wel van 'liefde' voor de Pan dat je 'm zo netjes hebt opgeknapt. Ik kwam tot voor kort nog weleens voor onderdelen bij Ten Kate, maar nu ik dit gelezen heb, kijk ik toch heel anders tegen ze aan. Mij daar dus niet meer gezien.

• Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
2.107
1.068
113
58
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Ik heb me niet met deze discussie willen bemoeien, omdat ik het lastig vind te oordelen over iets of iemand zonder hoor en wederhoor gepleegd te hebben, maar ik vind het nu tenenkrullend worden en kan me niet langer inhouden hier te reageren.
Ik vind het schandalig hoe hier het bedrijf Ten Kate, besproken en beoordeeld wordt, veelal zonder te weten hoe het precies zit. Dat zelfs de chef werkplaats met name genoemd wordt is het overschrijden van een fatsoensnorm en dat moeten we op een respectabel forum als het onze, niet moeten willen.
Als de schrijvers hiervoor journalisten zouden zijn, dan zou het een zaak voor de Raad voor de journalistiek worden.
Ik stel aan de moderatoren voor dit topic te sluiten vanwege grensoverschrijdend gedrag! Er zijn in het verleden topics om minder gesloten.
Dit alles doet niets af aan mijn respect voor Tiesemans en anderen die hier een positieve rol hebben vervuld.

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
562
403
63
69
Type motor
ST1100
Het is overal wel eens wat ,als het dan maar wordt opgelost.
Liet eens banden monteren ,kwam thuis zag dat ze verkeerd gemonteerd waren.
Kocht bij mijn dealer bougies kwam er gelukkig achter voor het monteren dat de bougies een langere schacht hadden,kun je je voorstellen als ik ze gemonteerd had.Blok naar de #$%^&.
Kocht een nieuwe YAMAHA xj 900 liet gelijk andere banden en schokbrekers monteren ,na het in rijden van de banden gas er op .
In de bochten raar gedrag,trok de kappen er af zag dat de bouten van de schokbrekers niet gemonteerd waren.
Confronteerde de monteur hier mee stond mij wazig aan te kijken.
Zo kan ik nog wel even door gaan tijdens mijn 50 jaar motor rijden.
Moraal van dit alles je moet geluk,er zijn heus wel goede dealers.
Maar ik vraag liever hulp van het MKT team.

Status
Niet open voor verdere reacties.