ST1300 Antidiefstalbeugel voor de ST1300

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Een Antidiefstalbeugel voor de ST1300. Prijs 35€

De beugel word vast geschroefd met een M 10 bout van 8.8 met en borgmoer, die 2 platen van 10mm dikte boven en onderkant van de valbeugel geklemd worden, voordeel is dat er niet gelast moet worden aan de Pan. En de beugel zelf is 12 mm dik van gehard staal. De originele voorziene gaten in de plastieken beschermkap moet niet te vergroot worden.
En met zo'n bevestigingspunt is de Pan gemakkelijk op slot gelegd, en worden wielen gespaard van krassen.
En met die beugel kan je hem ook vastbinden op een aanhangwagen.
Kan door vrijwel iedere motorijder zelf gemonteerd worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Komt in orde Marcel, en tot op de TDT daar zal ik dat alles goed gaat de Beugels bij hebben.
Dan zal ik ze ineens monteren bij u en Marcel W.
 

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
Hoi Marc, Kan je nog wel met de motor komen met alle GPS steunen, molykote vet en antidiefstalbeugels die je mee moet nemen naar Teteringen :)?
Ziet er mooi uit, de antidiefstalbeugel. Elegante oplossing. Even een vraagje: wat is de diameter van het gat van het oog? Dit in verband met het plaatsen van het slot.
 

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
744
579
93
Schagen
Type motor
ST1300
Hoi Marc,
Wil je ook voor mij zowel een L als een R maken? Ik heb er geen haast mee, doe maar in een PB-tje je bankgegevens.
Maak ik geld over en dan zie we wel hoe ze een keer naar het Noord-Hollandse komen. Ideaal ook om de motor vast te sjorren op een karretje.
Groet Hans
 
  • Like
Reactions: marc pan

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
Marc en Hans, eventueel via Mootje1300 aanstaande zaterdag in Teteringen? De 28e november zie ik hem in Almelo en dat ik ze dan de antiejatbeugels meeneem vanuit Almelo? Is dat een optie? Zaandam Schagen is nog wel een keer te doen....
Ik lees het wel, anders via PB of zo
 
  • Like
Reactions: marc pan

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
744
579
93
Schagen
Type motor
ST1300
Ienemienie en Marc, prima idee maar heb geen idee of Marc nog tijd heeft om er 2 te maken voor de aankomende Teteringen dag.
Enne Schagen Zaandam is ook prima te doen hihihi, komen we samen uit.
PS wat vind je van mijn plaatje; zo zien de kids (beide 11) mij.....
 
  • Like
Reactions: marc pan

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
homer-and-marge-simpson,1440x900,18861.jpg.gif
PS wat vind je van mijn plaatje; zo zien de kids (beide 11) mij.....QUOTE]
Och Hans, wil je erover praten? :Biggrin
Nee serieus. Ik vind het een leuk plaatje.:)

Btw: dit is hoe mijn kinderen mij zien (18 en 15 jaar oud): Marge van the Simpsons die aan het koken/bakken is.
 
Laatst bewerkt:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Slecht nieuws voor de ST1300 panners die een beugel willen of er graag eentje zouden willen gehad hebben.
Deze verkoop gaat helaas niet meer door, ben er zelf niet goed van en dit om persoonlijke redenen. Al heeft het mij verschillende uren denkwerk als arbeid gekost, en als ook een mooie duit. Maar er word nog aan gewerkt om nog een oplossing voor te vinden.
Sorry.
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Marc Pan, als dat geen slechte Belgische grap is, dan is dat inderdaad minder goed nieuws voor ons. Maar iid heel slecht nieuws voor jouw ivm de geïnvesteerde materialen en tijd.

We hebben allemaal kunnen zien dat je er aan begonnen was.

Ik kan niet voor anderen spreken maar ben morgen zeker bereid om mee te denken om tot een oplossing te komen.

Uiteraard moet jij dit ook willen aangezien je schrijft persoonlijke redenen.

Denk van / doe met deze post wat je zelf wilt en tot morgen.
 
  • Like
Reactions: Mikey

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Marc, is er iets met de constructie dat niet werkt of bevestiging? In dat geval zou ik zeggen; Deel het probleem dan kunnen we meedenken.
Maar inderdaad, zoals Marcel zegt, je spreekt ook over 'persoonlijk' en als het probleem daar ligt mag je dat uiteraard ook delen, maar heb ik er ook alle begrip voor als je ervoor kiest om dat niet te doen.
In alle gevallen wens ik je wijsheid toe.
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
We komen er wel uit Inez, dat hoop ik toch.
Ik ben er van wakker geworden om 4u van de morgen, en aan het denken geweest voor een oplossing er van.
Zit nu wel met een beetje een schuld gevoel dat ik nu leden iets van hun droom ontneem, maar ja ik doe ook maar best.
Heb hier anders wel een hoopje antiediefstal beugels liggen waar ik niets mee ga doen, op twee na die op mijn Pan hangen. Maar vind het wel sonde van de tijd en het geld dat ik er in heb gestoken.
 
  • Like
Reactions: Nosegear en Mikey

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Begrijp je gevoel Marc, maar heb niet de indruk dat iemand je iets kwalijk neemt. Steker nog, ondanks de teleurstelling (en dat is maar relatief want jij bent de enige die het zo noemt[emoji6]) zie ik eigenlijk alleen maar waardering voor je creativiteit en inspanningen. Dus wees niet te streng voor jezelf! Waar gehakt wordt, vallen nu eenmaal spaanders.

Maar ben nu toch ook wel enigszins benieuwd wat er aan de beugels mankeert aangezien je ze toch wel op je eigen Pan hebt zitten...
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Heel simpel eigenlijk, dat ik niet aansprakelijk wil gesteld worden bij eventuele twijfel van BV een ongeval van groot een ernstig letsel of overlijden. Dit BV, bij het in een bocht gaan is er een moment dat de beugel de grond gaat raken, dit wel pas van dat de beweegbare voetsteun van de motorijder zelf ook dan al twee centimeter omhoog is. Dan hang je al wel heel schuin of dit kan ook het geval zijn bij een onverwachte uitwijk maneuver. Ik weet ook dat 95% van de Pan rijders deze sturing niet maken, maar ja er schieten er dan wel 5% over die het wel eens doen.
 
  • Like
Reactions: Mikey

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Klopt Piet, maar tijdens mijn reis door de Pyreneeën heb ik zelf ook drie noodbewegingen moeten maken, en heb de Pan ook echt naar de grond moeten kappen dat de antennekes de grond hebben geraakt. Dan beeld ik mij ook in dat dit maneuver ook bij mij alleen niet gebeurd, en als die beugel toen er had aangehangen zou ik dan ook wel eens tegen de grond zijn gegaan, en daar zou de verzekering wel eens een ander oordeel over kunnen nemen bij iemand waar ik deze beugels aan verkocht heb.
 

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
Even kijken of ik het wel helemaal snap: Marc heeft iets bedacht. Een oplossing voor een probleem waar we mee zitten. Nosegear heeft het probleem al aangehaald in een andere post.
Marc maakt zich zorgen over de veiligheid van het product wat hij bedacht heeft. Hij kan er zelfs niet van slapen. Dus vind ik dat hij alle recht van de wereld heeft om te zeggen: ik heb het wel bedacht maar achteraf verkoop ik het niet. Mocht er iemand betaald hebben dan ga ik er zonder meer van uit dat diegene zijn geld terugkrijgt.
Let wel: Marc heeft al een investering gedaan. Hij heeft al geld, tijd en moeite geïnvesteerd. Dus uiteindelijk heeft het hem het meeste van alles gekost.

Bij mij op het werk hebben we met z'n allen 100 dagen gewerkt zonder dat er een ongeval heeft plaatsgevonden (met letsel). We hebben een mail van de directeur gehad met daarin de wens om er 200 dagen van te maken. Motto op het werk:
Wij werken veilig of we werken niet. En ja: ik denk altijd dat het niet veilig is http://www.**.nl/images/smilies/icon_lol.gif
Even vertaald naar ons forum:
We rijden veilig motor of we rijden niet (ok overal zijn risico's aan verbonden je weet wat ik bedoel).

Kijk, ik weet dat ik die beugels rustig onder mijn fiets kan hangen. De chickenstripes op mijn banden zullen van z'n lang zal z'n leven niet slijten bij mij. En ik denk dat een heleboel ST rijders niet zo schuin de bocht doorgaan dat ze met hun step de grond raken.

Ik denk dat we aan Marc zijn nachtrust moeten denken. Want stel dat er iets gebeurt...... Kan iemand nagaan hoe hij zich zou voelen? Als blijkt dat het toch aan de anti diefstalbeugels zou hebben gelegen?

Ik zeg: Respect voor Marc. Als hij het niet aandurft moeten wij respect hebben voor zijn beslissing. Punt.
En als we al iets te zeggen hebben opbouwende kritiek oftewel meedenken aan een oplossing. Denk ik.
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Marc Pan, we hebben mekaar vandaag ook gesproken. Net zoals anderen zal ik niet zo plat door een bocht gaan dat het stepje omhoog komt, laat staan 2cm.

In noodsituaties kan ik het mij voorstellen dat je de fiets verder platgooit omdat je anders zeker iets gaat raken. Een enkele seconde zou dan je stepje omhoog kunnen komen. Of daarna nog te bewijzen valt waardoor een schuiver ontstaan is, is twijfelachtig.

Maar daar gaat het niet om in dit geval. Jij wilt heel begrijpelijk nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden. Logisch, dat zou niemand willen.

Zoals vandaag al tegen je gezegd, zodra jij eroveruit bent of je ze wel of niet of in aangepaste vorm wel wilt voorkomen, ben ik geïnteresseerd.

Ook of hij nu wel of niet voor maximale veiligheid gaat zorgen, speelt voor mij niet. Het blijft ten alle tijde een extra hindernis voor het boevengilde en daar gaat het mij wel om.

Dus neem je tijd, (laat) onderzoeken wat er wel of niet kan en als je er dan vrede mee hebt horen ik het wel.

Ik wacht stilletjes af wat er gaat gebeuren.
 
  • Like
Reactions: marc pan

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Marc, bedankt voor de toelichting. Ik begrijp het volkomen nu. En komt bij; ik ken het probleem, althans soortgelijk, van onze huidige dienst motoren (R1200RT). Die zijn voorzien van valbeugels die zelfs eerder het asfalt raken als de voet steun[emoji15]. Dit heeft tot resultaat dat het voorwiel door de hefboom werking wordt gelift en iedereen kan verzinnen wat er dan gebeurd. Dit heeft men opgelost door de voelers van de voetsteunen te verlengen. Is dat in jouw (dit) geval ook geen oplossing?

Nu moet ik erbij zeggen dat in de praktijk het probleem minder groot is. Dit komt omdat bij een afgebroken voeler de beugel aan het asfalt komt. Dit hoort en voelt echter gelijk aan een voeler op het asfalt en daar reageer je van nature exact gelijk op. Ik zeg dit uit ervaring. Ik heb een trainingsdag op het circuit rondgereden met een afgebroken voeler, buiten mijn medeweten om. Telkens als ik het schurende geluid hoorde en in de motor en stuur voelde, stopte ik automatisch met verder inkantelen. Ik regelde de bocht dan verder middels de- en accelereren.
Het eindresultaat was een geweldige dag, met een mooi ovaal gat in de valbeugel...[emoji16]
Meerdere collega's hier nadien over gesproken. Zij reageren ofwel hetzelfde ofwel richten de motor weer iets terug op, al naar gelang wat men vanuit zichzelf gewend is en zich het prettigst bij voelt.
In het normale gebruik voldoet de verlengde voeler in de voet steun afdoende. Bij onverhoopt afbreken zorgt de valbeugel zelf voor de 'waarschuwing'. Ik verwacht dat dit bij jouw anti-diefstalbeugel exact gelijk zal werken.

En ter illustratie, anders doet de valbeugel dat zelf wel. Want ik kan je verzekeren dat als je de voet op die van de duo plaatst en de Pan verder blijft inkantelen, ondanks dat de voetsteun het asfalt raakt, de valbeugel kap schade oploop zonder dat je echt onderuit gaat. Dit is niet mijn eigen ervaring (zóver ga ik niet) maar de restanten van de voetsteunen van een collega die daarin minder angst kent spreekt boekdelen...

Met dat in je achterhoofd kun je dus helemaal niets plaatsen wat ook maar enigszins onder de valbeugel uit komt.

Kortgezegd; ik denk persoonlijk dat het probleem in de praktijk nogal zal meevallen en het verlengen van de voetsteunen voldoende vertrouwen zal geven aan gebruikers. Maar ik snap je angst ook. En 'better safe than sorry' is ook een leus die ik praktiseer.[emoji6]
Dus alle begrip voor je besluit.

EDIT; Marc, schiet me net te binnen, er zitten meerdere gaten onderin de valbeugel kap. Het oog in lengte richting plaatsen en door bv 2 openingen laten lopen en hem daarnaast onder gelijke hoek met de kuip, afgeschuind laten meelopen zou ook een oplossing kunnen geven misschien. Met een beetje geluk kun je dan de platen en ogen los slijpen en weer andersom vastlassen en kost je dat alleen wat extra tijd maar niet de kosten voor nieuw materiaal. Maar of dit ook allemaal past is een kwestie van een keer proberen.
 
Laatst bewerkt:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik ben ermee gaan slapen en er mee opgestaan, en ik zal het niet loslaten daarvoor ken ik mij eigen als ook mijn vrienden mij te goed. Als ik ergens mijn tanden inzet...........Aggressive Misschien is het wat faalangst en wil ik niet afgaan als een gieter zoals ze hier in het Antwerpse zeggen.Dirol Ik heb al een paar ideeën, maar zou graag ook weten van de leden hoe groot zij het oog van de bevestiging van het hangslot of kabel er door moet zijn. Zodat ik mij daar verder op kan focussen.
 
  • Like
Reactions: Nosegear

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Daar heb ik ook aan gedacht Honda,maar het moet een sterke en zware uitvoering zijn, en er is weinig plaats wil je het ook nog mooi maken van uitzicht.
 
H

Honda

Guest
Maak je gewoon het gat iets groter in het plastic kapje dat zit aan de onderzijde en ziet niemand.
 

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.749
113
Omgeving Breda
Goed verhaal van Yvo. Kan alleen maar beamen dat dit slechts in zeer extreme gevallen zal gebeuren. Op mijn FJR rijd ik eerst mijn motorlaars aan de grond en pas daarna mijn voetsteun. Waarschuwingen zat om iets anders te plannen mocht het onverhoopt gebeuren.

Met name de rechter voetsteun heeft het vaakst te lijden. In het rechtse verkeer maak je overwegend meer en scherpere rechter bochten over rechts dan in het linksrijdend verkeer. Een oplossing zou dus kunnen zijn de beugel links te monteren.

Het siert Marc dat hij hieraan denkt. Een eenvoudige disclaimer waarbij hij wijst op dit risico is voldoende. Garmin doet dit ook. Je mag namelijk volgens de Garmin handleiding niet aan je navigatie pielen terwijl je rijdt. Toch denk ik dat ondanks dat die handeling op jaarbasis 1000-en malen voorkomt. Tot op heden nog weinig gelezen over aansprakelijkstelling van Garmin op dit punt.

@marc Pan: Prima dat je je zorgen maakt, maar het is en blijft uiteindelijk een verantwoordelijkheid van de gebruiker die zelfstandig deze zaken op zijn/haar motor schroeft. Zeker als je hen op voorhand middels een klein schrijven dat bij de montage-instructie zit, wijst op dit risico. wil zo'n tekstje best voor je schrijven.
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.555
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Marc heeft alle recht op een goede nachtrust en meent dat er situaties kunnen ontstaan waarbij door toevoeging van zijn slotbeugel de veiligheid van de berijder in het geding komt. Hij heeft dus alle recht om te beslissen dat zijn beugels niet 'op de markt' zouden moeten komen. Respect voor die beslissing, al vind ik het er jammer want het was de oplossing waar ik naar zocht. Ik gooi het, zoals met Marc afgesproken, langs een vriendin die juriste is bij een verzekeringsmaatschappij. Het zal echter wel zo zijn dat ze alleen over de Nederlandse situatie een uitspraak zal kunnen doen; ze is niet gespecialiseerd in het Belgische rechtssysteem al betwijfel ik of er in deze significante verschillen zullen zijn.

Persoonlijk vind ik / denk ik / weet ik:
  • FEIT: Zelf zo'n beugel aan je motor toevoegen is alleen verboden als het de constructie, de gebruiksveiligheid en/of de veiligheid van omstanders aantast. Echter:
    • FEIT: De constructie wordt niet aangetast (het is een 'add-on' zonder lassen, slijpen, breken, boren en er worden geen excessieve krachten op de contructie losgelaten bij montage noch in dagelijks gebruik).
    • FEIT: Omstanders worden hierdoor op geen enekel wijze beïnvloed.
    • MENING: De gebruiksveiligheid word óók niet aangetast, doordat eerste de voet en daarna het (goedgekeurde) stepje de grond raakt. Pas als de rijder die fysiek zeer goed waarneembare waarschuwing negeert en zelfs tegennatuurlijk nóg verder inkantelt ontstaat de káns dat de beugel de grond raakt, waarna de káns ontstaat dat iemand ter aarde gaat. De motor ligt voordat dat gebeurt al extreem schuin en is in een positie ruim buiten de veiligheidsmarges van de Pan in openbaar verkeer. Incidenteel een voet die de grond toucheert op een kleine rotonde gebeurt me wel eens als ik écht lekker doorrijd, het stepje aan de vloer op de ST1300 is me nog nimmer overkomen. Gaat iemand in die omstandigheden onderuit is dat nauwelijks in redelijkheid aan die slotbeugel te wijten - of zelfs maar oorzakelijk aan te tonen.
  • FEIT (in elk geval in Nederland): De 'fabrikant' van een accessoire is niet aansprakelijk, en al helemaal niet als het geen bedrijf betreft maar een goedwillende particulier in een kleine, niet commerciële oplage. Als ik m'n schijfremslot vergeet te verwijderen en ter aarde ga ('onjuist gebruik van een add-on') kan ik niet de fabrikant aansprakelijk stellen voor m'n schade - en da's zelfs een bedrijf en een grote commerciële oplage. Denk aan nog veel meer kritische farkels aan onze Pans: HyperPro's, banden die Honda niet heeft gehomologeerd, Xenonlampen, . .
  • FEIT: Marc dwingt niemand die beugel te kopen of te monteren. De kopers zijn allemaal motorrijders, sleutelaars tot op enige hoogte, en beslissen zelf om die beugel toe te voegen. Het eventueel bijvoegen van een briefje waarin bovenstaand risico wordt aangestipt vind ik eigenlijk al 'above and beyond the call of duty' voor Marc. Goedgekeurde accessoires hebben een Honda stocknummer, dus er kan geen onduidlijkheid zijn in deze.
Bottom line: *ik* zie geen vuiltje aan de lucht - maar *ik* ben niet degene die deze call moet maken. Marc heeft me op de TDT overigens meteen, cash en op eigen initiatief de vooruitbetaalde beugel volledig terugbetaald.

Met name de rechter voetsteun heeft het vaakst te lijden. In het rechtse verkeer maak je overwegend meer en scherpere rechter bochten over rechts dan in het linksrijdend verkeer. Een oplossing zou dus kunnen zijn de beugel links te monteren.
Grappig - in alle gevallen waarin ik een voet aan de grond toucheer is dat over *links*, op kleine rotondes!
 

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.749
113
Omgeving Breda
Inmiddels via PB al een oplossing aan Marc aangedragen in de vorm van een disclaimer die ook in lijn ligt met hetgeen de juriste van Marcel/Nosegear zegt:

Fijn dat u deze antidiefstalbeugel voor uw ST1300 heeft gekocht. U wordt middels deze disclaimer gewezen op een mogelijk risico dat onder zeer extreme rijomstandigheden kan ontstaan. In geval van een zeer scherp bocht, waarbij u de voetsteunen van uw motor al aan de grond heeft gereden, kan op een later moment ook de valbeugel met daarin de antidiefstalbeugel de grond gaan raken. Daar de antidiefstalbeugel een vast onderdeel is aan uw motor en niet weg klapt, kan deze door het contact met het wegdek gaan functioneren als een draaipunt en uw voorwiel van de grond liften. Hierdoor verlies uw voorwiel de grip met het wegdek, wat op zijn beurt er in kan resulteren dat u de verdere controle over uw motor verliest. Onder normale rijomstandigheden is dit risico echter nihil.

Door montage van deze beugel aan uw motor heeft u kennisgenomen van het feit dat dit geen origineel Honda-product is en dit product ook niet gehomologeerd is voor uw motor en aanvaardt u alle risico’s die daaraan verbonden zijn, ook het risico dat hierboven is beschreven. U vrijwaart door montage van deze beugels de maker van deze beugel voor verdere aansprakelijkheid van elke (gevolg) schade.

MarcPan
@Nosegear: Kennelijk rijd ik teveel op het hoofdwegennet en de daar aanwezige klaverbladen en afritten!
 
  • Like
Reactions: marc pan

GrisPan

5e Versnelling
5 okt 2014
744
579
93
Schagen
Type motor
ST1300
Veel goed teksten en waarheden gelezen door de schrijvers boven mij. Degene die monteert is er verantwoordelijk daarvoor. Ik heb even rondgereden met footstep verlagers uit de USA; knudde want bij elke langzame rechter en linker bocht raakten deze de grond! Omdat ze dan omhoog scharnieren wordt het geen vast punt en blijft de fiets beheersbaar. Als de steunen van Marc de grond gaan raken vraag ik me af of de motor nog wel in een gecontroleerde beweging zit, wellicht voor die 5% (of minder) die eigenlijk een buikschuiver hadden willen rijden. Rofl
Ik ben dus meer dan happy om de beugels te monteren zoals ze nu gemaakt zijn, hoop dat Marc ook happy kan zijn met het verkopen van en bijleveren van de disclaimer. Maar uiteraard is het de keuze van Marc die ik 100% ga respecteren.

PS MCL footstep verlagers zijn te koop....(voor weinig)
gr
Hans
 
  • Like
Reactions: marc pan

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Mijn verzekeraarsagent wees mij er ook op bij het ondertekenen van BV een document aan de koper zodat ik niet aansprakelijk zou kunnen gesteld worden. HET IS DE RECHTER DIE ER OVER GAAT OF ZAL BESLISSEN.Wacko
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.906
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Ik vind dat we zaken veel en veel te groot maken.
(Heb het hier niet over het gevoel van Marc, zeer zeker niet, want ik denk te begrijpen dat hij bang is om evt. verantwoordelijk te worden gehouden).

Concreet: Het is een beugel die als inbraak vertragend middel dienst doet en met dit doel ook zo wordt aangekocht.

Maar om nu gelijk een disclaimer erbij te doen?? Volgens mij maakt dit juist dat je jezelf het onnodig moeilijk maakt.

Wat is de volgende stap? Stuk gereedschap, wat jij gemaakt hebt, dat onderhoud makkelijker maakt, maar door onjuist gebruik daarvan "ontstaat" er iets. Dus ben je ook aansprakelijk.

Alles wat je op je fiets monteert, kan als een evt "risico" met zich meebrengen.

Als de disclaimer dient als zijnde "peace of mind" voor Marc, doe dat papiertje erbij, maar ik denk dat je dan je disclaimer door een jurist moet laten opstellen etc etc.

En dat voor een beugel?

Wat als iemand van zijn schitterende nieuwe blauwe dash geniet en dan op een auto knalt?
Als we het hebben over de vorm, zou men in de theorie ook de maker van de blauwe dash verantwoordelijk kunnen stellen.

In België is het zo: wanneer het product ondeugdelijk is gemaakt, "bestaat de kans" dat je aangeklaagd wordt.

"Als het product niet de veiligheid biedt die een redelijk en zorgvuldig persoon kan verwachten, kan men aansprakelijk worden gesteld"

"Het slachtoffer moet bewijzen dat het product ondeugdelijk is"

Ik wens die persoon heel veel succes. Want pas als men de motor dusdanig plat gooit waardoor de step als eerst de grond raakt, men hierdoor dus onderuit gaat, heeft zelf een probleem.

"Meneer de rechter, ik ging zo plat door de bocht, dat ik met mijn step de grond raakte. Hierdoor viel ik. Door de val brak de inbraakvertragende beugel af en kwam in me arm.
Ik stel daarom Marc aansprakelijk"

No way dat je hiermee wegkomt in de Belgische wet.
Want alles kan afbreken tijdens een val. Plastic je ruit dat in je arm komt, spiegels breken af, je stuurverhoging zorgt ervoor dat je je handvat tegen je keel aankrijgt.

Ik kan nog wel even doorgaan.

Wet België is duidelijk: als je een kat in de magnetron doet, ben je achterlijk en kun je nooir de maker/verkoper van de magnetron aansprakelijk stellen.
Want je mag verwachten van iemand met hersenen dat die weet dat een kat niet in een magnetron hoort.

Als ik dit vertaal naar motorrijden: welke motorrijder weet niet dat hoe platter de motor gaat, hoe groter de kans dat je dan onderuit gaat?
Als je dat niet weet, graag je rijbewijs inleveren vind ik.

Vind je dat je je motor ten aller tijde zo plat mag gooien omdat je deze keuze mag maken, dan moet je weten dat je steppie dan de grond kan raken en onderuit kan gaan.
Dan bestaat de kans dat er van alles afbreekt van je motor.
Ook bestaat de kans dat je onderuitgaan ervoor zorgt dat je onder tegemoetkomend verkeer terecht komt.
Ga je dan ook de bestuurder/fabrikant aanklagen van de tegemoetkomende auto aanklagen?

Ik zou juist geen disclaimer nemen. Nergens voor nodig.
Belgische wet is duidelijk: elk mens met hersenen dat onnodig risico's neemt, moet gewoon stil zijn als dit gevolgen heeft.

http://vrg-gent.be/docs/upload/(217)_v les 2b & 3a - productveiligheid en productaansprakelijkheid (les 5.10) les 2 vervolg en (les 12.10) les 3 begin.pdf

Marc, vraag een jurist advies. Met concrete vraag:
Als een motorrijder zijn motor zo plat door een bocht gooie, dat hij hierdoor met zijn voetstep tegen de grond aankomt en daardoor ten val komt. Kan die persoon mij dan aansprakelijk stellen, omdat door de val de beugel breekt?


“Always notice who does and who doesn’t applaud you when you succeed.”
 
Laatst bewerkt:

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.284
1.482
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
quote: "Wet België is duidelijk: als je een kat in de magnetron doet, ben je achterlijk en kun je nooir de maker/verkoper van de magnetron aansprakelijk stellen.
Want je mag verwachten van iemand met hersenen dat die weet dat een kat niet in een magnetron hoort.

Nee, klopt. Die gaat in de wok. sambal bij? :Biggrin
 

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
Ik vind dat we zaken veel en veel te groot maken.
Weet je Dennis, het gaat er niet om wat WIJ vinden. Wij vinden een heleboel. Bijvoorbeeld dat Zwarte Piet zwart moet zijn en wij weten allemaal wat daar nu voor een gedoe over is . Het gaat erom wat de wet erover zegt. En dat weten we nu met zijn allen niet helemaal zeker voor wat betreft Nederland. Marc weet hoe de Belgische wet hierop reageert.
Want stel dat iemand die beugels heeft geplaatst en uitermate slordig van zijn/haar brommer afstapt. En het niet overleeft. Dan zou het kunnen zijn, misschien, dat er een advocaat bezig gaat (omdat die toch niets beters te doen heeft) om uit naam van de nabestaanden een schuldige aan te wijzen. En dan vinden ze bij het sporenonderzoek een beschadiging op het wegdek wat wel eens zou kunnen komen van die beugels. En dan gaan ze daarmee aan de slag.
Dus ik vind het geen gezeik achter de komma, ik vind het heel slim dat Marc er op tijd achter kwam. Eerst juridisch uitzoeken. En ervoor zorgen dat in het meest extreme geval Marc niet het slachtoffer wordt van iets wat hij uit :good:will heeft gemaakt.

Dus eerst maar even goed uitzoeken. En pas als dat geregeld is EN als Marc zijn gevoel er goed bij is, pas dan gaat hij er verder mee.
Marc bepaalt hierbij dus het tempo.
 

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.749
113
Omgeving Breda
Aangezien ik op mijn werk regelmatig bestookt wordt door letseladvocaten die onder gebruikmaking van o.a. de Wet Openbaarheid van Bestuur alles uit de kast trekken om hun claim te onderbouwen, denk ik dar Marc er goed aan doet om een en ander uit te (laten) zoeken. Ik vind het dus zeker niet over 'the top', Dennis, maar eerder een onderdeel van een reële risico-afweging. Laat duidelijk zijn dat Nederland en België langzamerhand aan het veranderen zijn onder invloed van allerlei zaken en een zeker 'claimcultuur' ook hier zijn intrede doet.

Een disclaimer mag dan overbodig lijken, soms is het helaas gewoon nodig en noodzakelijk. In dit geval kan je er snel van af zijn door het risico te benoemen en mensen vooral hun eigen verantwoordelijkheid te laten nemen. Aanvaarden ze het product door het te monteren, dan (er)kennen ze het risico en aanvaarden dit ook. Mocht het dan fout gaan, dan niet jammeren. Wil je het risico niet, dan stuur je het product terug en krijg je je geld terug. Niets aan de hand verder.

Lijkt me voor Marc de beste optie.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.906
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Dit is wat ik bedoel met "groot maken".
Termen zoals "claimcultuur". Dus vanaf heden elkaar geen tips meer geven of elkaar helpen?
We hebben het over een klem. Een simpel
Stukje ijzer dat "met onzekerheid" voor evt lichamelijk letsel kan zorgen als iemand onverantwoord rijgedrag gaat vertonen en hierdoor onderuit gaat.


@Ienieminie: graag link klikken in mijn antwoord. Dat is de Belgische wet en het voorbeeld van de kat staat daar in benoemd.

@rene: ik verwijs nu nasr het stuk van ienieminie. Dit is Nederland en België werkt net ff anders denk ik.
Letselschade rene, dit is voor jou en mij abracadabra als we het over de inhoud gaan hebben.

Ik sluit me zeer zeker aan bij jouw woorden: iedereen die iets koop en vast maakt aan zijn motor, is zelf verantwoordelijk.
Want ik denk als ik met een motor ga rijden waaraan ik bepaalde zaken heb bevestigd die anderen kunnen verwonden, ik denk ik dan wordt aangehouden?





“Always notice who does and who doesn’t applaud you when you succeed.”
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Ieniemienie

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Pas iets te weten gekomen bij mijn vriend.
In 2012 om 9u morgens valt een oud vrouwtje in de sneeuw dat voor de gevel lag van een huis van mijn vriend, die zijn moeder overleden was en het huis te koop stond. Mijn vriend lag in zijn bed vanwege dat hij om 6.30u thuis was van zijn werk, en toen nog niet aan het sneeuwen was. Zijn vrouw is om 7.30u naar het werk gereden, een half uurtje vroeger vanwege het aan het sneeuwen was, en niet wilde te laat komen op het werk. Tja er is toen een proces-verbaal opgemaakt omdat de vrouw naar het ziekenhuis is afgevoerd, en nu maandag kreeg hij een brief van een deurwaarder dat hij aansprakelijk word gesteld, omdat er een kutwet bestaat in B, dat iedereen zijn voorgevel van zijn huis moet proper of vrij houden van ijzel en sneeuw. Dit word voor hem een grap van +/- ruim 9000€ , en de verzekering wil er niets mee te maken hebben en zijn rechtsbijstand.
Dus in B moet men dan vrijaf nemen en als je aan het werken bent, en er niemand thuis is, dan ben je best dat je uw werk verlaat om thuis de sneeuw te gaan ruimen. En hier met deze wetgevingen hier word ik ziek van, want wie geld heeft, daar kan men geld komen halen en die gaat alles betalen.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.906
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Marc,
In Nederland heb je de Algemene Plaatselijke Verordening (APV).
Daar staat,in dit geval, niks in over gladheid. Niemand kan aansprakelijk worden gesteld als de gemeente dit in de APV heeft meegenomen.
KLIK HIER VOOR DE BRON

In België is dit idd anders geregeld. Maar zoals ik al aangaf, het wordt opgeblazen. We hebben het nu over sneeuwschuiven.

Marc, je bent zo goed bezig!! En als er 1 persoon iets zegt, doet dat je enthousiasme geen goed en dat vind ik jammer.
Gisteren waren er 2 landgenoten van je die hetzelfde zeiden als ik: Men kan je niet verantwoordelijk houden voor die beugel in België.
Zoals gezegd is het niet de beugel die maakt dat je valt, maar bv de steps of de bestuurder.
Je bent goed bezig en ik hoop dat je nog vaker ons blij kan maken met al die gadgets!

groet
Dennis
 
Laatst bewerkt:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.690
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik heb de hele dag bezig geweest en heb er 7 soorten beugels gemaakt, en de beugel die scharniert wou ik al vanaf het begin maken en bleef door mijn hooft spoken, maar komt er bijna het slechtst uit.
Dit vanwege er te weinig plaats is in de valbeugel, en dan bij een schuiver de zijkuip zal stuk drukken.
Maar na veel geduld en gemeet heb ik resultaat geboekt, nu nog zien hoe de beugel best word vast gemaakt zodat de schade minimaal blijft en er zeker geen kuipschade is.
Ben ook van plan als de beugels af zijn, om eens prijs te gaan vragen voor de beugels te laten poeder quoten.
Als er te minste belangstelling voor is.

Hier mijn beste resultaat.


Hier zie je de lijn met het plankje van wiel naar valbeugel, waar de ADB mooi binnen de grens blijft en waar duidelijk te zien is dat de voetsteun van de bestuurder met ruim de helft overschrijd.