Aiii, jammerrrr . .

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Gisteravond bij het naar huis rijden op een duistere polderweg een 'meningsverschilletje' gehad met een joekel van een landbouwtractor. Kwam me tegemoet (met een béste bak licht aan) en op het moment dat we elkaar zouden passeren haalde hij z'n bocht op (kwam naar de wegas) om rechtsaf z'n erf op te rijden. Dat zou nog wel gepast hebben, maar de meterslange eg die hij er achter had hangen zwaaide volledig over mijn weghelft heen en was niet te vermijden . . :( Ook niet te zien door mij overigens, totdat hij z'n draai inzette - maar dat was te laat. Ik zoek bij dat soort voertuigen in het donker altijd naar de breedtelichten erachter, maar die waren er niet.

Gelukkig helpt het dan toch als je goed opgeleid bent, en vast ook een dotje mazzel hebt. Punt in de verte, corrigeren, en overeind gehouden. Schade lijkt op het oog beperkt tot een verwoeste linker spiegelkap & spiegel, een missend stuurgewicht en 'iets' waardoor m'n koppelingshendel nog maar een slagje van een centimeter maken kan. Misschien verbogen, misschien zit er meer achter.

Knots van een boer mét zoon, pislink en niet bereid mee te werken - daar sta je dan in je uppie in een stikdonkere polder. Gelukkig kreeg ik 'm wat kalm en hebben we uiteindelijk aan z'n keukentafel het schadeform ingevuld. Motor morgen maar afvoeren voor taxatie en herstel. Dat wordt een paar dagen blikken en hopen dat de verzekering mijn standpunt gaat delen . .

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.942
956
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Ik hoop dat je het goed hebt verwoord. Hij maakt in ieder geval een bijzondere manoeuvre (afslaan) en dient daarbij rekening te houden met tegemoetkomend verkeer. Zeker rekening houden met het uitzwaaien van zijn attributen.
Sterkte met het herstellen en succes met verhalen van de schade... Enne: Compliment voor het koelbloedig toepassen!!

Laatst bewerkt:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.457
1.900
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
jij bent ok en de rest is bijzaak :) ............maar ik herken helaas het beeld wat jij schetst ook hier regelmatig een stuurcorrectie moeten maken welliswaar met de vito vanwege ruimschoots over de lijn te rijden met machines die zo allemachtig groot zijn en dan 10 km\h rijden zonder zwaailamp:mad: en koplampen op gelijke hoogte met je ogen.

maar hoop voor je dat het snel opgelost word en des te sneller wordt het tijd voor een VRO:vroem:

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
990
910
93
57
Gieten
Type motor
ST1100
Dat is echt balen man, gelukkig alleen je fiets die schade heeft opgelopen !!
ik kijk er niet zo raar van op, hier in ons boerengebied gebeurt het wel vaker, vooral modder op de weg !!

Tiesemans

4e Versnelling
18 sep 2019
225
78
28
's-Hertogenbosch
Type motor
Anders
Good fortune is on your side and being able to ride another day is a Precious gift. :vroem:
Dat zie en hoor je wel vaker in het verkeer van tegenwoordig..
Mensen die door de schrik (en misschien ook het besef dat het erger had kunnen aflopen door hun fout) in een soort van agressieve shock raken.
Fijn om te lezen dat je hem uiteindelijk bij z'n zinnen hebt gekregen en zo richting schade afhandeling hebt kunnen bewegen.
Nu maar hopen dat je het snel (genoeg) achter je kunt laten.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Nosegear

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
3.053
1.630
113
Hulst
Type motor
ST1100
Marcel, ik kijk er van op hoe merkwaardig rustig je deze gebeurtenis vertelt. Nu ben ik zelf niet een opvliegend persoon, maar als de situatie er om vraagt, of wanneer ik danig uit het lood geslagen ben, kan ik best heftig reageren.
Ik stel me zo voor: Ik rijd op een weg , een tractor komt me tegemoet, ik zie niet al te veel omdat de tractor nogal wat licht voert en in eens draait er een 'ding', 'eg' voor mijn neus die mijn rijbaan gedeelte blokkeert. Knots van een boer of niet, ik zou hem er verbaal serieus van langs geven.
Anders gezegd, ik zou helemaal uit mijn plaat gaan, in die eerste momenten, mepneigingen moeten onderdrukken. Dit zou bij mij vooral veroorzaakt worden door die houding van de boer die zelf "pislink" is. Hij is de veroorzaker van het probleem.

Je schade is materieel, maar ik kan me zo voorstellen dat het mentaal ook wel iets met je doet. Het had zo maar ook heel anders kunnen lopen.

Hou je goed! :Smile:

Laatst bewerkt:

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
119
104
43
54
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Tractoren zijn vaak mastodonten die bij maneuvers plaats innemen die je niet onmiddellijk zou verwachten. Ooit zo eentje op één cm gemist. Na km's braaf te volgen op een West-Vlaams weggetje dacht ik dat ie eindelijk aan de kant ging om me door te laten. Bleek hij gewoon uit te wijken naar rechts om vervolgens links zijn veld op te rijden. Hij had me geen moment gezien, en de beste reactie was toen full trottle. Ik dacht dat de knie van mijn passagier zijn wiel nog zou raken. Net niet. Die tuigen zijn behoorlijk groot als je er zo langs staat.

Jou verhaal deelt echt een gevoel van opluchting voor je kalmte bij het uitwijken, jammer van de materiële schade, maar gelukkig bleef je zelf ongedeerd.
Fijn om te delen en hopelijk valt de schade mee en is die rap hersteld.

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.306
1.492
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Daar kom je goed vanaf Marcel.
Gelukkig maar.
Je fiets , tja dat zal wel door de tegenpartij vergoed worden .
Het zit soms in een klein hoekje en soms wat groter ( tractor ) en die dingen zijn akelig groot en gevaarlijk. Succes met de afhandeling .

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
1.274
449
83
53
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
Ik woon ook in het boerengebied marcel kom zelfs uit een bollen kwekers familie.
Mijn ervaring is dat de verzekering van trekkers meestal niet zo moeilijk zijn met uitkeren.
Succes met de afhandeling.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
723
319
63
Dalen
Type motor
ST1300
Koelbloedige reactie :good:. Probeer in zo'n situatie jezelf maar eens te focussen op dat 'punt in de verte'....Valt lang niet altijd mee. Fijn dat je er zelf goed vanaf bent gekomen. Succes met de afhandeling van de verzekeringskwestie.

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
60
46
18
68
Type motor
ST1100
Vreemd dat die boer "pislink"was en "niet wilde meewerken". Ik bedoel; wat zou jij dan verkeerd gedaan hebben?

Misschien dat de wedstrijdleiding dit de moete waard vindt om 'under investigation' te nemen en een voor jou positief oordeel uitspreekt. (Verwacht ik wel!)

Zonde blijft het.

Cabby

2e Versnelling
26 aug 2019
51
60
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Inderdaad gaat je gezondheid boven alles en is de schade aan de Pan gelukkig ook beperkt.
Het is toch ook wel een mentaliteits-puntje van de meeste jonge boeren, als ze met die giga trekkers de weg op gaan, compleet met 2 volle mega grote aanhangers erachter.
In Limburg zie je vaker van die hele jonge knullen, samen met nog een vriendje in de cabine, véél te hard door de dorpen scheuren. Ik geef écht niet alle boeren de schuld van aanrijdingen met een trekker, maar ze voelen zich toch óók wél soms 'The King of the road' met die mega trekkers en grote machines eraan. Even buiten alle modder die ze mee de weg opnemen als ze van het land af komen. Maar ja, dat hoort nu eenmaal óók bij ons prachtige Limburgse landschap, niet waar!?
Sterkte @Nosegear

Laatst bewerkt:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Dank voor de opbeurende berichten, mensen. Drinks De Pan is vanochtend opgehaald en de schade wordt getaxeerd. Ik denk dat er mogelijk nog wel wat meer kosten aan zitten: linker stuurhelft is waarschijnlijk krom, linker stuurgewicht dat weg is is van een setje Throttlemeister. We gaan het beleven. 't Is me wel helder dat ik mazzel heb gehad, want waar de eg de Pan raakte had op dat moment zich een bosje vingers van mij horen te bevinden. Maar die bengelen er allemaal nog aan . .

Groot voordeel van het soort autisme waarmee ik gediagnosticeerd ben (Asperger) is dat ik heel erg feitelijk ben, ook in stressituaties. Emoties voel ik niet zo goed en ik kan er alleen mee omgaan doordat ik ze begrijp, verstandelijk dus. Die van mezelf zijn zo'n puinhoop dat ik ze grotendeels onderdruk, eigenlijk altijd. Maakt me soms moeilijk in de omgang met mensen, maar o.m. als vlieger (of bestuurder) dan wel weer goed. In tegenstelling tot collega's ga ik nooit met zweet in de handjes richting mijn profcheck, want onder stress planmatig werken is mijn aard. Brand? Motorstoring? Daar is een strak checklistje voor. De schrik komt uren later pas bij mij; elke gek zo z'n gebrek, en elk nadeel z'n voordeel. ;)

Hij maakt in ieder geval een bijzondere manoeuvre (afslaan) en dient daarbij rekening te houden met tegemoetkomend verkeer. Zeker rekening houden met het uitzwaaien van zijn attributen.
Zo zie ik het ook, temeer daar hij de openbare weg afdraaide z'n erf op (inrit, dus). Boer vroeg zich echter af hoe ik het in m'n harsens haalde om niet te stoppen en zomaar tegen zijn tractor aan te rijden! :Biggrin

Overigens geldt er op die weg een geslotenverklaring middels bordje C5 C6 ('Verboden in te rijden voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen', alleen het autootje erop dus). Boer riep meermaals dat ik daar helemaal niet mocht rijden; jammer dan Krelis . . Nadat ik 'm een keer of zes had verteld dat ik er met de motor wél in mag kwam hij met 'jamaar het is bedoeld om sluipverkeer te weren!! Dus je mag er niet in!'. Ik heb 'm nog geprobeerd helder te maken dat de wegbeheerder in dit geval motorfietsen blijkbaar niet tot sluipverkeer rekent, omdat anders bordje C12 wel geplaatst zou zijn (rood, rond, auto én motor erop). Maar dit was typisch het soort mens die vindt dat-ie altijd gelijk heeft. Als z'n verzekeraar maar beter bij het verstand is!

Oh, @PanEuRoel: als ik daar uit m'n dak was gegaan tegen die boer dan waren er twee waarschijnlijke opties:
- Hij en z'n zoon zorgen ervoor dat ik uren later ergens in een sloot weer wakker word, of
- Hij en z'n zoon draaien zich om, klimmen terug in die mastodont van ze en weigeren iedere verdere medewerking. Maar ik moest hun polisnummer en een handtekening hebben wilde ik iets kunnen claimen!

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
142
131
43
50
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
Succes @Nosegear , wat een vervelende situatie. Maar zoals hier al door meerdere geopperd, gelukkig geen lichamelijk letsel. Toch kl... brengt weer een hoop papierwerk en tijd met zich mee.

Ik hoop dat alles netjes geregeld wordt met de verzekering en je snel de weg weer op kunt

Cabby

2e Versnelling
26 aug 2019
51
60
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Dát is zéker goed nieuws @Nosegear , top!!!! Blij voor je!

PS: ik rij áltijd met de dashcam op mn motor, maar wordt helaas niet altijd erkent als bewijsmateriaal in het geval van twijfel.
postings automatisch samengevoegd:

"Hij maakt in ieder geval een bijzondere manoeuvre (afslaan) en dient daarbij rekening te houden met tegemoetkomend verkeer." Klopt helemaal @Jan KoekePan en dat geldt ook voor het achterop komende verkeer! Bij bijvoorbeeld linksaf naar een straat inslaan moet je ook controleren of je niet wordt ingehaald op dat moment, want óók dán zit je fout!!!
Vaak zeggen mensen dan: "mijn richtingaanwijzer stond al tijdig uit naar links en tóch haalt hij mij in!" Natuurlijk is dán nog inhalen niet héél slim, maar het afslaand verkeer blijft fout, hoe dan ook

Laatst bewerkt:
  • Mee eens

mvdv

1e Versnelling
12 okt 2017
22
20
3
eindhoven
Type motor
ST1300
Hallo Jan Koekepan,

omdat wat jij vertelde voor mij nieuw was heb ik het even gegoogeld.
Op https://verkeersborden.nu/alle-verkeersborden kom ik toch een bord tegen C6 met: Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen
Ik denk dat Nosegear niet C5 maar C6 bedoelde een rond bord met rode rand met één auto. ( C5 is een blauw vierkant bord met twee pijlen: inrijden toegestaan in twee richtingen)Als de website niet klopt lieg ik ook.
.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Crap, C6 inderdaad! My bad, post aangepast.

Volgens wetten.overheid.nl betekent C6 'Gesloten voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen'. C12 is 'Gesloten voor alle motorvoertuigen' en C11 'Gesloten voor motorfietsen'.

C06.png
C6: die staat bij de weg waar ik het over had en daar mag je volgens mij op de motor gewoon langs.

C11.png
C11: hier mogen wij dus juist niet in.

C12.png
En deze tenslotte, C12, had de wegbeheerder moeten gebruiken om alle motorvoertuigen als sluipverkeer te betitelen - maar die staat er niet.

@Jan KoekePan, waarom denk je dat C6 ook voor motoren geldt dan?? Ik leer graag iets bij! ;)

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
  • Informatief
Reactions: fred en Tiesemans

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.942
956
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Mea Culpa, ik was in de war met de beschrijving van F1...
Het onderscheid van “op meer dan twee wielen” gaat inderdaad WEL op voor geslotenverklaringen.

E081A915-390A-4E60-BE61-76D0A1C1A693.png
Verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen
F1 (Deze geldt ook voor motorfietsen om auto’s of motoren in te halen...)

• Like

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
119
104
43
54
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Lang leve België waar ook in de verkeersborden een onderscheid wordt gemaakt tussen "rijwielen" C11 - wat wij in het Vlaams een "fiets"noemen, en motorfietsen C7 of bromfietsen C9 wat wij in het Vlaams respectievelijk motor (of moto) en brommer of bromfiets noemen.

C5
C6
C7
C9
C11

C13
C15
C17
C19

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: fred

berghs koen

3e Versnelling
17 okt 2016
122
84
28
57
Holsbeek
www.60d.be
Type motor
ST1300
In België hebben ze er nog iets op gevonden om het voor beginnende en ervaren chaufeurs moeilijk te maken .

In België mocht @Nosegear deze weg niet gebruiken . denk ik ?

C5. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan.
Wanneer het verkeersbord is aangevuld met de vermelding "Uitgezonderd 2+" of "3+" zijn de rijbaan of de rijstrook aldus gesignaleerd, slechts toegankelijk voor voertuigen met ten minste 2 of 3 inzittenden, naargelang van de vermelding, evenals voor de voertuigen van de geregelde openbare diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De andere voertuigen mogen de aldus gesignaleerde rijstroken slechts volgen:
- om de op en afritten te gebruiken;
- om van richting te veranderen of om een aanpalende eigendom te bereiken

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.306
1.492
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bordje C 6 van de Belgische wegcode siert in Antwerpen welig.
Een geschenkje van de vorige Antwerpse burgemeester Janssens.
Die trok ten strijde tegen de Quads en was toen even een hipe.
Nu moet je ze zoeken onder de straatstenen maar de bordjes staan er nog steeds.
Je kan zien aan bordje C 13 & C 17 dat hier bijna geen auto's rijden .
Alleen maar boer & kar.

• Grappig
Reactions: GD MAJK

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
@Jan KoekePan, gifnix. Nooit een probleem met iemand die constructief meedenkt en daarbij een oepsie maakt. Ik dacht ff dat ik een belangrijke wetswijziging gemist had. ;)

@elmo, een MP3 rijd je met een B rijbewijs. Het is sowieso een motorvoertuig op meer dan twee wielen en mag er bij een bordje C6 of C12 niet in.

@berghs koen, als de tekst bij jouw post bij het Belgische C5 hoort mag je er met de Pan gewoon in hoor! Alleen bij een +2 moet ik eerst een passagier regelen. Overigens is dit een uitzondering want een motor met zijspan en/of aanhanger is nog steeds een motorvoertuig op twee wielen.

• Like
Reactions: Tiesemans en elmo

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
2.015
875
113
36
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Goed gehandeld man!! Gelukkig heb je zelf niets...hopelijk pakt het een beetje gunstig uit bij de schade-expert.
Is toch de beste manier om het zo aan te pakken hoor, het staat wel in koeienletters op een schadeformulier 'Wees hoffelijk, blijf kalm en word vooral niet boos!' maar de uitvoering laat vaak te wensen over...respect:good:

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
468
444
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
Niet lullig bedoeld, integendeel, maar misschien is het maar goed dat het uitgerekend jou overkomt als ex rijinstructeur. Stel dat die lomperikken een minder ervaren rijder waren tegengekomen. Dan hadden ze een mooie voor door de motor en berijder getrokken...
In ieder geval blij dat ze schuld bekenden en het niet tot een "handgemeen" is gekomen.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Daar heb je wel een punt. En ik vind eigenlijk dat ik óók een fout heb gemaakt hoor. Ik nam aan
a) dat die tractor rechtdoor zou gaan en
b) dat er niks achter hing, en
c) dat als er wél iets achterhing én hij zou afslaan, dat hij me dan voor zou laten gaan.

Had ik iets beter m'n kop erbij gehad dan had ik gezorgd dat het passagepunt niet ter hoogte van die inrit gelegen had.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.457
1.900
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Dat ben ik niet eens de trekkerpiloot weet donders goed hoe ver ze uitzwaaien,was het een auto geweest lag de hele zijkant eruit maar had deze waaschijnlijk wel gewacht.

• Nuttig
Reactions: Tiesemans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Sja, jong gastje (20) aan het stuur, misschien niet zo bar veel ervaring nog? En haast, want het eten stond op tafel. Maar Pa zat er blijkbaar bij en keek ernaar.

Met de auto was ik waarschijnlijk ook doorgereden want het kwam geen seconde bij me op dat hij zou afslaan! Allebei rechtdoor paste zat; het werd pas krap toen hij de bocht naar rechts eerst hoog ophaalde en toen ook nog z'n uitzwaai vergat.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
2.015
875
113
36
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Heb ik vrijdag toevallig nog ter sprake gehad tijden mijn BBS training tbv Code 95.
Jonge vaak overmoedige verkeersdeelnemers, al of dan niet op de fiets of scootah, en trekkers met jonge verkeersdeelnemers achter het stuur....je komt het doorgaans niet vaak tegen maar toch iets waar je als pro rekening mee moet houden.

20191108_110821.jpg

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
468
444
63
49
Vlissingen
Type motor
ST1100
@Nosegear Dat was niet mijn punt hoor. Al is het natuurlijk wel iets waar instructeurs terecht op hameren. Soms kun je niet zien waar zo'n gevaarte in zou kunnen gaan slaan, het zijn vaak ongemarkeerde zijpaden. Zeker in het donker niet iets dat je ruim genoeg van te voren kunt overzien om er op te kunnen anticiperen.