data-csrf="1560676460,4a1479e56b07fe7baa6943f3b0a2c493" Afsluiting Lekdijk | ST1100-1300.eu

Afsluiting Lekdijk

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Sjaak

5e Versnelling
21 sep 2018
443
206
43
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
Als ik kijk hoe wielrenners gebruik maken van de weg dan denk ik dat die ook wel aan de beurt komen. Zij rijden ook daar waar het hen uitkomt en geven ook overlast. Daarna zijn alle oldtimers aan de beurt. die stinken en maken te veel lawaai. Met elektrische fietsen gebeuren ook de gekste dingen dus die willen we ook niet meer op de dijken hebben. en zo is het straks heel stil op de dijken.

• Like
  • Mee eens
Reactions: ruudb en Duckati

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.059
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Het is ook aan sjaak toegestaan om een klacht in te dienen als hij van mening is dat zijn woon comfort wordt aangetast.
dus klim in de pen en zoek voldoende medestanders?

Nederland is zo mooi. voor ieders wat wils

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.736
1.283
113
Hulst
Type motor
ST1100
En dat is precies wat de mensen die daar wonen graag willen, rust.

Ik vind het overigens een zwak argument om te wijzen naar anderen, die mogelijk ook overtredingen maken, om op die manier je eigen handelen goed te praten. Onder het motto: "Maar hij deed het ook!" :Smile:

Laatst bewerkt:
  • Mee eens
Reactions: Jan KoekePan

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
205
152
43
45
Haren
Type motor
ST1100
En dan een foto van een St1300 en een BMW K-zoveel, twee types motoren die over het algemeen gewoon met een standaard uitlaat rondrijden.

• Like
Reactions: Wonka

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.059
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Het klinkt hard maar iemand heeft zijn zaak niet goed voorbereid. net zoals in de eerste zaak waarbij de gemeente er te makkelijk over dacht.
nu ligt er een uitspraak.
Maar zoals het vaak gaat.. er zijn nu enkel verliezers

De middenstand die klanten gaat verliezen en de motorrijder die nu een blokje om moet gaan rijden.
Maar de lachende derden zijn die gene die bij de gemeente zijn gaan klagen onder de noemen verstoring van etc
En de gemeente heeft de verplichting(zorgplicht) om hiermee aan de slag te gaan.
dit systeem werkt nu eenmaal zo,

Dit staat geheel los van uitlaten.
maar meer van wie heeft het beste verhaal..
De gemeente had ook een milieuzone in kunnen stellen,
zo iets van enkel nog euro 4 voertuigen
Ook dat had gemogen

en nogmaals... Nederland is een mooi land..

Laatst bewerkt:

MofkaP

3e Versnelling
Het is met name de KNMV die de kar heeft getrokken en vooraf al laaiend enthousiast en vol vertrouwen was over de uitkomst.
De MAG was iets sceptischer maar heeft wel samen opgetrokken met de KNMV.

Er is jurisprudentie van de Raad van State (de hoogste rechtsinstantie in bestuurszaken), die ruim 10 jaar geleden in een vergelijkbare situatie (afsluiting voor motorfietsen) oordeelde dat de gemeente (wegbeheerder) de beleidsvrijheid heeft om een weg af te sluiten voor bepaalde categorieën voertuigen.
De RVS bepaalde als eis dat het betreffende verkeersbesluit gedragen moest worden door een gedegen onderzoek en een deugdelijke motivering.
Overigens toetst de bestuursrechter slechts marginaal en gaat niet het onderzoek overdoen.

Het is dus het onderzoek en de uitkomsten daarvan die onderuit gehaald dienen te worden, met het argument dat de wegbeheerder in redelijkheid niet tot het besluit had kunnen en mogen komen op basis van een dergelijk onvoldoende onderzoek. Overige argumenten zoals: discriminatie want wij wel en zij niet, andere weggebruikers veroorzaken ook gevaarlijke situaties, er zijn ook veel auto's en fietsers dat is ook hinderlijk, en dergelijke, dat is alleen maar ruis en niet relevant.

Blijkbaar heeft de bestuursrechter nu (in lijn met de bestaande jurisprudentie) geoordeeld dat het uitgevoerde onderzoek "gedegen" was en dat de conclusie en de motivering het verkeersbesluit konden rechtvaardigen.

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
205
152
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Hierbij het artikel in de Staatscourant, de politie meldt dat er niet actief wordt gehandhaafd omdat men alleen een gedragsverandering wil.

Diegenen die zich aan de snelheid houden en met een origineel of een goedgekeurde uitlaat rijden zullen waarschijnlijk niet zo snel worden bekeurd.

MofkaP

3e Versnelling
Je vindt het toch niet erg dat ik dat soort berichten van de politie nooit zo erg vertrouw althans met een grote lading zout neem.
De politie bepaalt niet zelf waar en hoe de handhavingsprioriteiten liggen; de politie is slechts uitvoerder van de opgedragen taak.
(Politiewet 2012, Hoofdstuk 2: "De taak van politie", artikel 4: "De politie heeft tot taak in ondergeschiktheid aan het bevoegd gezag....")

Snelheid valt op te controleren. Op uitlaten en geluidproductie is de controle een stuk moeilijker.
Ten eerste hoeven uitlaten in Nederland niet te voorzien zijn van een (E) goedkeuringsmerk.
Ten tweede is de maximaal toegestane geluidproductie voor iedere motorfiets verschillend; bij nieuwe motoren is het vermeld in het RDW kentekenregister of op de motorfiets zelf en bij oudere motoren geldt de Regeling Voertuigen. Daar geldt nog steeds 106 dB(A) voor meer dan 1.000 cm3 cilinderinhoud. (Dat is ongeveer het geluid van een helicopter op 50 m hoogte. Niet meer van deze tijd, maar dat is een andere discussie. Europa, hè.)
Ten derde is geluidmeting op of aan de weg een nauwelijks haalbare zaak, al is het alleen maar omdat er geen storende geluidsfactoren (denk aan stoepranden, wallen, hekken, muren, hooibalen, gebouwen, e.d.) of geluidsbeïnvloeding (denk aan loeiende koeien, hinnikende paarden, blatende schapen, mekkerende geiten of passerende motorvoertuigen) aanwezig mogen zijn bij de meting. De eisen voor een rechtsgeldige geluidmeting zijn dusdanig hoog en streng dat het vrijwel overeenkomt met laboratoriumomstandigheden.

Tel daarbij op dat de maximale toegestane geluidproductie met 2 dB(A) mag worden overschreden (bijna een verdubbeling) vooraleer de bon kan worden uitgeschreven, dan begrijp je dat geluidmeting in de praktijk eigenlijk onhaalbaar is.

• Like
Reactions: elmo en Cees

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
205
152
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Iemand een foto van het bord?
Als er een onderbord onder hang met de tekst "m.u.v. bestemmingsverkeer" dan is het zo waterdicht als een vergiet, een bestemming is altijd wel te verzinnen.

De Politie weet verder over het algemeen echt wel wat wel en niet te handhaven is.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.494
1.851
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Dat mag je dan eens gaan uitleggen aan die heren die de geluidsmetingen doen bij het shellstation aan de A28 met de TT, Als er dan geen E-keur op je uitlaat zit en hij maakt teveel lawaai kun je hem toch mooi laten staan. (ben ik overigens geen tegenstander van).

• Mee eens
Reactions: PanEuRoel

Henk2511

5e Versnelling
8 sep 2018
595
530
93
56
Gieten
Type motor
ST1100
dus daarom rij ik niet met de TT, ik ga op de fiets, is ook beter voor de terugweg, altijd gezellig daar !!!Drinks
postings automatisch samengevoegd:

ps, is de lekdijk ook de weg naar Ameide ???

Sjaak

5e Versnelling
21 sep 2018
443
206
43
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
@waffie , mijn opmerking is ironisch bedoeld. In mijn omgeving zal ik niet zo gauw overlast hebben van verkeer daar ik in een zeer rustig wijkje aan de rand van een dorp woon. Ik heb die lekdijk zelfs nog nooit gereden. Maar ik vind wel dat de overheid steeds meer betutteld. Een oplossing van alles zou zijn handhaven. Ik kan mij best voorstellen dat de bewoners overlast ervaren maar dat komt door motor rijders die te veel lawaai maken en snelheden rijden die niet zijn toegestaan.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.059
841
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Maar dat begreep ik wel...
Ik ben het eens met je opmerking handhaving maar ik betwijfel of de klachten samenhangen met enkel hoge snelheid en geluid.
De ervaring van overlast is daarin tegen moeilijk te meten.
Iedereen legt de lat ergens anders anders
stel dat er 720 motorrijders iedere zaterdag aan komen kaken.. (1 per minuut/12 uur) en zondag weer en dat gedurende de gehele zomer.

tja en dan zit jij daar net te genieten met een goed boek in je hand en een glas wijn
je zou er gek van kunnen worden en je gaat je beklagen over deze drukte en dan gaat het praatje al gauw rond van ze rijden te hard en maken een tering herrie
En de gemeentelijke bal gaat rollen.
Ik vraag me wel af of de lokale motorrijders in dat dorp nu ook niet zelf over hun dijkje mogen of zouden ze daar weer een ontheffing voor hebben.

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.748
799
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Het is inderdaad “mijn” dijkje. Ik rijd er al jaren (sinds 1984 ongeveer) ongestoord.
Ook in de weekeinden. Ik ben nog nooit gecontroleerd of bekeurd.
Wel snap ik de overlast. Hele hordes buikschuivers met aftermarket uitlaten.
Rijden de vouwen uit je broek en worden boos op andere weggebruikers die op “hun circuit” wandelen,
fietsen of rijden (of dat op twee of vier wielen is maakt niet uit.)
Er is echter een scherprechter, de bocht bij Camping Henkie. Daar schuiven ze regelmatig de dijk af.
Een snelle motor met een strak pak maakt dus kennelijk nog geen goeie motorrijder.
Ik heb er al diversen zien liggen. Mijn maat die veel op die camping is spreekt van wekelijks.
Ook daarin schuilt de reden van afsluiting. De onkundigen beschermen tegen hun eigen tekortkoming.
Intussen rijd ik onverstoord door en zie het hele proces met lede ogen aan.
Have fun en denk aan de glimmende kant...

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
205
152
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Bij een verkeersbesluit hoort ook een politieadvies (verkeerskundigen bij de Politie), dat kan positief zijn maar ook negatief.
Deze mensen kijken er heel nuchter met en verkeerskundig naar en adviseren dus niet op basis van emotie.
Ondanks een negatief advies kan een gemeente een verkeersbesluit wel nemen, of de Politie dan nog actief handhaaft is dan de vraag.

Zelf vermoed ik dat er een negatief advies is gegeven gezien de opmerking in het verkeersbesluit.

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
316
154
43
Amersfoort
Type motor
Anders
http://www.mag-nl.org/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=394&cntnt01returnid=15

24 January 2019
De MAG begint een bodemprocedure
De rechter sprak vorig jaar nog in het voordeel van de motorrijder bij de rechtszaak tegen de dijkafsluiting in de gemeente Lingewaard. Nu heeft de rechter een voor motorrijders negatieve uitspraak gedaan in de rechtszaak tegen gemeente Lopik. Motorrijders kunnen dus geweerd gaan worden in de weekenden op de Lekdijk tijdens het motorseizoen.
Om te voorkomen dat we telkens weer te maken krijgen met verkeersbesluiten van gemeentes waarin motorrijders van dijken of wegen verbannen worden, heeft de MAG besloten een bodemprocedure te starten.
Hoewel een bodemprocedure vaak meer tijd vergt, is in veel opzichten dit een slimmere zet dan het aantekenen van een hoger beroep. In een hoger beroep blijft het een verweer tegen de uitspraak die de rechter deed in de zaak tegen Lopik.
Bij een bodemprocedure komen we te weten welke punten van overlast gemeentes moeten kunnen aantonen voordat een weg afgesloten mag worden voor motoren. Er ligt dan een geldige juridische grondslag waar aan voldaan moet zijn voordat het verkeersbesluit genomen kan worden en over gegaan kan worden tot dijk/wegafsluiting uitsluitend voor motoren.
Duidelijke criteria voor het afsluiten van wegen voor uitsluitend motoren maken het voor de MAG dus ook mogelijk om tevoren dan wel achteraf gemeentes met grote kans op succes aan te kunnen spreken over voorgenomen of feitelijk gerealiseerde afsluitingen exclusief voor motorfietsen.