TomTom GPS afdekplaatje TomTom houder

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
137
131
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
#1
gisteren de beugel geplaatst, voor de TomTom houder, die Marc Pan voor mij gemaakt heeft.
past allemaal heel mooi, houder geplaatst en aangesloten op indirecte stroomdraad.
als je nu rijdt zonder navigatie staat er natuurlijk wel stroom op de houder....wat gebeurt er in de regen als er water op de contacten komt?
nu mijn vraag: is er een afdekplaatje dat je op/over de houder kunt plaatsen als je de TomTom niet gebruikt?

bij TomTom zelf wordt er niets aangeboden, marktplaats geeft ook niet thuis, daarom hier op het forum de vraag gesteld.
misschien heeft iemand zelf iets bedacht/gemaakt?

op de foto hieronder staat de houder (even gemonteerd op de beugel om te passen)
 

Bijlagen

PanLimbo

5e Versnelling
8 apr 2017
583
156
43
Weert
Type motor
ST1300
#2
In de TomTom groep Facebook, print iemand ze voor 6 euro incl. verzenden. Heb deze ook en past perfect.

Edit. Sorry, dacht dat het voor de 4.xxx was.
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#4
Afdekplaatje is niet nodig; meer voor 'de mooi'. Wel adviseer ik (bij alle GPS'en) het toestel 'geschakeld' aan te sluiten. Ergo: geen spanning op de houder als de motor uit is.
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.199
2.009
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#5
Zet anders een apart schakelaartje tussen je + of een zekering, in één van je opbergvakjes vooraan je motor.
Zo ga ik het toch ook doen, dat mijn Pan een onderhoud beurt krijgt, al moet ik zeggen dat ik ook wel een afdek plaatje heb.
 

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
431
301
63
58
Vlissingen
Type motor
ST1100
#6
Hoe zien die afdekplaatjes er uit dan?
 

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
137
131
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
#7
Marc Pan, laat dat afdekplaatje zien!!
 

Tukkerpanman

5e Versnelling
27 feb 2013
752
773
93
Type motor
Geen
#10
MrGPS@Ergo: geen spanning op de houder als de motor uit is.

waarom niet Hans, heb al jaren mijn Zūmo rechtstreeks op de accu aangesloten
 

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
137
131
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
#12
PanLimbo, dit kapje is toch alleen voor een ronde houder?
onderstaande houder gebruik ik.
 

Bijlagen

Stekel

5e Versnelling
19 mei 2016
431
301
63
58
Vlissingen
Type motor
ST1100
#13
@PanLimbo,
ik kan het niet vinden om te bestellen, graag een linkje.
Alvast bedankt.
 

PanLimbo

5e Versnelling
8 apr 2017
583
156
43
Weert
Type motor
ST1300
#14
@cotton, klopt. Ik reageerde op het bericht van Marc, die de afbeelding van de 4.xx plaatste. Die kun je inderdaad bij TomTom kopen voor 25 euro, als ik mij niet vergis. Maar die past dus helaas niet op die van jou.

Voor de mensen die wel een 4.xx hebben, gaf ik onder jouw draadje de prijs van 6 euro aan.
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#16
waarom niet Hans, heb al jaren mijn Zūmo rechtstreeks op de accu aangesloten
Bij de TomTom zal altijd sprake zijn van enig stroomverbruik als het toestel rechtstreeks op de accu zit (door de 12 naar 5 V omvormer); geldt ook bij bijv de Zūmo 3xx. Bij de 660 of 590 'ziet' de steun of het toestel aaanwezig is en zal er geen stroomverbruik zijn.

Het stroomverbruik is zeer gering en zal de accu niet snel leegtrekken. Echter: staat je motor bijv buiten geparkeerd (in de regen) dan kan er door elektrolyse aantasting van de contactpennetjes ontstaan. Dat gebeurt dan bij de rider weer minder snel dan bij de Zūmo (afstand pennetjes groter) maar toch.

Overigens komt die aanslag meestal door veelvuldig rijden in de regen en niet door stilstand; en dan kún je zo'n kapje niet eens plaatsen..
Tot slot: dit probleem doet zich het meest voor bij de Zūmo 550; de pennetjes staan daar dicht bij elkaar en staan in een horizontaal vlak waar wat water op kan blijven staan. Bij alle andere toestellen zitten de contacten in verticaal vlak.
Mocht je aanslag hebben: even schoonmaken met wd-40.

Maar, kort en goed: afdekkapje kan geen kwaad maar is ook niet nodig; geschakeld aansluiten aan te bevelen.

@cotton: volgens mij bestaat zo'n kapje voor het oude type rider überhaupt niet.
 

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
137
131
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
#17
MrGPS, ik ben bang (nou bang..... alleen voor mijn vrouw...Yahoo:) dat je gelijk hebt.
ik ga zelf proberen iets in elkaar te knutselen (waterdicht zakje met koordje?) dat ik in een van de zijvakjes leg. bij eventueel slecht weer, zonder navigatie rijdend, kan ik zoiets dan om de houder heen schuiven.
dus toch een soort condoom.....Pleasantry
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#18
Onnodige Quote verwijderd

@cotton
Volstrekt overbodig. Rij je vaak in de regen dan zou je contacten evt met wat vaseline kunnen beschermen. Maar verder zou ik me hier totaal niet druk om maken. Bovendien ziet het er niet uit: zo'n boterhamzakje op je stuur ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.199
2.009
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#19
Als ik mijn tommeke 450 op de Pan plaats zal het toch met afschermkapje zijn, die aanwezig was bij de aankoop van mijn GPS.
Als ik mijn dikke vriend poets, dan spuit ik hem met de tuinslang goed af, en wil zeker het risico niet lopen om kortsluiting te gaan maken.
Ik heb nog nooit geweten dat een + en - polen dergelijke tijd onder het water staan geen kortsluiting zouden maken.
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#20
Onnodige Quote verwijderd

@marc Pan
Als je daar bang voor bent dan zou ik de tuinslang er ook niet opzetten met afdekkapje. Maarrr.. 12 V heeft aanmerkelijk minder kracht dan velen denken. Anders zou je ook niet in de regen kunnen rijden (dan komt er immers ook regenwater op de steun).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
617
310
63
60
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
#21
Ik heb mijn TT aangesloten na het standlicht,,, TT raad ook aan om je TT koppeling aan te sluiten na het contact.
Op die manier schakelt je TT automatisch in als je de stroom aanzet. En kan je bij stilstand geen kortsluiting veroorzaken.
 

Wim B

Motorrijles
6 sep 2017
10
10
3
55
Denekamp
Type motor
ST1100
#22
image.jpg Vandaag ook mijn TomTom steun (via MP van iemand gekocht, die hem zelf ontworpen en gemaakt heeft) aangebracht op mijn st1100. Stroom (eerst nw accu gekocht, nadat de oude kaduk was) weggehaald bij het stadslicht. Is een gemakkelijke plaats om aan te sluiten. Leuke klus op een zeer koude zaterdag. Zal wat foto’s erbij plaatsen.
Houder st1100 door Wim B geplaatst op 15 mrt 2018
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#24
Ziet er goed uit. Ben wel bang dat je wat last krijgt van trilling. Zou aanraden de onderste twee schroeven van de motorsteun ook te gebruiken.
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.612
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
#25
Soortgelijke steunen heb ik in het verleden heel wat vervaardigd.
Heel wat mensen blij mee gemaakt..
Eerlijk gezegd heb ik nooit klachten gehad nadien over trillingen.
Maar goed. Ik maakte ze dan ook van 2,5 mm RVS wat natuurlijk steviger is dan de enkele strip zoals hierboven getoond.
Overigens is dit geen rotopmerking naar de maker ervan he.
Ik zou bijna zeggen zoek de kikkersteun effe op op het forum en maak hem na.
 

MrGPS

3e Versnelling
8 mrt 2016
106
93
28
55
#26
Maar goed. Ik maakte ze dan ook van 2,5 mm RVS wat natuurlijk steviger is dan de enkele strip zoals hierboven getoond.
Yep, dikte van het metaal is van belang. Ik herinner me uit de tijd dat ik bij Waypoint werkte dat we voor een steun van de 1150RT aan 2mm onvoldoende hadden en naar 3 (of zelfs 4) gingen... Maar tsja.. dat was een BMW ;)

Hou dan ook: al dit soort huisvlijt verdient slechts hulde!
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.070
1.960
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
#27
We raken steeds verder off topic, maar naast materiaaldikte is de oversteek ook van belang.
Als ik de foto zo zie is daar nog wel winst te boeken mocht het nodig zijn.
Bijkomend voordeel is dat de TomTom minder over je dashboard heen komt te hangen, waardoor je 2 verschillende afstanden hebt om je ogen op scherp te stellen.

Maar dat is allemaal theoretisch, eerst rijden en kijken hoe het bevalt.
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.199
2.009
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#28
Klopt wat Marcel schrijft,
dat de oversteek van belang is en voor het grootste deel de boosdoener is of word van de trillingen.