1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TomTom GPS afdekplaatje TomTom houder

Discussie in 'GPS, Alarm, Intercom en aftermarket electronica' gestart door cotton, 7 mrt 2018.

1. cotton

cotton 3e Versnelling

gisteren de beugel geplaatst, voor de TomTom houder, die Marc Pan voor mij gemaakt heeft.
    past allemaal heel mooi, houder geplaatst en aangesloten op indirecte stroomdraad.
    als je nu rijdt zonder navigatie staat er natuurlijk wel stroom op de houder....wat gebeurt er in de regen als er water op de contacten komt?
    nu mijn vraag: is er een afdekplaatje dat je op/over de houder kunt plaatsen als je de TomTom niet gebruikt?

bij TomTom zelf wordt er niets aangeboden, marktplaats geeft ook niet thuis, daarom hier op het forum de vraag gesteld.
    misschien heeft iemand zelf iets bedacht/gemaakt?

op de foto hieronder staat de houder (even gemonteerd op de beugel om te passen)

Bijgevoegde bestanden:

2. PanLimbo

PanLimbo 4e Versnelling

In de TomTom groep Facebook, print iemand ze voor 6 euro incl. verzenden. Heb deze ook en past perfect.

Edit. Sorry, dacht dat het voor de 4.xxx was.

3. Jan KoekePan

Jan KoekePan 5e Versnelling

Inderdaad een mooi plaatje, lijkt een winstpakkertje te zijn..

4. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Afdekplaatje is niet nodig; meer voor 'de mooi'. Wel adviseer ik (bij alle GPS'en) het toestel 'geschakeld' aan te sluiten. Ergo: geen spanning op de houder als de motor uit is.

• Mee eens Mee eens x 1
  5. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Zet anders een apart schakelaartje tussen je + of een zekering, in één van je opbergvakjes vooraan je motor.
    Zo ga ik het toch ook doen, dat mijn Pan een onderhoud beurt krijgt, al moet ik zeggen dat ik ook wel een afdek plaatje heb.

6. Stekel

Stekel 4e Versnelling

Hoe zien die afdekplaatjes er uit dan?

7. cotton

cotton 3e Versnelling

Marc Pan, laat dat afdekplaatje zien!!

8. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

Dit is de oplossing , volgens mij :).
    naamloos.png

• Lol Lol x 1
  9. marc pan

Henk,
    hier heb je het van een 450 waar nr 2 bij staat.

• Leuk Leuk x 1
  10. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

MrGPS@Ergo: geen spanning op de houder als de motor uit is.

waarom niet Hans, heb al jaren mijn Zūmo rechtstreeks op de accu aangesloten

11. PanLimbo

PanLimbo 4e Versnelling

Die onder nr 2 wordt aangeboden voor 6 euro incl. verzenden dus.

Bijgevoegde bestanden:

12. cotton

cotton 3e Versnelling

PanLimbo, dit kapje is toch alleen voor een ronde houder?
    onderstaande houder gebruik ik.

Bijgevoegde bestanden:

13. Stekel

Stekel 4e Versnelling

@PanLimbo,
    ik kan het niet vinden om te bestellen, graag een linkje.
    Alvast bedankt.

14. PanLimbo

PanLimbo 4e Versnelling

@cotton, klopt. Ik reageerde op het bericht van Marc, die de afbeelding van de 4.xx plaatste. Die kun je inderdaad bij TomTom kopen voor 25 euro, als ik mij niet vergis. Maar die past dus helaas niet op die van jou.

Voor de mensen die wel een 4.xx hebben, gaf ik onder jouw draadje de prijs van 6 euro aan.

15. PanLimbo

PanLimbo 4e Versnelling

Stekel, ik stuur je ff een pb

16. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Bij de TomTom zal altijd sprake zijn van enig stroomverbruik als het toestel rechtstreeks op de accu zit (door de 12 naar 5 V omvormer); geldt ook bij bijv de Zūmo 3xx. Bij de 660 of 590 'ziet' de steun of het toestel aaanwezig is en zal er geen stroomverbruik zijn.

Het stroomverbruik is zeer gering en zal de accu niet snel leegtrekken. Echter: staat je motor bijv buiten geparkeerd (in de regen) dan kan er door elektrolyse aantasting van de contactpennetjes ontstaan. Dat gebeurt dan bij de rider weer minder snel dan bij de Zūmo (afstand pennetjes groter) maar toch.

Overigens komt die aanslag meestal door veelvuldig rijden in de regen en niet door stilstand; en dan kún je zo'n kapje niet eens plaatsen..
    Tot slot: dit probleem doet zich het meest voor bij de Zūmo 550; de pennetjes staan daar dicht bij elkaar en staan in een horizontaal vlak waar wat water op kan blijven staan. Bij alle andere toestellen zitten de contacten in verticaal vlak.
    Mocht je aanslag hebben: even schoonmaken met wd-40.

Maar, kort en goed: afdekkapje kan geen kwaad maar is ook niet nodig; geschakeld aansluiten aan te bevelen.

@cotton: volgens mij bestaat zo'n kapje voor het oude type rider überhaupt niet.

17. cotton

cotton 3e Versnelling

MrGPS, ik ben bang (nou bang..... alleen voor mijn vrouw...Yahoo:) dat je gelijk hebt.
    ik ga zelf proberen iets in elkaar te knutselen (waterdicht zakje met koordje?) dat ik in een van de zijvakjes leg. bij eventueel slecht weer, zonder navigatie rijdend, kan ik zoiets dan om de houder heen schuiven.
    dus toch een soort condoom.....Pleasantry

• Lol Lol x 1
  18. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Onnodige Quote verwijderd

@cotton
    Volstrekt overbodig. Rij je vaak in de regen dan zou je contacten evt met wat vaseline kunnen beschermen. Maar verder zou ik me hier totaal niet druk om maken. Bovendien ziet het er niet uit: zo'n boterhamzakje op je stuur ;)

• Mee eens Mee eens x 2
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2018
  19. marc pan

Als ik mijn tommeke 450 op de Pan plaats zal het toch met afschermkapje zijn, die aanwezig was bij de aankoop van mijn GPS.
    Als ik mijn dikke vriend poets, dan spuit ik hem met de tuinslang goed af, en wil zeker het risico niet lopen om kortsluiting te gaan maken.
    Ik heb nog nooit geweten dat een + en - polen dergelijke tijd onder het water staan geen kortsluiting zouden maken.

• Mee eens Mee eens x 1
  20. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Onnodige Quote verwijderd

@marc Pan
    Als je daar bang voor bent dan zou ik de tuinslang er ook niet opzetten met afdekkapje. Maarrr.. 12 V heeft aanmerkelijk minder kracht dan velen denken. Anders zou je ook niet in de regen kunnen rijden (dan komt er immers ook regenwater op de steun).

Laatst bewerkt door een moderator: 17 mrt 2018
  21. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Ik heb mijn TT aangesloten na het standlicht,,, TT raad ook aan om je TT koppeling aan te sluiten na het contact.
    Op die manier schakelt je TT automatisch in als je de stroom aanzet. En kan je bij stilstand geen kortsluiting veroorzaken.

22. Wim B

Wim B Motorrijles

image.jpg Vandaag ook mijn TomTom steun (via MP van iemand gekocht, die hem zelf ontworpen en gemaakt heeft) aangebracht op mijn st1100. Stroom (eerst nw accu gekocht, nadat de oude kaduk was) weggehaald bij het stadslicht. Is een gemakkelijke plaats om aan te sluiten. Leuke klus op een zeer koude zaterdag. Zal wat foto’s erbij plaatsen.
    Houder st1100 door Wim B geplaatst op 15 mrt 2018

• Leuk Leuk x 1
  23. Wim B

Wim B Motorrijles

Zonder gaten te boren!! image.jpg

• Leuk Leuk x 1
    • Top Top x 1
  24. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Ziet er goed uit. Ben wel bang dat je wat last krijgt van trilling. Zou aanraden de onderste twee schroeven van de motorsteun ook te gebruiken.

25. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Soortgelijke steunen heb ik in het verleden heel wat vervaardigd.
    Heel wat mensen blij mee gemaakt..
    Eerlijk gezegd heb ik nooit klachten gehad nadien over trillingen.
    Maar goed. Ik maakte ze dan ook van 2,5 mm RVS wat natuurlijk steviger is dan de enkele strip zoals hierboven getoond.
    Overigens is dit geen rotopmerking naar de maker ervan he.
    Ik zou bijna zeggen zoek de kikkersteun effe op op het forum en maak hem na.

26. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Yep, dikte van het metaal is van belang. Ik herinner me uit de tijd dat ik bij Waypoint werkte dat we voor een steun van de 1150RT aan 2mm onvoldoende hadden en naar 3 (of zelfs 4) gingen... Maar tsja.. dat was een BMW ;)

Hou dan ook: al dit soort huisvlijt verdient slechts hulde!

27. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

We raken steeds verder off topic, maar naast materiaaldikte is de oversteek ook van belang.
    Als ik de foto zo zie is daar nog wel winst te boeken mocht het nodig zijn.
    Bijkomend voordeel is dat de TomTom minder over je dashboard heen komt te hangen, waardoor je 2 verschillende afstanden hebt om je ogen op scherp te stellen.

Maar dat is allemaal theoretisch, eerst rijden en kijken hoe het bevalt.

28. marc pan

Klopt wat Marcel schrijft,
    dat de oversteek van belang is en voor het grootste deel de boosdoener is of word van de trillingen.

Deel Deze Pagina