Achterste schokdemper lekt

wimpie

Beginnend Bestuurder
10 sep 2017
17
17
3
49
Type motor
Geen
Bij het bijvullen aan de draaiknop voor meer spanning te krijgen op de demper. Deze heb ik bijgevuld. Maar bij het indraaien kreeg ik geen spanning op de draaiknop. Ik zag olie langs de schokdemper naar beneden lopen. Ik vermoed dat de oorring die op de zuiger zit stuk is. Ik bedoel de zuiger die bovenop de schokdemper gemonteerd staat. Heeft hier iemand ervaring mee? Welke maat van oorring moet daar in. In het verleden heb ik op de site daar foto's zien van verschijnen maar vindt deze niet meer terug. Origineel kan je hier geen onderdelen van bekomen of je moet een volledige nieuwe schokdemper steken of een 2de hands van enkele 100 de euro's. Wetende dat de oorring maar enkele euro's kost.

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
213
105
43
Utrecht
volgens mij gebruiken ze bij hydrauliek V-ringen om de zuigerstang.
Als ik het goed begrijp lekt hij dus nit op de aansluiting van de slang..? (want daar kun je nog wel wat aan doen)

grt,
V

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
848
473
63
Dalen
Type motor
ST1300
Zou eerst wat drivervince noemt ff checken. Heb nog nooit gehoord dat de hydrauliek op de veer het begeeft. Wel dat de olie langzaam verdwijnt, maar da's een kwestie van de stelcilinder opnieuw vullen. Als de zuiger op de veer lekt, heb je een veerspanner nodig om deze te verwijderen. Daarna een kwestie van uit elkaar halen en bij de betere automaterialenzaak op zoek gaan naar een nieuwe O-ring (of V-ring).

wimpie

Beginnend Bestuurder
10 sep 2017
17
17
3
49
Type motor
Geen
Ik heb momenteel de achterschokdemper uit elkaar gehaald. Zoals je kan zien is er wel degelijk één van de twee O-RINGEN stuk. Dit is dus de reden dat de olie uit de zuiger liep.

Bijlagen

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
848
473
63
Dalen
Type motor
ST1300
Voor alles is een eerste keer. Moet niet zo moeilijk zijn om hiervoor vervangende o-ringen te vinden. Neem anders eens contact op met HBM. Die verkopen hydraulisch gereedschap en ook o-ringen.

• Informatief
Reactions: Tiesemans

drivervince

4e Versnelling
15 nov 2012
213
105
43
Utrecht
i stand corrected... o-ring it is.

Ik begrijp dat je hem al weer in elkaar hebt zitten? dat heb je vlot gedaan.
goed bezig.

grt,
Vincent

EDIT: Hoe heb je dat ding uit elkaar gekregen? is dat een beetje te doen? speciaal gereedschap voor nodig?

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Tiesemans

Guust

1e Versnelling
21 jul 2018
37
28
18
53
Apeldoorn
Type motor
Anders
Om misverstanden te voorkomen, NBR 90 store is geen merk maar de hardheid van het rubber.

wimpie

Beginnend Bestuurder
10 sep 2017
17
17
3
49
Type motor
Geen
Voor de achterschokdemper uit elkaar te halen heb ik zelf iets ontworpen. Zie foto. Voor het hydrolisch systeem (de zuiger) uit elkaar te halen heb ik dit met perslucht gedaan. Dat kwam onmiddellijk los. Ik heb wel voor ik alles uit elkaar haalde de positie gemarkeerd zoals de aansluitdarm op de zuiger en de positie van de complete zuiger. Als je dit niet doet dan ga je problemen hebben met het monteren op de motor. Op de buitenkant van de zuiger zit een héél klein inbusboutje voor de zuiger vast te zetten en de positie te behouden. Hou rekening mee dat je dit inbusboutje eerst los zet voor dat je de veer samen drukt. Nu kan je de bovenste spanring er tussen uit halen.

Bijlagen

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.778
2.179
413
62
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Wimpie, als ik het zo lees heb je de voorspaninrichting eraf gehaald, omdat die lekte en heb je iets gemaakt om de veerspanning op te heffen zodat je de blokkeerschijf eraf kunt halen die alles borgt. De demper zelf kun je namelijk niet uit elkaar halen. Als de demper zelf lek is moet je hem weggooien en een nieuwe kopen of meteen een goede demper erop zetten van b.v. hyperpro, kost wel wat maar dan heb je meteen een andere motor. Ik denk dat als je de zoekfunctie gebruikt dat je wel een en ander gaat vinden wat er al gebouwd is door forumleden om dit te doen, met hydraulische krikken erin enz.

• Leuk
Reactions: Twointje Pan