data-csrf="1560709986,25c4f12a08fe791101eb827002d7fede" accu dood, oorzaak zoeken | ST1100-1300.eu

accu dood, oorzaak zoeken

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

noudi93

Motorrijles
18 mrt 2019
6
5
3
26
Type motor
Geen
Hallo mensen,

Gisteren opweg naar een camping stopte ik ergens om wat te drinken. Tot die tijd nog helemaal niks gemerkt. Ik wou weer opstappen, zet de motor op contact en de lampjes gaan 1 seconden branden en toen viel alles uit. Motor reageert helemaal nergens meer op. Geen lampjes geen geluiden.

Wat mij ook opviel aan de digitale klok. Contact uit, klokje aan. Contact aan, klokje uit.

Startkabels erop, motor start direct. Na 170km rijden contact weer uit. Contact weer aan, nog steeds niks. Tijdens het rijden merkte ik wel dat hij dingen als het aanzetten van koplamp etc niet heel leuk vond. Motor leek dan weg te vallen, tot ik de stroomverbruiker weer uitzet.

Accu meet 10.68volt als de motor uit staat. Accu meet varierend van 14 tot 15V op 3000toeren en 16+ volt boven de 4000 toeren. Tijdens het testen vandaag ging de motor ook niet meer uit als ik verbruikers inschakelde. (moet erbij vermelden dat dit gemeten is met een multimeter van de action, dus hoe betrouwbaar dat is weet ik ook niet)

Wat ik nu al besteld heb is in ieder geval een nieuwe accu en een voltmeter voor op het dashboard. Maar die voltages (vooral de 16+) lijken me niet helemaal goed en ik probeer daar een oorzaak voor te vinden. Met mijn gebrekkige kennis denk ik eraan dat het de spanningsregelaar is die problemen geeft maar ik wou toch graag de mening van mensen horen die toch wel een stukje meer ervaring hebben dan mij haha.
 

Polleke

4e Versnelling
14 nov 2012
201
79
28
58
Opglabbeek
Kijk ook eens naar je startrelais,de contacten zijn misschien verbrand,dat kan ook die storingen geven.
 

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
250
104
43
34
nieuwegein
Type motor
ST1100

Ik zeg met deze klachten zoek het in deze stekker, vooral de aanduiding van het klokje!
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.805
2.787
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Meer dan 16v? Das wel veel als je nagaat dat een 40A dynamo 14.4V laadspanning heeft. En een 28A (ff uit mijn hoofd) 13.8V.
Spanningsregelaar idd. Maar zou ook de stekker ff bekijken die je spanningsregelaar ingaat. Je startrelais checken.
En de rode stekker met de gele draden nakijken.
Kan 1 oorzaak hebben, maar ook meer dan 1.
 

noudi93

Motorrijles
18 mrt 2019
6
5
3
26
Type motor
Geen
bij deze een update. Het probleem is nog hetzelfde. Laadvoltage bij idle nu rond de 14 volt. Voltage stijgt tot 16.5volt bij het toeren maken.

gedaan:
- Connectors van spanningsregelaar en de rode connector nagekeken. Rode connector zat wel wat corrosie in maar dit was wel schoon te maken.
- Spanningsregelaar vervangen door eentje van bormotoren in de Lutte.

nieuwe update:
- na het tevens vervangen van de accu doet hij op idle 12.6 en op 3000 toeren 14volt. zijn dit normale voltages?
 
Laatst bewerkt:

frank

2e Versnelling
19 nov 2012
71
16
8
53
Strijen
Waar vind ik de spannigsregelaar bij mijn st1100 uit 1998?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

frank

2e Versnelling
19 nov 2012
71
16
8
53
Strijen
Oke, dank voor het antwoord. Ik heb dus een 40A dynamo.
Ik heb wat problemen met starten van de motor.
Het is net of de accu leeg is en na wat doorstarten, start hij in een keer.
De accu is nog geen jaar oud. Wanneer de motor draait zit de laadvoltage rond de 15,8 volt. Groot licht erbij en hij zakt terug naar 14Volt.
Mag ik uitgaan van de spanningsregelaar?
 

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.387
1.025
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Als dat zo is dan is het €300+ aftikken bij de dealer voor een nieuwe. Ik heb het eens geïnformeerd want mijn accu stond ook ineens droog. Gelukkig hoefde ik niet aan een nieuwe.